• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego: jest odwołanie od decyzji środowiskowej

Maciej Naskręt
6 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już teraz trudno zaparkować auto przed biurowcem "Hynka" w Gdańsku. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego w ogóle nie będzie tu miejsc postojowych dla aut. Już teraz trudno zaparkować auto przed biurowcem "Hynka" w Gdańsku. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego w ogóle nie będzie tu miejsc postojowych dla aut.

Firmy z biurowca przy ul. Hynka domagają się wytyczenia przy Trasie Słowackiego miejsc postojowych dla swoich klientów. Dlatego złożyły odwołanie od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ. - To nie opóźni inwestycji - uspokajają w GIKE 2012.



Tu zaplanowano umieszczenie barier, które ograniczą hałas, ale też dostęp do m.in. lokali usługowych. Przegroda zasłoni też jedyny parking. Tu zaplanowano umieszczenie barier, które ograniczą hałas, ale też dostęp do m.in. lokali usługowych. Przegroda zasłoni też jedyny parking.
Pod koniec sierpnia Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku dała zielone światło dla budowy Trasy Słowackiego. Wydawało się, że nic nie stoi na przeszkodzie, by budowa trasy ruszyła. Tymczasem od decyzji RDOŚ odwołali się współwłaściciele biurowca przy ul. Hynka 6 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.

- Gdy kilka lat temu wytyczano Trasę Słowackiego, biurowiec "Hynka" był w trakcie budowy. Deweloper nie informował nas, przyszłych właścicieli lokali, o planowanej budowie Trasy Słowackiego. Projekt poznaliśmy dopiero kilka miesięcy temu - opowiada z żalem Damian Słowik, którego firma mieści się w budynku przy ul. Hynka 6.

Czy przebieg Trasy Słowackiego został dobrze wytyczony?

Projektanci trasy nie zaplanowali przed budynkiem miejsc postojowych. - Ich brak sprawa, że prowadzenie tu firmy usługowej nie ma sensu. Dodatkowo ten odcinek trasy ma być osłonięty ekranami dźwiękoszczelnymi, które zakryją znajdujący się obok budynku parking. Wszyscy będą nas omijać, bo nikt nie będzie wiedział, gdzie zaparkować. Spadną nasze dochody - martwi się Damian Słowik.

Dlatego przedsiębiorcy z "Hynka" domagają się usunięcia z projektu barier dźwiękochłonnych (krytykowanych już wcześniej jako nieestetyczne i antymiejskie), odsunięcia od budynku ścieżki rowerowej i wytyczenia kilku miejsc postojowych.

- Po drugiej stronie Trasy Słowackiego wytyczono 200-metrową dodatkową drogę dla ruchu lokalnego. Myślę więc, że można poprawić projekt i uwzględnić w nim większą przestrzeń przed naszym budynkiem - mówi Damian Słowik.

Odwołanie od decyzji RDOŚ trafi teraz do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, organu nadrzędnego wobec wszystkich regionalnych dyrekcji. Tam sprawa może utknąć na kilka miesięcy. - Terminy rozstrzygnięć są bardzo często przesuwane - usłyszeliśmy w gdańskiej RDOŚ.

Mimo to odpowiedzialna za budowę Trasy Słowackiego miejska spółka GIKE 2012 przekonuje, że zaplanowane na jesień 2011 r. rozpoczęcie prac budowlanych się nie opóźni. - Terminy zostały tak ustalone, że odwołanie do GDOŚ nie powinno opóźnić startu inwestycji - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE Euro 2012.

Prawomocna decyzja o warunkach środowiskowych jest niezbędne do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) u wojewody.

Zobacz przebieg Trasy Słowackiego. Opisane w artykule miejsce pojawia się w 2 min 50 sekundzie filmu.



Dwujezdniowa Trasa Słowackiego połączy Port Lotniczy w Rębiechowie z Portem Morskim w Gdańsku. Droga pobiegnie przez Wrzeszcz, południową granicą Zaspy i Letnicę. W 2013 roku gotowe mają być trzy z czterech odcinków, na jakie podzielono trasę. Do 2014 r. Gotowy ma być tunel pod Martwą Wisłą. Szacunkowy koszt przedsięwzięcia to ok. 1,29 mld zł. Unia Europejska sfinansuje ok. 37 proc. kosztów budowy.

Opinie (283) ponad 10 zablokowanych

  • Tak sobie patrzę

    na plan miasta i przebieg tej trasy wświetle budowy obwodnicy południowej jest absurdalny.

    • 5 2

  • (6)

    a gdzie jest odcinek rzeczypospolitej do hallera

    • 5 0

    • (5)

      W planach, sam sprawdź.

      • 0 0

      • Ale go (4)

        nie będzie. I całe szczęście. Przynajmniej trasa nie przetnie miasta na pół.

        • 0 1

        • Cos ty sie tak uczepil tej drogi (3)

          Chcesz zeby miasto umieralo?

          • 3 0

          • Będzie umierać jak ta droga powstanie.

            Jej budowa w związku z budową Obwodnicy Południowej jest absurdalna. W innym wątku zresztą podałem w mairę dokładnie jak można problem ruchu w mieście rozwiązać. Na stronie 5 komentarzy w wątku pt. "Droga najwazniejsza, wyburzyć budynek przy Hynka, SONDA"

            • 1 0

          • Od braku spalin sie nie umiera (1)

            to powinna byc ulica. w miescie sa ulice a nie trasy szybkiego ruchu dla tirow.

            • 3 0

            • Gdansk ma takie polozenie ,a nie inne

              Wiec nie ma innej mozliwosci

              • 2 0

  • za komuny pod tym względem było lepiej

    nikt nikogo o nic się nie pytał tylko budował, wtedy nawet nie było wiadomo co to jest decyzja środowiskowa, a dzisiaj jeden człowiek potrafi rozłożyć cały projekt bo mu to a tamtym to itd...

    • 9 1

  • Budowac dalej a jak by co to pozniej sie "zobaczy"

    poza tym wyższa konieczność społeczna mieszkańców miasta jest ponad widzi mi się kilku ludzików praktycznie bez znaczenia. Pionkami nie przejmował bym się

    • 2 5

  • OK, niech budują ale pod pewnym małym warunkiem

    Jedynie auta elektryczne (ciche, ekologiczne) mogą się poruszać w mieście :)

    • 0 3

  • Bzdura i kłamstwo (2)

    Przebieg Hynka był znany już w planach z lat '70-ych, więc doskonale wiedziano, że tuż przed nosem będzie przebiegał szybki łącznik - a więc bez miejsc postojowych i wjazdów z pojedyńczych posesji. Dlatego przez lata naprzeciw stały tylko baraki, bo teren stanowił rezerwę drogową i obowiązywał tam zakaz stałej zabudowy

    • 8 2

    • a dlaczego akurat szybki? (1)

      w latach 70 moze tak sie budowalo ale teraz na terenie miejskim w cywilizowanym swiecie robi sie inaczej.
      a przebieg nowej slowackiego/kosciuszki opracowano niedawno i podobno nawet wariantowano.

      • 1 2

      • Bynajmniej - cały projekt to modyfikacja planów z lat '70-ych - podobnie jak 95% innych ulic budowanych lub projektowanych.

        • 2 0

  • przenieście te zafajdane biurowce

    i tyle np. do żukowa lub gdziekolwiek oby dalej.

    • 4 2

  • W moim przekonaniu takiej trasy nie powinno się budować jako trasy szybkiego ruchu. Wręcz przeciwnie: 50km/h i fotoradary co kilkaset metrów, w ten sposób unikniemy nadmiernego hałasu. Żadnych przejść podziemnych tylko normalne przejścia na powierzchni, bo miasto jest dla ludzi. I oczywiście pasy tylko dla autobusów, z tego samego powodu. Budowanie trasy obudowanej ekranami to nieporozumienie.

    • 8 4

  • Aż tak źle nie jest, dwa pasy to zawsze większa przepustowość niż jeden, trasa jest więc potrzebna. Ale nie wolno pozwolić kierowcom traktować jej jak trasę szybkiego ruchu, bo środek miasta to nie miejsce na to.

    • 4 0

  • Czy nie lepsze rozwiązanie by było gdyby Słowackiego była połączona z ul. Jana Pawła.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane