• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska bez Osowej

Michał Tusk
29 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:10 (29 stycznia 2008)

Mieszkańcy gdańskiej Osowej dopięli swego. Tzw. Trasa Kaszubska, czyli droga ekspresowa łącząca Trójmiasto z Lęborkiem będzie zaczynała się na gdyńskiej Dąbrowie, a nie w Wysokiej, tak jak dotychczas planowano.



Trasa Kaszubska to jedna z najbardziej kontrowersyjnych inwestycji na Pomorzu i równocześnie jedna z najbardziej potrzebnych. Według pierwotnych planów miała być przedłużeniem ul. Spacerowej w Gdańsku i dalej, przez Chwaszczyno biec do Lęborka.

Od początku przeciw temu projektowi byli znani z obywatelskich protestów mieszkańcy Osowej. Droga miała bowiem przebiegać północnym skrajem dzielnicy, na granicy pomiędzy zabudowaniami a lasem. I to właśnie ten las, a nie protesty były powodem zmiany koncepcji przebiegu trasy. Już w zeszłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła studium zakładające możliwość odgięcia trasy w Chwaszczynie w stronę Gdyni i włączenie jej do obwodnicy istniejącym węzłem z ul. Chwaszczyńską. Decyzja już zapadła.

- Las w Osowej jest częścią Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego - mówi dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Franciszek Rogowicz. - To skomplikowałoby procedury budowlane. Dlatego włączenie Trasy Kaszubskiej w Dąbrowie jest już pewne. Cały czas analizowane są natomiast konkretne warianty przebiegu drogi w Gdyni - mówi Rogowicz.

W praktyce to rozwiązanie oznacza przebudowę na bezkolizyjną trasę istniejący odcinek ul. Chwaszczyńskiej, pomiędzy obwodnicą a Polifarbem. Jednym z wariantów jest np. budowa estakady nad istniejącą ulicą.

Zmiana przebiegu Trasy Kaszubskiej może jednak obrócić się przeciwko mieszkańcom Osowej. Jej "miejską" częścią miała być zmodernizowana ul. Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Gdańsk już postanowił, że do 2012 miejski ring (jego częścią będzie istniejąca obwodnica, projektowana obwodnica południowa i Trasa Sucharskiego) na północy utworzony zostanie z pominięciem Spacerowej - przez poszerzoną ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (160) 5 zablokowanych

  • ca za ciolki z osowej ...

    • 0 0

  • SąSIAD

    Nie ma co obrażać kogoś czy pochodzi stąd czy stamtąd., Faktem jest, że każdy chce drogi, ale najlepiej żeby przebiegały... po innym podwórku. Tak jak dopisał selcof - ludzie nieświadomie kupowali tam domy i mieszkania?

    • 0 0

  • Osowa ...

    Czy pamiętacie ,że Osowa to wiocha zabita dechami z polną drogą , gdzie w błocie zapadało się po kolana a mieszkańcy to drobni gospodarze?. Nagle teraz okazuje się , że tam mieszkają sami nowobogaccy , przynajmniej za takich się uważają i niektórzy z nich nie przyznają się, że pochodzą z chłopów.Ot , zmieniły się czasy.

    • 1 0

  • Pytanie !

    Czy to przypadkiem nie chodzi o ul. Chwaszczyńską, a nie Chwarznieńską ? Czy ja czegoś nie rozumiem ? Polifarb jest przy Chwaszyńskiej.

    • 0 0

  • :-/

    jestem mieszkanką Osowej i bardzo żałuję, że taka a nie inna decyzja zapadła. Ta trasa bardzo by się przydała. Jednakże trzeba zaznaczyć, że ta trasa w niczym nie rozładowałaby korka który tworzy się z rańca i z wieczora..

    • 0 0

  • TYLKO KOLEJ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Drogi to nie wyjście, TYLKO KOLEJ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Przecież od 30 lat było wiadomo, że w Osowie będzie trasa tego rodzaju.

    A ludzie na oślep kupowali tam tereny, zamieszkiwali a teraz zrobili zadymę. Nieznajomość planów szkodzi! To tak jakby 10 lat temu kupić teren na płd od Rusocina i teraz kwiczeć, że powstała autostrada.
    Dla mnie wszyscy mieszkańcy Osowej, którzy tego nie rozumieją są głupi. Nic innego.

    • 0 0

  • Rozumiem Osowian

    Mieszkam w Osowej i choć nie jestem zdeklarowanym przeciwnikiem budowy Trasy Kaszubskiej przez Osowę (może dlatego, że mieszkam w znacznej odległości od niej) to rozumiem powody protestów. Do "pieniaczy", jaka byłaby Państwa reakcja - najpierw pozwalają Wam na budowę domu (w otulinie parku krajobrazowego) a po kilku latach jak się zadomowicie mówią, że między Waszym domem a lasem będzie drogę szybkliego ruchu.
    Co do Spacerowej - jeśli mówiło się o jej poszerzeniu to jedynie w perspektywie wielu lat (min. 2015r), nie wcześniej niż za pieć-sześć lat miałobyć rozważane takie rozwiązanie, a tunel pod Pachołkiem jest mało realny - złe warunki geologiczne, duża ingerencja w środowisko, drogie rozwiązanie (i jeśli się nie mylę już został porzucony przez Miasto). Poza tym Trasa Kaszubska (przez Spacerową) miałaby wyprowadzać ruch z gdańskiego portu w stronę Szczecina (Via Baltica). Więc o zmiejszeniu ruchu na Spacerowej mowy być nie może - wręcz przeciwnie.
    Przy okazji chcę przypomnieć, że dzielnica przez wiele lat była zapomniana przez władze miasta - niewiele robiono dla poprawy życia w dzielnicy, szczególnie jeśli chodzi o drogi - dopiero przed samymi wyborami ruszyły jakieś decyzje, tylko z realizacją słabo.

    • 0 0

  • każdy ma co chciał

    Tylko jeśli teraz awanturnicy z osowej tacy jak pan W. będą żądali dwupasmowej spacerowej, to mam nadzieję, że zarówno władze miasta jak i reszta mieszkańców Gdańska jednomyślnie ich wyśmieją, i żadne znajomości w urzędach nie pomogą. Niech panowie ekooszołomy jeżdżą do domu Koleją Metropolitalną a od stacji na buta albo rowerem.
    Trzymam kciuki za Nową Słowackiego

    • 0 0

  • Sukces Gdyni

    Chciałem przy okazji zauważyć, że najwięcej na tym wszystkim zyskuje Gdynia. W miejscach w których krzyżują się ciągi komunikacyjne pojawia się więcej inwestycji (głównie dlatego czekamy wszyscy na A1) Im więcej takich ciągów będzie się spotkało w Gdyni tym bardziej to ona a nie Gdańsk będzie centrum naszej "matropolii". Nie będę płakał po Osowej, ale może Gdańsk mógł zawalczyć o podłączenie tej trasy do Słowackiego? albo nawet WZki?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane