• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać

Maciej Naskręt
27 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.



System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.

Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.

Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.

Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.

Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.

Czy obawiasz się fotoradarów w systemie Tristar?

Może system mogłaby monitorować straż miejska? Raczej nie: strażnicy w Trójmieście do tej pory nie prowadzili kontroli prędkości, do tego mają mnóstwo pracy w terenie.

Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Jak działa "TRISTAR"

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • za ta kase wywalona w bloto mozna by postawic super aguapark ale po co dawac cos mieszkanca (3)

    • 9 7

    • haha

      no pewnie, jeszcze czego... żeby z kasy podatników stawiać aquaparki... a potem dopłacać po 30 mln rocznie do jego utrzymania, bo aquaparki na siebie nie umieją zarobić same... Sam sobie z prywatnych pieniędzy postaw "aguapark", a nie moimi pieniędzmi.

      • 0 0

    • Se postaw "aguapark" w Hiszpanii. Dla was powinien być "alfapark" do nauki czytania i pisania. (1)

      • 10 5

      • tak urzedasie

        • 3 3

  • echhhh (8)

    Panie "redaktorze" to nie są fotoradary..... skąd Pan bierze takie bzdurne informacje ??? poza tym urządzenia nie muszą mieć żadnych atestów czy homologacji, jak już to decyzję dopuszczenia typu i świadectwo legalizacji, które urządzenia posiadają....

    • 22 65

    • Chłopie (7)

      Każdy fotoradar stacjonarny może zostać umieszczony przy jezdni w obudowie na maszcie lub na wsporniku w sposób gwarantujący bezpieczeństwo. Zgodnie z rozporządzeniem obudowę stacjonarnego urządzenia rejestrującego umieszcza się w przekroju poprzecznym drogi, w odległości nie mniejszej niż 1,0 m od krawędzi jezdni, opaski, krawędzi utwardzonego pobocza albo zewnętrznej krawędzi pasa awaryjnego a jeśli obudowa stacjonarnego urządzenia rejestrującego jest zlokalizowana w miejscu stwarzającym realną możliwość zderzenia pojazdu z tą obudową, w szczególności po zewnętrznej stronie łuku drogi lub na pasie dzielącym jezdnie, należy zastosować drogowe bariery ochronne lub osłony energochłonne.

      Każde urządzenie pomiarowe stacjonarne (fotoradary umieszczone na masztach lub wspornikach) muszą posiadać barwę żółtą. IDT stosuje malowanie puszki fotoradaru na barwę żółtą (bez masztu) oraz pełne malowania dla fotoradarów umieszczonych na wspornikach. Należy pamiętać, że obecnie odpowiednią barwę posiadają wyłącznie fotoradary nowe, czyli te, które wprowadzono do użytku nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie rozporządzenia. Pozostałe, czyli stare fotoradary, zgodnie z rozporządzeniem muszą zostać przystosowane do dnia 2014-06-22.

      • 21 1

      • jeszcze jest dalszy ciąg (2)

        W przypadku gdy obudowa stacjonarnego urządzenia rejestrującego jest umieszczona nad jezdnią, wysokość, na której umieszcza się obudowę tego urządzenia, powinna odpowiadać wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli 1.11

        • 4 0

        • co oznacza że artykuł jest zmanipulowany? (1)

          • 1 0

          • Beka

            Wiem z pewnego źródła, że nie ma żadnego z problemów z artykułu.
            Wszystkie rejestratory działają i mają podobno już ponad pół miliona wykroczeń zarejestrowanych, a niedługo zacznie się rozsyłanie mandatów.
            Więc piraci drogowi już muszą łapać się za portwel.

            • 0 2

      • Chłopie (3)

        to nie są fotoradary!!!! poza tym obudowy tych urządzeń są skrzynkami przy skrzyniach LWT, więc pleciesz bzdury, bo nie są przy drodze i stważają żadnego zagrożenia

        • 6 6

        • nie ma czegoś takiego jak fotoradar (2)

          są to fotorejestratory wykroczeń i istotnie ustawa WYMAGA żeby były w żółtych obudowach umieszczonych zgodnie z rozporządzeniem.

          fotorejestratory (bez znaczenia czy laserowe, radarowe czy jakiekolwiek inne) zainstalowane w trójmieście są niezgodne z prawem i w związku z tym NIE WOLNO nimi rejestrować wykroczeń.

          Operator tego urządzenia, jeżeli wystawi komukolwiek mandat naraża się na 5 lat więzienia.
          Pewnie dlatego jest opisana w artykule sytuacja że nie nikt tego nie chce - ani policja, ani straż miejska.

          • 9 2

          • Pytanie za 10 punktów (1)

            Czy to co napisano powyżej dotyczy tylko rejestratorów prędkości czy też rejestratorów przejechania na czerwonym? Jeśli to drugie to z miejsca można podważyć każdy mandat za przejechanie na czerwonym w obu miejscach w Wejherowie (słynne skrzyżowanie z Orzeszkowej i rondo Solidarności)

            • 2 1

            • qweq

              Dotyczy to tylko rejestratorów prędkości

              • 0 0

  • TRI STAR

    Jak czytamy w artykule "Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc"

    Oczywistym jest fakt ze kierowcy przekraczaja dozwolona predkosc. Na trasie Gdyańsk Gdynia wynosi ona srednio 70- 80 przy czym w Sopocie spada do 60 km/h . Po wprowadzeniu fotoradaró TRISTAR kierowcy beda zmuszeni do ograniczenia predkosci do 50km/h . W efekcie koncowym, system zamiast przyspieszyc przejazd o 30 procent, zakorkuje na miasta o jakie 20 %.

    TRISTAR jest niczym innym jak maszynka do zarabiania pieniedzy, pod warunkiem ze bedzie dzialal jako system fotoradarow.

    A tym czasem niech Bóg ma opiece GITD , ktory dotychczas nei wydal zgody na uzytkowanie stsemu w roli fotoradarow.

    • 1 0

  • Jak czytamy w artykule "Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc"

    • 0 0

  • Chyba przesada z taka wielka iloscia kamer (2)

    zainstalowanych na polerach. W Stanach instaluja dwie kamery na skrzyzowaniach. Kazda skierowana na jeden z kierunkow ruchu i jakos wszystko dziala bez problemu.

    • 1 0

    • Ale tam to monitoring (1)

      Tam to służy do monitoringu, u nas to są fotorejestratory wykroczeń - każdy samochód, na każdym pasie musi mieć zrobione osobne zdjęcie

      • 0 0

      • Dokladnie to samo tu.

        Dostajesz zawiadomienie listownie aby uiscic kare za cos co dostarczaja tobie na wykonanej fotografii. Sam musialem zaplacic aby nie zawieszono mi prawa jazdy.

        • 0 0

  • tristar to jest najwieksze oszustwo (20)

    Od chwili jego uruchomienia jezdzi sie tylko gorzej i dluzej. Tyle czasu badali natezenie ruchu a jak go uruchomili to wszystko jest zle. Zmarnowane pieniadze

    • 305 31

    • tyle tylko, że Tristar nie jest jeszcze uruchomiony i wyregulowany (8)

      ale pewnie wiesz lepiej....

      • 18 9

      • bo to jakiś debilny system

        Oczywiście on teraz wymaga 5 lat i kolenych kilkaset milionów zł za wyregulowanie?

        • 0 0

      • (4)

        oczywiście że nie jest trolejbus 26 potrzebuje 3 minut na przejechanie przystanku spod klifu do przebendowskich po drugiej stronie ulicy brawo debile wieczorem wyjazd z Chylońskiej na Morską zielone całe zaj..ste 9 sekund ciężarówka z pewnością nie pokona dużej wyspy centralnej w tak krótkim czasie no ale regulacja to trzeba paru lat żeby ci p******cy zrozumieli parę prostych faktów

        • 11 2

        • (3)

          Ciężarówka?Autobus nocny potrzebuje dwóch zmian świateł by wyjechać z Chylońskiej na Morską, Bolid formuły1 nie zdążył by przeskoczyć na jednej zmianie by nie złapać pomarańczowego. Deb... te światła regulował. Ale mamy się cieszyć że jest Tristar,pieprz...ć takie badziewie.

          • 12 1

          • (1)

            Wczoraj w nocy wjeżdżałem właśnie z Chylońskiej na Morską i faktycznie słabo. Będąc pierwszy na swiatłach drugie przejechałem na żółtym.

            • 5 0

            • I kamerka jeszcze lapie za przejazd na czerwonym i trzeba przekroczyc predkosc zeby zdazyc i wszystko sklada nam sie w jedna calosc.

              • 2 0

          • specjalnie jest to tak ustawione żeby potem pieprzyć jak to kierowcy olewają czerwone światło.Trudno nie olewać skoro przejechanie za jednym zamachem niecałych 100 m trwa dłużej niż przejście tego pieszo.To samo na Warszawskiej stoją dwa trolejbusy i parę aut osobowych i na jednej zmianie świateł w Morską wyjeżdża jeden trolejbus drugi łapie opóźnienie.Czy tak wg twórców tego g..wna wygląda priorytet dla komunikacji miejskiej?

            • 14 0

      • Tristar jak najbardziej działa (1)

        ponad połowa skrzyżowań działa na tristarze, a w tej chwili firma robi prace nad tablicami świetlnymi (widać testy w Gdyni) i zajmuje się priorytetami w transporcie zbiorowym, a z czego słyszałem nie ma sensu, bo ten system będzie działał tylko i wyłącznie z buspasami, dlatego na odpał chcą wstawić na morskiej takie pasy/

        • 1 7

        • to co chcą wstawić na morskiej to jest g..wno a nie bus pas 350 m od estakady do przystanku działdowska w miejscu gdzie korki powoduje tylko ta j.na sygnalizacja na węźle żołnierzy wyklętych jak pięknie się teraz nazywa ta krzyżówka

          • 2 0

    • (6)

      A Ty sądziłeś, że zaraz po jego uruchomieniu od razu będzie cudownie? Nie mieli po co badać wcześniej natężenia ruchu, teraz właśnie to robią i w oparciu o te dane optymalizują działanie całego systemu. Tak przynajmniej to wygląda w teorii. :)

      • 9 36

      • (5)

        od razu baranie?To trwa już ładnych parę miesięcy

        • 17 10

        • Po słowackiego sie jezdzi lepiej (3)

          Po słowackiego sie jezdzi lepiej.
          Po poludniu nie ma korkow w dół

          • 13 7

          • 23:20 to nie jest "po południu" (1)

            • 10 3

            • w sumie jest ;)

              • 3 0

          • jak nie ma jak codziennie stoje w korku na słowaka w dół do potokowej

            • 3 3

        • Nawet jeśli nie zgadzasz się z czyjąś opinią, to najlepiej od razu tę osobę obrazić, co? Na przyszłość - obelgi to nie argumenty, nie można ich użyć jako riposty.

          • 6 1

    • (3)

      Jedzie się gorzej?? Ciekawe..... chyba dawno Pan nie jeździł pomiędzy Gdańskiem a Gdynią przez miasto.......

      • 8 22

      • Tristar zacznie działać za 3 dni.

        Zobaczycie, jak się będzie fajnie jeździło.
        A teraz trochę poprorokuję.
        1.09 nastapi wielka awaria systemu i znowu utkwimy w korkach.
        Prace naprawcze będą trwały 4 miesiące, przez 2 tygodnie ferii zimowych znowu będzie lepiej, po czym system popsuje się na kolejne 6 miesięcy.
        I tak będzie przez kolejne lata.

        • 18 2

      • Mam podobne odczucia.

        Jeżdżę Oliwa-Gdynia i jest płynniej.

        • 9 6

      • jeżdżę codziennie z Hallera do Centrum - jest czerwiec powoli okres urlopowy a przejazd zajmuje mi 20 min. a jesienią 2013 w gorsza pogodę i bez urlopów mogłem dojechać w 5-8 min. !!!

        • 12 6

  • smutek

    Dzisiaj jechałam osiedlową uliczką - dałam sygnał, że skręcam w lewo i już przymierzałam się do manewru kiedy wyprzedził mnie koleś w VW - mało brakowało a jechałam z córką - czytając komentarze potencjalni zabójcy, którzy jeżdżą po drogach przestaną być potencjalnymi zabójcami w momencie kiedy sami zginą albo zabiją kogoś...

    • 0 0

  • Kamery Tristara nie ich nie mają

    Panie Redaktorze: wystarczy jedno nie.

    • 0 0

  • Następne legalne oszustwo

    • 1 0

  • JAKIE bydle-z imienia i nazwiska-W R O B I Ł O nas na KOLEJNĄ stratę ponad 130 mln???!!!

    Proszę wskazać winnego!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane