• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar poprowadzi nas po całej metropolii

Michał Tusk
27 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 08:43 (27 marca 2008)
Tristar obejmie najpierw najważniejsze ciągi komunikacyjne Trójmiasta, w tym przede wszystkim tzw. główny ciąg drogowy od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego we Wrzeszczu. Tristar obejmie najpierw najważniejsze ciągi komunikacyjne Trójmiasta, w tym przede wszystkim tzw. główny ciąg drogowy od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego we Wrzeszczu.

Ruszyły przygotowania do wprowadzenia inteligentnego systemu sterowania ruchem w Trójmieście. Gdynia, która w imieniu aglomeracji koordynuje pracami, ogłosiła przetarg na projekt instalacji technicznych koniecznych do jego uruchomienia. Poznaliśmy jego szczegóły.



Największy problem trójmiejskich kierowców to:

Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji. Jego "sercem" będzie centralny komputer, połączony z centrami sterowania ruchem. W specjalnych budynkach inżynierowie będą - niczym na amerykańskich filmach - śledzić na wielkich ekranach to, co dzieje się na drogach. Komputer pod ich nadzorem będzie sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Ile będzie centrów sterowania, nie wiadomo - może trzy (osobne dla Gdańska, Sopotu i Gdyni) albo jeden - wspólny dla metropolii.

W dwóch pierwszych etapach, których realizacja ma ruszyć w przyszłym roku i potrwać dwa lata, systemem zostanie objęty tzw. główny ciąg drogowy od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku. W samym Gdańsku komputer będzie sterować ruchem na ul. Podmiejskiej, Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, Klinicznej, Kościuszki i Starym Rynku Oliwskim. W Gdyni systemem objęta będzie także ul. Wielkopolska, Droga Gdyńska, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego. W Sopocie oprócz al. Niepodległości Tristar będzie działał także na ul. 3 Maja.

Zarządzanie sygnalizacją w taki sposób, by samochody poruszały się po trójmiejskich ulicach płynnie, to niejedyne zadanie Tristara. Ciekawym elementem systemu będą tzw. tablice zmiennej treści, czyli znane z zachodniej Europy wyświetlacze informujące o korkach, objazdach czy innych utrudnieniach na drogach. Pierwsze dwa etapy zakładają ustawienie czterech takich urządzeń w Gdyni (przy skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą oraz z Trasą Kwiatkowskiego) i 10 w Gdańsku (na skrzyżowaniach Słowackiego z obwodnicą i Grunwaldzką oraz na dojazdach do Węzła Unii Europejskiej w centrum). Docelowo tablice pojawią się na wszystkich wjazdach do Trójmiasta.

Częścią systemu są też stacje meteorologiczne, specjalne wyświetlacze pokazujące różne znaki drogowe zależnie od sytuacji na drodze, czy wreszcie niezbyt cieszące kierowców fotorejestratory. Ich zadaniem będzie kontrola prędkości oraz fotografowanie przejeżdżających na czerwonym świetle. Co ciekawe, nie zaplanowano żadnych fotoradarów na trójmiejskiej obwodnicy.

Tristar będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Koszt projektu to 334 mln zł, część tej kwoty ma pochodzić z funduszy unijnych.

Tristar w liczbach

11 855 - tyle detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
334 - na tylu przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
43 - tyle fotoradarów stanie przy trójmiejskich drogach
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (85)

  • (1)

    przychylam się do powyższej opinii
    braku kultury na jezdni nie zastąpi żaden tristar, a nawet tristan z izoldą
    zaczynajcie od głowy, a nie od dupy
    najpierw dobre drogi, bezkolizyjne skrzyżowania, dokończyć pozaczynane i rozgrzebane inwestycje drogowe, a dopiero potem superhipertristar

    • 0 0

    • Galuks

      Ty w ogóle umiesz jeździc samochodem? czy nawet wózkiem inwalidzkim z namiotem?

      • 0 0

  • Motocyklem jeździć (6)

    I wtedy gdzieś z tymi ich korkami i fotoradarami.
    Ewentualnie jak ktoś nie umi dużym to skuterkiem może ale nie polecam. Tak czy tak tablicy rej z przodu ni ma. Ha.

    Czekamy na odparowanie sniegu.

    A tristar okaże się zapewne teoretyczną lipą. Oszczędność czasu przejazdu rzędu 15-20% to jest właśnie lipa.

    • 0 0

    • a czemu myślisz, że nie robią zdjęć z tyłu? (4)

      ?????

      • 0 0

      • (3)

        Bo nie są w stanie udowodnić kto był kierowcą (jeśli chodzi o samochody) dlatego właśnie fotoradary robią zdjęcia z przodu.

        • 0 0

        • (2)

          haha, lol z Ciebie, to nie ma nic do rzeczy. Na przenośnych fotoradarach zazwyczaj nie widać kto jest kierowcą, ale kogo to obchodzi, widać numery auta i to wystarczy. Ściemnianie, że nie wiesz kto prowadził mija się z celem, mandat dostanie wtedy właściciel auta

          • 0 0

          • (1)

            gdyby nie bylo zdjec twarzy kierowcy to moglbys zebrac mandaty za np. 50 punktow i nic by ci nie zrobili, a tak nie ma ;). jak jestes wlascicielem wozu i pozyczasz komus samochod, to w razie mandatu mowisz, ze nie wiesz kto prowadzil i tyle.
            jak nie ma zdjecia twarzy kierowcy (na podstawie ktorego identyfikuja kierowce), to nie mozna wystawic mandatu. na kazdym takim mandacie zarejestrowanym przez urzadzenie musi byc zdjecie tablic i twarzy kierowcy.

            • 0 0

            • Nie prawda. Jeśli nie widać twarzy, a właściciel auta nie wskaże, kto wtedy kierował, to mandat jest wystawiany na właściciela pojazdu.

              • 0 0

    • czytaj dokładnie, w tym systemie nie chodzi tylko o zmniejszenie czasu przejazdu,

      • 0 0

  • fotoradar na czerowone

    Najwięcej fotek będą mieli kierowcy ZKMu. Ciekawe co miasto zrobi z tym fantem ;-)

    • 0 0

  • Podmiejska/Trakt św. Wojciecha (1)

    Ciekawe, jak Tristar poradzi sobie z wyjazdem z Podmiejskiej na Trakt, jak Sandomierska będzie pełna i starający się w nią wjechać - zablokuje zjazd z Podmiejskiej. Ael cóż - szczerze zyczę powodzenia !!!

    • 0 0

    • Wtedy Tristar zablokuje wyjazd z Chełmu (ulica Zaroślak) i tamci kierowcy będą jeszcze dłużej stać ;-)
      Według mnie ten system nic ulepszy w na strzyżowianach Podmiejska - Trakt Św. Wojciecha, Zaroślak - Trakt Św. Wojciecha, Okopowa - Podwale Przedmiejskie - Armii Krajowej

      • 0 0

  • A dlaczego bez obwodowej? (3)

    Bez obwodnicy, taki system nie ma sensu.

    • 0 0

    • Tristar jest głównie inwestycja samorządową. A obwodnica jest drogą krajową czyli państwową. Po prostu samorządy nie dostałyby dofinansowania z Unii na inwestycje bedące w gestii rządu.

      • 0 0

    • (1)

      A widziales na obwodnicy sygnalizacje swietlna w jakims miejscu??

      • 0 0

      • obwo trujmiejska

        nie moza po obwodnicyalbo po astosdradzie ;p;p :)

        • 0 0

  • Polska własnie (2)

    Ciekawe czy system jest Polski, czy importowany. Mam nadzieje, że jest on w całości wyprodukowany przez naszych inżynierów. Bo, jeśli okaże się że jest to jakaś część zagranicznego programu to przy naszym natężeniu ruchu i naszych drogach wszystko się zakorkuje w pip! I może zabraknąć Policji, która będzie musiała zająć się odkorkowaniem tego wszystkiego. Przed tristarem trzeba myśleć o drogach. Żadne światła nie zwiększają przepustowości, tylko ją zmniejszają. Więc miastu, które chce usprawnić ruch powinno zależeć na jak najmniejszej ilości świateł. Np wlot do Gdańska od Warszawy do obwodowej nie powinien mieć żadnych świateł.

    • 0 0

    • panie inżynier

      nie umie pan spojrzec na to z otwartą głową. nie znając szczegółów działania tego systemu pan wie lepiej

      • 0 0

    • system nie jest wymyślony przez polaków...ale to niema wiekszego znaczenia bo w danej aglomeracji buduje się go szczegółowo i indywidualnie wg panujacych regół...co oznacza jednak, że musi być w zgodzie z przepisami, a więc np. synchronizacja świateł uwzględnia ograniczenie prędkości...a wiadomo, że rzeka pojazdów płynie czesto w innym tempie.
      Mysle, że najlepsze w takim systemie beddzie powiadamianie o korkach...szczególnie dla przyjezdnych, bo miejscowi to znają dobrze korkogenne drogi

      • 0 0

  • nawet japoński system 'jakosuper' nie pomoże (1)

    jak za kierwonicą siedzą chamy i prostaki. pozatym jest za dużo samochód a za mało dróg. korek się zmniejszy o 10-15 %.

    • 0 0

    • cdc

      Tak jak budowa nowych dróg zmniejszy korki o 5-10% w początkowym okresie. Pózniej będą korki dalej rosły jak to jest na całym świecie.

      • 0 0

  • tunel w sopcie (1)

    a co ze słynnym tunele pod sopotkowem ?

    • 0 0

    • Z tunelem cisza

      A to dla tego, że mają powstać wieżowce na całej osi długości Sopotu i zapewne uniemożliwi to technicznie budowę tunelu. To przynosi wymierny zysk miastu i deweloperom, a nie tunel odciążający miasta od całego ruchu tranzytowego.

      • 0 0

  • Jaram sie

    Ja sie jaram. Najbardziej sie to przyda w Gdansku gdzie korki sa najwieksze. W Gdyni jest niezle, ale takze sie zaczyna korkowac.

    Troche nie jasno jest napisane jakie ulice w Gdyni system obejmie bo nie wiem czy bedzie w to wlaczona Wladyslawa i Swietojanska...

    • 0 0

  • Fajnie :-)

    "(...)Ciekawym elementem systemu będą tzw. tablice zmiennej treści, czyli znane z zachodniej Europy wyświetlacze informujące o korkach, objazdach (...)"
    To na tych tablicach będzie mniej więcej taka informacja:"Estakada Kwiatkowskiego zakorkowana.Jedź...hmmm...Estakadą Kwiatkowskiego"

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane