- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (200 opinii)
- 2 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (43 opinie)
- 3 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (31 opinii)
- 4 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (40 opinii)
- 5 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (64 opinie)
- 6 Coraz więcej domów pływających na wodzie (58 opinii)
Trójmiejska lista życzeń. Co poprawić, by żyło się lepiej
Zarówno Trójmiasto jako metropolia, jak i poszczególne miasta (Gdańsk, Gdynia, Sopot) regularnie znajdują się w czołówkach rankingów jakości życia w Polsce. Nic dziwnego - wysokie dochody, czyste powietrze, dobre uczelnie i szpitale, wysoka średnia długość życia, niskie bezrobocie - predestynują nadmorską metropolię do określenia "dobre miejsce do zamieszkania". Ale nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Poniżej subiektywna lista spraw, które w Trójmieście należy poprawić, aby żyło się jeszcze lepiej.
Szadółki
Smród dochodzący z wysypiska to element krajobrazu równie silnie związany z Gdańskiem, podobnie jak fontanna Neptuna albo Żuraw. Silniej albo słabiej, bardziej zgniły albo bardziej duszący - obecny jest jednak w południowej części miasta jako stały element krajobrazu, przynajmniej zapachowego.
Kolejne zarządy i kolejni dyrektorzy zapewniają, że już wkrótce, już niedługo problem zostanie rozwiązany - bez realnego postępu. Od 10 lat co najmniej. Doprawdy, czas byłoby o tym śmierdzącym problemie mniej mówić, a więcej robić.
Wspólny bilet
Trójmiasto pozostaje bodaj jedyną metropolią w Polsce, w której trzeba kupować kilka biletów, aby przemieścić się z jednego końca na drugi. Nie rozeznają się w tym nawet lokalni mieszkańcy, a co dopiero obcokrajowcy - regularnie karani za brak biletu w SKM-ce albo w autobusie innego przewoźnika, w momencie, gdy bezradnie pokazują bilet kupiony w gdańskim ZTM.
Pod nazwą "bilet metropolitalny" funkcjonuje kilka protez - np. bilet pozwalający pojechać autobusem i tramwajem różnych przewoźników, ale nie SKM-ką. Bilety, które obejmują SKM-kę, nie obejmują wszystkich pociągów przejeżdżających przez Trójmiasto oraz gmin podmiejskich - np. Pruszcza Gdańskiego.
W Wiedniu albo Berlinie cała metropolia podzielona jest na strefy i na terenie danej strefy można przemieszczać się wszystkim, włącznie z ekspresami przejeżdżającymi przez miasto. Wzorem jest Paryż, gdzie kombinacja autobusów, tramwajów, metra oraz szybkich pociągów RER znajduje się na jednym rozkładzie i jednym bilecie.
Nawet metropolia śląska, kilka razy rozleglejsza i składająca się z wielu organizmów miejskich o podobnych rozmiarach, mówiąc kolokwialnie, "ogarnęła temat". Czas, by "temat ogarnęły" gminy metropolii - zwłaszcza, że istnieje baza organizacyjna (MZKZG).
Komunikacja po górnym tarasie
Kolejny przejaw "niedasizmu" związanego z komunikacją miejską w metropolii trójmiejskiej to realny brak komunikacji po górnym tarasie. I tak, mieszkaniec Kowal, który pracuje w okolicy lotniska, musi najpierw zjechać na dolny taras (przynajmniej na Łostowice, ale lepiej do centrum), aby potem pracowicie podjechać do portu lotniczego. Od momentu gdy jest PKM-ka i tak nie musi stać w korkach.
Tak czy inaczej, straci na to minimum godzinę i kilka razy się przesiądzie. Podróż z Dąbrowy do biur na Jasieniu (Cube Office Park) zajmuje ok. 25 minut samochodem i około dwóch godzin, jeśli jechać komunikacją miejską. Dodatkowo, trzeba zakupić trzy różne bilety.
Niemożność ustawienia sensownej komunikacji po górnym tarasie Trójmiasta to tysiące ton dwutlenku węgla, miliony marnowanych w korkach minut i setki tysięcy złotych wypuszczanych w powietrze przez posiadaczy samochodów. Nie wspominając o wiecznie zakorkowanej obwodnicy - która, notabene, dawno przestała być faktyczną "obwodnicą", tj. drogą otaczającą metropolię, a stała się trasą średnicową górnego tarasu.
Ogólny urbanistyczny chaos ekspansji metropolii
Nowe osiedla w sposób niekontrolowany rosną w samych miastach i w nowych obszarach podmiejskich, za czym w najmniejszym stopniu nie idzie infrastruktura miasta oraz wsparcie gmin. Na nowych osiedlach zarówno w mieście, jak i pod miastem (Rumia, Pruszcz Gdański i Rotmanka, gmina Kosakowo) brakuje szkół, przychodni, przedszkoli i punktów obsługi mieszkańców.
W rezultacie, tysiące mieszkańców metropolii codziennie przemierza dziesiątki tysięcy kilometrów wte i wewte, aby załatwić podstawowe sprawy - np. odwieźć dzieci do szkoły, załatwić sprawę w urzędzie skarbowym albo odbyć badania w ośrodku zdrowia.
Nieliczne nowe szkoły budowane na peryferiach (Osowa, Jasień) błyskawicznie zapełniają się dziećmi, a nauka często odbywa się na dwie zmiany. Jeśli chodzi o opiekę przedszkolną oraz zdrowotną - honor ratuje sektor prywatny. Pojawiają się nowe przedszkola i żłobki, a specjaliści otwierają swoje gabinety w handlowych parterach nowo budowanych bloków. To dobrze - ale to nie wszystko.
Przy całym dystansie, jaki mamy wobec socjalistycznego budownictwa z czasów PRL, warto docenić myśl urbanistyczną dawnych osiedli. Owszem, mieszkania były małe, akustyczne, pełne usterek i mało komfortowe, ale układ urbanistyczny był bardzo przemyślany.
Ciągi komunikacyjne na zewnątrz, w środku bloki mieszkalne, tereny rekreacyjne, szkoła, żłobek, ośrodek zdrowia i dom kultury. Do dziś mieszkańcy Przymorza, Chyloni czy Suchanina korzystają z tego planowania przestrzennego; warto, aby w podobny sposób planowano rozwój nowych osiedli.
Status strefy przygranicznej
Nieco zaskakujący element w tej wyliczance, ale istotny. Otóż nieomal całe Trójmiasto znajduje się w strefie nadgranicznej. Na co dzień nie zauważamy konsekwencji tego faktu - być może ktoś spostrzegł jedynie małe, czerwone tabliczki przy drogach dojazdowych na granicy strefy.
Ale konsekwencje uderzają w obcokrajowców, którzy zapragnęli kupić nieruchomość w Trójmieście. Ustawa z 1920 (!) roku nakazuje zdobyć zezwolenie ministra właściwego dla administracji i spraw wewnętrznych. Jest to procedura prosta i tania, ale przeciągająca się od czasu, kiedy Polska stała się kierunkiem wybieranym przez wielu imigrantów z Europy i spoza niej. Na wydanie takiego dokumentu czeka się nawet powyżej roku.
W rezultacie, wielu obcokrajowców spoza UE, którzy chcieliby się osiedlić w Trójmieście, emigruje dalej, do Wrocławia, Poznania czy Warszawy - bo tam zezwolenia nie muszą mieć.
Prawdę mówiąc, o ile można zrozumieć takie ograniczenia na terenie gmin graniczących z Białorusią, Rosją czy nawet Ukrainą, nie sposób zrozumieć jakie korzyści miałoby utrzymywanie ich na terenie milionowej metropolii, która miała pecha (czy raczej szczęście) znaleźć się nad morzem, a od najbliższej granicy dzieli ją ponad 100 km, na dodatek nie jest to zwarte terytorium sąsiada, tylko enklawa skupiona na własnych problemach i raczej obawiająca się aneksji niż ją planująca.
Nie tylko samorząd
Owa wyliczanka nie pretenduje ani do miana kompletności, ani do listy żalów pod adresem samorządów. Wiele z tych kwestii wymaga rozwiązań na poziome prawa - a prawo stanowią władze centralne, nie samorządowe. Kwestia strefy nadgranicznej jest tutaj dobrym przykładem. Niemniej, powinniśmy oczekiwać od lokalnych posłów wszystkich opcji i formacji wspólnego działania na rzecz interesów metropolii przyciągającej specjalistów z całego świata i ułatwiania im życia, jeśli zechcą osiedlić się w Trójmieście. Skuteczny lobbying mógł wiele zdziałać.
Być może jedyny przytyk pod adresem samorządów to jałowa, bezsensowna i trudna do zrozumienia rywalizacja samorządów, zwłaszcza Gdańska i Gdyni. Ponurą pamiątką oderwanych od rzeczywistości ambicji jest historia gdyńskiego lotniska - pomnika próżności i megalomanii tamtejszego magistratu i radnych, który dziś niszczeje nieużywany.
Gdyby odłożyć na bok animozje personalne oraz źle pojętą dumę regionalną, mielibyśmy choćby wspólny bilet albo linie autobusowe przecinające górny taras metropolii. Tu nie chodzi o powiewanie flagą lokalnego klubu na futbolowym stadionie, a o dobro miliona mieszkańców nadmorskiej metropolii!
Wybory samorządowe za kilka lat, ale w obecnej sytuacji, gdy Polski Ład pozbawił samorządy znaczącej części wpływów podatkowych, a władze centralne wprost wypowiedziały wojnę "niepokornym" samorządom (zwłaszcza gdańskiemu), mieszkańcy oczekują, że ich interesy będą przedkładane nad ambicje lokalnych polityków.
Historia trzech miast
Rozpocznij quizO autorze
Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.
Opinie (463) ponad 20 zablokowanych
-
2022-05-08 18:15
Bolączką południa Gdańska nie jest brak komunikacji, tylko brak infrastruktury którą ta komunikacja mogłaby jeździć. Nowa Świętokrzyska odkładana od wielu lat, intensywna rozbudowa osiedli i korki są nawet w niedzielę...
- 70 3
-
2022-05-08 18:17
Wow! pierwszy artykuł który nie wychwala naszej Olusi. Gratuluję (3)
- 98 15
-
2022-05-08 18:34
Ani Sz. vel Słońca Skweru zza miedzy.
- 18 1
-
2022-05-08 19:24
jak nie wychwale przeciwnie wychwala W koncu Gdańsk to miasto miodem płynace wysokie zarobki czyste powietrze (1)
- 14 2
-
2022-05-08 20:22
dokładnie,wszystko super tylko rząd się uwziął na "niepokornych"
co trzeba miec w głowie,żeby takie brednie pisać o polskiej Sycylii?
- 15 0
-
2022-05-08 18:18
(1)
Niech państwo obywateli przestanie podwyżkami i podatkami nękać a będzie się żyło lepiej!
- 32 30
-
2022-05-08 18:22
A drogi zaczniesz budować z kolegami z tego co ci zostanie??
- 13 8
-
2022-05-08 18:19
Olusia się marnuje w tej małej mieścinie (gdansk) (1)
I tak więcej jej nie ma jak jest. Sejm czeka, ulica Wiejska to idealny kurnik dla takich ambitnych person
- 78 12
-
2022-05-09 15:02
źle życzysz Polsce
- 2 1
-
2022-05-08 18:19
Jedynym powodem dla którego w trójmieście nie ma jednego biletu jest (10)
szemrany interes zarządów spółek komunikacyjnych i polityków decyzyjnych. Nie widzę innego wytłumaczenia skoro wszędzie się da a tylko tutaj nie. A jak nie wiesz o co chodzi to wiadomo że chodzi o pieniądze tyle że garstki chciwych ludzi którzy kosztem milionów dla swoich prywatnych korzyści robią wszystko by do tego nie dopuścić
- 111 4
-
2022-05-08 18:23
A kto jest przewodniczącym Mzgk?? To dużo wyjaśnia. (1)
- 14 4
-
2022-05-09 11:57
Kto jest?
- 1 0
-
2022-05-08 21:09
:)) (2)
a jakie pieniądze biorą członkowie.....:))
to zasiadanie w radze drogo nas kosztuje,,po co ten twór na tworami ztm---amii i kilkoma sołkami.
Spotkanie raz w m-cu a 5000-c na konto wpływa.to trwa juz z10 lat???- 14 1
-
2022-05-09 06:22
(1)
W Porcie Gdańskim?
- 1 0
-
2022-05-09 08:36
tam sie troche ukrocilo
I zmniejszono ilosc przedstawicieli miasta w RN stosownie do udzialow i zaangazowania.
- 2 1
-
2022-05-08 22:10
Bilet metropolitalny (3)
Bilet metropolitalny istnieje od 2008 r.
- 1 12
-
2022-05-08 22:51
"Trójmiasto pozostaje bodaj jedyną metropolią w Polsce,
w której trzeba kupować kilka biletów, aby przemieścić się z jednego końca na drugi"
to dlaczego piszą że nie ma?- 11 1
-
2022-05-09 08:19
Bilet metropolitalny
To ułomna proteza a nie wspólny bilet
- 8 1
-
2022-05-09 10:17
ułomną i kosztowną
Jest 2,5x droższy niż warszawski analog.
- 7 0
-
2022-05-09 12:18
Chodzi o stołki, posadki, stołeczki
Strasznie chciwi są tu na Pomorzu, dlatego są te coraz nowe twory typu : metropolitalne związki, Rady Nadzorcze, rozliczne zarządy itp., Mevo srewo, falo a konkretnie biletomatów w autobusach nie ma
- 7 0
-
2022-05-08 18:25
(5)
Lepsza komunikacja miejska, mniej nowych bloków, więcej zieleni, mniej smrodu z wysypiska, mniej centrów handlowych... Słowem wszystko trzeba poprawić. Niestety w Gdańsku z roku na rok żyje się coraz mniej komfortowo.
Czas szukać pracy i domu daleko poza Gdańskiem- 85 10
-
2022-05-08 18:40
(1)
A przede wszystkim więcej należy mysleć o komforcie stałych mieszkańców Gdańska, a nie przyjeżdżający tutaj codziennie do pracy.
- 28 7
-
2022-05-09 06:24
Stali mieszkańcy najważniejsi a nie goście z Ukrainy.
- 4 2
-
2022-05-08 19:19
Otóż to... (2)
Mieszkam na Przymorzu całe życie, zawsze było dobrze i uważałem, że to najlepsza dzielnica w Gdańsku... Ale ostatnie 5 lat to równia pochyła w dół, jeżeli chodzi o komfort...
Wyprowadzam się na wieś... Gdańsk jest niekomfortowy, zmienia się na złe...- 19 3
-
2022-05-08 20:45
a o co konkretnie ci chodzi? (1)
- 4 6
-
2022-05-08 21:25
O niedziałająca komunikację miejską,
betonowanie każdego m2, brak dobrej sieci dróg rowerowych, wciąż zmniejszająca się ilość miejsc parkingowych, coraz gorszy stan dróg i chodników, smród z wysypiska, maratony blokujące miasto, mała ilość miejsc w żłobkach i przedszkolach... To na początek.
- 23 0
-
2022-05-08 18:26
(3)
Kiedy doczekam się wreszczie otwarcia Dworca Głównego i przejścia naziemnego
- 43 17
-
2022-05-08 18:28
Oby nigdy!
- 7 13
-
2022-05-08 20:46
koniec remontu dworca Głównego przypuszczalnie już w tym roku
przejście naziemne niewiele później. Warto pamiętać także o naziemnym przejeździe dla rowerów
- 3 3
-
2022-05-09 06:34
o remont dworca Pkp pytaj Panstwowego Horale!!!
- 7 0
-
2022-05-08 18:30
Opinia wyróżniona
Nowa Letnica (23)
Reaktywujcie kolejkę SKM do Nowej Letnicy.Tyle nowych osiedli mieszkaniowych przybyło,a dojazd do Letnicy bez zmian.
- 335 35
-
2022-05-08 19:50
No i dokąd byś jeździł? (2)
na Nowe Szkoty, żeby się przesiąść?
To jest zbyt krótka linia, żeby się kalkulowało.- 23 22
-
2022-05-09 05:55
(1)
A dokąd jeździła SKM,póki torów nie zwinęli?
- 8 0
-
2022-05-09 06:03
Gdańsk Sródmiescie---------------Gdańsk Brzeźno,do szkoły,pracy,czy też na plażę.
- 14 0
-
2022-05-08 20:00
(3)
W kierunku do Gdańska może mieć to jakiś sens, ale do Gdyni? Przesiadki na Nowych Szkotach.
- 11 1
-
2022-05-09 05:56
A na mecze to kibole się przesiadają?
- 1 0
-
2022-05-09 08:12
Może być przesiadka na stoczni (1)
Z peronu na peron tylko
- 4 2
-
2022-05-09 12:21
Pewnie, ze moze, ale przez to malo kto z tego bedzie korzystal.
- 0 1
-
2022-05-08 20:12
Dzielnica latających szklanych balustrad.
- 26 3
-
2022-05-08 20:53
Na tym odcinku powinna powstać kolejna linia tramwajowa
Wykorzystać można m.in. nieużywaną, już dawno zapomnianą rezerwę pod trzeci tor kolejowy.
- 18 6
-
2022-05-08 20:58
Nie po to budyn zlikwidował (7)
Żeby teraz budowali od nowa
- 18 13
-
2022-05-08 21:02
nie kłam, SKM kontroluje PKP (5)
- 13 9
-
2022-05-08 21:42
PKP chciało odstąpić miastu tę linię. (3)
ówczesny ztm w jednej osobie czyli Antoni Szczyt nawet się zastanawiał gdzie ta linia powinna mieć wpinkę w torowisko tramwajowe i obstawiał okolice przystanku Gdansk Stocznia. Jednak ponieważ ten podarunek wiązał się z kosztami - coś po tym musiałoby jeździć, nic z tego nie wyszło.
- 16 3
-
2022-05-09 02:12
To miało być wpięte w linie tramwajowe czy funkcjonować jako kolej?
Jeżeli to drugie, to niestety nie dziwię się miastu. Kilka kilometrów egzotycznej infrastruktury, osobny tabor tylko pod to - byłoby droższe, niż opłata za obsługę. Oczywiście i tak spółeczki PKP wrzuciły wtedy cenę zaporową (bo czemu nie). Co ciekawe, gdy miasto było zainteresowane nabyciem SKM, to już nikt sprzedać nie chciał
- 5 5
-
2022-05-09 06:05
prahistoria,wtedy nawet planowano obwodnicę dla dzielnicy Nowy Port dla tirów portowych.
- 5 0
-
2022-05-09 12:06
Co było a nie jest,nie pisze się w rejestr.Zyjemy tu i teraz.Teraz nie ma Nowej Letnicy dobrze skomunikowanej transportem miejskim.Brak SKM.
- 7 0
-
2022-05-09 09:37
ale jedynym klientem SKM jest samorząd
przewoźnik jeździ tak jak mu się płaci.
Nawet na pusto,- 3 1
-
2022-05-09 06:04
Inne czasy,Nowa Letnica dopiero powstawała....
- 0 0
-
2022-05-08 21:57
(1)
Popieram, tylko zamiast do Gdańska Głównego, pociąg powinien dojeżdżać do załebia biurowego na przymorzu i na wzgórzu
- 7 4
-
2022-05-09 10:10
Do Gd.Śródmieścia powinien dojeżdżać oczywiście....
- 0 1
-
2022-05-09 07:14
Kompletnie nieekonomiczna linia w tych czasach (3)
Chyba nawet szybciej byloby tramwajem
- 2 6
-
2022-05-09 08:51
W jakich czasach? (2)
Przecież N.Port, Brzeźno i obecne letniewo to 30-40 tysięcy mieszkańców!
- 7 1
-
2022-05-09 10:13
Nowa Letnica (1)
Niegdyś,obecnie Nowa Letnica to najwięcej nowych mieszkańców i jeszcze się rozbudowuje.Rada dzielnicy działa prężnie.
- 3 2
-
2022-05-10 08:41
Przecież dokładnie to napisałem...
- 1 0
-
2022-05-08 18:30
Gdański festyn ma sie dobrze
Mieszkańcy : chcemy Nową Świętokrzyską!
Ola : nie mamy pieniędzy przez Polski Ład
Też Ola : zakup rydwanu, 5 mln na gdańsk.pl, 16 nowych doradców, kolejne stanowiska vice dyrektorów w DRMG, tysiące pieniędzy na warsztaty "jak drzeć ryja", podwyżka dla siebie w maksymalnym wymiarze, darmowe bilety przez ponad 2 miesiące dla kilkudziesięciu tysięcy Ukraińców- 102 7
-
2022-05-08 18:31
Chaos przestrzenny, prageneza większości problemów Trójmiasta
- 55 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.