• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna nadal bez decyzji środowiskowych. Co dalej?

Maciej Naskręt
13 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na budowę dróg na Pomorzu w najbliższych latach z budżetu państwa ma popłynąć ok. 12 mld zł. Na budowę dróg na Pomorzu w najbliższych latach z budżetu państwa ma popłynąć ok. 12 mld zł.

Decyzje środowiskowe dla Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej wciąż nie są prawomocne. Drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA mają jeszcze czas, ale przyznają, że procedura trwa zbyt długo. Czy zmiany we władzach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, a także centrali GDDKiA zagrażają inwestycjom drogowym na Pomorzu?



Na oddanie do ruchu której drogi oczekujesz najbardziej?

Przypomnijmy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała 2 czerwca 2014 r. decyzję środowiskową dla budowy ok. 60-kilometrowej Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka. Już wtedy - krótko po jej wydaniu - złożono odwołania od decyzji i w efekcie nie mogła zostać uznana za ostateczną. Sprawa więc trafiła do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie - organu II instancji - gdzie ciągnie się do dnia dzisiejszego.

Natomiast praktycznie równo rok temu światło dzienne ujrzała decyzja środowiskowa dla innej trasy na Pomorzu - Obwodnicy Metropolitalnej - z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska. Inwestycja drogowa również nie doczekała ostatecznej decyzji w pierwszej instancji - wniesiono odwołania. Sprawa w GDOŚ toczy się też do dzisiaj.

W obu przypadkach sprawy były odraczane ze względu na złożoność dokumentacji, na podstawie której została wydana decyzja. Zdaniem władz postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Co dalej w sprawie decyzji?

Władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - inwestor obu wspomnianych przedsięwzięć - nie kryją, że procedura odwoławcza trwa zbyt długo. Bez prawomocnej decyzji środowiskowej trudno chociażby rozpocząć projektowanie trasy, które ma się rozpocząć wiosną 2016 r.

- Z naszych informacji wynika, że decyzja GDOŚ w sprawie Trasy Kaszubskiej zapadnie w przyszłym tygodniu, prawdopodobnie 17 grudnia. Pozostaje czekać - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
W przypadku Obwodnicy Metropolitalnej sprawa jest bardziej skomplikowana. Niedawno swoją dokumentację do decyzji uzupełniła Gmina Kolbudy. Strony postępowania mają czas na zapoznanie się z nową dokumentacją, co automatycznie wydłuża procedurę w GDOŚ. Czy w tym roku uda się wydać decyzję?

- Jeśli chodzi o obwodnicę - termin wydania rozstrzygnięcia wyznaczony jest na 18 grudnia. Pracujemy nad decyzją. O kierunku rozstrzygnięcia nie możemy mówić aż do wydania decyzji - mówi Trojmiasto.pl Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. 
Czytaj też: Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.
Czy będą cięcia w inwestycjach drogowych na Pomorzu?

Przejęcie przez PiS władzy wywołuje wśród kierowców obawy o termin realizacji inwestycji drogowych na Pomorzu. Kierujący w pamięci szczególnie mają wstrzymanie budowy autostrady A1 ze Swarożyna do Nowych Marz w trybie koncesyjnym przez Jerzego Polaczka, ministra infrastruktury i budownictwa w czasie rządów PiS w latach 2005-2007. Czy teraz podobna decyzja zostanie podjęta wobec planów budowy dróg na Pomorzu?

Nadmieńmy, że na początku września br. rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023" Jego założeniem było wydanie 107 mld zł na budowę i remonty dróg, z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE.

Obawy kierowców spotęgowała dodatkowo wypowiedź Andrzeja Adamczyka - nowego ministra infrastruktury i budownictwa, który przyznał, że na realizację zadań z programu poprzedniej władzy potrzeba jeszcze 91 mld zł. To oznaczałoby, że część inwestycji zostałaby skreślona.

Nieoficjalnie udało nam się ustalić kryterium, na podstawie którego z programu poprzedniej Rady Ministrów będą realizowane plany budowy dróg. Ministerialni urzędnicy mają przede wszystkim zgadzać się na inwestycje, dla których powstaje bądź powstała dokumentacja. W przypadku naszego regionu to Trasa Kaszubska, Obwodnica Metropolitalna i Trasa Lęborska - z Lęborka do Słupska. Przepadłby jednak na pewno pomysł rozbudowy Węzła Szadółki.

Miejsca

Opinie (165) 9 zablokowanych

  • (2)

    Zamiast budować trasę kaszubską czy obwodnicę metropolitarną (alternatywą może być szeroka droga dwujezdniowa w obu kierunkach) wzięli by się za opata i poszerzenie obwodnicy do 3 pasów.

    • 11 18

    • (1)

      debil

      • 0 3

      • Podpisałeś się, niestety zapomniałeś wpisać treść komentarza.

        • 2 0

  • Możecie sobie pomarzyć (4)

    Teraz jak jego ekscelencja, najjaśniejsza gwiazda na ziemi Kaczyński dorwał sęe do władzy to Pomorze może sobie pomarzyć o tych drogach. Obecnie trzeba spełnić obietnice wyborcze a drogi nie zając, mogą poczekać.

    • 16 7

    • Przecież PiS przez 3 tygodnie nie spełnił żadnej obietnicy, (3)

      więc już nie spełni. Co ty, Wyborczej nie czytasz?

      • 6 5

      • Niby 3 tygodnie to mało (2)

        Ale wystarcza, żeby zbiorowo zgwałcić konstytucję i powymieniać prezesów kilkudziesięciu spółek państwowych. A co tam: trzeba mieć priorytety.

        • 2 5

        • (1)

          PO zajęło to mniej czasu niż PiS. Pozdrawiam czytelnika Wybiórczej.

          • 2 4

          • Czy Wyborcza to jedyne źródło informacji jakie jesteś w stanie wymienić?

            • 2 1

  • pkp (8)

    Wiecej pociagow do Grudziadza !

    • 39 59

    • PKP w relacji Gdańsk - Grudziądz nie kursuje w ogóle (2)

      Może chodzi ci o Przewozy Regionalne? A powiedz szczerze: ilu pasażerów jedzie do tego Grudziądza? Tzn. ilu ich zostaje za Tczewem? A za Pelplinem?

      • 3 3

      • Proszę najpierw sprawdzić trasę (1)

        Bo od kiedy pociąg Gdynia-Grudziądz jeździ przez Pelplin?

        • 5 0

        • Faktycznie, nie jedzie - mógłby, ale nie jedzie

          Dobra, to zamień Pelplin na Malbork i odpowiedz na to samo pytanie.

          • 2 1

    • do Grudziądza? (2)

      a to jest województwo pomorskie?
      chyba z tym musisz się zgłosić do władz swojego województwa .

      • 19 7

      • (1)

        Kaszub juz czytalem twoja wypowiedz o metro ma petle swietokrzyska wiec daj sobie spokoj bo akurat za pkp odpowiadaja samorzady wiec wojewodztwo ma znaczenie a i jeszcze kolej laczy nie tylko miasta w danym wojewodztwie a Grudziadz jest najwiekszym miastem jak i elblag ktory tez jest w innym wojewodztwie.

        • 4 5

        • Za PKP odpowiada PKP

          Samorządy odpowiadają za PR. A poza tym masz rację: relacje z Elblągiem i Grudziądzem są również ważne dla Trójmiasta.

          • 5 0

    • D.py mamy jak z mosiądza!

      Bo my chłopcy spod Grudziądza!

      • 5 6

    • ...

      do Grudziądza dotarła już kolej?

      • 14 11

  • Plan bez sensu

    Jak GDDKiA nie wie jak budować drogi to niech się pyta Kierowców.
    W proponowanym rozwiązaniu tranzyt i tak pojedzie starą obwodnicą. Gdyby TK skrócić do Szemudu a Metropolitalną poprowadzić z Miszewa do Szemudu i zlikwidować ogromny planowany węzeł w Chwaszczynie to z oszczędności można by OPAT wybudować. Budować obwodnicę obwodnicy ? Taki głupi plan z pewnością wstrzymają. Poszukajcie w necie wariantu 1C Metropolitalnej, który pozamiatali pod dywan.

    • 3 1

  • (1)

    A na kogo wy głosowali? My wam damy trasy - palcem po mapie. Zgniłozęby 1 sekretarz kazał przerzucić sianko na Podkarpacie. Także do koreczka wio hehehe

    • 19 5

    • Tez w tym korku bedziesz stal hehe

      I jeszcze na nich glosowales to się nazywa masochizm hehe zacznij brać leki. Bo karajac pomoże będą też karać ludzi na nich głosujących hehe

      • 1 0

  • Lechowi i Marii Kaczyńskiej to by się bardzo niepodobało ! Jako mieszkańcy Sopotu chcieliby szybkiej realizacji tych projektów ! Ale Jarosław widać jest inny . Nie ten sort ?

    • 1 1

  • Budować, budować jak najszybciej (4)

    Jeżeli ktoś pisze, że nie są potrzebne nowe obwodnice na pomorzu to znaczy, że nie ma pojęcia o otaczającym go świecie.
    Miejscowości Żukowo, Bojano, Chwaszczyno, Koleczkowo to nic innego jak nowe dzielnice Gdańska i Gdyni. Tam w zdumiewającym tempie tworzą się zakłady produkcyjne - miejsca pracy i ogromne osiedla mieszkaniowe.
    Bez nowych dróg nie ma szans na dalszy rozwój tak dobrze kwitnących inwestycji.
    Niezależnie od sympatii politycznych ta sprawa powinna być zrealizowana ponad podziałami.

    • 13 5

    • Dopisz jeszcze do tej listy (2)

      Kartuzy i Kościerzynę.

      • 2 0

      • Z tą Kościerzyną to przesadzasz (1)

        Kościerzyna, Starogard, to jednak jeszcze nie ten czas. Na razie rozmawiamy o Tczewach i Kartuzach.

        • 0 0

        • Nie, czemu?

          Skoro Żukowo jest dzielnicą Gdańska, to Kościerzyna i Bytów również.

          • 1 0

    • A ja nie mam ochoty aby były one wtedy naszymi dzielnicami. Niech się

      usamodzielnią te jurydyki.

      • 1 4

  • Teraz nie będzie niczego. Najprawdopodobniej zniknie nawet nasze województwo w swej obecnej formie. (2)

    • 25 3

    • I bardzo dobrze!

      Obecnie prawie cała gruba kasa idzie na Gdańsk i fanaberie władzy (np. ECS lub PKM), Gdynia i Sopot dostają jakieś ochłapy, pozostałe miasta województwa Pomorskiego praktycznie nic.

      • 3 3

    • Zaorają je ci wredni PiS-owcy? Zmień leki.

      • 1 1

  • Żadnych dróg. Co kilometr pomnik Brata. (1)

    To jest najważniejsze dla Polaków

    • 18 7

    • lol

      Miało byś śmiesznie, a wyszło, jak zawsze u ciebie, żałośnie!

      • 0 1

  • znacznie lepsze rozwiązanie

    Trasa kaszubska jest potrzebna, jak przysłowiowa dziura w moście. Należy poszerzyć dotychczasową obwodnicę i wybudować OPAT! Prawdopodobnie skończą się korki na górnym tarasie.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane