• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat

Maciej Naskręt
20 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom. Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom.

System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.



Który z elementów Tristara ułatwia ci najbardziej podróżowanie?

W czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni oficjalnie wdrożono system inteligentnego sterowania ruchu - Tristar. Warto jednak zaznaczyć, że jego podzespoły włączane są na ulicach Trójmiasta nieustannie od dwóch lat. Ostatnim podzespołem, który został udostępniony, są strony internetowe, na których mieszkańcy mogą sprawdzić aktualną sytuację na drogach.

Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.

Film Urzędu Miasta w Gdyni.


6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy

Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?

Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.

W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.

Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.

Dlaczego system Tristar jest tak krytykowany?

Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?

- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.

- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie. Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara

Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?

- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.

Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.

Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.

- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?

Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.

Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.

Miejsca

Opinie (424) 8 zablokowanych

  • Panie Macieju, (1)

    polecam ruszyć o 7:00 z pętli autobusowej przy nowatorów i przez słowackiego dojechać do ETC. Ok 12 km, a czas? No cóż, lepiej mieć płytę z dobą muzyką.

    • 12 0

    • Na dodatek podziwiamy wjazdy z bocznych ulic od razu.

      O godz. 7.00 i non stop potem z niedzwiednika na rondzie De La Salle wjezdzaja na 1 swiatlach, a my.... do ronda jadac Slowackiego w dol czekamy 15 swiatel, potem chyba ponad 20. Inne boncze? Prosze - od cmentarza Srebrzysko, podjezdza samochod od razu na 1 swiatlach wjazd w Slow. Czemu nie puscic tej glownej fali samochodow na Slowackiego dajac 2x3x dluzsze zielone a na bocznych poczekaja czas rowny 2-3 swiatla? Postoja zatem +1/+2 swiatla ale zniweluje sie masakre korkowa na Slowaka. To samo powrot od ETC od godz. 15, stoimy jak debile po 15 swiatel do tych 1 za wiaduktem, a z bocznych...wjazd od razu. Takie to trudne zrozumiec? Czy tu trzeba myslec? Jaki system to obsluzy? Taki wypasiony? Wystarczy programator za 450 PLN z Castoramy. Korki sa zawsze o tej samej porze.

      • 0 1

  • Jeżeli nie wyłączą i korki się nie skończą to zawiadomnienie do prokuratury ktoś w końcu złoży. (2)

    Na 15.00 jadę z Oliwy do Gdańska i jak będę znowu stał w korku jak przed poprzednim włączeniem/ też był piątek/ tego szajsu to szlag mnie chyba trafi.

    • 10 0

    • (1)

      zawiadomnienie? ZAWIADOMNIENIE??? skąd ty jestes?

      • 0 2

      • tobie to nawet jakby autobus w d...wjechał to będziesz krzyczał że tablice rejestracyjne miał brudne i nie czytelne.

        Ja bym na twoim miejscu prokuraturę powiadomił bo może być z Syrii.Taki paszkwil,żeby przez pomyłkę na klawiaturze dodatkowo niepotrzebne" n "wcisnąć,no nie uchodzi bo potem wszystkie psychole się tylko czepiają.

        • 3 0

  • stolec

    Ten badziew nadaje się ale tylko tym którzy na nim zarobili, ostatnio nie mogłem wyjechać z bocznych na Grunwaldzką krążyłem i szukałem jak wyjechać na główna i wiecie co moje krążenie z Hallera i szukanie zajęło mi 45 min z Hallera !!!! Jak nie zamknięte ulice bo cos robią to korek ktory na zielonych blokował się i przejeżdżały 3 samochody !!!!! Dokładnie był to poniedziałek 16 kompletne stolec Tristar, niech prezydent wezmie go do domu i z teściową zabawi w kierowanie Ruchem.!Pozdrawiam

    • 12 1

  • driver

    Jeszcze przed tym t-starem na trasie powiedzmy: Reda-Sopot ul. Gdańską/Grunwaldzką/Morską... korki tworzyły się: w sumie nigdzie. Czasem 3 zmiany do obwodnicy się stało czasem do estakady. Teraz z t-starem stoi się: W Rumi do dworca, i do Galeri Rumia, Gdynia to od cisowej do obwodnicy, przed estakadą oraz cały grabówek aż do stoczni. Jeśli pojadę "drogą różową" to czasem przed Sopotem czeka się już od Shell-a a czasem dopiero za Aquaparkiem.
    Powrót: Czasem postój do świateł przy Klifie, trochę do lewoskrętu na drogę różową, Wzgórze Gdynia = akurat na moście i do niego to zawsze się stało, dalej od Gdyni głównej do Szkoły Morskiej, podobnie do estakady choć nie zawsze ponieważ przebudowali pasy, do obwodnicy albo do lewo-skrętu na Kartuską czekamy praktycznie od Leszczynek, dalej zapchana Chylonia i dalej praktycznie zawsze od Cisowej do Galeri Rumia.
    Schemat ten sam od długiego czasu, obserwacje oraz jazda w godzinach szczytu.
    Takich obserwacji mam więcej ale to kiedy indziej.:)
    np. ulica Spacerowa w GD ma nazwę całkowicie zasłużoną:) Tam to nawet samochody spacerują i zawsze tak było.

    • 5 0

  • Pan redaktor trochę przyklakierzył temu Tristaru. (2)

    • 32 1

    • Przeklakierzył temu Tristaru

      w Bydgoszczu

      • 3 0

    • Poza tym test to się robi porównując do czegoś. W idealnych takich samych waunkuach. Czyli np. o 11:50 rok temu na tej samej trasie.

      Takie "testy" to nie testy.

      • 6 0

  • Zauważyłem

    ...przejazd do pracy wydłużył mi się o 5 minut...

    • 10 0

  • TRISTAR

    A mialo byc 100 mln - potem troszke wiecej a skonczylo sie na 159 . No no a poprawki w cenie nie uwglednione wiec ankieta;
    O 1 - uda sie w ramach gwarancji
    O 2 - cena i rachunki beda renegocjowane
    O 3 - cena koncowa przekroczy 200 mln

    Glosuj

    O - pyt dodatkowe - wogole kiedykolwiek zadziala?

    • 9 0

  • Co za demagogia!? Co za chamstwo?! (3)

    System Tristar niczym nie steruje, niczego nie poprawia. Nie można bowiem poprawić płynności ruchu bez poprawienia infrastuktury. Za te pieniądze można by pobudować dodatkowe pasy ruchu na Spacerowej lub poszerzyć Świętokrzyską.
    Autorzy projektu skrzętnie wykorzystali okazji by sięgnąć łapami po łatwą kasę.
    Nawet wyświetlacze miejsc do parkowania są ograniczone do 3 cyfr na przykład w Galerii Bałtyckiej jest ponad 1000 miejsc do parkowania a to oznacza potrzebę 4 miejsc na wyświetlaczach.
    Zupełnie nie nadaje się ten system do sterowania ruchem w przypadku wypadków tak jak było to 3 dni temu na Słowackiego czy na Wielkopolskiej - po prostu nie ma jak sterować ruchem by zmniejszyć korki.
    System w oparciu o pętle magnetyczne wprowadzono w Niemczech 20 lat temu ale od razu poszerzono ulice i skrzyżowania. A nas? Poszerzono kieszenie i konta autorów i zatwierdzających projekt.

    • 28 4

    • Dobuduj jeszcze po 20 pasów w każdą stronę. Korki dalej będą, ale pieniądze przecież "wydane na drogi"

      • 0 1

    • (1)

      Generalnie masz rację. Ale czy aż taką różnice Ci zrobi ze na wyświetlaczu będziesz miał informację o 1020 wolnych miejscach zamiast 999? Jak będzie 999 to boisz się że zabraknie dla Ciebie miejsca?

      • 4 1

      • A co będzie, gdy..

        na parkingu będzie wolnych 1.000 miejsc? CZy wyświetlacz pokaże wtedy 000 ??

        • 3 0

  • dziadowski portal ! (1)

    • 15 1

    • Srumak

      Artykuł na zamówienie. Co się dziwić. Qumak ma swoją agencjeę PR i wtedy tak właśnie wygląda kreowanie rzeczywistości poprzez posmaków.

      • 4 0

  • Przekret za przekretem

    Nie ma zgody na uzywanie systemu wykroczen? Teraz? Nie powinien byc montowany jesli nie bylo jakiejkolwiek zgody. Przepustowosc? Juz widac ze sie zwiekszyla - rano na slowaka w dol stoi sie 15 swiatel a z ulic bocznych wjezdza sie na 1!!!! Popoludniu od ECT do 1 swiatel ... to samo!!!! 15 swiatel. Jaki k***a system sie pytam. Kable i wyposazenie zeby pare baranow siedzialo przy kamerach i udawalo pracujacych. 160mln w bloto. Business plan niczym Gawron w Stoczni MW. Kadlub zbudowany w koszcie calego statku z wyposazeniem 15x drozszym (czyli koszt x15 przejedzony... prze nie wiem kogo). I tak na okraglo. Juz nawet nie chce mi sie porownywac do PKM-ki ktora jezdzi w 80% zupelnie pusta. PKM- powietrzna kolej miejska (wozi powietrze).

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane