- 1 Oszukane "30 stopni" w majówkę (24 opinie)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (344 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (268 opinii)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (110 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (73 opinie)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (363 opinie)
Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna znowu opóźnione
Coraz bardziej oddala się termin wbicia pierwszej łopaty na budowie Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Już wiadomo, że obie trasy powstaną nie wcześniej niż w połowie 2021 r. Ministerstwo tłumaczy opóźnienie "optymalizacją wydatków", co de facto oznacza cięcia w inwestycjach.
Obie inwestycje nie doczekały się ostatecznych decyzji środowiskowych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. W obu przypadkach sprawy trafiły do organu drugiej instancji, a stamtąd do sądów administracyjnych. Odwołania badane są nadal przez instytucje odwoławcze. Zatem zakończenie procedury związanej ze wspomnianymi dokumentami może mieć nieoczekiwany finał.
Nowe terminy realizacji "ekspresówek" na Kaszubach
Niedawno w Gdańsku odbył się Pomorski Kongres Drogowy, na którym omawiane były m.in. kierunki rozwoju sieci drogowej na Pomorzu. Część kongresu była poświęcona informacjom dotyczącym Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Obok planów przebiegu trasy, pojawiły się tam informacje dotyczące terminu realizacji.
Pełniący obowiązki szefa gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Markowski wskazał, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona w marcu 2021 r. Natomiast jeśli chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, tam kierowcy pojadą w kwietniu 2021 r. Przy obu inwestycjach przewidziano półroczne opóźnienie.
To oznacza, że nie ma co liczyć na rozpoczęcie II etapu w przetargach na zaprojektowanie i zbudowanie wspomnianych "ekspresówek" w tym roku. W wakacje zakwalifikowano wykonawców i zakończono I etap. Na razie nie ma terminu wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Będzie trzeba poczekać przynajmniej do wiosny 2017 r.
Przepychanka wokół tras na rękę ministerialnym urzędnikom?
Droga ekspresowa S6 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Inwestycja ta została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierowana do realizacji we wrześniu 2015 r. Dokument został uchwalony jeszcze przez Radę Ministrów pod zarządem Ewy Kopacz (PO).
- Należy niemniej mieć na względzie także uwarunkowania finansowe. Wartość limitu Programu wynosi 107 mld złotych, co jest niewystarczające przy wartości wszystkich zadań w tym Programie ujętych, która sięga blisko 200 mld złotych - mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Z tego względu zostały podjęte działania optymalizacyjne, które mają na celu realizację programu drogowego w jak najszerszym zakresie - dodaje.
Jak podkreślają urzędnicy szczebla centralnego, intencją Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest, by uruchomione przetargi uwzględniały wypracowane przez powołany na początku roku Komitet Sterujący i grupy robocze rekomendacje w zakresie wdrożenia norm, mających bezpośrednie przełożenie na efektywność procesu udzielania zamówień publicznych, ograniczenia obszarów sporu i rozbieżnych interpretacji w zakresie obowiązków stron.
Ministerstwo nie wie, kiedy zbuduje "ekspresówkę" na Kaszubach
MIB podkreśla, że dąży do stworzenia spójnego systemu dróg szybkiego ruchu, w którym dostrzegana jest także istotna rola drogi ekspresowej S6 Koszalin - Trójmiasto.
- Chcielibyśmy, by nowo wybudowana sieć dróg ekspresowych i autostrad odpowiadała na najpilniejsze potrzeby inwestycyjne i wyznaczone cele strategiczne kraju. Z uwagi na ograniczenia finansowe, nie ma jednak możliwości jednoczesnej realizacji wszystkich priorytetów ujętych w Programie w pełnym zakresie. Na tym etapie realizacji PBDK jest za wcześnie na określenie szczegółowego harmonogramu budowy tej inwestycji - wyjaśnia Kisil.
W przypadku kierowanych do realizacji inwestycji ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, planowane jest wnioskowanie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
I. OBWODNICA METROPOLITALNA
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.
Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.
II. TRASA KASZUBSKA
Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.
Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.
Odcinek Szemud - Luzino
Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.
Odcinek Luzino - Łęczyce
Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.
Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.
Odcinek Łęczyce - Lębork
Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.
Miejsca
Opinie (310) 3 zablokowane
-
2016-11-08 11:22
pisobolszewia nienawidzi Pomorza..
i tyle
- 10 4
-
2016-11-08 11:23
prawda
Tak wlasnie PIS wykiwal Slupsk i Koszalin zostawiajac je bez wojewodztwa SRODKOWOPOMORSKIEGO bez ekspresowki i bez drugiego toru do Gdanska.
Do zobaczenia przy okazji nastepnych wyborow- 11 2
-
2016-11-08 11:24
PIS to partia o charakterze bolszewickim
antypolska i antypaństwowa.
Ludzie musza wyjśc na ulicę inaczej nie bedzie zmian a tylko sfałszowane następne wybory.- 10 5
-
2016-11-08 11:34
Ale nowy Komitet Sterujący sie wyżywi
jak kiedyś KC czy KW jaśnie panującej partii
- 7 1
-
2016-11-08 11:39
Bardzo dobrze
Obwodnica "metropolitalna" jest nikomu niepotrzebna zamiast niej powinien powstać OPAT. Trasa Kaszubska OK
- 6 5
-
2016-11-08 12:27
Znaczy : powstana po wojnie
Przynajmniej ich nie rozwala
- 0 1
-
2016-11-08 12:34
No nikt nam tyle nie da co Wy obiecacie.
- 5 0
-
2016-11-08 13:00
Wycięcie gigantycznego kawałka lasów otomińskich
w Lublewie, Sulminie ingerencja w dolinę Raduni w dziwiczym odcinku między łąpinem a Niestępowem jakoś umyka naszym ekologom!.
Jako szkoda że to nie jest inwestycja "pisowska" bo Gazeta Wyborcza codziennie grała by larum jak to zły PIS niszczy kolbudzkie lasy.
Ale ponieważ Metropolitalną wymyślił ociężały umysłowo przekręciarz Borsukowski to Gazeta Wyborcza internet czyli Trójmiasto.pl gra inne larum że zły PIS blokuje Pomorzanom tak niezwykle potrzebną drogę z Chwaszczyna do Straszyna, Jak przecież wiadomo dziesiatki tysięcy mieszkańców Trójmiasta nie może sie doczekać kiedy w końcu przejazd z Chwaszczyna do Straszyna będzie trwał tylko 25 minut. To jest to czym żyje całą metropolia, w szczególności Przymorze, Rumia, Wrzeszcz, Sopot i Gdyna.- 7 2
-
2016-11-08 13:00
Obwodnica Obwodnicy rzadko spotykane rozwiązania na świecie.
Moskwa, chyba Paryż itp molochy mają. Berlin, Monachium nie ma czegoś takiego. O Pekinie nie ma co wspominać. Inna bajka.
Trasa Kaszubska Ok. Rozładuje ruch pomiędzy Gdynią a Wejherowem
Obwodnica Metropolitalna - tylko w sezonie letnim coś da.
Większa korzyć byłaby z 3 pasów + porządnych zjazdów. wjazdów na obwodnice.
Za pozostała kasę lepiej udrożnić trasę Gdańsk-Sopot-Gdynia np. wybudować planowany tunel przez Sopot.
Obwodnica Metropolitalna nic nie da na zakorkowane trasy na Kaszuby czyli
Gdańsk - Kartuzy Gdańsk - Kościerzyna.- 5 3
-
2016-11-08 13:03
Drogi vs Wizualizacje
Ciąg dalszy zabawy w wizualizacje. Bardzo fajnie, powiedzmy, że także i ładne, no ale ch... nam po nich. Zacznijcie budować drogi. A do kolegów, wszechobecnych politologów, jeden ch.... kto nam je wybuduje, niech zaczną je budować. Polityka jest brutalna i obecnie na pomorzu możemy sobie pomarzyć. Mnie ciekawi pytanie, ile na te wizualizacje idzie kasy, która można by na drogi wydać.
Skończcie wizualizować i zacznijcie budować!!!- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.