• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego etapami

Mikołaj Chrzan, Michał Tusk
7 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:18 (7 lipca 2007)
Pieniądze z Unii nie starczą na budowę Trasy Sucharskiego w pełnym wariancie. Galopujące ceny robót drogowych spowodowały, że w budżecie projektu powstała dziura. - Trasa będzie, ale jej budowę rozłożymy na etapy - zapowiada prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Trasa Sucharskiego to najważniejsza inwestycja drogowa Gdańska. Dwie jezdnie o łącznej długości 8 km zapewnią połączenie portu z autostradą A1, ułatwią dojazd do stadionu Baltic Arena, a także przyczynią się do zmniejszenia korków w centrum Gdańska.

Jeszcze niedawno całą inwestycję - wraz z jej najdroższym elementem, tunelem pod kanałem portowym - wyceniano na ok. 800 mln zł. Taka kwota zakładana była np. w ostatniej wersji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gdańska.

I właśnie na taką kwotę udało się zdobyć finansowanie z funduszy unijnych. Zgodnie z zapisami w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, Gdańsk może liczyć, że Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów budowy.

Boom na rynku budowlanym spowodował, że koszty robót drogowych podrożały w ostatnim czasie nawet o kilkadziesiąt procent. Dotknęło to także Trasę Sucharskiego. Kiedy zaktualizowano jej wycenę, okazało się, że ma ona teraz kosztować 1,2 mld zł! Brakuje ok. 400 mln zł.

Gdańscy urzędnicy próbowali zwiększyć kwotę dofinansowania z Unii Europejskiej. Rozmowy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej, odpowiedzialnym za podział tej puli unijnych pieniędzy, nie przyniosły jednak rezultatu.

- Dlatego budowę Trasy Sucharskiego będziemy musieli podzielić na etapy - zapowiedział w piątek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Kluczowa będzie budowa dwóch odcinków: od Obwodnicy Południowej do mostu wantowego oraz od ulicy Marynarki Polskiej do skrzyżowania ulic Sucharskiego i Ku Ujściu. Pierwszy odcinek zapewni skomunikowanie z autostradą A1, a drugi fragment to oczywiście mocno oczekiwany przez gdańszczan tunel pod kanałem portowym.

Środkowy odcinek, na którym dzisiaj jest ul. Sucharskiego, pozostanie przez drogowców nietknięty lub zostanie zrealizowany tylko w ograniczonym standardzie, bez projektowanej wcześniej estakady.

Czy to będzie oznaczało kłopoty dla kierowców? Tylko w pewnym stopniu. Przejazd całą trasą będzie możliwy, ale środkowy etap będzie dawał kierowcom dużo mniejszy komfort - ul. Sucharskiego na tym odcinku ma tylko jedną jezdnię i jest bardzo dziurawa.

- Oczywiście, kiedy zdobędziemy pieniądze także na ten środkowy etap, od razu go zrealizujemy - zapowiada Adamowicz.

Na razie miasto zajmuje się przygotowaniami nowego studium wykonalności dla Trasy Sucharskiego. Jest on niezbędny do ostatecznej akceptacji projektu przez Komisję Europejską. Zgodnie z miejskimi planami, w przyszłym roku powinny ruszyć pierwsze przetargi. Trasa Sucharskiego ma być otwarta dla kierowców w 2011 r.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan, Michał Tusk

Opinie (46) 3 zablokowane

  • zawiedziony

    To ze kędzierzawy coś przebąkuje o budowie tunelu za 2 miliardy to jeszcze nie oznacza, ze wkopie choć jeden szpadel pod jego budowę. Rzecz w tym, że 90% srodków unijnych w województwie aprobuje Gdańsk, tak wiec nie dzieliłbym skóry na niedźwiedziu i przestał majaczyć o jakiś nierealnych bajkach ze snu alkoholika.

    PS Napisałeś w formie dokonanej "buduje", ciekawe gdzie? jeżdżę codziennie i nie widziałem wykopów ani od strony Gdańska, ani od śledziowa.

    • 0 0

  • zawiedziony

    Twój chory post to totalna kompromitacja Ciebie i Twojej rodziny.

    • 0 0

  • to chyba dobrze

    że budują TS i tramwaj na Chełm? Oczywiście fachowcy od narzekania wiedzą, że wszystko nie ma sensu.

    • 0 0

  • Zgadzam się, czas na zmianę władzy w Gdańsku.

    • 0 0

  • ludzie co wy pierdzielicie? gdynia wybudowala sobie raptem 2km trasy rozowej w kilka lat, gdzie miala pod nia czysty teren i raptem jeden dom do wyburzenia. gdansk, zeby pociagnac armii krajowej do obowdnicy musial polowe dzielnicy wywlaszczac, macie jakiekolwiek pojecie ile to jest roboty, ile w naszym kraju mozna sie odwolywac? na jedna gdynska droge rozowa w gdansku przypada: generalny remont blednika, podwala, huciska, marynarki, spacerowej, skrzyzowania slowackiego z grunwaldzka, pomorskiej, przedluzenie slowackiego, budowa calego drugiego odcinka armii krajowej, remont kartuskiej i pewnie jeszcze 10 innych ktorych nie widzialem, do tego tramwaj na chelm, wymiana 90% trojmiejskich torowisk, sciezki rowerowe itd itp. co wy tu chcecie porownywac? roznica w rozmachu prac miedzy tymi dwoma miastami jest wrecz kosmiczna, a sie podniecacie jednym kawalkiem drogir ozwej jakby to conajmniej autostrada do paryza byla. prosze rowniez nie meiszac tu sopotu, jest to najbogatsze miasto w polsce i moze pozwolic sobie na inwestycje, bo zwroca sie mu one z czynszow i dzierzaw po kilku latach. a tunel pod sopotem moi drodzy jest w fazie badan podloza, jesli beda dobre to dolcizajac projekt za 2 lata najwczesniej sie zacznie cokolwiek dziac a skonczy za dodatkowe 2-3, wiec nie siejcie bezmyslnej propagandy.

    a o tunelu pod motlawa mowi sie juz kilka dobrych lat i jedynie kwestia finansowania go blokowala, wiec jak beda pieniadze to i bedzie tunel, i to znacznie szybciej niz w warszawie (to ze tam budowali 6 lat to zle swiadczy o nich nie o nas)

    aha, a drogi w szawjacrii sa tansze bo maja skaly w podlozu a nie gliny, torfy i inne syfy jak u nas. jak chcecie se popisac na forums ie najpierw z laski swojej zorientujcie w temacie

    • 0 0

  • mitch

    To wszystko co napisałeś nie zmienia sposobu postrzegania Adamowicza.
    To nieudacznik.

    • 0 0

  • mitch nie wiesz to nie pisz bzdur

    \"a drogi w szawjacrii sa tansze bo maja skaly w podlozu a nie gliny, torfy i inne syfy jak u nas\" pewnie łatwiej sie buduje w górach no i w szwajcarii to siła robocza taniocha heheheeh
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polskie-autostrady-najdrozsze-w-Europie-1248251.html
    przeczytaj ile u nas kosztuje km autostrady

    • 0 0

  • jw

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polskie-autostrady-najdrozsze-w-Europie-1248251.html

    • 0 0

  • wymiana 90%torowisk trójmiejskich o co mu chodzi. Mitch ogarnij sie

    co do zmiany władzy to by sie przydał lekki powiew świezości poniewaz Adamowicz i jego armia urzedników jest nieco nieudolna . Adamowicz zarabia 12 tysi ma kilku-nastu doradców i masę innych urzedasów to powinien troche bardziej sie postarać .

    • 0 0

  • stary

    a ty co dokonales w zyciu ??
    napisales tylko ze prezydent Gdanska to nieudacznik :D
    oto twoje zyciowe osiagniecie na twoja miare :D

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane