• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego etapami

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
7 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:18 (7 lipca 2007)
Pieniądze z Unii nie starczą na budowę Trasy Sucharskiego w pełnym wariancie. Galopujące ceny robót drogowych spowodowały, że w budżecie projektu powstała dziura. - Trasa będzie, ale jej budowę rozłożymy na etapy - zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Trasa Sucharskiego to najważniejsza inwestycja drogowa Gdańska. Dwie jezdnie o łącznej długości 8 km zapewnią połączenie portu z autostradą A1, ułatwią dojazd do stadionu Baltic Arena, a także przyczynią się do zmniejszenia korków w centrum Gdańska.

Jeszcze niedawno całą inwestycję - wraz z jej najdroższym elementem, tunelem pod kanałem portowym - wyceniano na ok. 800 mln zł. Taka kwota zakładana była np. w ostatniej wersji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gdańska.

I właśnie na taką kwotę udało się zdobyć finansowanie z funduszy unijnych. Zgodnie z zapisami w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, Gdańsk może liczyć, że Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów budowy.

Boom na rynku budowlanym spowodował, że koszty robót drogowych podrożały w ostatnim czasie nawet o kilkadziesiąt procent. Dotknęło to także Trasę Sucharskiego. Kiedy zaktualizowano jej wycenę, okazało się, że ma ona teraz kosztować 1,2 mld zł! Brakuje ok. 400 mln zł.

Gdańscy urzędnicy próbowali zwiększyć kwotę dofinansowania z Unii Europejskiej. Rozmowy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej, odpowiedzialnym za podział tej puli unijnych pieniędzy, nie przyniosły jednak rezultatu.

- Dlatego budowę Trasy Sucharskiego będziemy musieli podzielić na etapy - zapowiedział w piątek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Kluczowa będzie budowa dwóch odcinków: od Obwodnicy Południowej do mostu wantowego oraz od ulicy Marynarki Polskiej do skrzyżowania ulic Sucharskiego i Ku Ujściu. Pierwszy odcinek zapewni skomunikowanie z autostradą A1, a drugi fragment to oczywiście mocno oczekiwany przez gdańszczan tunel pod kanałem portowym.

Środkowy odcinek, na którym dzisiaj jest ul. Sucharskiego, pozostanie przez drogowców nietknięty lub zostanie zrealizowany tylko w ograniczonym standardzie, bez projektowanej wcześniej estakady.

Czy to będzie oznaczało kłopoty dla kierowców? Tylko w pewnym stopniu. Przejazd całą trasą będzie możliwy, ale środkowy etap będzie dawał kierowcom dużo mniejszy komfort - ul. Sucharskiego na tym odcinku ma tylko jedną jezdnię i jest bardzo dziurawa.

- Oczywiście, kiedy zdobędziemy pieniądze także na ten środkowy etap, od razu go zrealizujemy - zapowiada Adamowicz.

Na razie miasto zajmuje się przygotowaniami nowego studium wykonalności dla Trasy Sucharskiego. Jest on niezbędny do ostatecznej akceptacji projektu przez Komisję Europejską. Zgodnie z miejskimi planami, w przyszłym roku powinny ruszyć pierwsze przetargi. Trasa Sucharskiego ma być otwarta dla kierowców w 2011 r.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (46) 3 zablokowane

  • Dlaczego w Gdansku zawsze sa takie problemy???

    Sopot ma około 45 tys mieszkańców a buduje sobie tunel od granicy z Gdańskiem do Gdyni. Gdynia buduje alternatywną ulice dla al. wielkopolskiej i trasę kwiatkowskiego której koszt wynosi setki mln zł i inne podobne projekty a nawet są w stanie wybudować port lotniczy z własnej kasy . Dlaczego w Sopocie i Gdyni niesłyszy sie o takich problemach jak u Nas ??. Jak nasze władze chcą sie przygotować do Eoro 2012?? , jeszcze wzystko jest w proszku nawet niewiadomo czy stadion bedzie posiadał 45 czy też 30 tys miejsc. Duża wiekszość projektów musi być zrealizowana do końca 2010 bo inaczej Kraków odbirze nam Euro i bedzie kompromitacja. Ze wszystkimi inwestycjami w Gdańsku !!! Czas na zmiane władzy w najblizszych wyborach i odświerzenie w radzie Gdańska

    • 0 0

  • hahahahaha nie przewidzieli

    • 0 0

  • koszty to najmniejsszy problem

    największy problem to ludzie z głowami na karku, którzy zaprojektują i poprowadzą tą budowę.

    Teraz jest czas na to, żeby dobrze opracować projekt. A jak znamy życie, to zawsze jest to spieprzone. (patrz most)

    Do pesymisty. Nie załamuj się, może zostanie prom dla rowerów i pieszych... o ile nie zatonie ze starości.

    • 0 0

  • " Trasa Sucharskiego ma być otwarta dla kierowców w 2011r. "

    Ludzie, chyba żartujecie. Jedyny tunel zbudowany w Polsce, warszawski tunel i to łatwiejszy bo wzdłuż rzeki a nie w poprzek - budowano 6 lat.
    Nasz mają wybudować w 3 lata ? W dodatku wraz z całą trasą ?
    Bajka.

    Ciekawe czy będzie przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów ? Pewnie tak jak i na moście - NIE.

    • 0 0

  • Trochę szybko te koszty rosną ????

    z 800 do 1,2 mld w ciągu 6 msc. Za rok okaze sie że budowa dróg w Polsce jest drozsza niż w Szwajcarii w gorzystym terenie. Coś mi się wydaje że kaczor ma rację mówiąc o kartelu działającym w RP. Jesli do tego dodamy uczciwość naszych urzędników to faktycznie możemy mieć problem z budową tych dróg,

    • 0 0

  • Po co budowac droge za póltora miliarda? Te pieniadze przeznaczyc na GLODNE DZIECI i sale gimnastyczne. Tyle sie mowi o dobru a nikt tego nie widzi ?!

    • 0 0

  • "...Gdańscy urzędnicy próbowali zwiększyć kwotę dofinansowania z Unii Europejskiej. Rozmowy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej, odpowiedzialnym za podział tej puli unijnych pieniędzy, nie przyniosły jednak rezultatu...."

    Jasne. Gdańsk od zawsze stał ością w gardle komuchom i postkomuchom (obecnie PiSuar). Wiechecki "udupił" gazoport w Gdańsku. Potem były problemy z trasą Sucharskiego (została cichcem skreślona z listy inwestycji priorytetowych), teraz tnie się kasę, którą jest gotowa wyłożyć Unia. Kaczki-pokraczki potrafią jedynie psuć.

    • 0 0

  • przeciez to społeczeństwo nie potrafi budować dróg - potrafi pić piwo

    • 0 0

  • gdańszczanin

    Powiedz to mieszkańcom Chełmu, którzy z utęsknieniem czekają listopada i otwarcia lini tramwajowej. Wg mnie komunikacja szynowa to przyszłość płd dzielnic, dobrze że miasto chce ją tam rozwijać.

    • 0 0

  • a

    Kto nie zdąży musi wracać :))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane