• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Katarzyna Moritz
9 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej. Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej.

Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.



Władze Gdańska, Gdyni i Sopotu, podobnie jak inne miasta w Polsce, z niecierpliwością czekają na nowy budżet unijny na lata 2014-2020. W piątek do porozumienia doszli członkowie Rady Europejskiej, a to oznacza, że Polska z unijnego tortu może otrzymać 106 mld euro. Teraz trzeba poczekać aż budżet UE stanie się faktem także w Parlamencie Europejskim. Jeżeli tak będzie, środki na politykę spójności dla naszego kraju wzrosłyby w nowym budżecie do 72,9 mld euro wobec 69 mld euro obecnie.

Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.

- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.

Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska oraz Trasa P-P tj. droga biegnąca od ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na wysokości ul. Cienistej do ul. Małomiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.

Czy pieniądze z Unii Europejskiej zmieniły twoje miasto?

Gdynia w obecnym okresie aplikacyjnym pozyskała ponad 600 mln zł. O jakich inwestycjach władze miasta myślą w kolejnym?

- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańska - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?

- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.

Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.

Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.

Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera zobacz na mapie Gdańska.

Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.

Opinie (396) 8 zablokowanych

  • Gdańsk pozyskał 2,4 mld złotych, Gdynia 160 mln!

    Dalej twierdzicie, że Szczurek to dobry prezydent? To jest katastrofa! Tak się kończy arogancja i brak współpracy z kimkolwiek! Płacimy za fochy i kompleksy Gryzonia!

    • 14 4

  • chciałbym usłyszeć (2)

    że zaczną wreszcie remontować te drogi co już są, bo poza tymi nowymi inwestycjami, to już sie prawie nie da jeździć po tych dziurach

    • 10 3

    • to fruwaj (1)

      • 1 3

      • leming pochwaliłeś sie inteligencją :)

        • 1 1

  • Andrzej Bojanowski, i Nowa taka czy owaka ulica, a wystarczy wziąć Nową Słowackiego i mamy obraz

    tego dofinansowania jak za pieniądze unijne wprowadza się do dzielnicy sypialni ciężki transport. Toż za najgorszego Gierka coś takiego by nie przeszło. Ot na co oni dają tak naprawdę pieniądze? To jest tylko zwykła propaganda. A lemingi widać na tym forum jak łykają i kupują każdy tekst, który zapodadzą usłużne media co by podbudować spadający w sondażach PO. Taki bezmózgowiec dzisiaj może być medialnie gnany w jednym czy drugim kierunku i tak będzie rechotał z zadowolenia, że jgo Gdańsk jest światowcem drugą Brukselą- i wszystko jasne. A tak naprawdę przez taką politykę w stosunku do 3City nie rozumie nic i strzela sobie w piętę. Wszystko zrobiono aby utzymać obiecane 300 mld, na siedem lat bo plany. Tylko piszący tu młodzi ludzie nie zdają sobie sprawy, że to się obróci przeciwko nim samym, bo te pieniądze i tak POwróca do Unii. Do tego ile wydano za poprzednie prognozowanie nie całe 85% z tego te wszystkie przekręty najdroższe drogi wyższe nawet niż w górzystej Hiszpanii. Należy od tego odjąć 15-16 mld zł, które Polska MUSI wpłacić do wspólnej kasy (o tym media w ogóle nie informują) INFLACJA. Jeszcze zatem śmietankę z tego spiją międzynarodowe konsorcja a nasze firmy pozostaną z ogromnymi długami, chyba że w dzień będą "żwir" zwozili na budowę a w nocy wywozili i sprzedawali? Te "transfery" (afery?) będą jak zwykle zarządzane przez rozbudowaną kadrę polityczno-biurokratyczno-urzędniczą, która za Tuska zwiększyła się już o 120 tys., a po tym "sukcesie" pewnie znowu się zwiększy dla znajomych króliczka. Koszty utrzymanie tego partyjnego zaplecza "PełO" już wynoszą rocznie ok. 10 mld (płace+biura) a będzie tendencja zwyżkowa. Sama efektywność rynkowa wydawania tych pieniędzy jest na poziomie ok.50% (i nie pytajcie skąd to wiem ?). Do tego te wszytki porażki projektowe marszałkowskie, no i kolesiowskie, które aby wszystko wykorzystać (co jest oczywiście nierealne) znajdą tysiące argumentów jak choćby, że woda była mokra.
    Proszę więc bardzo, niech sobie lemingi policzą czy to coś zmienia? Do tego budżet wprowadza tzw. warunkowość makroekonomiczną, czyli możliwość utraty środków unijnych w sytuacji, gdy państwo nie spełnia kryteriów dotyczących np. wysokości deficytu budżetowego lub długu publicznego? Będzie bardzo to trudne do spełnienia, bo oznacza konieczność pilnego zreformowania szeregu rozporządzeń i ich przestrzegania ZUS, KRUS, NFZ, likwidacji pijawek w postaci Agencji, Funduszy, oraz 3/4 ministerstw - Brawo Cameron!! A kto podejmie takie niePOpularne przedwyborcze nieklimatyczne politycznie?.

    A wielka szkoda, ze zamiast nadymać się POlitycznie można było iść w kierunku prorozwojowym , innowacyjnym, ... oraz zmodernizowanie naszej gospodarki rybnej i ekologicznego rolnictwa. No ale wtedy nie byłoby"sukcesu" dla plebsu, a ludzie rozumni i myślący i tak nic nie powiedzą, bo ich zakrzyczą i będzie jak jest czyli byle jak i dalsze narzekania. A mogło by być tak wspaniale?

    • 11 14

  • SPOKOJNIE!!!

    Trzeba najpierw ustawić przetargi.

    • 9 3

  • ale dlaczego od razu dojeżdżać tam rowerem?

    co za dziwna koncepcja???

    • 1 1

  • Łatwo wydaje się nie swoje pieniądze. !!!!!!

    Chłopcy z urzędu w Gdyni puknijcie się w swe główki i zacznijcie myśleć. Proponuję inwestować w zabawki przyszłości a nie tylko stare pacynki. Podstawą dla rozwoju nowoczesnego miasta jest niezależny transport szynowy i autobusowy. W przypadku Gdyni to przedewszystkim kolej metropolitalna i nowoczesny tabor autobusowy dużo ekologiczniejszy i niezawodny niż te wasze trolejbusy.

    • 11 1

  • byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, (3)

    Panie Michale, znowu będzie jak dr Wołkiem i dyskusja "kolej czy tramwaj", a następnie wypasione dworce dla 2 tys. wsi, a w Gdyni zrobią zdjęcia jakie to istnieją wielkie potrzeby i jak to jest b.źle, aby umotywować potrzeby?

    Tak jak jest w wypadku Gdynia Głowna celowo tylko dlatego, ze osobiście z wielką determinacją prezydent Szczurek zaangażował się w pozyskanie środków unijnych i odrestaurowanie dworca wszystko się robi, aby zniesmaczyć to miejsce wynajmującym i POkazać, że jednak jest jak jest a wybiórcza temat rozgłasza z czarnym PiaRem;))

    Niestety Gdynia musi liczyć tylko na prywatne inwestycje, bo unia jednym funduje marmury i granit, gdzie indziej tandeta widać to po gdyńskich peronach?
    Szkoda że mieszkańcy miasta, do końca nie rozumieją, co tak naprawdę się dzieje i dlaczego na innych ważnych stacjach kolejowych spółka PKP PLK chwali się użyciem wysokiej jakości materiałów. W Krakowie nawierzchnia peronów wykonana jest z płyt granitowych oraz estetycznych i funkcjonalnych elementów infrastruktury, a u nas wstyd i hańba!!. - Przecież widzicie, że jednym perły i diamenty, natomiast niePOwcom resztki z pańskiego stołu rzucane do tego POd stołem - chociaż przybiera to skalę paranoiczną. Brak logiki obowiązuje też na budowanych obwodnicach gdzie Gazeta Prawna nawet doniosła, że będą budowane tylko tam gdzie rządzi PO, pewnie to samo będzie z remontowanymi obecnie części dróg. Oprócz peronów kostką Bauma czeka nas BaumTown ;((

    • 6 15

    • Bezstronny ty to jesteś matoł!!

      • 2 0

    • Bezstronny co ściemniasz (1)

      Takie są realia :Gdańsk 1.4 mld zł ,Sopot 200 mln zł, Gdynia 160 mln ! A nie pierdzenie jak to Szczurek załatwiał pieniądze na remont dworca PKP. Szczurek niech załatwia pieniądze na obiekty będące własnością miasta, a remont nieswojego dworca.

      • 7 0

      • Na remont dworca PKP załatwił Gdańsk

        bo pisał w Dzienniku Bałtyckim o jego syfie i katastrofalnym stanie

        Cieszysz się już??

        Ja znam inne prawdy, ale dla siebie i osób zorientowanych w temacie;))

        • 0 5

  • wkazdej chwili ta kasa moze zostac zmniejszona o połowe!!Ale lemingi wszystko łykaja

    większość i tak idzie na rolników i na podniesienie poziomu wsi!!
    A nie jak tutaj propaganda wciska bajeczki! I jeszce frajerstwo sugeruje ze my te pieniadze dostaniemy za darmo !!Juz UE cofneła dotacje na nowoczesne pociagi i na modernizacje kolei!!
    To niech lemingi najpierw stadion spłacą se swojej kasy anie podatników

    • 1 8

  • rzypomina to sytuację utrzymanki bo

    P

    nie rozwijamy się dzięki własnej innowacyjności, ale za cudze pieniądze

    • 8 2

  • w samo południe

    106 czy 333, albo 3?
    serdecznie pozdrawiam...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane