• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto chce wolnej jazdy i wprowadza "strefy 30 km/h". Słusznie?

Maciej Naskręt
27 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Początek strefy "Tempo 30" w centrum Gdańska na ul. Rajskiej. Początek strefy "Tempo 30" w centrum Gdańska na ul. Rajskiej.

Strefa ograniczonej prędkości "tempo 30" działa w Gdańsku, natomiast władze Gdyni i Sopotu zastanawiają się nad jej wprowadzeniem. Problem w tym, że w Trójmieście nie ma sprzętu i ludzi, którzy wyegzekwują wprowadzone ograniczenia prędkości.



Strefa "tempo 30" to obszar kilku ulic, zazwyczaj w centrum miasta, objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa "tempo 30" tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Ten pomysł do polskich miast przywędrował z Holandii, gdzie pierwsze strefy pojawiły się jeszcze w latach 60. i przetrwały do dzisiaj. W Gdańsku tego typu rozwiązanie od dwóch lat funkcjonuje w Śródmieściu. Początkowo było to wyłącznie Stare i Główne Miasto. W zeszłym roku do strefy włączono jeszcze Dolne Miasto i Stare Przedmieście.

W Gdyni o ograniczenie prędkości, również w centrum miasta, stara się stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. Nie ma jeszcze konkretnych planów. Niewykluczone, że podobna strefa "tempo 30" pojawi się też na ulicach Sopotu. Zapowiedział to prezydent Sopotu, Jacek Karnowski. Nie podał jednak szczegółowych informacji.

Warto jednak pamiętać, że im prędkość dopuszczalna jest mniejsza, tym trudniej ją wyegzekwować. Doskonale o tym wiedzą policjanci i strażnicy miejscy, szczególnie, że: - Nie posiadają oni fotoradarów, które skutecznie wyłapałyby kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość - wyjaśnia Janusz Staniszewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. A wyłapywanie niefrasobliwych kierowców na tzw. "suszarkę" w centrum brzmi tak absurdalnie, że tego wątku lepiej już nie rozwijać.

Co najskuteczniej uspokaja ruch na drodze?

Aktualnie prawo do stosowania fotorapidów - przenośnych fotoradarów - według zeszłorocznej nowelizacji przepisów o ruchu drogowym i kierujących pojazdami posiadają strażnicy miejscy w szczególnych przypadkach i inspektorzy transportu drogowego. Ci jednak z zasady częściej ważą ciężarówki na rogatkach Trójmiasta, niż rozstawiają fotoradary w centrum Gdańska.

W dodatku część osób uważa, że wprowadzenie strefy "tempo 30" mija się z celem, nie tylko ze względu na trudności z egzekwowaniem przepisów. Według nich na ulicach w Śródmieściu trudno jeździć szybciej. Panuje duży ruch, uliczki są wąskie, a do tego większość skrzyżowań jest równorzędnych. Skutecznie zniechęca to kierowców do szarżowania.

Serwis korkowo.pl udostępnia dane dotyczące średniej prędkości samochodów w obrębie centrum Gdańska. Ostatnie dobowe badanie z lipca dowodzi, że po Śródmieściu jeździmy ze średnią prędkością 40 km/h. Nie jest to więc zawrotna prędkość. Czy to efekt nowej strefy?

Wątpliwe. Przyglądając się strefie "tempo 30" w Gdańsku, zapytaliśmy kierowcę, z jaką maksymalną prędkością można poruszać się m.in. po ul. Rajskiej, która znajduje się we wspomnianym obszarze. - 50 km/h - odpowiada. A nie mniej? - 30 km/h? Przecież tak wolno nie da się jechać samochodem..

Warto zatem rozważyć, czy zamiast ustawiać kolejne znaki strefy "tempo 30" nie lepiej zainwestować zaoszczędzone pieniądze w inne rozwiązania wpływające na bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i samych kierowców. Jest ich mnóstwo: śluzy, ścieżki rowerowe, wyniesione skrzyżowania, a nawet progi zwalniające. Owszem, są droższe od znaku, ale bardziej skuteczne i, wprowadzone, nie budzą emocji.

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • dla pomyslodawcow wskazane leczenie na glowe, (2)

    glupota poganiana debilizmem

    • 134 30

    • Kolejny ruch może być taki: (1)

      Przy ograniczeniu prędkości do 30 km/h, jeden pas ruchu można wyłączyć na pojazdy uprzywilejowane, np. straż pożarna, Policja, pogotowie. Po czym, jak społeczeństwo znowu trochę zmięknie, można dorobić ideologię, że istnieje również potrzeba aby z ww. wyłączonego pasa mogła korzystać wybrana grupa urzędników, w tym Prezydent Miasta Paweł Adamowicz.

      • 8 2

      • a idąc dalej...

        ... Po zwężeniu pasa ruchu utworzyła by się jednokierunkowa, na wszelki wypadek można by było ustawić strefe 30 i skrzyżowania równorzędne, i dodajmy do tego niszczycieli zawieszenia (które są zbędne zważając na stan dróg) i przeszkody poprzeczne.
        na wszelki wypadek na każdym skrzyżowaniu niech stoi mundurowy z drogówki i kieruje ruchem ( w końcu by się do czegoś przydali) a przejazdy kolejowe i tramwajowe? postawmy znak stop dla pojazdów szynowych (wtedy nie będzie dochodziło do wypadków.
        Pozdrawiam MYŚLICIELI ;)

        • 0 2

  • Skoro tak,to powinni obniżyć składkę ZUS. Z 1000 na 300 bo jeżdżąc w takim tempie to raczej na niego trudno będzie zarobić.

    • 4 1

  • strefa 30 i potem skorupy na zlom oddawac (2)

    miasto dla ludzi irowerow. dosyc smrodu i halasu bo lenie musza tluste bebechy wozic z wyra do orboty. samochody wont z miast

    • 5 8

    • racja (1)

      karetki i straż pożarną też a co, niech wożą rowerem rannych !

      • 1 2

      • karetki i straż pożarna tak, ale po co cała reszta? Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów. Przynajmniej zabytkowa starówka powinna być pełna spacerowych bulwarów a nie smrodu spalin! Ludzie uzależnili się od samochodów

        • 1 2

  • a PO rosnie i ma sie coraz lepiej - juz 35 procent !!! hehehe

    • 2 1

  • Brak słów , żeby to opisać ...

    Rzadko przeklinam na piśmie , ale ...
    Chyba kogoś poj...ało !!!

    • 5 1

  • (2)

    W Niemczech dużo jest takich ograniczeń i to nie tylko w centrum wielkich miast i ludzie jakoś żyją a co najważniejsze - jeżdżą przepisowo.

    • 10 8

    • Tak (1)

      W Niemczech ludzie zarabiają więcej też chcę zarabiać jak tam :)

      • 4 2

      • wyjedź

        kto ci broni? Jedynie nauczysz się jeździć przepisowo.

        • 1 0

  • Z czym (4)

    Do ludzi wam już się zpowolnilo ale myślenie !!!
    Zamknijcie najlepiej wszystkie ulice!!!!

    • 197 23

    • zpowolniło??!!! (2)

      • 6 0

      • (1)

        Argument o tym iż wprowadzenie odgraniczenia prędkości zwiększa bezpieczeństwo jest irracjonalny wystarczy spojrzeć na autostrady tam wypadki zdarzają się stosunkowo rzadko w porównaniu do innych dróg i bynajmniej nie piszę tutaj o Polskich warunkach, bo mamy tych autostrad mało. Wystarczy spojrzeć na naszych zachodnich sąsiadów. Drogi są niebezpieczne bo ich stan jest fatalny a systemy bezpieczeństwa to czysta prowizorka. Gdyby włodarzą zależało na bezpieczeństwa budowano by przepusty dla pieszych nad lub pod ziemią, skrzyżowania bezkolizyjne, mosty nad torami kolejowymi itd. Nie twierdzę że kierowcy, piesi i rowerzyści są bez winy bo gdyby ludzie nie przejeżdżali na czerwonym nie wymuszali by pierwszeństwa przejazdu, nosili kamizelki odblaskowe na drogach bez chodników jak i w takich kamizelkach jeździli na rowerach i stawali na zielonych strzałkach a nie jechali jak by mieli zielone wypadków było by znacznie mniej. Nie ma tu osób bez winy głupota, bezmyślność, nieuwaga, pośpiech i nieszczęście gotowe...

        • 3 3

        • ile na autostradach masz jednopoziomowych skrzyżowań oraz przejść dla pieszych?

          skrzyżowania bezkolizyjne nie mają jednak sensu w zwartej zabudowie kwartałów miejskich.

          • 2 0

    • chory kraj chore decyzje, bo już nie wiem jak to komentować

      • 1 3

  • Nie dość że rowerem to jeszcze truchtem będę szybciej, bardzo dobrze (12)

    • 144 24

    • wolniej i bezpieczniej (7)

      Za duuuzo jest wypadkow dobry pomysl obnzyc predkosc nawet do 20 km

      • 7 29

      • (1)

        najlepiej to takie same zakazy prędkości zastosować zarówno dla rowerzystów jak i samochodów gdyż poruszają się na ulicy, czyli na ulicy max 30, na chodniku do 5km/h

        • 1 0

        • na chodniku żadnych pojazdów

          poza wózkami inwalidzkimi i odkurzaczami samobieżnymi.

          • 3 0

      • zgodnie z prawem w strefie zamieszkania obowiązuje taka prędkość (1)

        nikt jej nie egzekwuje

        • 1 0

        • Najpierw musi byc strefa zamieszkania

          • 1 2

      • (1)

        ile masz wypadków miesięcznie durna pało?
        lepiej do prezesa z Torunia się pomódl.

        • 13 8

        • skupili by się na egzekwowaniu 50 bo praktycznie nikt tak wolno nie jeździ nawet autobusy i trolejbusy

          • 13 1

      • wysiasc i pchac auta najlepiej

        • 42 2

    • Wyjdzie Ci na zdrowie ;)

      • 0 1

    • Otóż nie!

      Rowerem będziesz mógł tylko 10km/h pojechać (jak W Zoppotach), a już niedługo po chodnikach będzie nakaz chodzenia tyłem - bo jak się potkniesz to na twarz nie upadniesz - znaczy bezpieczniej.

      • 42 2

    • Ten znak dotyczy wszystkich pojazdów, rowerów również. Więc i na rowerze nie pojedziesz szybciej. A tłumaczenie że nie masz prędkościomierza nie odniesie skutku bo powinno się jechać jak inni użytkownicy drogi.

      • 18 2

    • zwłaszcza świńskim truchtem

      • 12 5

  • Bardzo Dobrze (1)

    Info dla kierowców. Jest takie coś jak STREFA gdzie pieszy ma pierwszeństwo na chodniku jak i na ulicy a durni kierowcy trąbią. Dobre ulice to nie wszystko, na dziurach są ofiary na przejściach są ofiary a nawet na chodnikach są ofiary gdzie kierowcy tłumaczą winę pieszych.

    Co jak zrobią drogi bez dziur ? wrośnie ilość wypadków ?

    • 3 1

    • ""Jest takie coś jak STREFA gdzie pieszy ma pierwszeństwo na chodniku jak i na ulicy" I tych słów trzeba się bać.

      Jeżeli piesi zaczną uważać, że to samochody mają im ustępować na ulicy to zwiększy się selekcja naturalna bo przestaną zupełnie zwracać uwagę na to czy samochód dojeżdża do przejścia i będą przechodzić bo to on się ma zatrzymać i wtedy nawet 10 km/h nie pomorze gdy na 3 metry przed przejściem wyjdzie pieszy tak jak dziś jeżdżą rowerzyści. Ulica to ulica jeżdżą samochody, po chodniku chodzą ludzie i basta a rowerzyści niestety muszą się dostosować do sytuacji bo nawet jeżeli mają ścieżki to na skrzyżowaniach wyczyniają takie cyrki, że nie wiadomo skąd takie przepisy biorą.

      • 0 1

  • zamiast mandtów....

    kara śmierci, zróbmy z tego co zostało z polski państwo policyjne, co tam, wprowadźmy godzinę policyjną, najlepiej od 19 do 8 rano, proponuje również przeszukania mieszkań i firm średnio raz w tygodniu, oraz nagrywanie wszystkich rozmów telefonicznych, dajmy straży miejskiej bron...odbierajmy ludziom dzieci jak podniosą na nie choć raz rękę, zostawmy zus w spokoju, zabierzmy starszym osobom emerytury, benzyna po 6-7zł po co ? niech będzie na 60-70 litr

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane