• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • DO Igor Ant

    Ty Durniu, tyle ci powiem, zwolnij sie z UM , to najbardziej z..ana firma jaką widziałem,
    Nawet już nie będę komentował wypowiedzi, które gloryfikuja, nie linie tramwajowa ,ale skrócenie autobusów 155 & 255 , możecie mi wierzyc zapłaiccie wyborcom za t ę bzdure

    • 0 1

  • tramwaj na Chełm w sensie porażki

    Dlaczego w tym mieście myśli się o mieszkańcach Chełmu?? Dlaczego całkowicie zapomniało się o dalszych osiedlach?? Przez ten 'cudowny' tramwaj mamy wiecej przesiadek, a naszym autobusom jak 155 czy 255 zostały skrocone trasy tak, że jadąc np. na uczelnie jade trzema różnymi liniami zkm-u. Przesiadka 'drzwi w drzwi'? prosta odpowiedz nie uda sie to! może w strone centrum owszem bo czestotliwość kursowania tramwaju ma być duża, jednak w druga strone np. ok 22 może zdarzyć się ze czekam 20-30minut na Chełmie na przystanku??ABSURD!czestotliwosc autobusów bedzie znacznie mniejsza niż tramwajów, więc w strone na Ujeścisko, czy inne osiedla, czekam na przystanku...gratuluje pomysłu!
    Pomijając fakt, iż od dawna pasażerowie linii 155 muszą jeździć autobusami 'starymi' ponieważ pętla ma zepsutą powierzchnię. A czy to nasza wina?? płacimy za przejazd tyle samo co wszyscy, a jesteśmy traktowani gorzej!!A te 'stare' autobusy niejednokrotnie trują swoimi spalinami pasażerow... Na Chełm od zawsze był znakomity dojazd, mam na mysl wiele autobusów, i dalej jest podtrzymywana ta tendencja do lepszego traktowania.
    Gratuluje ZKM-owi i wszystkim tym którzy przyczynili sie do powyższych pomysłów. Dalej się chwalcie swoim 'wielkim' osiągnięciem... :/ A ludzie ślepo wierzą, że to wszystkim ktoś uchylił kawałek nieba, że 'nogi Boga złapaliśmy'...
    Pozdrawiam... :/

    • 0 0

  • kto wymyslil

    zeby trasa tej lini tramwajowej biegla z Chelmu jedynie do Srodmiescia??? myslalem ze glowny sens budowy tej trasy byl taki zeby mozna bylo dojechac bez przesiadki z Chelmu np do Wrzeszcza

    • 0 0

  • to som hydry

    • 0 0

  • tramwaje

    jak z tymi tramwajami wkoncu jest, to sa hybrydy (+silnik spalinowy) ??

    • 0 0

  • Pętla Chełm Witosa i bilety w pojazdach

    Jak widać na zdjęciach KFP popełniono błąd przy budowie przystanków autobusowych przy pętli Chełm Witosa. Zamiast zrobić przystanki ze specjalnym krawężnikiem, zwanym krawężnik Kasselski (angl. Kassel kerb, niem. Kasseler Sonderbord) to użyli znowu normalne kamienie. Lepiej niszczyć opony, uniemożliwiać pasażerom bezpiecznego opuszczenia pojazdu i tracić przeto czas na przystankach. Przez specjalną formę krawężnika autobus mógł by bliżej podjechać a pasażerowie nie musieli by zważać uwagę na odstęp między pojazdem a krawężnikiem. Specjalna struktura powierzchni przeciwdziała wyślizgnięcia przy wychodzeniu z pojazdu.

    Następny błąd to sprzedaż biletów w tramwaju, przecież w Krakowie kupuje się bilet w automacie i to działa bez problemów. Najlepiej by było gdyby były automaty na peronach i bez biletu nie było by wstępu do pojazdu. A jak ktoś będzie złapany, to niech udowodni, że automat którego numer musiał by podać był zepsuty. Jak chcą dotrzymać rozkład jazdy, jak będą sprzedawać bilety. Tramwaj jest pojazdem komunikacji masowej i niema czasu na takie zabawy.

    • 0 0

  • pedalowac musisz szumowina;)

    • 0 0

  • I niech mi ktoś wytłumaczy jak mam na chełm dojechać rowerem?

    Z góry to ulicą ale w góre to wrogowi nie życze.

    • 0 0

  • .

    kurna cenzura czy co? Gdańsk do oliwy stoisz na przystanku powiedzmy że uciekł ci autobus. 40 minut czekanie, 16 minut jazda na chełm. Na chełmie czekanie podobno 5 minut czyli 15 minut choć i to ledwo możliwe przy AŻ dwóch tramwajach na całęj trasie. Jazda do Gdańska 15 min. W gdańsku czekasz na tramwaj. Ciesz sie ze nie jedziesz do nowego portu bo byś widział tramwaje ( 6,13,8,6,6,6,13,12,6,6,6,13,13 i dopiero 10 )
    Ogólnie linia nr 1 ma w sobie tyle sensu co ........ nie wiem. Nie znam niczego co miało by w sobie tyle bezsensu.

    • 0 0

  • do aga

    bo nerwy szkodza

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane