• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto postawi na elektryczne samochody

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania. Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania.

Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.



Czy w Polsce będzie przybywało samochodów elektrycznych?

W ubiegłym roku Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii przedstawiło kompleksowy plan rozwoju elektromobilności w Polsce. Zakłada on produkcję pojazdów o napędzie elektrycznym oraz rozwój infrastruktury niezbędnej dla tego typu pojazdów. Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion samochodów elektrycznych. W siłę ma rosnąć także przemysł autobusów elektrycznych.

Współpraca i wymiana doświadczeń

Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.

- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany

Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?

- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Porozumienie bez Energi

Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.

W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa. W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.

Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.

- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach

Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.

Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.

- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Biurokracja sami musi się nakarmić, to produkuje takie plany.

    i jest co robić, i jest wypłata...darmozjady

    • 1 0

  • nie ma co stawiać.....

    już postawione ale można poprawić, czyli zlikwidować.Mamy melexy z firmy kumpla które mają, jak doświadczamy, same "zalety". Powinno ich być coraz więcej szczególnie w bezpośrednim sąsiedztwie Urzędu Miejskiego. Wtedy będzie to lepiej widziane.

    • 0 0

  • Skok na unijną kasę!

    I tyle w temacie. Powstanie bubel a potem poskarżą się że środki unijne się wyczerpały. Zakład?

    • 6 0

  • tico ma wywalone na wasze auta elektryczne (4)

    • 46 0

    • Miałem Tico... (2)

      Mały samochód na naszych drogach to tragedia.Latałem w nim jak groszek w pudełku.Od ściany do ściany.Dziury,studzienki powpadane .Tylko duże samochody nadają się na nasze drogi.

      • 2 4

      • jeżdżę uno od 25 lat (drugim) i nie narzekam (1)

        • 4 0

        • A ja nowym Fiatem 500 i też nie narzekam.

          Wszędzie zaparkuję, w dodatku mam w nim gaz i jeżdżę 300 km za 65 zł.

          • 0 0

    • tico w gazie i masz perpetum mobile

      • 24 1

  • Zamiast inwestować w miejski rower lub sprawniejszą komunikacje

    • 1 1

  • jak słyszę słowo plan i zapowiedz z ust urzędnika z Gdyni to już wiem, że nic z tego. (2)

    • 18 4

    • Nic z tego? A wizualizacja to "nic"?

      • 1 1

    • Ja wiem ponadto, że to będzie sporo kosztowało zanim nic z tego nie wyjdzie

      • 4 0

  • Znowu wymyślili w urzędzie kolejny bubel !!! (4)

    Nie potrafią drogi rowerowej zrobić, a biorą sie za samochody elektryczne !!!

    • 57 16

    • Dlaczego jest niedokończiony tytuł ? (1)

      powinno być, "Trójmiasto postawi na elektryczne samochody dla urzędników"

      • 8 2

      • Lepiej niech zrobią ładowarki do rowerów elektrycznych.

        Chciałam kupić ale chytry szef powiedział, ze nie mogę go ładować w pracy bo to dużo kosztuje. Jak wrócę do domu?

        • 0 0

    • parking (1)

      Nie bubel tylko parking dla urzędu

      • 5 0

      • "Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów."

        Ale bełkot i zachwyty, a z dalszej części artykułu wynika, że wkład Gdyni jest praktycznie zerowy

        • 0 1

  • Pomysły wchodzą w życie...

    ..,jeśli podnoszą jego jakość w sposób namacalny.
    Chciwość zabije każdą ideę.
    Jeśli chcemy być "eko" to rozwiązania pro-eko nie mogą być droższe, lub bardziej uciążliwe od tradycyjnych.

    Nie wiem dlaczego auta elektryczne są droższe od ich spalinowych odpowiedników. Nie potrzebują układu wydechowego, paliwowego i chłodniczego, skrzyni biegów, filtrów. Sa mechanicznie prostsze w budowie, więc projekt i produkcja powinny być tańsze. Auta elektryczne powinny być tańsze, ale producentom paliw i pojazdów spalinowych to nie odpowiada.

    • 2 0

  • Czyli jak zwykle 30 lat za wszystkimi (3)

    U nas się robi narodowy program, angażuje uczelnie, instytucje, firmy skarbu państwa, przewala miliardy na opracowania, granty i różne inne machloje.

    Podczas gdy Chiny już dawno wszystko mają opracowane i tanio na sprzedaż, nie mówiąc o produkcji samochodów elektrycznych czy tam, czy nawet w Europie i Japonii.

    Gdzie tu sens?
    Chyba żeby jak zwykle wydać pieniądze

    • 39 7

    • Jak zobaczyłem co produkuje chinskie Xiomi to

      pomyślałem, że słabo wygladamy. Robią smaftfony, tablety, kamery, roboty sprzątające i elektrykę sterowaną wifi do systemów inteligemtnych domów. My będziemy eksportować dewocjonalia, przemysł pielgrzymkowy, turystykę, meble i na tym chyba koniec.

      • 4 0

    • Już dawno można było zamawiać elektryczne autobusy tylko Budyń jest technologicznie zacofany! (1)

      Budyniu, elektryczne autobusy trzeba zamawiać do nowej zajezdni !!!!

      • 7 5

      • Mieszkań od tego nie przybędzie ...

        • 6 1

  • Gdynia dziur w jezdnia nie umie załatać, a za samochody elektryczne się bierze....

    Pewnie cały jej wkład to będą naklejki na samochody "Gdynia moje miasto -W.Szczurek".

    Chyba, że do konsorcjum przystąpi MTM, wtedy kasa się znajdzie.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane