• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto postawi na elektryczne samochody

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania. Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania.

Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.



Czy w Polsce będzie przybywało samochodów elektrycznych?

W ubiegłym roku Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii przedstawiło kompleksowy plan rozwoju elektromobilności w Polsce. Zakłada on produkcję pojazdów o napędzie elektrycznym oraz rozwój infrastruktury niezbędnej dla tego typu pojazdów. Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion samochodów elektrycznych. W siłę ma rosnąć także przemysł autobusów elektrycznych.

Współpraca i wymiana doświadczeń

Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.

- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany

Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?

- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Porozumienie bez Energi

Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.

W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa. W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.

Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.

- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach

Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.

Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.

- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Jestesmy wtym 100 lat za murzynami unas nadal rowery traktuje sie jak niepotrzebne fanabarie

    Dlatego eletryczne auta to daleka przyszłość!!
    Trójmiasto przeciwnie stawia na stare diesle i zanieczysczenie powietrza!!
    Dlatego gdańsk kupił nowe autobusy ze starymi dieslami ,które Bruksela chce całkowicie zlikwidować we wszystkich miastach w UE,a Holandia hce zakazac sprzedarzy nawet aut ososbowych diesla,Toyota oficjalnie reklamuje ze diesle to przezytek i nawiekszy szkodnik srodowiska.
    Gdzie tu stawia trówjmiasto na elektrycznosc czym 4 autami ?

    • 2 1

  • Mysli prawdziwe (1)

    Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcemy temu zapobiec. Punkty ładowania nie mogą być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Rozwój elektromobilności mamy w d., ale musimy ja kontrolować nawet w tym miejscu, dlatego wchodzimy w... temat.

    • 7 0

    • Punkty ładowania na stacjach paliwowoych

      Jak to nie moga byc punkty ładowania na stacjach, Lotos w 3citi ma już ich chyba kilka,

      • 0 0

  • Miasto nie potrafi wprowadzić wypożyczenia rowerów a za auta sie bierze.Zrobić stacje z rowerami na dworcu,batorym,redłowie,wsm,do tego po 2 na kazdej dzielnicy i polowa korkow w ładne dni znika.W wawie każdy śmiga tak po robocie...od robotników po białe kołnierzyki.

    • 8 1

  • Jakoś Budyń nie stawia na elektryczne / wodorowe aurobusy !!!!

    Spalinami z ropy nas truje !

    • 3 4

  • elekttyczne auta? Nie lepiej stawiać od razu na teleportację ?! (1)

    • 8 0

    • tak jak na filmie pt ,,Oni Żyją" Johna Carpentera Kto oglądał?

      • 0 0

  • 27 zł za godzinę

    Juz widzę te kolejki. Zasięg 100 km nie opłaca się kompletnie. Dopóki przemysł samochodowy i firmy tego typu beą myśleć o zysku z ekologi i elektrycznych samochodów te rozwiązanie się nie sprawdzi bo jest drożdże od tradycyjnego.

    • 8 1

  • Najbardziej ekologiczne są lektyki napędzane siłą mięśni przybyszów zarobkowych z Afryki. Byłaby robota i czyste powietrze w centrumach.

    • 9 1

  • pojsc za przykladem Nikolasa Tesli i wyprodukowac pojazdy na dzwięk lub wibracje...

    Zobaczcie sobie filmy na youtubie o tym naukowcu! To spod jego projektow wyszly latające spodki,ktore to produkowali nazisci potem....

    • 3 1

  • a czemu nie wyprodukowac od razu samochodów na słoną wodę?! Przecież w Bałtyku mamy jej ogrom!

    Bylibyśmy potęgą gospodarczą wtedy! Naukowcy Trójmiejscy-pomyślcie o tym!

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane