• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto chce wolnej jazdy i wprowadza "strefy 30 km/h". Słusznie?

Maciej Naskręt
27 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Początek strefy "Tempo 30" w centrum Gdańska na ul. Rajskiej. Początek strefy "Tempo 30" w centrum Gdańska na ul. Rajskiej.

Strefa ograniczonej prędkości "tempo 30" działa w Gdańsku, natomiast władze Gdyni i Sopotu zastanawiają się nad jej wprowadzeniem. Problem w tym, że w Trójmieście nie ma sprzętu i ludzi, którzy wyegzekwują wprowadzone ograniczenia prędkości.



Strefa "tempo 30" to obszar kilku ulic, zazwyczaj w centrum miasta, objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa "tempo 30" tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Ten pomysł do polskich miast przywędrował z Holandii, gdzie pierwsze strefy pojawiły się jeszcze w latach 60. i przetrwały do dzisiaj. W Gdańsku tego typu rozwiązanie od dwóch lat funkcjonuje w Śródmieściu. Początkowo było to wyłącznie Stare i Główne Miasto. W zeszłym roku do strefy włączono jeszcze Dolne Miasto i Stare Przedmieście.

W Gdyni o ograniczenie prędkości, również w centrum miasta, stara się stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. Nie ma jeszcze konkretnych planów. Niewykluczone, że podobna strefa "tempo 30" pojawi się też na ulicach Sopotu. Zapowiedział to prezydent Sopotu, Jacek Karnowski. Nie podał jednak szczegółowych informacji.

Warto jednak pamiętać, że im prędkość dopuszczalna jest mniejsza, tym trudniej ją wyegzekwować. Doskonale o tym wiedzą policjanci i strażnicy miejscy, szczególnie, że: - Nie posiadają oni fotoradarów, które skutecznie wyłapałyby kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość - wyjaśnia Janusz Staniszewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. A wyłapywanie niefrasobliwych kierowców na tzw. "suszarkę" w centrum brzmi tak absurdalnie, że tego wątku lepiej już nie rozwijać.

Co najskuteczniej uspokaja ruch na drodze?

Aktualnie prawo do stosowania fotorapidów - przenośnych fotoradarów - według zeszłorocznej nowelizacji przepisów o ruchu drogowym i kierujących pojazdami posiadają strażnicy miejscy w szczególnych przypadkach i inspektorzy transportu drogowego. Ci jednak z zasady częściej ważą ciężarówki na rogatkach Trójmiasta, niż rozstawiają fotoradary w centrum Gdańska.

W dodatku część osób uważa, że wprowadzenie strefy "tempo 30" mija się z celem, nie tylko ze względu na trudności z egzekwowaniem przepisów. Według nich na ulicach w Śródmieściu trudno jeździć szybciej. Panuje duży ruch, uliczki są wąskie, a do tego większość skrzyżowań jest równorzędnych. Skutecznie zniechęca to kierowców do szarżowania.

Serwis korkowo.pl udostępnia dane dotyczące średniej prędkości samochodów w obrębie centrum Gdańska. Ostatnie dobowe badanie z lipca dowodzi, że po Śródmieściu jeździmy ze średnią prędkością 40 km/h. Nie jest to więc zawrotna prędkość. Czy to efekt nowej strefy?

Wątpliwe. Przyglądając się strefie "tempo 30" w Gdańsku, zapytaliśmy kierowcę, z jaką maksymalną prędkością można poruszać się m.in. po ul. Rajskiej, która znajduje się we wspomnianym obszarze. - 50 km/h - odpowiada. A nie mniej? - 30 km/h? Przecież tak wolno nie da się jechać samochodem..

Warto zatem rozważyć, czy zamiast ustawiać kolejne znaki strefy "tempo 30" nie lepiej zainwestować zaoszczędzone pieniądze w inne rozwiązania wpływające na bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i samych kierowców. Jest ich mnóstwo: śluzy, ścieżki rowerowe, wyniesione skrzyżowania, a nawet progi zwalniające. Owszem, są droższe od znaku, ale bardziej skuteczne i, wprowadzone, nie budzą emocji.

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • Ładna Z750 (3)

    Biała całkiem dobrze wygląda :)

    • 2 2

    • (2)

      to nie jest z750:D

      • 1 1

      • (1)

        Faktycznie - GSR :P

        • 0 2

        • nie zmienia faktu ze ladna:D

          • 1 1

  • wybieram taksówki

    bez problemu zaparkowania , jakiś mandatów czy innych blokad ,
    jak to wszystko dobrze przemyśleć to taksą nie wychodzi tak drogo

    • 3 2

  • Proponuje by Adamowicz wprowadzil 30km/h na drodze nr 1 i nr 7...

    ...przechodząca przez obszar gdanska bedzie bezpieczniej

    • 2 4

  • Manipulacja i fałsz władz miasta. (1)

    Dla poprawy bezpieczeństwa pieszych należy zbudować normalne chodniki i przejścia dla pieszych (sporo ulic w Gdańsku nie ma żadnego chodnika albo w stanie opłakanym), a ograniczanie prędkości i progi zwalniające to nabijanie kasy z podatków za paliwo i naprawy samochodów, nie wspomnę o zabijaniu gospodarki (straty czasu zaopatrzenia, komunikacji) oraz środowiska (dłuższy czas emisji spalin przy wolnej jeździe). Takich czynników jednak urzędnicy nie dostrzegają, bo mają czas, kawę i ciepełko.

    • 4 4

    • chyba masz jakiś problem

      brak chodników zgłoś urzędnikom. Jak na razie w centrum to większość chodników jest zastawiona parkującymi samochodami, a przy przebudowie Wałów Jagiellońskich zwężono chodnik i wprowadzono parkowanie prostopadle do osi jezdni. Miasto nie musi się dostosowywać do samochodów i myśleć głównie o potrzebach kierowców - miasto powinno być dla ludzi. Dzięki wprowadzania stref 30 powoli się zaczyna takim stawać.

      • 1 0

  • Ale o czym my mówimy???!!!

    Przecież od Lipiec, przez całą Orunię już jest takie ograniczenie! Postawili "uwaga wyboje" i ograniczenie do 40km\h ,czyli żeby być w pełni zgodnie z prawem, to trzeba jechać 30parę. Czy wszyscy aby mają po kolei w głowach??

    • 4 2

  • gdzie w tym miescie jest centrum (1)

    bo zdaje sie ze autor proponuje uznanie za centrum miasta tak zwanego Europejskiego Centrum Solidarnosci. Nazwa niby podobna ale to chyba nie to samo centrum

    • 5 4

    • dziś centrum gdańskowa

      jutro całej polszy a pojutrze wsiego mira

      • 1 1

  • Trójmiasto czyli KTO? (1)

    bo na pewno nie jak, ani moja rodzina, ani znajomi, znajomi znajomych też nie, więc KTO?

    • 11 2

    • ja i cała moja rodzina

      proste?

      • 0 0

  • dobre rozwiązanie problemu dla polskiego idioty.

    polacy lubia szybko jeżdzić a potem płacz i lament.

    • 3 7

  • (1)

    Idioci !!! Beda jeszcze większe korki i nigdzie na czas nie dojedziemy !!!

    • 4 8

    • w miastach wprowadzających tempo 30

      jest mniej korków, stłuczek i hałasu. Jak chcesz dojechać na czas, to na średnie odległości wsiądź na rower, na dłuższe bike and ride.

      • 2 0

  • zwiekszyc kary za przekraczanie predkosci !!!! (1)

    mnożąc obecne kary razy 10 a dla przekraczających prędkości o 50 km/h odebranie prawa jazdy na 60-360 dni i ... egzekucja tego a nie to co jest teraz, samochody pędza po miastach bezkarnie. brak egzekucji prawa i za male kary. na nikim nie robia wrazenia.

    • 11 9

    • takie bzdury moga napisac tylko ci co nie maja prawa jazdy. moze zrobmy to samo dla pieszych? jak wlezie na ulice w niedozwolonym miejscu to mu nogi w kajdany zakuc od 60-360 dni i egzekucja tego.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane