• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar opóźniony, ale pojawiają się kolejne tablice

Patryk Szczerba
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską. Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską.

Po tablicach informujących kierowców o natężeniu ruchu, przyszedł czas na montaż kolejnych elektronicznych elementów Tristara, które ułatwią poszukiwanie wolnego miejsca parkingowego oraz pomogą pasażerom komunikacji miejskiej.



Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane. Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane.

Czy informacje, które będą nadawane w ramach Tristara spełnią swoją rolę?

Prace nad systemem inteligentnego sterowania ruchem wchodzą w decydującą fazę. Nie jest tajemnicą, że cały system zacznie działać z opóźnieniem. Nie skorzystają z niego na pewno turyści przyjeżdżający do Trójmiasta na wakacje, którzy mieli odczuć sterowanie ruchem w Trójmieście już w lipcu. Pełne uruchomienie planowane jest bowiem na jesień. Wszystko przez remonty.

- Konieczny był aneks do umowy z wykonawcą, firmą Qumak. Powodem były przedłużające się prace, m.in. na ul. Morskiej i al. Piłsudskiego. Dajemy sobie więcej czasu, ale myślę, że dzięki temu system wystartuje od początku w pełni sprawnie - deklaruje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zwiastunem, że kosztujący ponad 133 mln zł Tristar jednak powstaje, są kolejne elementy pojawiające się na ulicach Trójmiasta. W ostatnich dniach rozpoczęło się montowanie tablic z aktualną liczbą wolnych miejsc parkingowych oraz wyświetlaczy - przeznaczonych dla pasażerów komunikacji miejskiej w ramach systemu informacji pasażerskiej.

- Przy ułatwieniach dla parkujących potrzeba jeszcze montażu detektorów na terenie tych parkingów oraz kamer, które - w razie złego odczytu - pomogą operatorom na bieżąco aktualizować dane na tablicy. Niewykluczone jednak, że ich włączenie nastąpi najszybciej - nawet w ciągu dwóch miesięcy. Decydujący głos będzie miał wykonawca prac - wyjaśnia Oskarbski.

W Gdańsku kierowcy będą informowani o liczbie wolnych miejsc postojowych głównie przy centrach handlowych, przy kinie we Wrzeszczu oraz przy stadionie w Letnicy. W sumie wskazano siedem parkingów: w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, CH Manhattan zobacz na mapie Gdańska, CH Oliwa zobacz na mapie Gdańska, CH Madison zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska, a także przy Multikinie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i na terenie wspomnianego stadionu.

W Gdyni natomiast do systemu zostaną włączone parkingi: przed Muzeum Miasta Gdyni zobacz na mapie Gdyni, przy Urzędzie Miasta Gdyni - z tyłu budynku i przed wejściem głównym zobacz na mapie Gdyni, oraz przy Bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

Z kolei w Sopocie wybrano Dom Zdrojowy zobacz na mapie Sopotu, parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Sopotu, Operę Leśną zobacz na mapie Sopotu, Centrum Handlowo-Usługowe przy ul. Królowej Jadwigi zobacz na mapie Sopotu.

Dodatkowo ustawione zostaną znaki zbiorcze poza centrami miast, które wyświetlać będą liczbę dostępnych miejsc parkingowych w kilku najbliższych lokalizacjach.

Zmiany można zobaczyć także na niektórych przystankach komunikacji miejskiej. Za kilka tygodni na instalowanych właśnie 71 wyświetlaczach ma pojawić się informacja o opóźnieniach w kursowaniu autobusów i przewidywanym czasie przyjazdu danej linii. Opóźnienia będzie można również sprawdzić na bieżąco, wchodząc na stronę internetową przygotowywaną z myślą o Tristarze.

- Chcemy pomóc także tym, którzy nie wyszli jeszcze z domu. Będzie można sprawdzić - na zasadzie interaktywnego rozkładu jazdy - opóźnienia i zaplanować wyjście z domu. Dane przesyłane na przystanki w Trójmieście będą pochodziły z nadajników zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej - wyjaśnia Oskarbski.

Informacyjną część systemu uzupełniają znaki i tablice o tzw. zmiennej treści, które zaczęły być instalowane przy najważniejszych węzłach we wrześniu. Razem zamontowano 26 urządzeń (18 znaków i 8 tablic). Pojawią się na nich informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też nowiny o zdarzeniach drogowych dezorganizujących ruch w mieście. Na ekranach LED będzie można sprawdzić aktualną pogodę na drogach, a także ograniczenia prędkości, które pomogą wybrać alternatywną trasę.

Wciąż trwa ich kalibracja. To słowo pojawia się także w kontekście skrzyżowań podłączonych pod Tristar. Ponad 120 "krzyżówek" jest już w bazie, jednak wciąż trwają testy i szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań w sygnalizacji świetlnej - tak, aby upłynnić ruch. Efekty mogą być czasem odwrotne od zamierzonych, co pokazał przypadek ulicy Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej, gdzie kilka tygodni temu ruch po podłączeniu skrzyżowań został całkowicie sparaliżowany.

- Rzeczywiście, cały czas trwa korygowanie zachowań sygnalizatorów świetlnych. Nie jest to proste, ponieważ jest ich sporo, a chcemy, by ruch odbywał się wszędzie tak samo płynnie. Zapewniam jednak, że niebawem wszelkie niedogodności z tym związane znikną - kończy Oskarbski.

Zobacz jak działa TRISTAR

Miejsca

Opinie (194)

  • do skandynawi (1)

    sie kurrr... nauczycie jeździc, przekrocz ponad 10/h a zobaczysz, wszystko płynnie śmiga tylko trzeba na znaki sie gapić. miszcze kierownicy, ja bym was karał pudłem za nie przepuszczenie pieszego, za przekroczenie prędkości, tak na 10 dni. wtedy byście miszcze kierownicy nauczyli jeździć

    • 0 4

    • Nie po to się to nazywa 'inteligentny system sterowania ruchem' abyś jechał dokładnie w tempie 50km/h. A gdy pojedziesz 10 mniej to też zdążysz na zielone?

      • 0 0

  • a obwodnica kiedy

    Dobrym rozwiązaniem były by myślę świetlne tablice informacyjne na na kaźdym wjeździe na obwodnicę. Informowały by o utrudnieniach takich jak wypadki, tiry blokujące drogę i gołoledzi. Uniknięto by gigantycznych zatorów jakie tworzą się kaźdorazowo przy tego rodzaju zdarzeniach.

    • 0 0

  • ukarać debila

    Tylko niech dobrze wyregulują nie tak jak w Sopocie przy pętli autobusowej gdzie pieszych gonią samochody. Ciekawe co za idiota tak postanowił ze człowiek nie zdąży przejść na jednym cyklu zielonych świateł.Albo nie zapalają się zielone dla pieszych.Ciekawe ze policja nie może interweniować albo nie chcą.

    • 0 0

  • trisrar i tyle w temacie. Wywalone pieniądze i pełne kieszenie pomysłodawców. (13)

    dziurawe drogi to jest zadanie za 133 miliony zeta to zadanie dla władz miasta. Ile można łatać dziurę w dziurze?

    • 125 30

    • Jak mówią politycy dobre pytanie, czy są złe

      Ile dziur można wyremontować za te pieniądze? To zależy ile firma będzie liczyła od dziury i kto wygra przetarg.

      • 0 0

    • a setki milionów za ecs? a kasa dla dyrekcji nie istniejącego muzeum? (7)

      tak to tylko w POlsce wywala sie pieniądze z medialnym impetem. Ale Polska to bogaty kraj. W razie problemów finansowych władze wymyśla jakieś nowe podatki i na luksusy starczy.

      • 48 6

      • Taaa, "tylko w Polsce"... Poczytaj zagraniczne dzienniki... tylko,Że do tego trzeba znać języki... (4)

        • 12 10

        • i jesteś lemingiem! (1)

          Zagranicą powołują całą administracje instytucji przed jej wybudowaniem?

          • 2 4

          • A kto to jest leming ?

            • 0 0

        • AAA

          Jakoś nigdzie za granicą nie widziałam tylu dziur w ulicach, tylko tam rząd martwi się o to. U nas tylko o samych siebie. Więc o czym Ty piszesz człowieku?? Lepiej nie strugaj wariata

          • 5 4

        • a co mnie obchodza inne kraje?

          Mieszkam w Polsce i chce żeby tu był porządek inne kraje mnie nie interesują...

          • 21 8

      • Jedną setke

        • 0 1

      • 15 mln na nagłośnienie

        to tylko część tych milionów wydanych na ecs , jeśli była by to prywatna inwestycja wydano by pewnie z 1 mln

        • 10 2

    • Zaczną porządnie remontować drogi to będziesz marudził, że są korki bo "im się remontów zachciało" ;) (3)

      Nie dogodzisz

      • 5 13

      • jak zaczna remontowac tak aby za miesiac nie remontowac to nik nie bedzie marudzić (2)

        • 5 1

        • Akurat. Marudzenie to jedyna rzecz, która nam Polakom dobrze wychodzi. (1)

          • 2 4

          • ta teza dotyczy tylko hejterów na tym portalu

            zostaw Polaków w spokoju

            • 0 0

  • A co z sekundnikami? Dlaczego ich nie ma? (3)

    We Wrocławiu kierowca, stojąc na głównych skrzyżowaniach, widzi ile sekund pozostało do zapalenia się zielonego. I to pozwala usprawnić ruch, bo ludzie "nie zasypiają" na światłach a przy dojeździe do skrzyżowania widzą czy mają hamować, czy jechać wolno. Tyle kasy wydanej na niby profesjonalny system i tak brak tak banalnej rzeczy, która faktycznie daje komfort?

    • 17 1

    • Moim zdaniem (nie wiem czy mam rację) (2)

      Długość światła zielonego w tym systemie jest ponoć zmienna, więc w każdym cyklu rozpoczęcie sygnału dla Twojej grupy, może być w innej sekundzie, dlatego takie urządzenia o jakich piszesz nie miałyby sensu.

      Gdyby skrzyżowanie w kółko działało tak samo, to myślę, że Twój pomysł znalazłby zastosowanie.

      Ludzie, zanim coś zaczniecie krytykować, to zastanówcie się przez chwilę - może jednak istnieje jakiś powód, dlaczego zrobiono coś tak, a nie inaczej.

      • 1 8

      • To raczej nie jest problem (1)

        Co prawda nie jestem ekspertem, ale trudno mi sobie wyobrazić, że do samego końca palącego się czerwonego światła nie wiadomo, kiedy ono się zmieni. Co więcej, właśnie po to jest ten system, by przesyłał informację odnośnie tego, kiedy ma się zmienić światło. I ta mogłaby być również przekazana do wyświetlacza.

        • 3 0

        • już jest taka informacja

          w postaci żółtego światła, zapalającego się ze stałym wyprzedzeniem

          • 0 0

  • Korki (1)

    Korki były i będą. Zmieniać się powinno podejście kierowców a nie systemy zarządzania sygnalizacją.

    • 57 17

    • na razie cykle sygnalizacji są zmieniane na gorsze

      w imię "bezkolizyjności relacji".

      • 1 0

  • Jedyną rzeczą, którą przyniesie TRISTAR (11)

    Będzie kasa z nakładanych mandatów. Poza tym NIC się nie zmieni !

    • 146 31

    • Władza

      Sprawa prosta.
      My dostaliśmy Tristar to "oni" nie dostaną naszych głosów w wyborach.

      • 0 0

    • Jaki problem? (9)

      Ja przez piętnaście lat dostałem dwa mandaty, bo faktycznie zasłużylem. Poza tym jeżdżę przepisowo, więc nawet jakby fotoradar stał co kilometr to mi to nie robi.

      • 31 16

      • AAA (3)

        Efekt będzie taki,że zakorkowane będzie wszystko, jakby każdy chciał jeździć tak przepisowo jak Ty.

        • 6 7

        • (1)

          W wielu miejscach sygnalizacja świetlna dostosowana jest do prędkości 50 km/h. Niestety kierowcy nie potrafią korzystać z dobrze zsynchronizowanej sygnalizacji. Pędzą, następnie hamują przez to spowalniają cały ruch, gdyż kierowcy jadący przepisowo muszą hamować przed światłami bo "szybcy i wściekli" jeszcze na nich stoją,

          • 5 1

          • Dokładnie

            Ale tłumaczyć można do oporu, a oporni i tak tego nie pojmą.. bo on lub ona się spieszą.. zawsze i wszędzie.. na obiad do teściowej też, a co.. ;)

            • 1 0

        • Zwolnij trochę,

          jakieś 20-30km/h wolniej, do tej choćby 60tki. Zwróć uwagę na sygnalizację oraz wszystkich tych co zapierniczają (np. Morską) a przekonasz się jak wyglądałby ruch gdyby wszyscy jechali jak ty w tym momencie.

          • 3 2

      • niby tak... (4)

        Ale pod przykrywka usprawniania ruchu zrobili sobie kolejna maszynkę do zarabiania pieniędzy. A ty i wielu innych pomimo ze porządny z ciebie obywatel nic z tych pieniędzy nie skorzystasz...

        • 20 14

        • A jednak skorzysta

          Fotoradary okazały się najskuteczniejszym narzędziem w walce z piratami drogowymi. Prośby i groźby, akcje edukacyjne, reklamy społeczne, informacje o wypadkach - wszystko to wpada w próżnię. Jakże często można przeczytać o tym, że kierowca nie widział pieszego, nie widział rowerzysty, nie widział dziecka, nie widział innego pojazdu, nie widział czerwonego światła. Jedyne co dostrzega z odległości kilometra to właśnie fotoradar. I dzięki temu jest szansa, że na ulicach wreszcie będzie spokojniej a ci, którym to i tak nie przeszkodzi w szarżowaniu, zasilą nasz budżet.

          • 6 2

        • naprawdę mi ciebie żal (2)

          • 8 10

          • Żal to takich pajaców w tym kraju (1)

            • 1 4

            • tristar to nie fotoradar

              kolego, chyba pomyliło Ci się coś ...

              • 1 11

  • Złodzieje (3)

    tyle w temacie

    • 53 31

    • lakonicznie ale trafnie

      To jak pełniony jest nadzór nad wykonawstwem na tym projekcie to jest jakaś kpina.
      w centrum miasta, chyba na gębę, bo raczej nie w terenie, odbierane są roboty budowlane, gdzie po krótkim czasie wychodzi na jaw, że podwykonawca podwykonawcy firmy qumak zrobił studnie, ale nie wykonał między nimi kanalizacji kablowej!!!
      gdzie był gik (inwestor)?! Gdzie był grontmij (nadzór inwestorski)?!
      cała banda inspektorów dłubie sobie w nosie i bierze za to kasę...
      żenada...

      • 0 0

    • taaa

      a Balcerowicz musi odejść....

      • 3 0

    • :-*

      • 4 0

  • Jak wybralismy tak mamy

    po co te narzekania, kto wybrał tych cwaniaków do "ratusza" ? kosmici?
    jest coraz gorzej a ta banda jak siedziała na fotelach tak siedzi i robi społeczeństwu coraz mocniej pod górę.
    Może zamiast narzekać pora podejmować właściwy wybór w odpowiedniej chwili?

    • 0 0

  • Nst etapem TRIstara będa lotne patrole urzedniczych bezmózgowców

    sprawdzajach ile aut jest w korku i sprawozdania z ilosci przelatanych km

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane