• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar poprowadzi nas po całej metropolii

Michał Tusk
27 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 08:43 (27 marca 2008)
Tristar obejmie najpierw najważniejsze ciągi komunikacyjne Trójmiasta, w tym przede wszystkim tzw. główny ciąg drogowy od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego we Wrzeszczu. Tristar obejmie najpierw najważniejsze ciągi komunikacyjne Trójmiasta, w tym przede wszystkim tzw. główny ciąg drogowy od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego we Wrzeszczu.

Ruszyły przygotowania do wprowadzenia inteligentnego systemu sterowania ruchem w Trójmieście. Gdynia, która w imieniu aglomeracji koordynuje pracami, ogłosiła przetarg na projekt instalacji technicznych koniecznych do jego uruchomienia. Poznaliśmy jego szczegóły.



Największy problem trójmiejskich kierowców to:

Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji. Jego "sercem" będzie centralny komputer, połączony z centrami sterowania ruchem. W specjalnych budynkach inżynierowie będą - niczym na amerykańskich filmach - śledzić na wielkich ekranach to, co dzieje się na drogach. Komputer pod ich nadzorem będzie sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Ile będzie centrów sterowania, nie wiadomo - może trzy (osobne dla Gdańska, Sopotu i Gdyni) albo jeden - wspólny dla metropolii.

W dwóch pierwszych etapach, których realizacja ma ruszyć w przyszłym roku i potrwać dwa lata, systemem zostanie objęty tzw. główny ciąg drogowy od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku. W samym Gdańsku komputer będzie sterować ruchem na ul. Podmiejskiej, Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, Klinicznej, Kościuszki i Starym Rynku Oliwskim. W Gdyni systemem objęta będzie także ul. Wielkopolska, Droga Gdyńska, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego. W Sopocie oprócz al. Niepodległości Tristar będzie działał także na ul. 3 Maja.

Zarządzanie sygnalizacją w taki sposób, by samochody poruszały się po trójmiejskich ulicach płynnie, to niejedyne zadanie Tristara. Ciekawym elementem systemu będą tzw. tablice zmiennej treści, czyli znane z zachodniej Europy wyświetlacze informujące o korkach, objazdach czy innych utrudnieniach na drogach. Pierwsze dwa etapy zakładają ustawienie czterech takich urządzeń w Gdyni (przy skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą oraz z Trasą Kwiatkowskiego) i 10 w Gdańsku (na skrzyżowaniach Słowackiego z obwodnicą i Grunwaldzką oraz na dojazdach do Węzła Unii Europejskiej w centrum). Docelowo tablice pojawią się na wszystkich wjazdach do Trójmiasta.

Częścią systemu są też stacje meteorologiczne, specjalne wyświetlacze pokazujące różne znaki drogowe zależnie od sytuacji na drodze, czy wreszcie niezbyt cieszące kierowców fotorejestratory. Ich zadaniem będzie kontrola prędkości oraz fotografowanie przejeżdżających na czerwonym świetle. Co ciekawe, nie zaplanowano żadnych fotoradarów na trójmiejskiej obwodnicy.

Tristar będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Koszt projektu to 334 mln zł, część tej kwoty ma pochodzić z funduszy unijnych.

Tristar w liczbach

11 855 - tyle detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
334 - na tylu przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
43 - tyle fotoradarów stanie przy trójmiejskich drogach
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (85)

  • Polacy...

    Mamma mia, skąd się bierze takie zachowanie Was, nas, rodaków? Wprowadzają świetną rzecz, która ma usprawnić ruch i poruszanie się po mieście, a tu ciągle słychać jedną wielką krytykę. Ludzie przestańcie wkońcu pieprzyć! Oczywiste jest, że lepsza byłaby większa ilość dróg, lecz jeśli nie ma takiej możliwości to trzeba rozwiązywać sprawy w inny sposób. Wielokrotnie widać jak beznadziejnie dopasowane są czasy cyklu świateł na poszczególnych skrzyżowaniach. Podczas gdy na jednej ulicy korek sięga kilkuste metrów, po drugiej stronie przez minutę pali się światło aby mógł przejechać jeden pojazd - ten system właśnie ma to eliminować. A informacje o tym, że 10-15% skróci czas przejazdu bierzesz kolego z czego? Masz jakieś dane potwierdzające taki stan rzeczy, czy starasz się pokazać jak wiele wiesz na dany temat?
    Jeśli system skróciłby czas dojazdu z punku A do B o te 15-20% to zdecydowanie spełniłby swoje zadanie.
    Osoba wracająca do domu na przedmieściach z centrum miasta, traci w szczycie przynajmniej godzinę czasu - 20% daje oszczędności 12minut co jest wynikiem świetnym, jak na samą zmianę sygnalizacji świetnej.
    Myślcie urzędnicy jak najwięcej i róbcie również, a opinie smęciarzy...

    • 0 0

  • SUPER NARESZCIE NAJNOWSZA TECHNOLOGIA W 3MIESCIE

    Swietnie bedziemy miec inteligenta Metropolie jak w Londynie heehe napewno uplyni sie jazda w 3M na calym swiecie stosuje sie takie systemy komputerowe to koniecznosc aby zachowac dobry ruch komfort kierowcow pasazerow bardzo mi sie to podoba wyswietlacze temperatury niezwykle przydatne i ladnie wyglonda bedzie wesolo kolorowo hehe napewno ozdobi to nasze ulice:))Dzisiaj nie ma skordynowanych swiatel np na koncu Swietojanskiej wieczorem trzeba stac na czerwonym swietle dosc dlugo gdzie ulice sa kompletnie puste takich miejsc jest wiecej niestety totalny BEZSENS BARDZO JEST POTRZEBNY SYSTEM STERUJACY SWIATLAMI W 3M wieczorem powinno mrugac tylko POMARANCZOWE SWIATLO NIE TAMOWAC RUCHU!!!!

    • 0 0

  • Bardzo Dobrze

    Super!!!!!

    • 0 0

  • Nie rozumiem jednego tworza system niby dobrze.... Ale lepiej zachecic ludzi do jezdzenia zkm i skm a jak bilety sa po 2zl na

    15 min hehe albo z Gdanska do Gdyni niedlugo wszytsko podrozeje to oczym my tu gadamy???? Gdansk Gdynia bilet 2 zl i bedzie

    • 0 0

  • dobrze bedzie :)

    • 0 0

  • Nie rozumiem jednego tworza system niby dobrze.... Ale lepiej zachecic ludzi do jezdzenia zkm i skm a jak bilety sa po 2zl na

    15 min hehe albo z Gdanska do Gdyni niedlugo wszytsko podrozeje to oczym my tu gadamy???? Gdansk Gdynia bilet 2 zl i bedzie

    • 0 0

  • Nareszcie! (1)

    Fotoradar-pogromca niebezpiecznych kierowcow! Zostana one umieszczone w trojmiescie.Przynajmniej zmniejszy sie liczba wypadkow.Szkoda tylko ze dopiero system ten zacznie dzialac za 2 lata.Ale tak pomyslec czego to nie bedziemy mieli na EURO 2012 w/w system nowe drogi prebudowana stacje SKM w gdyni i wiele innych inwestycji.

    • 0 0

    • Ja Ja

      Tsen system może się sprawdził w EU, ale u nas pojedzcie sobie do jakiegoś maista niemieckiego , tam się inaczej startuje spod świateł, nasi kierowcy to sami anemicy albo paniusie jadące prawym pasem 30 km/h i gadające przez telefon, a ktoś sięciedzy ze b ędą foftoradary , pewnie tylko to się uda , jeszcze jedno spowolnienie anemicznego ruchu ( kiedyś policja kupiła zachodni program komputerowy do wykrywania przest ępców - tylko że w warunkch polskich głupiał kompletnie- w końcu przeciętny Holender ma zupełnie inne cechy niż przeciętny Polak, o jednośladach pewnie też zapomniano ) a co do Ruro 2012 to będzie .. ale tylko kompromitacja , wstyd i kary . które pójdą z naszych podatków, ale to przecież niczyje ( kraj który nie potrafi stworzyć ustawy o przetrgach nie powinien się brać za takie zamierzenia !).

      • 0 0

  • Ciekawe

    Może złe porównanie dam ale swego czasu w Malborku też zainstalowano najiteligentniejsze światła i sterowanie ruchem. Od tego czasu ani razu nie udało mi się wjeżdżając do malborka przejechać na wszystkich zielonych - urzędnicy mówili że będzie tzw zielona fala, czyli światła będą tak dostosowane że będzie można przejechać na samych zielonych. Wydali kupę kasy a jest gorzej niż było

    • 0 0

  • Nie będzie migających świateł w nocy.Zapomnijcie o tym.Ten system robią po to żeby tak właśnie było,żeby przy wyjeździe z ulicy poprzecznej trzeba było kwitnąć w nocy niepotrzebnie.Na domiar złego pętle indukcyjne utrudniają wyjazd z ulic poprzecznych lekkim pojazdom jednośladowym,archaiczne przyciski na przejazdach dla rowerzystów sprawiają że pogorszy się jakość poruszania się i atrakcyjność ekologicznego transportu.

    • 0 0

  • nowe drogi

    Lepiej te kase niech przeznaczą na nowe drogi, bo narazie to nie ma czym zarządzać. Jak jest tylko jedna droga przelotowa, to co mi da info, że jest korek...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane