• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem przez kolejne ulice Południa

Krzysztof Koprowski
16 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pętla autobusowa Ujeścisko - to przez jej teren zostanie poprowadzona ul. Nowa Warszawska. Obecnie nie wiadomo jednak czy w najbliższych latach powstanie ona w formie ulicy, ulicy z tramwajem czy tylko samej trasy tramwajowej. Pętla autobusowa Ujeścisko - to przez jej teren zostanie poprowadzona ul. Nowa Warszawska. Obecnie nie wiadomo jednak czy w najbliższych latach powstanie ona w formie ulicy, ulicy z tramwajem czy tylko samej trasy tramwajowej.

Być może w perspektywie najbliższych kilku lat południowo-zachodnie dzielnice Gdańska zyskają nowe trasy tramwajowe. Właśnie ogłoszono przetarg na dokumentację ul. Nowej Warszawskiej, a jednocześnie ważą się losy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej.



Która nowa trasa tramwajowa najbardziej ułatwiłaby ci zycie?

Ulica Nowa Warszawska będzie stanowiła łącznik między al. Havla zobacz na mapie Gdańska a rejonem Węzła Jabłoniowa zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie skrzyżowanie, łączące ze sobą ul. Nową Warszawską, Nową Jabłoniową, Nową Bulońską Północną i docelowo także Nową Bulońską Południową.

Dodatkowo w tym miejscu przewidziano węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus, gdyż oprócz splotu projektowanych ulic, tu właśnie krzyżować się będą też trasy tramwajowe. Nieoficjalnie od pewnego czasu trwają też rozważania na temat budowy w tym miejscu zajezdni tramwajowej.

Choć na razie wszystkie te ulice istnieją jedynie w dokumentach planistycznych, część z nich ma szansę na szybką budowę. Dla ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która powstanie w formie jednej jezdni (z możliwością rozbudowy do dwóch jezdni, każda po dwa pasy ruchu) oraz torowiska tramwajowego, trwają już końcowe prace projektowe.

- Kończymy już projekt budowlany, przed nami jeszcze uzgodnienia branżowe [z zarządcami infrastruktury, z którą koliduje inwestycja lub która ma być wykonana równocześnie z nią - dop. red.]. Na początku roku chcemy uzyskać już decyzje, pozwalające na rozpoczęcie budowy - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Tramwaje, które pojadą ul. Nową Bulońską z Migowa, nie będą jednak musiały kończyć biegu na końcu ulicy. Niewykluczone, że niemal jednocześnie uda się zbudować połączenie w stronę al. Havla w ramach ul. Nowej Warszawskiej oraz Nowej Jabłoniowej.

Czytaj też: Tramwaj na Bulońskiej znowu za drogi

DRMG ogłosiła właśnie przetarg na przygotowanie kompleksowego materiału projektowego dla ul. Nowej Warszawskiej. Wykonawca będzie musiał przygotować kilka wariantów komunikacyjnych. Najbardziej rozbudowany uwzględni budowę dwujezdniowej ulicy po dwa pasy ruchu wraz z torowiskiem tramwajowym. Wariant oszczędnościowy zakłada wyłącznie budowę torowiska tramwajowego, bez ulicy.

- Trudno dziś powiedzieć, który wariant zostanie zrealizowany. To właśnie to zamówione opracowanie, uwzględniającego analizy ruchu, ma być rozstrzygające. Wydaje się jednak, że tramwaj na tym odcinku doskonale się wpisuje w lokalny układ komunikacyjny i należy go uwzględnić przy realizacji Nowej Warszawskiej - mówi Bartosiewicz.

Nie wiadomo natomiast czy ostatecznie uda się zbudować tramwaj wzdłuż wspominanej ul. Nowej Jabłoniowej i Przywidzkiej aż do rejonu skrzyżowania z ul. Czermińskiego zobacz na mapie Gdańska (tu przewidziano zakończenie trasy w formie torów odstawczych). To jeden z najnowszych pomysłów urbanistów w zakresie sieci tramwajowej, który niestety nie znalazł jeszcze wystarczającego uzasadnienia w analizach ruchu.

Wynika z nich, że rekomendowanym rozwiązaniem w obecnej sytuacji jest budowa tylko jednej jezdni. Powstałaby ona na znacznym przebiegu równoległe do istniejącej ul. Jabłoniowej z rezerwą pod budowę trasy tramwajowej. W efekcie do dyspozycji kierowców jadących "do" i "z obwodnicy" mogłyby być dwie jezdnie: "starej" i Nowej Jabłoniowej.

Dodatkowo planuje się przebudowę Węzła Szadółki zobacz na mapie Gdańska.

- Ostateczna decyzja, w jakiej formie powstanie ul. Nowa Jabłoniowa, zapadnie w ciągu najbliższych dwóch tygodni. W tym czasie podczas spotkań z jednostkami miasta zostaną przedstawione różne warianty rozwiązań. W toku analiz tramwaj nie okazał się jeszcze niezbędnym elementem, ale musimy brać pod uwagę potencjalny rozwój tej części miasta w najbliższych latach i to, że w momencie budowy Nowej Jabłoniowej, tramwaj będzie już potrzebny - dodaje dyrektor DRMG.

Nawet jeśli trasa tramwajowa nie powstanie równocześnie z jezdniami, wszędzie zachowane zostanie dla niej miejsce. Niewykluczone też, że wykonane zostałyby już przejazdy tramwajowe w miejscach, gdzie jezdnia przecina projektowane torowisko. Tak zrobiono m.in. na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej z Kartuską i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska, dzięki czemu nie utrudniano dodatkowo życia kierowcom podczas trwającej właśnie budowy trasy tramwajowej na Morenę.

Projekt budowlany ul. Nowej Jabłoniowej wraz z wybranym już wariantem realizacyjnym, powinien być gotowy w maju-czerwcu przyszłego roku.

Ulice (czy też same trasy tramwajowe) w ramach Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej mają szansę być realizowane w najbliższej perspektywie funduszy unijnych do 2020 r. Przygotowanie dokumentacji ma być dodatkowym argumentem w staraniach o pozyskanie dofinansowania i jednocześnie pozwoli na niemal natychmiastowe wejście na plac budowy w momencie otrzymania zastrzyku finansowego z UE.

Z tego samego źródła planuje się też pozyskać pieniądze na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (niewykluczone, ze także z tramwajem) oraz ul. Nowej Politechnicznej (tu istnieje silne poparcie dla tramwaju, a dopiero w drugiej kolejności samej ulicy).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (194) 1 zablokowana

  • Nie lubie jeździć tramwajem, ani autobusem. Kolejke może jeszcze zdzierżę

    • 1 12

  • Kiedy będzie tramwaj na osowę? (6)

    • 4 16

    • przed kolejnymi wyborami :)

      • 4 3

    • zaraz po tym jak metro wybudują na lotnisko w Kosakowie

      • 11 1

    • Budują właśnie linie kolejową więc po co jeszcze tramwaj

      • 14 1

    • jak przyjdzie zaborca.

      (z Zachodu)

      • 2 3

    • to jest mniej głupi pomysł

      niż nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem

      mam nadzieję, że przez te 15-20 lat, zanim znajdzie się na te głupoty kasa, to wyleczymy się z tego pomysłu

      • 2 3

    • niby jak trasa mialaby wygladac? spacerowa i co dalej?

      • 1 1

  • A w centrum obicach (1)

    Przejdżcie się starówką, rajską, heweliusza i wieloma ulicami tam wszędzie jest syf i dziury w drogach.

    • 8 7

    • przestań ciągle powtarzać te wyssane z palca bzdury śledziu

      • 8 2

  • tam gdzi ena mapce napisane jest Ujeścisko to są a raczej były zabudowania Łostowic

    prowadziłą tam wązka dróżka i dlatego cmentarz tak się nazywa a teraz zmienili na Ujeścisko - co jest ??? każdy urzedas może sobie dowolnie zmieniać nazwy ?

    • 3 6

  • Tramwaj prominentnego radnego

    Córa mieszka przy Nowej Jabłoniowej, to i trasa tramwajowa awansuje - jak za Gierka!

    • 6 6

  • jak to jest, ze planuje się tramwaj na wieś? (tak właśnie wieś) (6)

    a zapomina się o komunikacji w mieście.
    Co z trasą tramwajową wzdłuż ul. Czarny Dwór i Obrońców Wybrzeża?
    W tej chwili tworzą się tam korki, a co będzie po otwarciu tunelu....

    • 9 19

    • 40 lat temu wieś była tam u ciebie i jakoś wybudowali tramwaje (5)

      • 15 2

      • (2)

        ano była wieś jak się patrzy, ale skoro już założono tam miasto 40 lat temu, to należy o nie dbać, a nie bawic się w zbrojenie pastwisk w trakcję :D
        Utrzymanie i poprawa istniejącej infrastruktury w mieście powinna mieć wyższy priorytet.

        • 4 12

        • W żadnym Polskim mieście infrastruktura tramwajowa nie jest w lepszym stanie niż w Gdańsku (1)

          Większość zazdrości nam realizowanej z ogromnym rozmachem modernizacji torów tramwajowych na większości długości

          • 13 1

          • zgadzam się, choć istnieją powazne luki w infrastrukturze

            które trzeba załatać, a nie snuc mrzonki o budowie tramwaju przez wsie.
            J/w co z remontem ul. Czarny Dwór i z uzupełnieniem torowiska na krótkiej trasie miedzy Brzeźnem a Przymorzem i Oliwą?
            W jakim stanie jest torowisko na Stogach?

            • 2 7

      • Odcinek tram. Nowa Świetokrzyska / Nowa Bulońska Pd (1)

        to w tej chwili bzdura na wyrost.
        Nie wydaje mi się to racjonalne.
        Planuje się tory przez pastwiska, kosztem usprawnienia komunikacji wewnatrz miasta.

        • 1 12

        • Święte słowa. Należy poczekać,aż pastwiska zdrożeją.

          • 1 0

  • Jedno pytanie co do Nowek Politechnicznej (5)

    Po co?

    • 5 15

    • (1)

      Nowa Politechniczna tak, połączy istniejące osiedla z centrum, zwłaszcza że istniejące arterie na Południe stają się niedrożne pomimo rozbudowy.

      • 7 3

      • pomimo rozbudowy

        co było do przewidzenia

        tylko komunikacja zbiorowa w mieście!

        • 5 5

    • Po to by ludzie jadący z dzielnic południowych i zachodnich do Wrzeszcza nie musieli jechać przez Gdańsk Główny

      • 14 0

    • (1)

      akurat Nowa Politechniczna jest najwazniejsza z tych wszystkich tras, bo oprocz połączenia górnego tarasu z dolnym z pominięciem dworca, będzie wykonana wzdłuż kampusu PG, a nadto pozwoli na przejazd z Wrzeszcza na Zaspe bez potrzeby jazdy naokoło przez Operę.

      • 11 1

      • Po to za milion złotych "rewitalizowano" zbiornik Wileńska

        żeby teraz tamtędy tramwaj puszczać? Niedoczekanie wasze

        • 0 1

  • (5)

    A to już rozumiem czemu szeregowce na Warszawskiej miały tak niską cenę!

    • 5 4

    • po to żeby sporo podrożeć jak będzie elegancki dojazd tramwajem do centrum...

      • 5 0

    • (3)

      no nie ma nic gorszego niż kupić dom na wypiź..ewie i za parę lat mieć tramwaj pod nosem

      • 3 7

      • Jak ktoś kupuje jako inwestycje to nie ma nic lepszego

        Kupujesz o połowę taniej na zadupiu, a po wybudowaniu tramwaju zadupie przestaje być zadupiem bo można stad szybciej dojechać tramwajem do centrum niż z Żabianki, Oliwy czy Przymorza. Cena rośnie więc sprzedajesz i kupujesz kolejne na zadupiu

        • 10 0

      • Dla młodej osoby? (1)

        Chyba nie ma nic lepszego? Po kilku latach dorobi się na coś lepszego a zarobi na inwestycji dobrze...

        • 4 0

        • To bylo ironiczne stwierdzenie:)

          • 1 1

  • Urzędasy....

    Czerwony Most to FIKCJA
    Oddajcie tramwaj w Historycznej Dzielnicy Orunia!

    • 9 1

  • Nich sie dogadają z Pruszczem i razem zrobią tramwaj przez Orunie, Lipce i sw. Wojciech do Pruszcza (2)

    • 19 1

    • To się nazywa "SKM"! (1)

      • 3 1

      • Niektórzy rozwijają ten skrót jako Syf Kiła Mogiła

        A tak na poważnie to stacji SKM na tej trasie nie ma prawie wcale i dla większości ludzi do SKM jest popr za daleko, nie mówiąc już o częstotliwości kursowania (nawet w godzinach szczytu). Tramwajem można by dojechać do centrum i przesiąść się np na autobus. W przypadku SKM potrzebny jest oddzielny bilet. No i tramwaj miałby więcej przystanków więc ludzie mieliby bliżej

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane