- 1 Setki wniosków o wycinkę drzew (82 opinie)
- 2 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (255 opinii)
- 3 Chciał zabić psa. Przejechał po nim autem (315 opinii)
- 4 Ulica z Mostem Miłości do remontu. Będą odwierty w nawierzchni (44 opinie)
- 5 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (1115 opinii)
- 6 Zwężą ul. Morską. 9 miesięcy prac (134 opinie)
Trójmiasto już wydaje unijne miliony
Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.
Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.
- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.
Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga oraz Trasa P-P tj. droga biegnąca od ul. Sikorskiego na wysokości ul. Cienistej do ul. Małomiejskiej .
1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.
- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?
- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.
Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.
Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.
Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera .
Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.
Opinie (396) 8 zablokowanych
-
2013-02-09 14:25
Sobieskiego jest juz wyremontowana
Zadzwon do ZDiZ.
Ta piekna ulica do 2015 roku nie zostanie objeta programem naprawczym.- 3 3
-
2013-02-09 14:25
nowa świętokrzyska w Gdańsku
Nowa Świętokrzyska, której budowę przesunięto na dalsze lata jest wielkim utrapieniem dla dzielnicy południe. Skoro w pierwotnych planach występowała w pierwszej kolejności (stara strategia rozwoju miasta, nagle okazała się mało istotna. Tym czasem z chwilą oddania ulicy Hawla, sytuacja pogorszyła się na tyle, że w godzinach szczytu korek ciągnie się przez Hawla, świętokrzyską aż do zjazdu na obwodnicę. Skoro Nowa Świętokrzyska ma się łączyć z Nową Bulońską i na dodatek ma być poprowadzona linia tramwajowa (co ze wszech miar jest słuszne - zważywszy na prężnie rozwijającą się dzielnicę Południe, należałoby budować te ulice jednocześnie. To przecież ostatnia szansa na takie środki z Unii Europejskiej. Wierzę, że Nasza władza ma tego świadomość. Jeśli nie to będzie bardzo przykro
- 13 2
-
2013-02-09 14:21
Wyraźnie dzisiaj w wiadomościach radiowych słyszałam ,że Parlament Eur.nie wyrazi zgody na ten budżet.
- 3 4
-
2013-02-09 14:17
tyle kasy,bedzie z czego przewalki robic
Lewy asfalt,1 rok gwarancji na drogowe buble, eldorado dla zlodziei. A takie piekne bylyby drogi...a tu dalej komuna i prywata
- 11 3
-
2013-02-09 13:07
Miło ... (1)
tyle kasy tylko żeby za to perkomatów nie pokupowali ...
- 58 5
-
2013-02-09 14:12
Oczywiście, że n ie
Kupią innowacyjne aparaty i odblaskowe blokady dla straży miejskiej ;)
- 6 0
-
2013-02-09 13:59
gdynia
Gdynia staje. Zarzadzanie miastem pogarsza sie z roku na rok. Nie mysla do przodu. Nie planuja. "Kupimy trolejbusy". A moze jeszcze posadzimy 1000 narcyzow dookola urzedu miejskiego?
Do roboty panowie! Pracujecie i lenicie sie za nasze podatki!!!- 19 3
-
2013-02-09 13:49
gdynska bieda zmsrnowali kase na lotnisko i nie maja na wklad wlasny.
parkingi rowerowe bu ha hs belkot syepy bezcenny- 7 4
-
2013-02-09 13:31
ja tam nic nie chce od tych Euro złodziei
podniosą podatki nastawiają foto radarów i będzie coraz gorzej
- 9 14
-
2013-02-09 13:25
Moze by tak władze Gdańska pomyślały wreszcie o kanalizacji deszczowej
Wiosną znowu nie będzie można przejechać przez częśc miasta
- 12 4
-
2013-02-09 13:15
Byleby nie na drogi (1)
Bo to pieniądze wyrzucone w błoto
- 23 17
-
2013-02-09 13:24
no ale ktoś na tym dobrze się obłowi , prawda?
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.