• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar nie taki straszny. 4 mln rocznie na jego utrzymanie

Maciej Naskręt
21 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości. Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości.

Miało być ich 60, a ostatecznie będzie sześć. Mowa o fotoradarach, które są elementem systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Z kolei odcinkowy pomiar ruchu na ul. Słowackiego nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach.



Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia. Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia.
Pierwotny projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar mocno straszył kierowców. 60 fotoradarów zamontowanych nad największymi skrzyżowaniami w Trójmieście budziło obawy nawet wśród tych kierowców, którym zdarzało się naruszać przepisy przez zwykłe gapiostwo.

Jednak na przełomie września i października Generalna Inspekcja Transportu zdecydowała rozpatrzyć pozytywnie tylko niewielką liczbę wniosków trójmiejskich samorządów o ustawienie fotoradarów.

Prawdopodobnie na przełomie tego i przyszłego roku - gdy zostaną włączone wszystkie funkcje Tristara w Trójmieście - niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz jak funkcjonuje serce systemu Tristar w Gdańsku.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości niegroźny motocyklistom

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Będzie on mierzył prędkość kierowców na obu nitkach jezdni - każdy fragment będzie miał 1,8 km długości.

Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu.

- Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiedzialna jest za wdrożenie gdańskiej części systemu Tristar.

Wizualizacja systemu Tristar w Gdańsku

Powód? Kamery rejestrujące tablice rejestracyjne ustawione są na wjazd do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego. Nie mogą one rejestrować tablic rejestracyjnych motocykli, które zainstalowane są z tyłu.

Eksperci jednak twierdzą, że na maszcie można zainstalować kolejną kamerę, która będzie zwrócona w druga stronę i tym samym nagra także rejestrację jednośladu. Dla takiego urządzenia należałoby przeprowadzić dodatkową legalizację.

Tristar ma więcej zalet czy wad?

Poznamy realne koszty utrzymania Tristara

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił już przetarg na utrzymanie sygnalizacji wraz z elementami Tristara.

- Sądzimy, że konserwacja nowych urządzeń sterowania ruchem będzie droższa o ok. 30-40 proc. od dotychczasowych kosztów - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnie będzie się to odbywać w Gdyni. - Czekamy jednak na zakończenie dotychczasowej umowy na utrzymanie m.in. sygnalizacji świetlnych - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały co roku wysupłać ok. 4,053 mln zł. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Tristar będzie rozwijany

Co ważne, system będzie rozbudowywany. W Gdańsku prace nad tym będzie prowadzić prawdopodobnie Zarząd Dróg i Zielni. W Gdyni natomiast zadanie to przypisane zostanie Wydziałowi Inwestycji Urzędu Miasta.

Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie czas podróży samochodem skrócony został o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Całkowity koszt trwającej inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (274) 4 zablokowane

  • same brednie

    tylko kasa się liczy.Za te wszystkie wałki powinni być rozliczeni.Pieniądze w błoto

    • 19 5

  • sterowanie ruchem? (13)

    no dobra, ale coś tu ucichło o pierwotnej i jak miałem nadziei głównej funkcji tego tristara - czyli sterowaniem ruchem i sygnalizacją, tak by upłynnić ruch. Póki co tylko o fotoradarach czytam.
    Chciałbym zobaczyć po roku działalności tego urządzenia, jakieś wyniki. Czy faktycznie po mieście jeździ się płynniej, czy nie. Dopiero wtedy można rozważać, czy to była dobra czy zła inwestycja, bo jeśli wydaliśmy tyle milionów na kilka fotoradarów, to trzeba wprost powiedzieć, że to było wyrzucenie pieniędzy w błoto.

    • 42 6

    • bo zainteresowanie (4)

      budzą jedynie fotoradary...

      • 6 0

      • (3)

        Chyba raczej brak na razie efektów działania tego systemu korki jak były tak są. I chyba juz niewiele osób wierzy ze w tej kwestii coś się zmieni

        • 11 1

        • jeżeli ktoś wierzy, że się zmieni bez redukcji liczby niepotrzebnych przejazdów samochodem (2)

          na małe odległości, to powodzenia życzy kominiarz. Poszerzanie ulic nie redukuje korków w godzinach szczytu, tylko przesuwa je gdzie indziej. Korki powoduje przede wszystkim nadmiar samochodów.

          • 5 1

          • Masz racje (1)

            Niestety ceny i jakość komunikacji miejskiej nie zachęcają do przesiadki

            • 11 1

            • Z ceną nie jest tak źle,z jakością jest OK,ale trzeba stale poprawiac integracje roznych srodkow komunikacji publicznej. Jeden

              • 3 6

    • idę o zakład że korki jeszcze wzrosną i liczba kolizji też (5)

      jazda 45 km/h i gwałtowne hamowanie 200m przed rejestratorami (na wszelki wypadek) podczas nadawania światła zielonego

      • 10 5

      • ja również (1)

        też mam wrażenie, że korki będą jedynie większe. Dlatego chciałbym, żeby po np. roku działania tego super systemu, zarządca pokazał nam jakieś dane / wyniki działania tego systemu. Jeśli okaże się, że nie przynosi wymiernych korzyści, to wywalić całe to ustrojstwo, bo wydawanie 4 mln złotych na niepotrzebny system, to strata pieniędzy.

        • 6 3

        • Zapominasz,że Polacy tak jeżdżą,że system na siebie zarobi ;)

          • 2 1

      • wprowadzenie limitu prędkości 30 km/h paradoksalnie redukuje korki (1)

        mniej stłuczek, łatwiejszy wyjazd z ulic podporządkowanych, mniejsze odstępy między pojazdami, wolniej ale płynniej. Aby to zrozumieć trzeba mieć trochę wyobraźni i doświadczenia.

        • 4 4

        • taaaaa.

          i podnosi spalanie oraz zużycie samochodów. Najniższa prędkość to moim zdaniem powinna być 40km/h bo w większości aut da się przy niej jeździć na 3 biegu. Do jazdy 30km/h najczęściej trzeba jechać na 2. biegu, co skutkuje większym spalaniem i hałasem.

          • 4 1

      • Zakład stoi. Jak przegrasz,płacisz cztery balony za utrzymanie :)

        • 0 0

    • no to chyba raczej

      nie czytałeś.

      • 0 0

    • korki będą dalej

      Co roku ruch rośnie o kilka procent, więc nie ma szans aby korki Ci poznikały. Poza tym, zakładany efekt Tristara to wzrost przepustowości o ok. 6,5% (tylko red. Naskręt od kilku lat pisze o 20%, mimo iż wie że to nieprawda).

      • 2 0

  • a co z odcinkowym na wiekopolskiej?

    jakoś w treści nic na ten temat nie ma

    • 5 2

  • A w sopocie (2)

    W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego



    Uwaga kierowcy bo jedna z kamer schowana jest na drzewie : ).

    • 13 1

    • wołac ekologów !!! dzewo niszczą !!! mandat im wlepic !!!! (1)

      tak na marginesie w afryce przekazniki telefoni komórkowej wiszą na drzewach ;)

      • 0 1

      • według niektórych drzewa powodują wypadki - same wskakują na drogi

        ci niektórzy często oskarżają ekologów o terroryzm.

        • 6 0

  • (2)

    A kiedy ten super system zacznie sterować ruchem? Zatrzymuje dziesiątki aut na każdych światłach, a miała być zielona fala. Potrafi zatrzymać 50aut przy Zieleniaku aby przepuścić jedno auto z Rajskiej itp itd.

    • 28 1

    • ludzi też przepuszcza

      • 4 0

    • mgr

      Tristar jest po to by budyń i inni mogli jeździć bez korków ze swoich mieszkań.

      • 0 0

  • Nic nowego (1)

    Te około 10% to dużo czy mało za tą kasę co to kosztowało ? Korki jak były tak są i będą żadna regulacja ruchu specjalnie nie pomoże bez zwiększenia przepustowości dróg czyli ich rozbudowy i budowy nowych. Co do fotoradarów i przejazdów na czerwonym to widać ze w GITD zaczęli myśleć a właściwie to mają już doświadczenie no i zapobiegli kolejnym dziesiątkom nowych miejsc pracy dla urzędasów przewalających papiery za pieniądze mieszkańców.

    • 23 5

    • Amerykanie już próbowali takich rozwiązań

      jak na razie giną w wyniku epidemii otyłości, a korki na autostradach bywają kilkunastogodzinne - również w okolicach Moskwy na poszerzonych drogach.

      • 4 1

  • I jak się ma koszt lotniska w Gdyni do systemu Tristar (1)

    160 mln zł za budowę Tristar-u + 4mln zł każdego jednego roku za bieżącą konserwację.
    Ale POmorskie na to stać !!!!!
    Marszałek Struk i Prezydent Adamowicz zapewne są za i nie wnoszą sprzeciwów

    • 11 6

    • utrzymanie sygnalizacji

      teraz kosztuje niewiele mniej....
      A realny koszt będzie można oszacować po przetargach...

      • 4 2

  • a te rejestratory przejazdu na czerwonym też chyba rejestrują przód pojazdu? (2)

    więc generalnie 2oo mają spokój

    • 3 0

    • tył też... (1)

      • 1 0

      • ...a to niedobrze :)

        • 1 0

  • kup sobie auto,

    i odkładaj na mandaty,

    • 9 1

  • Czepliwie:

    ile można by dróg/chodników za 24 mln zrobić?

    Bez konieczności organizowania głosowań i skłócania dzielnic...

    No ale skoro "jest do zrobienia budżet" z UE, to wiadomo, że zapłacimy.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane