• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasą WZ dotrzemy do granicy miasta

Krzysztof Koprowski
3 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Obecne zakończenie poszerzonej ul. Kartuskiej (Trasy W-Z) za obwodnicą - skrzyżowanie z ul. Otomińską. Obecne zakończenie poszerzonej ul. Kartuskiej (Trasy W-Z) za obwodnicą - skrzyżowanie z ul. Otomińską.

Trasą W-Z w najbliższych latach dotrzemy do granicy z gminą Żukowo. Gdańsk przygotowuje dokumentację dla inwestycji, która zakłada poszerzenie ul. Kartuskiej po zachodniej stronie obwodnicy zobacz na mapie Gdańska do czterech pasów. Będzie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.



Czy zachodni odcinek Trasy W-Z powinien być bezkolizyjny

Najnowszym fragmentem "wuzetki" jest obecnie odcinek między ul. tzw. Nową Gronostajową zobacz na mapie GdańskaOtomińską zobacz na mapie Gdańska wraz z przebudowanym węzłem z obwodnicą (inwestycja GDDKiA). Droga była realizowana w okresie przygotowań Gdańska do Euro 2012. Teraz miasto chce trasę kontynuować w ramach wsparcia unijnego do 2020 r.

Przedłużenie Trasy W-Z ma również posiadać dwie dwupasowe jezdnie, przy czym ruch nie będzie się już odbywał bezkolizyjnie, jak na wcześniejszym odcinku. Dzięki temu wjazd do miasta będzie nieco ograniczany i stopniowany sygnalizacjami świetlnymi. Propozycja takich rozwiązań pojawiła się już wiele lat temu - skrzyżowania kolizyjne widnieją np. w studium z 2007 r.

Czytaj też: Debata towarzysząca pracom nad nowym studium: Jak będziemy poruszać się po Gdańsku przyszłości?

Na odcinku o długości 3,2 km (z czego 2,9 w granicach administracyjnych miasta) powstanie pięć skrzyżowań. Są to, licząc od ul. Otomińskiej, skrzyżowania z ulicami: tzw. Nową Inżynierską, Nowatorów, tzw. Nową Stokokłosy, Bysewską oraz drogą lokalną w gminie Żukowo, gdzie nastąpi przejście do przekroju jednojezdniowego dwupasowego.

Czyta też: Plany zagospodarowania m.in. dla osiedla przy ul. Nowej Inżynierskiej

Istniejący i planowany przebieg Trasy W-Z. Istniejący i planowany przebieg Trasy W-Z.
Wszystkie skrzyżowania z wyjątkiem ul. Bysewskiej, gdzie przewiduje się wyspę centralną, planuje się w formie skrzyżowań skanalizowanych. Sygnalizacja pojawić się ma na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku, zaś w gminie Żukowo "w razie potrzeby".

Wzdłuż rozbudowanej ul. Kartuskiej przewidziano też równolegle tzw. drogi serwisowe do obsługi znajdujących się bezpośrednio przy ulicy nieruchomości. Pojawi się nowe oświetlenie oraz pozostała infrastruktura techniczna typu: sieci wodociągowe, kanalizacja sanitarna, deszczowa, sieć gazowa, telekomunikacyjna itp. Planuje się także zastosować ekrany akustyczne oraz rozbudować zbiornik retencyjny przy ul. Maszynowej.

Czytaj też: Ta woda nas chroni i pozwala wypocząć. Zbiorniki retencyjne na potokach w Trójmieście

Dla pieszych przewiduje się na całej długości chodniki o szerokości co najmniej dwóch metrów (odsunięte od jezdni co najmniej 1,5 m) po stronie południowej. Tu też powstanie wydzielona droga rowerowa. Po stronie północnej przewiduje się ciągi pieszo-rowerowe.

Wzdłuż drogi wykonane zostaną zatoki autobusowe, wyposażone w wiaty.

Dalszy fragment "wuzetki" także będzie wyposażony w ekrany akustyczne, chodniki i infrastrukturę dla rowerów. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że nie zabraknie środków na bieżące utrzymanie. Nz. fragment W-Z w Kokoszkach. Dalszy fragment "wuzetki" także będzie wyposażony w ekrany akustyczne, chodniki i infrastrukturę dla rowerów. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że nie zabraknie środków na bieżące utrzymanie. Nz. fragment W-Z w Kokoszkach.
Inwestycja może być etapowana. Etap I zakłada odcinek Otomińska - Nowa Stokłosy wraz ze skrzyżowaniem oraz tymczasowym powiązaniem ul. Smęgorzyńskiej zobacz na mapie Gdańska do Kartuskiej (W-Z). Etap II to odcinek Nowa Stokłosy - droga lokalna w gminie Żukowo.

- Zadanie podzielone zostało na dwa etapy, ale dokumentacja projektowa oraz wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych złożony zostanie na całość inwestycji, tj. od ul. Otomińskiej do granicy miasta. Szacowany łączny koszt realizacji całej inwestycji wynosi ok. 120 mln zł. Realizacja inwestycji, czy to w pełnym zakresie, czy w podziale na etapy uzależniona będzie od przyznania miastu dofinansowania - informuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Obecnie inwestycja jest na etapie złożonego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Należy mieć na uwadze, że jest to jeszcze dość wczesny etap inwestycji i z tego powodu niektóre rozwiązania prezentowane w artykule mogą ulec zmianie.

Uzyskanie uzgodnień oraz opracowanie kompletnego projektu budowlanego planowane jest do końca I kwartału przyszłego roku. Uzyskanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej planowane jest na II/III kw. 2016 r.

Inwestycja ma być współfinansowana ze środków unijnych - Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-20 (oś priorytetowa IV - infrastruktura drogowa dla miast).

Otwarcie najnowszego odcinka Trasy W-Z pod koniec 2011 r.

Opinie (133) 3 zablokowane

  • Brawo brawo

    Budowac, budowac, juz w tej chwili jest tam paraliz. jak PIS wprowadzi wojewodztwo srodkowopomorskie a wprowadzi w zemscie za wyniki wyborów wszystkie przetargi woj pomorskiego zostaną wstrzymane tak wiec budowac !!!!!

    • 3 1

  • Zdjęcie w artykule - fragment WZ w Kokoszkach - pięknie widać jak utrzymywana jest infrastruktura, zarośnięte odwodnienie, chodnik i droga rowerowa przerasta trawą a na poboczach zamiast trawnika to jakieś kępy bylin łąkowych.

    • 2 0

  • (2)

    Aż miło czytać brawo dla władz Gdańska, przez ostatnie lata milowy skok infrastrukturalny!! Nowa Słowackiego, Obwodnica Południowa, tunel pod Martwą Wisłą, kolej PKM, brawo!!!!!!!!!!!!

    • 10 4

    • PKM - inwestycja Województwa nie miasta Gdańska
      Obwodnica Południowa - inwestycja GDDKiA nie miasta Gdańska
      Więc słabo ten pean wyszedł. Twój wpis świadczy, jak ludzie są niedoiformowani

      • 0 0

    • NIe ciesz sie tak.

      nasr*ja swiatel i korki znow beda.

      Sygnalizacja swietlna w Gdansku to chyba wiecej pradu zuzywa niz male miasteczko.

      • 2 3

  • Dalej chcą budować drogi i autostrady ?

    czteropasmowe ? a ile to kosztowało Polskę przez ostatnie 8 lat ?

    • 1 1

  • "Jak będziemy poruszać się po Gdańsku przyszłości?" (3)

    Drogi beda posiadaly nawierzchnie zbudowana z progow zwalniajacych.
    Swiatla beda na kazdym skrzyzowaniu wliczajac w to ronda i wyjazdy z posesji.
    Dowolna ilosc pasow ruchu bedzie krzyzowana na jednym poziomie.
    Strefa platnego parkowania obejmie cale miasto wliczajac w to drogi polne i grunty rolne.
    Strefa 30 zostanie rozszerzona na obwodnice i kawalek autostrady.
    Zostana wytyczone buspasy na kazdej drodze osiedlowej.

    A mimo tego Tristar analizujac ruch pozwoli zredukowac korki o 0.0001%.

    • 22 2

    • Głupia ironia - masz coś do tych co mają wyjazdy z posesji ? Mieszkasz w (1)

      mieście a nie na autostradzie. W mieście gdzie każdy chce jechać samochodem.

      • 0 5

      • znam wielu, którzy mają samochód, a z niego w mieście nie korzystają

        warto tworzyć atrakcyjne alternatywy

        • 1 0

    • -0,0001%

      • 2 0

  • Bravo Gdańsk (1)

    Urzędnicy myślą o ludziach pozdrawiam wszystkich dojeżdżających do pracy tą trasą, gratuluję urzędnikom pomysłu.

    • 7 6

    • jak na razie to widać, że urzędnicy myślą bardziej o pojazdach a nie o ludziach

      • 1 0

  • Nie wierzę (27)

    Najgłupsze rozwiązanie z możliwych. Za 120 mln robić gminie Żukowo 4 pasy, a potem zdziwko, że na dole AK co rano korki... nie lepiej fopiąć linię kolejową z Glincza do stacji PKM Kiełpinek?

    • 92 74

    • Ilość samochodów będzie ta sama. (7)

      Ale da się przynajmniej wyjechać bez problemu z miasta. Nie przybędzie nagle 2x ludzi jeżdżących z Żukowa tylko dlatego że droga będzie miała 2 pasy zamiast jednego.

      • 18 16

      • przybędzie później, zawsze tak się dzieje (2)

        • 13 5

        • (1)

          Żukowo ma 3 tys mieszkańców! A Gdańsk 430tys. No to teraz Żukowianie napewno zakorkują Gdańsk. Buahahaha

          • 3 3

          • Żukowo ma więcej mieszkańców niż Sopot

            Kiedyś Sopot miał 49 tys. mieszkańców, teraz tylko 38 tysięcy.
            Żukowo ma około 40 tys. mieszkańców. W każdym razie ten rząd wielkości.

            • 2 0

      • no jak nie, jak tak (2)

        ... po pierwsze, nie ludzi, tylko samochodów. Nie należą do rzadkości sytuacje, kiedy na 4 osobową rodzinę są 3 lub 4 samochody. Bo zdecydowana większość ludzi z Żukowa, Niestępowa, Leźna, Pępopwa i innych wiosek to ludzie, co się wyprowadzili na wieś, ale żyją i pracują w mieście. Po co Gdańsk ze swoich pieniędzy miałby robić im wygodną drogę?

        ... po drugie: dobry dojazd poza miasto zachęca kolejne osoby do wyprowadzki, bo mogą mieć 150 m2 domu w Otominie, a nie 75 m2 mieszkania we Wrzeszczu, czy Oliwie. I OK, nikt nie broni mieszkać gdzie się chce i jak się chce. Ale wiedziały gały co brały. To jest nie fair domagać się teraz dojazdu autostradowego; chcesz mieszkać pośród pól i łąk, to weź na klatę, że masz do cywilizacji 60-80 minut. A zakłady przemysłowe o większej skali chcą mieć dojazd właśnie koleją - leszcze TIR-ami mogą się kawałek Kartuską przeturlać.

        Za 120 mln można o wiele pożyteczniejsze rzeczy dla Gdańska zrobić...

        • 11 5

        • (1)

          To nie jest domaganie sie czegoś nowego tylko kontrakt. Miasto Gdańsk zobowiązało sie do poszerzenia Kartuskiej w zamian za zamknięcie Słowackiego do Rębiechowa.

          • 0 6

          • gdzie i kiedy sie zobowiazalo do tego?

            Kto konkretnie, jaka uchwala?

            Poprosze o wiecej konkretow.

            • 2 2

      • jesli ludzie mieszkajacy w miescie zobacza, ze tu tylko halas i smrod to w koncu sie wyprowadza

        bo przeciez i mniejsze podatki i tansze domy za miastem. Dodatkowo - taka ladna droga dojazdowa - male korki od kiedy zbudowano dodatkowe pasy.

        No i nagle sie okazuje, ze jednak nie tak dobra droga i ze robi sie problem i scisk na drodze. A przeciez miala byc taaaaka przepustowosc.

        • 9 1

    • dokłądnie. Miast ostawia na większy napływ samochodów do centrum (2)

      ale poroniony pomysł. do czego to zmierza? Proponuję wyburzyć starówkę i zasypać Radunię zeby była większa przepustowość. Już i tak hałas i smród nie do zniesienia.

      • 24 13

      • (1)

        No tak Żukowo to taka metropolia, ze ilośc ich samochodów przewyższa ilośc samochodów mieszkańców Gdańska! Rzeczywiście AK korkuje sie wlasnie przez nich! Hahaha , a na poważnie , zeby takie rzeczy wypisywać należałoby najpierw podeprzeć sie odpowiednimi badaniami ruchu. Choćby statystyką tablic rejestracyjnych stojących co rano n AK do Łostowickiej. Sam jestem z Gdańska, ale bądźmy rzetelni w ocenach...

        • 4 5

        • wystarczy popatrzeć na rejestracje i wszystko jasne - badania potrzebne nie są

          • 2 2

    • Podatki (3)

      A zastanawiałeś się kiedyś kto pracuje na podatki, które gdańskie firmy płacą? Lwia część podatków CIT pozostaje w mieście siedziby. Na drugi raz pomyśl nim zaczniesz kolejną wojenkę Gdańsk - Kaszuby.

      • 7 17

      • no zastanawiałem się... (2)

        ... przecież napisałem, że te pieniądze lepiej odbudować łącznik Kiełpinek-Kokoszki-Leźno-Stara Piła- Żukowo- Glincz. Za jednym zamachem załatwiasz sprawną komunikację szynową pomiędzy Karczemkami i Kokoszkami a Centrum (ostatnio wielka pyskówka była o 167), dowóz do fabryk w Parku Maszynowa (chyba nie chcesz, aby te wszystkie firmy np. fabryka drewnianych domów na TIR-ach cały swój towar zwoziła z Obwodnicy), obsługujesz wielkie podmiejskie wsie typu Niestępowo, Przyjaźń, Leźno i jeszcze skracasz Kartuzom/Kościerzynie czas przejazdu do Gdańska.

        Wojenka gdańsko-kaszubska? Odbudowa tej kolei to same korzyści. A budowa tych dwóch pasów to tylko smród, spaliny, ekrany i oczywiście jeszcze większy koras na skrzyż. AK x Łostowicka i AK x 3 Maja. A dodaj do tego jeszcze kwestie parkowania, spalin, komplikowania życia pieszym... a po co? Tylko po to, by sobie Janusz z Żukowa wjechał autostradą aż do Galerii Radunia na zakupy.

        • 20 4

        • życie

          Życie nie jest takie proste. Człowiek musi do pracy, w szkolnych świetlicach nie ma miejsc, więc dzieci trzeba odbierać jak kończą lekcje. Niestety tylko auto pozwala na szybkie przemieszczanie się. Czy sam jeździsz do pracy komunikacją? masz dzieci i inne obowiązki? wszystko wydaje się proste, prawda? zrobić linię kolejową.

          komuś, kto powyżej pisze o januszach nawet nie chce mi się odpowiadać. jakość jego wypowiedzi świadczy, że gardzi ludźmi spoza miasta, to jego problem i niech się sam z nim zmaga :)

          • 4 3

        • Janusz nie zrozumie

          Przeciez kupil niedawno Passata i chcialby nim jezdzic. Czemu mu zabraniasz? Cale zycie marzyl o samochodzie i wreszcie ma, a ty mu chcesz zabrac i kazac jechac szybciej pociagiem :(

          Kanalio!

          • 15 7

    • (8)

      Znowu specjaliści ruszyli do klawiatur..

      Po pierwsze omawiana trasa na odcinku Żukowo - węzeł Karczemki jest drogą krajową nr 7, i to się nigdy nie zmieni, więc droga będzie budowana z funduszu GDDKiA.

      Po drugie fala samochodów z Pojezierza Kaszubskiego w kierunku Pobrzeża Kaszubskiego nie rozkłada się w całości na trasie WZ aż do dolnego odcinka, znaczna część samochodów dojeżdża do obwodnicy i dalej w kierunku Gdynii lub Łodzi. Również niemała część w Kokoszkach kieruje się w lewo w stronę Słowackiego do lotniska lub Wrzeszcza.

      Nie rozumiem jak można negować budowę dróg stanowiących szkielet komunikacyjny nie tylko województwa ale w tym przypadku również kraju (droga krajowa).

      • 12 9

      • Czy dzisiaj sa tam jakies straszne korki? (6)

        Jaki ruch tranzytowy odbywa sie na tym odcinku drogi krajowej? Bardzo popularna relacja dla ruchu ciezarowego Kokoszki - Zukowo a moze Zukowo - Warszawa?

        Badzmy powazni...

        • 3 10

        • (2)

          Tak, są codziennie. największe w piątki (weekendowe wyjazdy). Latem paraliż.

          • 9 2

          • A w ktorym miejscu korek dokladnie powstaje? (1)

            Bo wiesz, jak w wannie zapchany odplyw, to nie ma co powiekszac wanny - woda szybciej nie zleci.

            Dla kogo ma to byc droga? Dla Gdanszczan? Czy moze jedynie za gdanskie pieniedze? To moze lepiej postawic tam na kolej, skoro samochodem jezdzi sie tak wolno i wiecxzne korki.

            UWAGA: lepiej nie bedzie. Fizycznie niemozliwe, aby w Gdansku zbudowac wiecej drog, tam gdzie sa potrzebne.

            • 3 4

            • Filozofie... coś gdzieś kiedyś usłyszałeś i próbujesz powtarzać ale skutek słaby.

              Korek zazwyczaj zaczyna się przed zwężeniem, tuż za węzłem Karczemki. W korku stoją nie tylko mieszkańcy powiatu kartuskiego, ale również mieszkańcy Kokoszek, Kiełpina Górnego, tranzyt do zakładów położonych na terenach przemysłowych. Fala samochodów, dzięki dwóm pasom będzie w miarę płynna i po każdym skrzyżowaniu: Otomińska, Nowatorów, Geodetów, Smęgorzyńska, coraz mniejsza. Inwestorzy chętniej zainwestują na terenach dobrze skomunikowanych z obwodnicą. A korek w stronę Pojezierza Kaszubskiego rzeczywiście przesunie się za granice Gdańska, więc Kaszubi których tak nie cierpisz nie zyskają. Zadowolony?

              • 3 2

        • (2)

          Poważnie to polecam ten odcinek w godzinach szczytu komunikacyjnego. 7km w 45 minut? Codziennie! To jest poważne?

          • 3 1

          • a to ciekawe, bo ponoc PKM jadaca do Kartuz w godzine to straszny slimak

            i nie warto bylo budowac. A tu sie okazuje, ze wylot na Kaszuby zapchany i sie strasznie wolno jezdzi. To ja juz nie rozumiem.

            Dobudowanie tych pasow nie pomoze zbyt wiele. Korek jest na poczatku i na koncu drogi, a nie w trakcie. Jesli samochody moglyby wjechac swobodnie do miasta (a tego sie juz nie udrozni, bo zwyczajnie nie ma tam miejsca), to inne nie stalyby w kolejce.

            • 2 1

          • A gdzie owy korek dokladnie powstaje?

            • 2 1

      • Zgadzam sie ze wszystkim poza jednym: Ta droga nie bedzie budowana z funduszy GDDKiA, bo Gdańsk jest miastem na prawach powiatu. Zgodnie z prawem w tego typu miastach tylko autostrady i Ekspresowki buduje GDDKiA . Za resztę czyli ulice o numerach dróg krajowych i wojewódzkich w granicach obszaru miasta odpowiada w100% miasto.

        • 4 0

    • Trza zrobić łaskę zamiejscowym.

      W Gdańsku niech PO dziurach jeżdżą!

      • 0 6

    • ekstra pasy to wydaja sie optymalne mniej wiecej do kokoszek - masz tam wpiecie w nowatorow - tam jest juz sporo zakladow. ulatwiloby to transport zakladow za obwodnica

      pociagnac niby dalej... ale czy warto az tak wspomagac zukowo?

      • 0 2

    • Przecież zaraz obok do Żukowa będą lecieć 4ry pasy Obwodnicy Metropolitarnej...

      • 20 4

  • dlaczego drogi budjemy w stronę Żukowa a osiedla w stronę Pruszcza i Kolbud?

    • 4 0

  • My Gdańszczanie powinniśmy jak najszybciej określić jakie są priorytety naszych interesów i doprowadzić do ich realizacji. (1)

    Mamy wielkie szanse i wielkie możliwości, należy do spraw podejść racjonalnie i chronić interesy mieszkańców naszego maista, ale nie tylko naszego, ale i regionu, z Gdynią włącznie o ile nie będzie stawać okoniem.

    Sytuacja na świecie się zmienia i trzeba zadbać o swoje... Tu nie ma żartów.

    Świat się zmienia i musimy być czujni.... i dbać o swoje.

    • 6 4

    • następny faszysta

      jak ruszysz się ze swojego grajdołka to zobaczysz jak cie inni potraktują poza swoim podwórkiem

      • 3 0

  • czyli jednak stawiamy na większy napływ samochodów do centrum miasta (2)

    Tak właśnie to wygląda. Ale i tak jest korek przy wyjeździe z chełmu do centrum.
    tam i tak będzie wąskie gardło.
    drogę poszerzyć, ale zróbice coś z tymi blaszakami wreszcie. Nie wiem, dajcie opłaty przy wyjeździe do missta na pozioimie 100 zł za samochód? Cokolwiek, aby te spaliniarze zostawiali swoje złomy przed miastem. Do czego0 zmierzamy? Samochody jadą przez wiochy, ale centrum jest dla ludzi a nie dla samochodów. I tyle w tym temacie. Jak widzę, nic nie da się zrobić bez zakazów. Ludzie i tak wykorzystają słabości i kruczki. Potrzebna jest władza, która ma jaja.

    • 42 44

    • jasne - narodowy socjalizm tryumfuje

      zamknąć się w swoim grajdołku - obcy be, tylko my jesteśmy ci wybrani, władza ma wiedzieć lepiej co komu potrzebne - idee socjalizmu wiecznie żywe

      • 0 4

    • Z jednej strony mowia o zrownowazonym rozwoju miasta

      ale koniecznie chca je rozlac na boki do oporu.

      Nie wiem, o co w tym chodzi, ale sytuacja smierdzi.

      • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane