• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • życie napisze scenariusz

    • 0 0

  • chcieliscie tramwaj to macie tramwaj !!

    hehe nie ma jak to mieszkac we wrzeszczu :D:D sami sobie nawazyliscie tego bigosu ?

    • 0 0

  • bez sensu

    tramwaj tramwajem, ale dlaczego skrócono trasę 155 i 255? Mieszkam w okolicach ostatnich przystanków tych autobusów, i teraz nie mam żadnego prostego połączenia z centrum. Owszem, miło pojechać tramwajem na Chełm i tam wsiąść w autobus 155 lub 255 (które tam będa zaczynać trasę), ale podróż w przesiadką będzie mnie kosztowała więcej niż do tej pory.
    tak sie zarabia na ludziach
    co za bzdura

    • 0 0

  • to już !

    lol fajnie ;D a jak bedzie trzeba kupic bilet w owym tramwajku to bedzie klopot i to jaki.. ;PPP

    • 0 0

  • Ale na urzadzili

    Przez ten tramwaj z Ujesciska do Dworca "zaledwie" 2 przesiadki MASAKRA ratunku, gdzie pisac skargi i petycje
    a dalsza trasa?
    szok

    • 0 0

  • ogłoszenia na przystankach

    Ostatnio byłem w kilku polskich miastach korzystając z miejskiej komunikacji. Na wiatach przystankowych nie znalazłem ani jednego ogłoszenia. Czy władze Gdańska wreszcie uporają się z tym problemem dającym nizerny wizerunek, szczególnie dla turystów zagranicznych.

    • 0 0

  • ????

    ciekawe czy wrcajac od 3 krzyzy bede musiala naginac do huciska na tramwaj a potem na autobus zeby zajechac na zakoniczyn czy trajtek pojedzie moze kolo 3 krzyzy lub placu zebran ludowych

    • 0 0

  • :) (1)

    Super sprawa!! Może u nas w Toruniu też pomyślą o takim cacku :) fajnie by było. Ale to chyba by musiała być trasa z Torunia do tyfusowa (Bydgoszcz) hihihi

    • 0 0

    • Dla Magdy z Torunia

      droga torunianko. gdzie byscie chcieli miec mombardiera?? na tych 3 kawałakch tórów w miescie?? a od Bydgoszczy sie odczep, moze nie mamy tak rozbudwoanej linii jak Gda ale bardziej niz torun. Moze do siebie antypatie, ale fakt faktem ze u nas sa plany rozbudowy linii na Fordon a u was?? Ps. BiT to chory pomysł

      • 0 0

  • do Ignorant

    Zrozum człowieku ze nikt nie jest przeciwny tramwajowi, tylko przeciwko likwidacji bezpośrednich połaczeń. Likwidować moga autobusy na Chełm, a nie uszczesliwiac nas przesiadkami. Jakie są one w rzeczywistosci odczułem w przypadku linii 106 i 138.
    Teraz zamiast 1 przesiadki bede miał 3, wiec rezygnuję z usług ZTM.
    I nie kompromituj sie wiecej wypowiedziami o Gdańsku ( w ogóle nie znasz topografii miasta)

    • 0 0

  • Do Ignoranta

    Możesz miec inne zdanie, ale zachowaj je dla siebie, jak zamieszkasz na Chełmie lub w okolicach to zapraszam na forum,
    Twoje argumenty ??? jakie ? jedyny to chyba taki, że tramwaj faktycznie jest i będzie jeździł, a to że oragnizacja połaczeń utrudniło się zycie mieszkańcom ? Twoja zdoloność podsumowania powala z nóg, w normalnych miastach przeprowadza się konsultacje z mieszkańcami w tym wypadku chce się ich uszczęśliwiac na siłę,
    Twoje argumenty sa pewnie pokroju, że tramwaj musi być bo na AK sa korki, ale nie zauważasz juz że korki spowodowała własnie budowa torowiska na wysokości Bgórki, od czasu zakończenia skrzyżowanie jest w płynnym ruchu.
    prosze cię spadaj ignorancie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane