• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego: Budimex chce za drogę przez Olszynkę 168,7 mln zł

Maciej Naskręt, Katarzyna Moritz
11 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Most wantowy na gdańskiej Przeróbce to na razie jedyny istniejący dwujezdniowy element Trasy Sucharskiego. Most wantowy na gdańskiej Przeróbce to na razie jedyny istniejący dwujezdniowy element Trasy Sucharskiego.
Przebieg Trasy Sucharskiego przez gdańską Olszynkę i Rudniki. Przebieg Trasy Sucharskiego przez gdańską Olszynkę i Rudniki.

Otwarto koperty z ofertami na budowę Trasy Sucharskiego między Południową Obwodnicą Gdańska a ul. Elbląską. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex. Za wykonanie drogi chce 168,7 mln zł



Chodzi o odcinek o długości 2,9 km - pomiędzy budowaną Południową Obwodnicą Gdańska a węzłem przy ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to jeden z trzech odcinków nowej drogi.

W przetargu wystartowało osiem firm. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex. Za budowę życzy sobie 168,7 mln zł i deklaruje jej ukończenie w 18 miesięcy.

Władze GIK budowę tego odcinka drogi wyceniły na ok. 211,3 mln zł. Najkorzystniejsza oferta zatem jest o 43 mln zł tańsza. O wyborze wykonawcy decyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. to termin wykonania zadania.

- Są oszczędności, więc nie powinno być problemów z podpisaniem umowy z wykonawcą. Nastąpi to najszybciej za miesiąc - wyjaśnia Iwona Żygowska, wiceprezes spółki miejskiej GIK.

Część naszych czytelników uważa, że błędem jest budowa Węzła Błonia, w pobliżu ul. Michałki. - Niewiele pojazdów będzie z niego korzystać - twierdzą. Skąd zatem decyzja o jego ujęciu w projekcie?

GIK broni projektu. - Węzeł Błonia będzie odciążał z ruchu tranzytowego przede wszystkim dzielnicę Rudniki - mówi Żygowska.

Prace idą pełną parą na pierwszym odcinku Trasy Sucharskiego - między Terminalem promowym Wisłoujście a Węzłem Ku Ujściu. Wykonawcą jest firma Skanska, która za 9 mln zł zobowiązała się przebudować 3-kilometrową jezdnię do końca czerwca. Nową drogą dojedziemy przed terminal już w czerwcu tego roku.

Prace na tzw. środkowym odcinku Trasy Sucharskiego (między mostem wantowym a Węzłem Ku Ujściu) rozpoczną się lada dzień. 2,7-kilometrowa droga ma być gotowa pod koniec 2012 r. i pochłonie 184 mln zł. Zadanie ma zrealizować Skanska.

Firma Budimex złożyła też najkorzystniejsza ofertę na budowę Drogi Zielonej pomiędzy ul. Marynarki Polskiej a al. Hallera. Jest to jeden z czterech fragmentów Trasy Słowackiego. Za budowę nieco ponad 2-kilometrowego odcinka drogi w terminie 16 miesięcy zażądała od miasta ok. 135 mln zł.

Jest szansa, że Trasa Sucharskiego wygeneruje oszczędności w budżecie miasta w kwocie ok. 164,4 mln zł. Na budowę drogi wiodącej przez port, która aktualnie jest budowana, miasto wydało mniej o 13,8 mln zł. Drugi fragment - środkowy - to oszczędności ok. 108 mln zł. Ostatni odcinek - przez Olszynkę - może zapewnić ok. 42,6 mln zł więcej w budżecie.

Kolejny raz prezentujemy przebieg Trasy Sucharskiego pomiędzy Południową Obwodnicą Gdańska a Terminalem Promowym Westerplatte.



Odkryto historyczny falochron na budowie trasy Sucharskiego

Położenie falochronu pokazuje, że morze sięgało kiedyś o wiele bardziej w głąb lądu niż obecnie. Położenie falochronu pokazuje, że morze sięgało kiedyś o wiele bardziej w głąb lądu niż obecnie.
Niedaleko Mewiego Szańca na Westerplatte, na terenie budowy trasy Sucharskiego, odkryto falochron z lat 30 XX wieku, nieznany do tej pory nawet konserwatorowi zabytków. Inwestor wcale się tym nie zmartwił, planuje go zachować.

Do odkrycia falochronu doszło w minionym tygodniu. Natknęły się na niego maszyny budowlane. Falochron ma ponad 100 m długości i biegnie wzdłuż planowanej trasy Sucharskiego.

- Falochron do tej pory nie był nam znany, nie występował na żadnych mapach czy dokumentach. Na mapie z 1924 roku jest w tym miejscu zaznaczony tylko wał ziemny - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Jak podkreśla, jego położenie pokazuje, że linia brzegowa ponad 80 lat temu przebiegała zupełnie inaczej i morze sięgało znacznie głębiej w ląd niż obecnie.

Konserwator dał zalecenie, by falochron był wyeksponowany. Ale właściwie nie musiał tego robić, bo inwestor Gdańskie Inwestycje Komunalne same to zaproponowały.

- W związku z tym odkryciem trochę musimy zmienić przebieg projektowanego rowu. Z tego co obecnie wiemy falochron ma 3,5 m głębokości i jego górna część będzie wyeksponowana. Prace prowadzone są pod nadzorem archeologicznym - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek z GIK.


Oferty złożone w przetargu na Trasę Sucharskiego między Południową Obwodnicą Gdańska a ul. Elbląską.

1. Konsorcjum firm: FCC Construccion SA, Wakoz Sp. z o.o.; cena: 264,2 mln zł, termin wykonania: 20 miesięcy.
2. Konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe SA, Mota-Engil, Engenharia e Construcao SA; cena: 292,5 mln zł, termin wykonania: 24 miesiące.
3. BILFINGER BERGER SA; cena: 243,4 mln zł, termin wykonania: 19 miesięcy i 15 dni.
4. Konsorcjum firm: Eurovia Polska SA, Eurovia CS, a.s.; cena: 259,6 mln zł, termin wykonania: 21 miesięcy.
5. Budimex SA; cena: 168,7 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.
6. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA, Acciona Infraestructuras SA; cena: 309,6 mln zł, termin wykonania: 24 miesiące.
7. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o., Strabag AG; cena: 210,6 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.
8. Skanska SA; cena: 208,7 mln zł, termin wykonania: 17 miesięcy i 15 dni miesięcy.
9. Konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA, PBG SA; cena: 204,1 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.

Miejsca

Opinie (82) 6 zablokowanych

  • Duża rozpiętość w tych ofertach, dziwne.

    Oby tylko ci najtańsi nie okazali się w sumie najdrożsi.

    Tak jak np. przy "odbudowie" żaglowca Zaruski. Wybrano najtańszych a w efekcie wyjdzie 2 razy drożej i dłużej.

    • 0 1

  • Gdańska specjalność

    Wycenić "fachowo" inwestycję na 100 mln.Potem wybrać ofertę za 50.Potem dołożyc po cichu drugie 50 na poprawki/ vide dach Ergo-areny,łatanie np. ul. Bohaterów Westerplatte miesiąc po remoncie,ciągłe poprawki na stadionie Lechii itd.../. I trąbić w mediach ZAOSZCZĘDZILISMY!!!

    • 1 2

  • brawo

    dla prezydenta Adamowicza - Budimex wygrywa - czyli będzie tanio, solidnie i na czas tak jak przy Ergo Arena.

    • 0 0

  • znowu biedimex :/

    oby sie za szybko nie rozpadla..

    • 1 0

  • Trasa Sucharskiego

    I jak zwykle cena najwazniejsz! Swiat wyglada mniej wiecej tak; malo placisz g... dostajesz. Czy w koncu ktos kto decyduje o wydawaniu wspolnych pieniedzy, wreszcie to zrozumie? A tak na marginesie cos drogo te drogi w naszym pieknym kraiku powstaja, drogo!

    • 0 0

  • Do terminala Wisłoujście???

    "Prace idą pełną parą na pierwszym odcinku Trasy Sucharskiego - między Terminalem promowym Wisłoujście a Węzłem Ku Ujściu."
    ALLLe BZDURA Codzieńnie jeżdżę miedzy Terminalem promowym a węzłem Ku Ujściu i jakoś nie widzę tej budowy!!!! Dziury coraz większe!!! Redaktorku budują trasę między Ku Ujściu a w kierunku Westerplatte, jakiiś 1km w lini prostej od podanego rejonu. Do Promu Wisłoujście nadal będziemy pomykali po dziurach!!
    No chyba że jak slończą remont odcinka KU Ujściu -Westerplatte, to zrobią nową wylewkę asfaltu na odcinku Ku Ujściu -terminal promowy Wisłoujście?
    Ale tak sobie myślę że redaktorku nie bardzo wiesz co to terminal Westerplatte a przeprawa promowa Wisłoujście!!!
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • korki

    po co te drogi jak to i tak niczego nie zmieni, korki będą puki nie będzie tunelu pod martwa Wisłą. to bez sensu, będzie stało puste tak jak most JPII. Pieniądze w błoto

    • 1 0

  • jedno krótkie zdanie, a jak uczłowiecza ;)

    "Natknęły się na niego maszyny budowlane."

    • 0 0

  • budimex - szkoda ze znowu wygrala najtansza fuszerka

    • 0 0

  • To jak na każdej z inwestycji oszczędzamy - to 40 mn tam 20, gdzie indziej 50 - to z tych oszczędności można by poprawić inne inwestycje - np skrzyżowanie kartuskiej z łostowicką zrobić bezkolizyjne albo tramwaj na morenę przyśpieszyć...
    ale coś czuję, że to tylko na papierze się oszczędza

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane