- 1 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (106 opinii)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (21 opinii)
- 3 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 4 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (425 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (92 opinie)
- 6 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (62 opinie)
Trójmiasto postawi na elektryczne samochody
Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.
Współpraca i wymiana doświadczeń
Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.
- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany
Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?
- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Porozumienie bez Energi
Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.
Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.
- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach
Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.
Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.
- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.
Opinie (168) ponad 10 zablokowanych
-
2017-04-05 08:39
Biurokracja sami musi się nakarmić, to produkuje takie plany.
i jest co robić, i jest wypłata...darmozjady
- 1 0
-
2017-04-05 07:59
nie ma co stawiać.....
już postawione ale można poprawić, czyli zlikwidować.Mamy melexy z firmy kumpla które mają, jak doświadczamy, same "zalety". Powinno ich być coraz więcej szczególnie w bezpośrednim sąsiedztwie Urzędu Miejskiego. Wtedy będzie to lepiej widziane.
- 0 0
-
2017-04-05 06:44
Skok na unijną kasę!
I tyle w temacie. Powstanie bubel a potem poskarżą się że środki unijne się wyczerpały. Zakład?
- 6 0
-
2017-04-04 15:59
tico ma wywalone na wasze auta elektryczne (4)
- 46 0
-
2017-04-04 18:11
Miałem Tico... (2)
Mały samochód na naszych drogach to tragedia.Latałem w nim jak groszek w pudełku.Od ściany do ściany.Dziury,studzienki powpadane .Tylko duże samochody nadają się na nasze drogi.
- 2 4
-
2017-04-04 21:14
jeżdżę uno od 25 lat (drugim) i nie narzekam (1)
- 4 0
-
2017-04-05 06:26
A ja nowym Fiatem 500 i też nie narzekam.
Wszędzie zaparkuję, w dodatku mam w nim gaz i jeżdżę 300 km za 65 zł.
- 0 0
-
2017-04-04 16:10
tico w gazie i masz perpetum mobile
- 24 1
-
2017-04-05 03:53
Zamiast inwestować w miejski rower lub sprawniejszą komunikacje
- 1 1
-
2017-04-04 16:16
jak słyszę słowo plan i zapowiedz z ust urzędnika z Gdyni to już wiem, że nic z tego. (2)
- 18 4
-
2017-04-05 00:30
Nic z tego? A wizualizacja to "nic"?
- 1 1
-
2017-04-04 17:50
Ja wiem ponadto, że to będzie sporo kosztowało zanim nic z tego nie wyjdzie
- 4 0
-
2017-04-04 15:45
Znowu wymyślili w urzędzie kolejny bubel !!! (4)
Nie potrafią drogi rowerowej zrobić, a biorą sie za samochody elektryczne !!!
- 57 16
-
2017-04-04 17:53
Dlaczego jest niedokończiony tytuł ? (1)
powinno być, "Trójmiasto postawi na elektryczne samochody dla urzędników"
- 8 2
-
2017-04-05 00:30
Lepiej niech zrobią ładowarki do rowerów elektrycznych.
Chciałam kupić ale chytry szef powiedział, ze nie mogę go ładować w pracy bo to dużo kosztuje. Jak wrócę do domu?
- 0 0
-
2017-04-04 16:13
parking (1)
Nie bubel tylko parking dla urzędu
- 5 0
-
2017-04-04 22:37
"Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów."
Ale bełkot i zachwyty, a z dalszej części artykułu wynika, że wkład Gdyni jest praktycznie zerowy- 0 1
-
2017-04-05 00:25
Pomysły wchodzą w życie...
..,jeśli podnoszą jego jakość w sposób namacalny.
Chciwość zabije każdą ideę.
Jeśli chcemy być "eko" to rozwiązania pro-eko nie mogą być droższe, lub bardziej uciążliwe od tradycyjnych.
Nie wiem dlaczego auta elektryczne są droższe od ich spalinowych odpowiedników. Nie potrzebują układu wydechowego, paliwowego i chłodniczego, skrzyni biegów, filtrów. Sa mechanicznie prostsze w budowie, więc projekt i produkcja powinny być tańsze. Auta elektryczne powinny być tańsze, ale producentom paliw i pojazdów spalinowych to nie odpowiada.- 2 0
-
2017-04-04 16:14
Czyli jak zwykle 30 lat za wszystkimi (3)
U nas się robi narodowy program, angażuje uczelnie, instytucje, firmy skarbu państwa, przewala miliardy na opracowania, granty i różne inne machloje.
Podczas gdy Chiny już dawno wszystko mają opracowane i tanio na sprzedaż, nie mówiąc o produkcji samochodów elektrycznych czy tam, czy nawet w Europie i Japonii.
Gdzie tu sens?
Chyba żeby jak zwykle wydać pieniądze- 39 7
-
2017-04-05 00:25
Jak zobaczyłem co produkuje chinskie Xiomi to
pomyślałem, że słabo wygladamy. Robią smaftfony, tablety, kamery, roboty sprzątające i elektrykę sterowaną wifi do systemów inteligemtnych domów. My będziemy eksportować dewocjonalia, przemysł pielgrzymkowy, turystykę, meble i na tym chyba koniec.
- 4 0
-
2017-04-04 16:57
Już dawno można było zamawiać elektryczne autobusy tylko Budyń jest technologicznie zacofany! (1)
Budyniu, elektryczne autobusy trzeba zamawiać do nowej zajezdni !!!!
- 7 5
-
2017-04-04 20:12
Mieszkań od tego nie przybędzie ...
- 6 1
-
2017-04-05 00:22
Gdynia dziur w jezdnia nie umie załatać, a za samochody elektryczne się bierze....
Pewnie cały jej wkład to będą naklejki na samochody "Gdynia moje miasto -W.Szczurek".
Chyba, że do konsorcjum przystąpi MTM, wtedy kasa się znajdzie.- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.