• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Lęborska - TAK!, ale którędy?

Michał Sielski
12 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Wszystkie warianty projektowanej Trasy Lęborskiej, mającej połączyć Trójmiasto z Lęborkiem zostały oprotestowane. Niemal wszyscy zgadzają się jednak, że dla dalszego rozwoju województwa nowa droga jest niezbędna, ale jakoś nikt nie chce mieszkać w jej pobliżu.



Materiał poświęcony Trasie Kaszubskiej
wyemitowany w TVP Gdańsk.



Trasa Lęborska ma ograniczyć ilość samochodów, które przejeżdżają przez Rumię, Redę i Wejherowo, w drodze do Trójmiasta. Plany budowy tej drogi nakreślono jeszcze w latach 70., ale sprawa odżyła, kiedy szybką budowę trasy obiecał premier Donald Tusk. Budowa zacznie się w 2010 roku, odcinek do Lęborka będzie gotowy w 2012 roku, a do Słupska rok później.

Decyzję o przebiegu drogi podejmie w Warszawie Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych. Ma to zrobić na przełomie marca i kwietnia. - Nikt nie będzie się mógł od niej odwołać, będzie ostateczna i niepodważalna - podkreśla Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Spośród wielu wariantów i ich mutacji, które powstawały w czasie burzliwych konsultacji społecznych pozostały już tylko trzy. Pod uwagę nie będzie brany m. in. ten, który przewidywał przedłużenie Trasy Lęborskiej nawet do Straszyna.

Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy  Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy
Budowa drogi budzi takie kontrowersje, że GDDKiA stworzyła nawet poświęconą tej inwestycji stronę internetową

Wszystkie warianty przebiegu drogi zostały już oprotestowane. Konsultacje społeczne, organizowane przez GDDKiA na terenie zainteresowanych gmin, zamieniały się w festiwal oskarżeń i zarzutów. Zebrano kilka tysięcy podpisów pod petycjami o zmianę przebiegu trasy. Wszystko przez to, że pierwotnie istniał tylko jeden wariant jej przeprowadzenia. Miała ona łączyć się z trójmiejską obwodnicą na wysokości dzielnicy Osowa, której mieszkańcy nie chcieli jednak o tym słyszeć. Innych opcji drogi wcześniej jednak nie było.

- Ludzie kupili działki, wybudowali sobie domy i mieli nadzieję, że będą mieszkać z daleka od ruchu, hałasu i spalin. Pewnie, że nie wszyscy sprawdzili wcześniej plany, ale jakie to ma znaczenie? Czujemy się po prostu oszukani - mówi Andrzej Bolesławski , który przed dwoma tygodniami zamieszkał w Bojanie. - Działkę kupiłem przed czterema laty, gdy Trasa Kaszubska była nieprawdopodobna, a już zmiany jej przebiegu były czystą futurologią - denerwuje się nowy mieszkaniec Bojana. W okolicach tej miejscowości przechodzić miał właśnie wariant północny, kończący się w Wielkim Kacku.

Który wariant Trasy Lęborskiej jest najlepszy dla Trójmiasta?

Wariant oznaczony literą A ma małe szanse na realizację. Gdyby zwyciężył ten przebieg trasy, wielu kierowców zjeżdżających z Trasy Lęborskiej nadal jechałoby w stronę Gdańska obwodnicą. Poza tym jego realizacja wymagałaby największej ilości wyburzeń. Przeciwko jego realizacji protestowali mieszkańcy gminy Szemud. Zaproponowali oni, by trasa jeszcze przed Szemudem skręcała na południe, przebiegając m.in. przez tereny Czeczewa i Barniewic a następnie łączyła się z obwodnicą na nowym, rozbudowanym węźle w Owczarni. Będzie on miał całkowicie zmienioną charakterystykę i wielkość, w przyszłości ma on rozciągać się na długości niemal 1 km. To wariant B.

Wariant C z kolei zakłada przebieg Trasy Lęborskiej w okolicach lotniska i połączenie jej z obwodnicą na wysokości ul. Słowackiego, na węźle Matarnia. Ten węzeł trzeba by całkowicie przebudować. Podobnie jak pobliskie ulice, bo ul. Budowlanych miałaby w tym wypadku całkiem inny przebieg - łączyłaby się z ul. Słowackiego po drugiej stronie obwodnicy. To rozwiązanie nie podoba się również władzom lotniska. Jest też jeszcze jeden słaby punkt tego rozwiązania: większość kierowców jadących do Gdańska, wybrałoby oczywiście ul. Słowackiego, która już teraz jest zakorkowana. Mieszkańcy Matarni także się zorganizowali, zaczęli protestować, założyli stronę internetową, gdzie umieszczają wszystkie nowe informacje dotyczące przebiegu drogi.

Którędy droga, czyli jaka decyzja będzie najlepsza dla Gdańska

Wariant przez Osowę ma nikłe szanse na realizację także z powodów środowiskowych. Część trasy przechodzi przez otulinę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a dyrektywa unijna wyraźnie stanowi, że jeśli jest możliwość ominięcia terenów chronionych, drogę trzeba poprowadzić inną trasą. Z kolei połączenie Trasy Lęborskiej z obwodnicą na wysokości Wielkiego Kacka może spowodować zmniejszenie jej przepustowości na najdłuższym odcinku.

Drogowcy z Gdańska przyznają, że najlepszym rozwiązaniem z ich punktu widzenia byłoby zbudowanie wariantu przez Owczarnię. - Oceniamy go jako optymalny. Tym bardziej, że jest techniczna możliwość poszerzenia obwodnicy pomiędzy węzłami Matarnia i Osowa do trzech pasów w obu kierunkach - mówił jeszcze w grudniu wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek . Wtedy ruch samochodów zjeżdżających z obwodnicy mógłby rozłożyć się równomiernie. Wariant "B" jest też najłatwiejszy technicznie i przez to najtańszy.

Tłoczno na obwodnicy

Według badań GDDKiA obecnie obwodnicą przejeżdża średnio 45 tys. samochodów na dobę. W ciągu najbliższych 25 lat ta liczba ma wzrosnąć do 100 tys. aut na dobę. Przewidywania dotyczące Trasy Lęborskiej mówią o 15 tys. samochodów na dobę oraz 35-40 tys. po dwudziestu latach. Z przeprowadzonych analiz wynika, że znaczna część ruchu trasą Lęborska, będzie ruchem docelowym do samego Trójmiasta, a ruch tranzytowy w kierunku wschodnim będzie w tym przypadku niewielki.

Opinie (249) 7 zablokowanych

  • Ja nadal nie jestem przekonany to wariantu B, przecież każdy wariant tak odblokuje Małe Trójmiasto, że (w połączeniu z OPAT) będzie można do Gdyni wjechać dotychczasową drogą, tzn przez Wejherowo. A ważniejsze moim zdaniem jest przecięcie kierunków W-E z N-S bez łączenia ich. Ale tak naprawdę każdy wariant pomoże, byle był.

    Co do protestów - to taka ludzka natura. 10 lat by sobie człowiek w brodę pluł że mógł zaprotestować a tego nie zrobił. Inna sprawa że w Polsce można protestować z byle powodu, byle głośno, może się uda.

    Zobaczcie na przykład ulicę Barniewicką na Osowej. Między posesjami a drogą pas gruntu o szerokości 1m nie należy do właścicieli posesji, zostawiono go po to żeby było gdzie budować kanalizację. Mieszkańcy przywłaszczyli sobie ten pasek i postawili tam ogrodzenia. A kiedy miasto chciało zbudować kanalizację - mieszkańcy ul Barniewickiej protestowali aż im się udało (proponowali rozryć sąsiednią ulicę, byle nie ich nielegalnie postawione ogródeczki) i przez następne lata będą mieli szamba. Komitetowi protestacyjnemu przewodził prawnik mający pełną świadomość że postąpił wcześniej bezprawnie ale cóż, hipokryzja i egoizm rządzą w tym kraju. A mnie krew zalewa że miasto nie rozpędziło tej hołoty buldożerami. W nagrodę powinno się uchwalić 100 lat bez remontu nawierzchni tej ulicy i 500lat bez przyłączania do kanalizacji.

    • 4 2

  • PIeprzę kaszubów i kaszubską. Tylko wariant A

    • 2 3

  • Najlepszy warianto to B z obwodnicą 3 pasmową

    ewentualnie wariant A z obwodnicą 3 pasmową . WARIANT / C / TO POMYŁKA !!!

    • 1 3

  • Węzeł w Straszynie.

    Końcówka obwodnicy południowej, autostrady na południe, watahy samochodów nie zgniatałoby obwodową. Dlaczego zrezygnowano z tego pomysłu? Urzędnicy myślcie przyszłościowo, zanim na obwodnicy nie powstaną gigantyczne korki.

    • 4 0

  • Brak infrastruktury w Polsce to kalectwo

    wezel winien byc w miejscu B i wchodzic ul. Meteorytowa ktora w planach jest wielopasmowa- juz wlasnoscia Gminy, zatem odpadaja odszkodowania ( iles tam milionow) no i istnieje nie uczeszczany prawie wezel przy Renk ( oszczednosc znow milionow)

    • 3 1

  • tylko D

    WARIANT ,, B ,, i ,,C,, Z A B I J A!!!! A dlaczego i kogo? Przechodzi przez unikatowe i piękne torfowiska BOGATE W FAŁNE I FLORĘ ,blisko 2 jezior WYCZTOK I OTALŻYNO na których gniazdują m.innymi; czaple, kormorany ,perkozy ,zimorodki !!! W pobliżu jezior tereny lęgowe mają ŻURAWIE. Gniazda zakładają równierz SŁOWIKI. Zwierzęta te są unikalne i jest mało takich miejsc ,gdzie można je zobaczyć i posłuchać. Większość z nas zazwyczaj ogląda je w telewizji, w programach przyrodniczych a one są tam.. ILE zostało takich siedlisk ,gdzie można wybrać się z dziećmi na spacer na łono przyrody i pokazać że są takie miejsca!!! CHROŃMY JE ZANIM ZGINĄ ,BO BĘDĄ TO ZMIANY NIEODWRACALNE, Parę lat temu kupiłiśmy tam działkę i wybudowaliśmy dom ze względu na urokliwość tego miejsca. Wtedy była S6 w planie ,ale wariant D !!!!!!!! który istniał od 30 lat ,aż tu nagle okazuje się że jest zły .Mimo tego że najlepiej przygotowany. Ludzie mogą debatować , protestować , albo patrzeć z góry na mapkę tak naprawdę i nie widzieć co niszczą a przyroda głosu nie ma i się sama nie obroni ! Ciekawa jestem ,kto i za ile bierze w łapkę ,aby nie była to pierwotna trasa ,,D,, Słuchy chodzą że jacyś panowie u władzy wykupili grunty wzdłuż trasy ,,B,, i ,,C,, WIĘC CHYBA NIE MA CO SIĘ ŁUDZIĆ ? KORUPCJA GÓRĄ!!!

    • 2 1

  • W ogóle nie powinni mieć nic do gadanie mieszkańcy, w których jest/ będzie budowane cokolwiek na rzecz społeczeństwa. Płacić za posiadłość (całość plus ileś tam procent) i tyle.

    Właśnie przez takie "cackanie się" tyle trwa budowa autostrad i wszelkich innych dużych obiektów szeroko pojętej użyteczności publicznej (oczyszczalnie/spalarnie śmieci, drogi itd. itp.)

    • 0 2

  • Jak znajomy kupował za dośc umiarkowaną cenę działkę w Klukowie, to zwracalem (1)

    mu uwagę, że kupuje w centrum węzła komunikacyjnego. Co mi odpowiedział? Ano, że po pierwsze jak dojdzie do budowy to on pewnie będzie już na cmentarzu, a jakby co, to się skrzyknie mieszkańców i budowę się ZABLOKUJE. Na zawsze. WEięc problemu nie miał. A teraz ma....

    • 2 1

    • ATy (..) to widać, że z Osowy jesteś, albo z Szemudu

      Bzdury piszesz. W planach zagospodarowania w Klukowie były tereny rekreacyjne dla Gdańska. Pola golfowe, ścieżki rowerowe, stadniny koni.

      • 0 0

  • Po co pytać?

    Każdy wariant będzie komuś przeszkadzał i z pewnością będzie oprotestowany. Więc po co pytać, skoro z góry wiadomo, że nikomu się nie dogodzi. Nie pytać tylko budować. Więcej czasu tracimy na "konsultacje" niż na budowę dróg.

    • 1 2

  • S6 NIE

    Za ten szmal wybudujcie szkoły dzieciom,odłużcie szpitale,dofinansujcie wiele innyczh pożytecznych instytucji,tyle lat ludzie żyli i dobrze sobie radzili bez tej S6,jestem pewien że bez tej ,kosmicznej, inwestycji wszyscy będą spać spokojnie...

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane