• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego etapami

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
7 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:18 (7 lipca 2007)
Pieniądze z Unii nie starczą na budowę Trasy Sucharskiego w pełnym wariancie. Galopujące ceny robót drogowych spowodowały, że w budżecie projektu powstała dziura. - Trasa będzie, ale jej budowę rozłożymy na etapy - zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Trasa Sucharskiego to najważniejsza inwestycja drogowa Gdańska. Dwie jezdnie o łącznej długości 8 km zapewnią połączenie portu z autostradą A1, ułatwią dojazd do stadionu Baltic Arena, a także przyczynią się do zmniejszenia korków w centrum Gdańska.

Jeszcze niedawno całą inwestycję - wraz z jej najdroższym elementem, tunelem pod kanałem portowym - wyceniano na ok. 800 mln zł. Taka kwota zakładana była np. w ostatniej wersji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gdańska.

I właśnie na taką kwotę udało się zdobyć finansowanie z funduszy unijnych. Zgodnie z zapisami w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, Gdańsk może liczyć, że Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów budowy.

Boom na rynku budowlanym spowodował, że koszty robót drogowych podrożały w ostatnim czasie nawet o kilkadziesiąt procent. Dotknęło to także Trasę Sucharskiego. Kiedy zaktualizowano jej wycenę, okazało się, że ma ona teraz kosztować 1,2 mld zł! Brakuje ok. 400 mln zł.

Gdańscy urzędnicy próbowali zwiększyć kwotę dofinansowania z Unii Europejskiej. Rozmowy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej, odpowiedzialnym za podział tej puli unijnych pieniędzy, nie przyniosły jednak rezultatu.

- Dlatego budowę Trasy Sucharskiego będziemy musieli podzielić na etapy - zapowiedział w piątek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Kluczowa będzie budowa dwóch odcinków: od Obwodnicy Południowej do mostu wantowego oraz od ulicy Marynarki Polskiej do skrzyżowania ulic Sucharskiego i Ku Ujściu. Pierwszy odcinek zapewni skomunikowanie z autostradą A1, a drugi fragment to oczywiście mocno oczekiwany przez gdańszczan tunel pod kanałem portowym.

Środkowy odcinek, na którym dzisiaj jest ul. Sucharskiego, pozostanie przez drogowców nietknięty lub zostanie zrealizowany tylko w ograniczonym standardzie, bez projektowanej wcześniej estakady.

Czy to będzie oznaczało kłopoty dla kierowców? Tylko w pewnym stopniu. Przejazd całą trasą będzie możliwy, ale środkowy etap będzie dawał kierowcom dużo mniejszy komfort - ul. Sucharskiego na tym odcinku ma tylko jedną jezdnię i jest bardzo dziurawa.

- Oczywiście, kiedy zdobędziemy pieniądze także na ten środkowy etap, od razu go zrealizujemy - zapowiada Adamowicz.

Na razie miasto zajmuje się przygotowaniami nowego studium wykonalności dla Trasy Sucharskiego. Jest on niezbędny do ostatecznej akceptacji projektu przez Komisję Europejską. Zgodnie z miejskimi planami, w przyszłym roku powinny ruszyć pierwsze przetargi. Trasa Sucharskiego ma być otwarta dla kierowców w 2011 r.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (46) 3 zablokowane

  • gdanskich nie trojmiejskich ofkors, ponioslo mnie:)

    chociaz gdansk jako jedyny ma tramwaje wiec na dobra sprawe mialem i tak racje

    coz jak dla mnie adamowicz przebimbal poltorej kadencji, ale teraz wszystko idze w dobrym kierunku. mimo ze drazni mnie jego usmiechnieta morda na kazdymkroku to niech robi co zaczal, bedzie zmiana wladzy to sie zrobi pierdolnik i wszystko stanie w miejscu.

    a co do autostrad, to podchodzcie z dystansem do takich artykulow, chcecie troche faktow proponuje chociazby forum scycrapers, zeby daleko nie szukac. robocizna szwajcarska ma malo tu do rzeczy, fachowcy w polsce zarabiaja bardzo duzo, poza tym na wszystkich odcinkach robia te same niemieckie ekipy ktore pracowaly w szwajcarii. najkosztowniejsze sa roboty ziemne i wierzcie mi posadowienie kilometra autostrady na zulawach to koszt nieporownywalnie wyzszy niz w szwajcari gdzie praktycznie dize podbudowa na gola skale. a tak btw. to na wegrzech mieli drozsze

    • 0 0

  • Mimo ataków krzykliwego moherstwa

    Adamowicz spokojnie wygrał wybory dzięki prawdziwym gdanszczanom.
    Tak samo mieszkańcy wioski za Sopotem ze swoim krzykliwym nieudacznikiem co to z kazdej budki z warzywami robi propagandowy szum.
    Gdańsk górą

    • 0 0

  • Do pracy

    Może czas najwyższy już ruszyć z pracami aby ceny jeszcze bardziej nie wzrosły. No ale są wakacje...

    • 0 0

  • PRZENIESCIE MŁODZIERZ DO REZEWY

    PRZENIESCIE KILKA ROCZNIKOW DO REZERWY I BEDZIECIE MIELLI WIECEJ KASY!!! PARE LAT TEMU W TEN SPOSOB UZUPELNILI PO CZECI DZIURE W BUDZECIE!!!

    • 0 0

  • czasami odnoszę wrażenie..

    że połowa piszacych na tym POrtalu to są etatowi pracownicy urzędu miejskiego w Gdańsku , podwładni i bliscy współpracownicy "naszego prezia".Robią mu dobra opinię a przy okazji zarabiaja na premie.....uznaniowe.

    • 0 0

  • Po co ta trasa!!!

    Moze jestem malkontent ale naprawde nie rozumiem na co ta trasa!!!!
    zwlaszcza nadmorski odcinek przeztereny rekreacyjne gdanska!
    Ludzie opanujcie sie przeciez tam beda smropdzily tiry. Ani to przyjemne ani zdrowe.
    Jelitkowo, Brzezno i nadmorska czesc przymoza zostanie zniszczona przez niepotrzebna droge. Tiry niech maja drogi ale nie przez miasto.
    Ludzie opanujcie sie!!!

    • 0 0

  • stary

    a ty co dokonales w zyciu ??
    napisales tylko ze prezydent Gdanska to nieudacznik :D
    oto twoje zyciowe osiagniecie na twoja miare :D

    • 0 0

  • wymiana 90%torowisk trójmiejskich o co mu chodzi. Mitch ogarnij sie

    co do zmiany władzy to by sie przydał lekki powiew świezości poniewaz Adamowicz i jego armia urzedników jest nieco nieudolna . Adamowicz zarabia 12 tysi ma kilku-nastu doradców i masę innych urzedasów to powinien troche bardziej sie postarać .

    • 0 0

  • jw

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polskie-autostrady-najdrozsze-w-Europie-1248251.html

    • 0 0

  • mitch nie wiesz to nie pisz bzdur

    \"a drogi w szawjacrii sa tansze bo maja skaly w podlozu a nie gliny, torfy i inne syfy jak u nas\" pewnie łatwiej sie buduje w górach no i w szwajcarii to siła robocza taniocha heheheeh
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polskie-autostrady-najdrozsze-w-Europie-1248251.html
    przeczytaj ile u nas kosztuje km autostrady

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane