• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Lęborska - TAK!, ale którędy?

Michał Sielski
12 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Wszystkie warianty projektowanej Trasy Lęborskiej, mającej połączyć Trójmiasto z Lęborkiem zostały oprotestowane. Niemal wszyscy zgadzają się jednak, że dla dalszego rozwoju województwa nowa droga jest niezbędna, ale jakoś nikt nie chce mieszkać w jej pobliżu.



Materiał poświęcony Trasie Kaszubskiej
wyemitowany w TVP Gdańsk.



Trasa Lęborska ma ograniczyć ilość samochodów, które przejeżdżają przez Rumię, Redę i Wejherowo, w drodze do Trójmiasta. Plany budowy tej drogi nakreślono jeszcze w latach 70., ale sprawa odżyła, kiedy szybką budowę trasy obiecał premier Donald Tusk. Budowa zacznie się w 2010 roku, odcinek do Lęborka będzie gotowy w 2012 roku, a do Słupska rok później.

Decyzję o przebiegu drogi podejmie w Warszawie Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych. Ma to zrobić na przełomie marca i kwietnia. - Nikt nie będzie się mógł od niej odwołać, będzie ostateczna i niepodważalna - podkreśla Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Spośród wielu wariantów i ich mutacji, które powstawały w czasie burzliwych konsultacji społecznych pozostały już tylko trzy. Pod uwagę nie będzie brany m. in. ten, który przewidywał przedłużenie Trasy Lęborskiej nawet do Straszyna.

Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy  Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy
Budowa drogi budzi takie kontrowersje, że GDDKiA stworzyła nawet poświęconą tej inwestycji stronę internetową

Wszystkie warianty przebiegu drogi zostały już oprotestowane. Konsultacje społeczne, organizowane przez GDDKiA na terenie zainteresowanych gmin, zamieniały się w festiwal oskarżeń i zarzutów. Zebrano kilka tysięcy podpisów pod petycjami o zmianę przebiegu trasy. Wszystko przez to, że pierwotnie istniał tylko jeden wariant jej przeprowadzenia. Miała ona łączyć się z trójmiejską obwodnicą na wysokości dzielnicy Osowa, której mieszkańcy nie chcieli jednak o tym słyszeć. Innych opcji drogi wcześniej jednak nie było.

- Ludzie kupili działki, wybudowali sobie domy i mieli nadzieję, że będą mieszkać z daleka od ruchu, hałasu i spalin. Pewnie, że nie wszyscy sprawdzili wcześniej plany, ale jakie to ma znaczenie? Czujemy się po prostu oszukani - mówi Andrzej Bolesławski , który przed dwoma tygodniami zamieszkał w Bojanie. - Działkę kupiłem przed czterema laty, gdy Trasa Kaszubska była nieprawdopodobna, a już zmiany jej przebiegu były czystą futurologią - denerwuje się nowy mieszkaniec Bojana. W okolicach tej miejscowości przechodzić miał właśnie wariant północny, kończący się w Wielkim Kacku.

Który wariant Trasy Lęborskiej jest najlepszy dla Trójmiasta?

Wariant oznaczony literą A ma małe szanse na realizację. Gdyby zwyciężył ten przebieg trasy, wielu kierowców zjeżdżających z Trasy Lęborskiej nadal jechałoby w stronę Gdańska obwodnicą. Poza tym jego realizacja wymagałaby największej ilości wyburzeń. Przeciwko jego realizacji protestowali mieszkańcy gminy Szemud. Zaproponowali oni, by trasa jeszcze przed Szemudem skręcała na południe, przebiegając m.in. przez tereny Czeczewa i Barniewic a następnie łączyła się z obwodnicą na nowym, rozbudowanym węźle w Owczarni. Będzie on miał całkowicie zmienioną charakterystykę i wielkość, w przyszłości ma on rozciągać się na długości niemal 1 km. To wariant B.

Wariant C z kolei zakłada przebieg Trasy Lęborskiej w okolicach lotniska i połączenie jej z obwodnicą na wysokości ul. Słowackiego, na węźle Matarnia. Ten węzeł trzeba by całkowicie przebudować. Podobnie jak pobliskie ulice, bo ul. Budowlanych miałaby w tym wypadku całkiem inny przebieg - łączyłaby się z ul. Słowackiego po drugiej stronie obwodnicy. To rozwiązanie nie podoba się również władzom lotniska. Jest też jeszcze jeden słaby punkt tego rozwiązania: większość kierowców jadących do Gdańska, wybrałoby oczywiście ul. Słowackiego, która już teraz jest zakorkowana. Mieszkańcy Matarni także się zorganizowali, zaczęli protestować, założyli stronę internetową, gdzie umieszczają wszystkie nowe informacje dotyczące przebiegu drogi.

Którędy droga, czyli jaka decyzja będzie najlepsza dla Gdańska

Wariant przez Osowę ma nikłe szanse na realizację także z powodów środowiskowych. Część trasy przechodzi przez otulinę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a dyrektywa unijna wyraźnie stanowi, że jeśli jest możliwość ominięcia terenów chronionych, drogę trzeba poprowadzić inną trasą. Z kolei połączenie Trasy Lęborskiej z obwodnicą na wysokości Wielkiego Kacka może spowodować zmniejszenie jej przepustowości na najdłuższym odcinku.

Drogowcy z Gdańska przyznają, że najlepszym rozwiązaniem z ich punktu widzenia byłoby zbudowanie wariantu przez Owczarnię. - Oceniamy go jako optymalny. Tym bardziej, że jest techniczna możliwość poszerzenia obwodnicy pomiędzy węzłami Matarnia i Osowa do trzech pasów w obu kierunkach - mówił jeszcze w grudniu wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek . Wtedy ruch samochodów zjeżdżających z obwodnicy mógłby rozłożyć się równomiernie. Wariant "B" jest też najłatwiejszy technicznie i przez to najtańszy.

Tłoczno na obwodnicy

Według badań GDDKiA obecnie obwodnicą przejeżdża średnio 45 tys. samochodów na dobę. W ciągu najbliższych 25 lat ta liczba ma wzrosnąć do 100 tys. aut na dobę. Przewidywania dotyczące Trasy Lęborskiej mówią o 15 tys. samochodów na dobę oraz 35-40 tys. po dwudziestu latach. Z przeprowadzonych analiz wynika, że znaczna część ruchu trasą Lęborska, będzie ruchem docelowym do samego Trójmiasta, a ruch tranzytowy w kierunku wschodnim będzie w tym przypadku niewielki.

Opinie (249) 7 zablokowanych

  • (1)

    Robert pisze tak (między innymi):
    "Ktoś kto kupuje działkę budowlaną lub domek na wsi, z reguły chce mieć trochę więcej komfortu i spokoju niż jakiś mieszkaniec miasta."

    Masz racje, CHCE. Tyle że co najwyżej może liczyć na komfort, nie go żądać. "Jakiś mieszkaniec miasta" - nawet nie wymaga komentarza. A żebyś wiedział co ja CHCE - lista jest długa.

    Ja powiem inaczej - jako mieszkaniec miasta uważam że miasto powinno mieć głęboko w tyle tych co CHCĄ mieć komfort i wyprowadzają się daleko a potem ŻĄDAJĄ zbudowania drogi, ŻĄDAJĄ zbudowania kanalizacji, ŻĄDAJĄ więcej miejsc parkingowych w mieście. Twoje zachcianki są makabrycznie drogie, bo za ułamek tej kwoty można w gęsto zabudowanym mieście zapewnić niezbędną infrastrukturę i transport. Co więcej można zafundować mieszkańcom kawałek zieleni czy coś.

    ps. Moi sąsiedzi zbudowali domek za obwodnicą. Do tej pory mieszkali w dolnym tarasie - blisko droga, komunikacja zbiorowa, media podłączone. Ale zachciało im się ciszy, spokoju a przede wszystkim patrzenia z góry na mniej majętnych (ale żeby nie było wszystko mają z ciężkiej pracy) no i się zbudowali za miastem.

    I co? I zaraz słać pisma do urzędów i z pyskiem naskakiwać że czemu droga gruntowa, czemu kanalizacji nie mają i czemu w korkach stać muszą? A ja mówię figa z makiem. Za tą kasę lepiej zbudować park w mieście, wymienić nawierzchnię starej ulicy albo kupić nowy autobus.

    Dbanie o komfort tych co się wyprowadzają za miasto to drenaż z miejskiej kasy wielkich środków dla poprawy samopoczucia garstki egoistów. Albo mieszkasz w mieście i masz miejskie warunki albo na wsi i masz warunki wsiowe. Wybieraj.

    • 0 3

    • GŁUPIO PISZESZ

      głupio piszesz bo miasto jest ograniczone. ludzi przybywa, napływa, każdy chce mieć kawałek przestrzeni życiowej , wg twojej logiki trzeba by jedynie wieżowce do nieba budować i wszyscy na kupie by musieli siedziec
      jak ktos nie chce mieszkac w "ulu" to wynosi sie na przedmiescia, co w tym zlego, NIC, SAMO DOBRE. a to że miasto powinno TYLKO zapewnic głowne drogi to żaden wyczyn.
      PARK piszesz... gdzie ? w miescie nie ma miejsca, burzyć pod park ? powodzenia....
      sam kupilem dzialke na osowej, tam zreszta mieszkam i nie narzekam ze drogi kiepskie itd. ciesze sie ze mam pod nosem las , jezioro, moge z dzieckiem na spacer pojsc, czy rowerami po lesie pojzdzic, z psem na tzw łąki ide żeby sie wybiegał, w mieście (w sensie w centrum) nie chce mieszkać bo tam sie duszę, nawet głupiego grilla pod domem nie zrobię.....
      wiec nie krytykuj tych co chcą na przedmiesciach / na wsi mieszkac
      warunki wsiowe to pojecie szerokie, zalezy jak sie urzadzisz, a i tak wolę na wsi

      • 0 0

  • Nie krytykuję chęci do mieszkania na przedmieściach (przepraszam jeśli uraziłem) - krytykuję hipokryzję i egoizm. I zwracam uwagę na fakt że 20% ludzi dojeżdżających zza miasta powoduje 80% najgorszych korków.

    A wybór jest prosty - albo możliwość zrobienia grilla pod domem albo dobre skomunikowanie z centrum. Trzeba wybrać - wybrałeś i nie narzekasz, pogratulować :) Ja nie zrobię grilla pod domem ale do pracy mam 15-30 minut, i też się ciesze.

    A park gdzie? Wystarczy odzyskać to co kiedyś było zielenią a dziś jest składowiskiem psich kup, żadnego wyburzania :)

    • 0 0

  • TAK NAPRAWDE WSZYSTKIE WARIANTY POWINNY ZOSTAC ZBUDOWANE, BO DRÓG NIGDY ZA DUŻO. A TYM ŚWINIOJADOM CO PROTESTUJĄ TRZEBA SPALIĆ (1)

    PARĘ DOMÓW. DOKONA TEGO NOWO POWOŁANA ORGANIZACJA "DROGOWY DŻIHAD" JAK TAKI PROTESTUJĄCY STRACI DOROBEK ŻYCIA ZA TO ŻE STAŁ NA DRODZE ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA, WTEDY INNYM WIESNIAKOM TEZ RURA ZMIĘKNIE.

    kupowali ziemie tanio. koło lotnisk, wysypisk, a teraz im samoloty i smród przeszkadzają. jak tak lubicie kmioty ciszę i spoków to won w bieszczady

    • 4 3

    • umysłowy dzihad

      Jak już chcesz coś pisać, to pisz z sensem. Czy drogi naprawdę Cię uszczęśliwią? Może jednak trochę lasów by się przydało, co nie?
      Poza tym nie widzę nikogo, kto protestuje przeciwko lotnisku, czy kolei metropolitalnej. Jak coś jest budowane z głową i wg starych planów, to protestów nie ma.
      PS: czy ty nie jadasz wieprzowiny?

      • 3 1

  • Wariant D

    a co z wariantem D,w ankiecie jest brak

    • 1 0

  • Jak dla mnie

    to by mogliby zbudować wszystkie 3 warianty - wtedy by się odkorkowało wreszcie xD

    Jeden dla Gdyni/Sopotu, jeden dla lotniska i Wrzeszcza/Zaspy/Przymorza i jeden dla Gdańska Centrum, Jasienia...

    • 1 1

  • piszcie o faktach!

    Wystarczy zgłębić się samemu trchę w temat, aby przekonać się na jakim poziomie jest dziennikarstwo, nie tylko na tym portalu. Piszą co zaszłyszą, czególnie w GDDKIA:)
    Przecież wszystkie warianty przecinają otulinę TP. A to właśnie warianty B/C są cenne najbardziej ekologicznie ze względu na Naturę 2000.
    Poza tym co to znaczy, że decyzja KOPI jest niepodważalna? Przecież oni wydają tylko opnię, a nie decyzję o budowie.
    I jeszcze jedno: dobrze, że GDDKiA przyznało się w końcu, że głównie dojazdy do Gdańska będą obciążone ruchem z TL. Może w końcu inni Gdańszczanie się obudzą i zrozumieją co ich czeka niebawem na obowdnicy i dojazdówkach.
    A tak na marginesie, jeżeli tranzyt ma być niewielki, to po co projektuje się docelowo 3-pasmową drogę ekspresową? I znowu ktoś na tym nieźle zarobi, a my podatnicy słono zapłacimy.
    Pzdr

    • 2 0

  • ankieta

    brakuje wariantu D !!

    • 3 0

  • B najlepsza

    • 1 3

  • Trasa Kaszubska

    Trasa Kaszubska nie będzie podłączona do Obwodnic Zachodniej w jednym miejscu. Cokolwiek na rysunkach jest pokazywane to tylko przebieg trasy o parametrach S i nazwie Trasa Kaszubska. NIe pokazuje się sieci dróg uzupełniających. I tak Gdynia w śladzie dawnej Trasy Lęborskiej przewiduje budowę drogi dwujezdniowej podłaczonej do starego lub nowego węzła Chwarzno. Nawiasem mówiąc Trasa Kaszubska miała być pierwotnie przedłużeniem Trasy Kwiatkowskiego. Tak zaplanowano już podczas budowy Obwodnicy Zachodniej. Za węzłem Chwarzno w kier. Chylonii Obwodnica przebiega po wiadukcie pod którym miała przejść Trasa Kwiatkowskiego w kier. Szczecina. Z wezłą z DK20 będzie można przejechać w kier Gdyni drogą 2 jezdniową w przyszłości. Najlepszym rozwiązaniem był wariant już nie pokazywany - przez Osowę. Do tego przebiegu został zaprojektowany układ komunikacyjny Gdańska tj projekt zewnetrznego Ringu. Ring miały tworzyć trasy - Obwodnica Zachodnia - Obwodnica Południowa (w tym roku rozpoczęcie budowy) i Obwodnica Polnocno wschodnia tj Trasa Sucharskiego z węzła obwodnicy poludniowej - tunel pod kanalem portowym i droga zielona z tunelem pod Pachołkiem i do węzła Osowa. Poprowadzenie trasy S6 w inny sposób "kladzie" 30 lat prac studialnych i projektowych. Wariant C ma pewne zalety zwłaszcza z max przybliżeniem do lotniska z węzłem zjazdowym na lotnisko ale jego budowa oznaczałaby o wiele większą przebudowę węzłą Matarnia i Trasy Slowackiego niż jest to pokazywane w projekcie. Po pierwsze musialby powstać bezkolizyjny węzeł zjazdowy do Centrum Ikei. Po drugie przebudowa skrzyżowania z ul.Potokową na bezkolizyjne i poszerzenie od tego miejsca ul.Słowackiego do przekroju 2x3. Takich problemów nie ma na Spacerowej, która zostala zaprojektowana jako trasa bezkolizyjna i ma możliwość powiązania z sopockim tunelem Średnicowym, Drogą Czerwoną itd. I uwaga dla Nowej Spacerowej istnieje ważny, specjalnie dla niej opracowany, dzięki staraniom władz Sopotu a nie Gdańska - plan zagospodarowania. Istniał on już wtedy, gdy władze Gdańska pragnąc udowodnić wyborcom Osowy, że o nich myślą wykonały BZURĘ - tj zmodernizowały "starą" ul.Spacerową zamiast wykonać projekt rozwiązania docelowego i wykonać jego 1 etap na ile starczyloby kasy. A tak pięniądze poszły w błoto... tj nie dały ZADNEGO efektu komunikacyjnego.

    • 1 0

  • Trasa Lęborska to także Warszawska ( Olsztyn, Białystok )

    Aby ominąć problem z niepotrzebnym wjazdem na obwodnicę Trójmiejską należałoby rozpocząć trasę Lęborską od obwodnicy w miejscy połączenia z nowo budowaną obwodnicą południową z tak zwanego węzła południowego.
    Bezmyślnością jest poza tym prowadzenie trasy szybkiego ruchu z 3-ma pasami w jednym kierunku w osiedla mieszkaniowe aglomeracji trójmiejskiej. Należy je ominąć trasą zaczynającą się w Rusocinie.
    Rusocin - Lębork to optymalna trasa S6. Nie zabierajmy Trójmiastu terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych szczególnie tam, gdzie wcześniej nie przewidywały tego plany zagospodarowania przestrzennego w których miejsce wchodzi nieprzewidywany wcześniej przemysł i składowiska wszelkiej maści.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane