• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego etapami

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
7 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:18 (7 lipca 2007)
Pieniądze z Unii nie starczą na budowę Trasy Sucharskiego w pełnym wariancie. Galopujące ceny robót drogowych spowodowały, że w budżecie projektu powstała dziura. - Trasa będzie, ale jej budowę rozłożymy na etapy - zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Trasa Sucharskiego to najważniejsza inwestycja drogowa Gdańska. Dwie jezdnie o łącznej długości 8 km zapewnią połączenie portu z autostradą A1, ułatwią dojazd do stadionu Baltic Arena, a także przyczynią się do zmniejszenia korków w centrum Gdańska.

Jeszcze niedawno całą inwestycję - wraz z jej najdroższym elementem, tunelem pod kanałem portowym - wyceniano na ok. 800 mln zł. Taka kwota zakładana była np. w ostatniej wersji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gdańska.

I właśnie na taką kwotę udało się zdobyć finansowanie z funduszy unijnych. Zgodnie z zapisami w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, Gdańsk może liczyć, że Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów budowy.

Boom na rynku budowlanym spowodował, że koszty robót drogowych podrożały w ostatnim czasie nawet o kilkadziesiąt procent. Dotknęło to także Trasę Sucharskiego. Kiedy zaktualizowano jej wycenę, okazało się, że ma ona teraz kosztować 1,2 mld zł! Brakuje ok. 400 mln zł.

Gdańscy urzędnicy próbowali zwiększyć kwotę dofinansowania z Unii Europejskiej. Rozmowy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej, odpowiedzialnym za podział tej puli unijnych pieniędzy, nie przyniosły jednak rezultatu.

- Dlatego budowę Trasy Sucharskiego będziemy musieli podzielić na etapy - zapowiedział w piątek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Kluczowa będzie budowa dwóch odcinków: od Obwodnicy Południowej do mostu wantowego oraz od ulicy Marynarki Polskiej do skrzyżowania ulic Sucharskiego i Ku Ujściu. Pierwszy odcinek zapewni skomunikowanie z autostradą A1, a drugi fragment to oczywiście mocno oczekiwany przez gdańszczan tunel pod kanałem portowym.

Środkowy odcinek, na którym dzisiaj jest ul. Sucharskiego, pozostanie przez drogowców nietknięty lub zostanie zrealizowany tylko w ograniczonym standardzie, bez projektowanej wcześniej estakady.

Czy to będzie oznaczało kłopoty dla kierowców? Tylko w pewnym stopniu. Przejazd całą trasą będzie możliwy, ale środkowy etap będzie dawał kierowcom dużo mniejszy komfort - ul. Sucharskiego na tym odcinku ma tylko jedną jezdnię i jest bardzo dziurawa.

- Oczywiście, kiedy zdobędziemy pieniądze także na ten środkowy etap, od razu go zrealizujemy - zapowiada Adamowicz.

Na razie miasto zajmuje się przygotowaniami nowego studium wykonalności dla Trasy Sucharskiego. Jest on niezbędny do ostatecznej akceptacji projektu przez Komisję Europejską. Zgodnie z miejskimi planami, w przyszłym roku powinny ruszyć pierwsze przetargi. Trasa Sucharskiego ma być otwarta dla kierowców w 2011 r.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (46) 3 zablokowane

  • Po co budowac droge za póltora miliarda? Te pieniadze przeznaczyc na GLODNE DZIECI i sale gimnastyczne. Tyle sie mowi o dobru a nikt tego nie widzi ?!

    • 0 0

  • Trochę szybko te koszty rosną ????

    z 800 do 1,2 mld w ciągu 6 msc. Za rok okaze sie że budowa dróg w Polsce jest drozsza niż w Szwajcarii w gorzystym terenie. Coś mi się wydaje że kaczor ma rację mówiąc o kartelu działającym w RP. Jesli do tego dodamy uczciwość naszych urzędników to faktycznie możemy mieć problem z budową tych dróg,

    • 0 0

  • " Trasa Sucharskiego ma być otwarta dla kierowców w 2011r. "

    Ludzie, chyba żartujecie. Jedyny tunel zbudowany w Polsce, warszawski tunel i to łatwiejszy bo wzdłuż rzeki a nie w poprzek - budowano 6 lat.
    Nasz mają wybudować w 3 lata ? W dodatku wraz z całą trasą ?
    Bajka.

    Ciekawe czy będzie przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów ? Pewnie tak jak i na moście - NIE.

    • 0 0

  • koszty to najmniejsszy problem

    największy problem to ludzie z głowami na karku, którzy zaprojektują i poprowadzą tą budowę.

    Teraz jest czas na to, żeby dobrze opracować projekt. A jak znamy życie, to zawsze jest to spieprzone. (patrz most)

    Do pesymisty. Nie załamuj się, może zostanie prom dla rowerów i pieszych... o ile nie zatonie ze starości.

    • 0 0

  • hahahahaha nie przewidzieli

    • 0 0

  • Dlaczego w Gdansku zawsze sa takie problemy???

    Sopot ma około 45 tys mieszkańców a buduje sobie tunel od granicy z Gdańskiem do Gdyni. Gdynia buduje alternatywną ulice dla al. wielkopolskiej i trasę kwiatkowskiego której koszt wynosi setki mln zł i inne podobne projekty a nawet są w stanie wybudować port lotniczy z własnej kasy . Dlaczego w Sopocie i Gdyni niesłyszy sie o takich problemach jak u Nas ??. Jak nasze władze chcą sie przygotować do Eoro 2012?? , jeszcze wzystko jest w proszku nawet niewiadomo czy stadion bedzie posiadał 45 czy też 30 tys miejsc. Duża wiekszość projektów musi być zrealizowana do końca 2010 bo inaczej Kraków odbirze nam Euro i bedzie kompromitacja. Ze wszystkimi inwestycjami w Gdańsku !!! Czas na zmiane władzy w najblizszych wyborach i odświerzenie w radzie Gdańska

    • 0 0

  • Adamowicz błeee

    w/w koles tak mozna go nazwac nie dosc ze robi zadupie z gdanska pod wzgledem kulturalnym to jeszcze do tego wprowadza terror drogowy rozumiem jest kasa to trza robic ale to co sie tu dzieje przechodzi ludzkie pojecie nie wiem dlaczego ale inne miasta znacznie wieksze jakos maja to lepiej zorganizowane a tu ?????

    • 0 0

  • tY jesteś głupi lub z gdyni

    gdynia po 30 latach ruszyła z tą trasa kwiatkowskiego + 3 lata przetargu nie potrafiła roztrzygnąć.
    Do tego koszt 1.2 mld do biednych 200 mln więc głupku więcej się nie ośmieszaj na tym forum.
    Dodajmy do tego 10 etapów trasy różowej po 200 m przy jakichś śmiesznych kosztach.

    dodajmy do tego "gdyńskie" tempo zabudowy polanki i blaszaka pod nazwa wzgórze.
    Po prostu zero problemów, a z lotniskiem do wypaliłeś baranie pokaz te finase na lotnisko i gdzie ono jest ty gryzoniowy baranie.

    Po prostu na 3 srednie inwestycje w gdyni każda ma ogromne problemy jak to w gdyni.
    Dodajmy do tego ziemianko hale co się prawie zawalła a będzie zbudowana chyba później niż gdanko-sopocka megahala

    • 0 0

  • ty z 14.32..

    ile nasz "przerośnięty z pałacu"ci płaci za takie pieprzenie ? Jestem z Gdańska z Chełmu .Każda moja wizyta w Gdyni to zaskoczenie bo znowu cos nowego w strukturze drogowej miasta.Podobno zaawansowanie trasy Kwiatkowskiego jest już bardzo znaczące.Niestety nasz "boss" tylko obwiesza się łańcuchami przebiera w gronostaje i uprawia pijar godny pożałowania.Kiedy ukazała się pierwsza wzmianka na temat budowy tunelu do Nowego Portu ? W Sopocie ruszyło wszystko z kopyta.POwiem jedno :CIEMNO WIDZE tę przyszłość Gdańska pod rządami tej" ekypy"

    • 0 0

  • Cheniek

    to siedź lepiej na tym swoim Chełmie i oglądaj telewizje, bo z kompleksów wylądujesz na Srebrzysku.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane