- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (429 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (86 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (282 opinie)
- 4 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (72 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (122 opinie)
- 6 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (34 opinie)
Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat
System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.
Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.
Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.
Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.
Film Urzędu Miasta w Gdyni.
6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy
Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?
Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.
W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.
Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.
Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?
- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.
- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara
Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?
- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.
Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.
Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano
Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.
- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?
Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera . Początkowo jechał Drogą Różową , a potem Trasą Średnicową do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.
Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską , na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej , na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu , a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie .
Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.
Miejsca
Opinie (424) 8 zablokowanych
-
2015-11-23 20:58
tristar
tristar to wielka scviema lepij wybudawac jedna szkole w poludniowych dzielnicach gdanska gdzie ich brak system dziala do du... gdy zostanie oddany tunel pod wisla wtedy miasto zrobi pomiary i otworzy szampana bo ruch sie zmiejszyl a system bedzie maszyna nie maszynka do zarabiania pieniedzy
- 0 0
-
2015-11-26 12:36
Świetne rozwiązanie nieistniejącego problemu
Czas na uruchomienie i wdrożenie modułu "wspólny bilet" alternatywnie "jeden bilet".
- 0 0
-
2015-11-26 12:53
Piękne, q. piękne
Na filmie propagandowym powyżej (10s-14s), kierunek Słowackiego jest drożny równocześnie z kierunkiem Grunwaldzka. Gdyby tak było w rzeczywistości to nie stałabym tam codziennie w korku "pod światłami"
- 0 0
-
2015-11-27 06:24
Idiotyczne jest ograniczenie prędkości do 50km/h
w miejscu pokazanymna pierwszym zdjęciu.
- 0 0
-
2016-10-16 08:52
Ja też testowałem ostatnio TriStar
Zatem jechałem z Dąbrowy do centrum Gdyni. Przejazd w 20 min. Zaliczone wszystkie (dosłownie) możliwe czerwone świtał.
- 1 0
-
2017-05-26 22:17
system do du******y
Kiedyś jechało się na "zielonej lini"
teraz wszystkie czerwone zaliczam !
zamiast skrócić czas przejazdu system Tristar go wydłużył !- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.