• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie. Ruina czy rozkwit?

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Stocznie i gospodarka morska znów pojawiają się w kampanii wyborczej. Jedni "odbudowują stoczniową potęgę", drudzy twierdzą, że przez ostatnie lata niewiele zrobiono, a wręcz "utopiono publiczne pieniądze". Trojmiasto.pl na bieżąco śledzi aktywność trójmiejskich stoczni i jedno widać od razu: stocznie prywatne radzą sobie zdecydowanie lepiej niż stocznie państwowe. Budują, remontują, mają na koncie nagradzane innowacyjne projekty, choć i dla nich nie zawsze rynek bywa łaskawy.



Stocznia Remontowa Nauta



Jest to stocznia państwowa działająca w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Dziś operuje na terenach po Stoczni Gdynia, choć do czerwca tego roku prowadziła jeszcze Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Powstał on w 2013 roku i budowano tam jednostki rybackie, które miały być nową specjalnością stoczni. Projekt nie powiódł się. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio jednak przyznano, że 2018 rok firma zamknęła ze stratą prawie 58 mln zł netto. A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego, która zakończyła się stratą. Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku, czyli zatonięcie doku pływającego wraz ze statkiem "Hordafor V". Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, dokończyła go Gdańska Stocznia Remontowa.

PGZ Stocznia Wojenna



Jest to stocznia państwowa działająca od 2018 roku w oparciu o wykupiony majątek również państwowej Stoczni Marynarki Wojennej. Ostatnio ujawniono, że dług PGZ Stoczni Wojennej za rok ubiegły to 24 mln zł, a za ten rok tylko do kwietnia strata wynosi 6 mln zł. Jak tłumaczą władze Stoczni, po ośmiu latach funkcjonowania przedsiębiorstwa SMW w upadłości najpierw układowej, potem likwidacyjnej, przejęto podmiot z pustym portfelem zamówień, wymagający gruntownych inwestycji i restrukturyzacji, stąd straty. Według zapowiedzi, portfel zamówień się wypełnia. Podpisano kontrakt m.in. na dokończenie budowy okrętu patrolowego Ślązak i udział w budowie okrętu dla marynarki wojennej Szwecji, rozpoczęto remonty okrętów ORP Kościuszko, ORP Czernicki i ORP Arctowski. W sumie, w ciągu pierwszego półtora roku działalności Stocznia podpisała nowe kontrakty na kwotę przeszło 320 mln zł, które aktualnie są na różnym etapie realizacji. Jednak jak przyznają władze Stoczni, trudno będzie mówić o przyszłości bez udziału Stoczni Wojennej w kontraktach na budowę floty dla Marynarki Wojennej RP.


Stocznia Gdańsk



Od lipca ub. roku 100-proc. właścicielem Stoczni Gdańsk i GSG Towers jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Bezpośrednim zarządcą jest specjalnie powołana spółka Baltic Operator. Według zapowiedzi, Stocznia ma się zająć konstrukcjami stalowymi, energetyką wiatrową, a w przyszłości produkcją statków. Ma być głównym podmiotem działającym w centrum stoczniowym budowanym przez Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczna na Wyspie Ostrów. Według zapewnień władz Stoczni, portfel zamówień jest zapełniony do końca przyszłego roku. Są zawarte kontrakty m.in. z firmami Meyer Turku (bloki kadłubów statków wycieczkowych), Aker Solutions czy Siemens Gamesa oraz GE na produkcję wież wiatrowych. Podpisano umowę z Konecranes na realizację dźwigów portowych oraz Ulstein Verft na budowę bloków okrętowych. Sytuacja finansowa spółek, dzięki zmianom organizacyjnym i optymalizacji kosztowej, została ustabilizowana - twierdzą władze zakładu. Nie podano jednak żadnych liczb, nawet wysokości przychodu. Do dziś też nie ujawniono, za ile odkupiono Stocznię Gdańsk od ukraińskiego właściciela.

Stocznia Crist



Crist jest producentem wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Fundusz Inwestycyjny Mars posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kruchelskiej (1 proc.). Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz wielokrotnie nagradzany prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra". Ostatnio zakład wydzierżawił majątek po Zakładzie Nowych Budów Nauty w Gdańsku. W Stoczni też zdarzają się problemy. Niedawno mówiło się o problemach z rozliczeniem promu elektrycznego "Herjólfur". Chodziło o ok. 7,5 mln euro. Wcześniej Stocznia miała kłopoty z rozliczeniem jednostek "Innovation" i "Vidar".

Remontowa Holding



Jest to największa prywatna grupa stoczniowa w Polsce. Należą do niej m.in. Gdańska Stocznia Remontowa, zajmująca się remontami oraz Remontowa Shipbuilding, będąca stocznią budującą statki. GSR remontuje, ale w ostatnich latach zajęła się też bardzo mocno przebudowami. Firma wyspecjalizowała się w m.in. w przebudowach platform wiertniczych oraz promów. Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty, w tym jednostki typu Kormoran oraz holowniki dla Marynarki Wojennej RP. Stocznię dotknął też brak koniunktury, głównie dotyczyło to branży off shore. Mówiło się o kłopotach z powodu nieodebrania przez armatorów dwóch kontenerowców arktycznych i dwóch statków PSV. Holding jest w trakcie ich sprzedaży.


W Trójmieście funkcjonuje jeszcze kilkanaście mniejszych, prywatnych zakładów stoczniowych, m. in. Damen Shipyards, Karstensen, Stocznia Safe, Marine Projects, Montex Shipyards, Aluship Technology oraz dwie duże stocznie jachtowe Sunreef YachtsGaleon.

Miejsca

Opinie (353) ponad 20 zablokowanych

  • Poza St.Remontową nie ma już w Polsce stoczni (2)

    Tak samo jak nie ma hut i nie ma Cegielskiego.
    St.gdańska to nie stocznia, nie ma nawet możliwości wodowania. To hala produkcyjna z dojściem do kasy państwowej, tak więc podatnicy szykujcie się na dopłaty do tego szrociku.
    Crist działać działa , ale gotowego statku już raczej nie zbuduje.
    O SMW i naucie lepiej nic już nie mówić, to trupy. Nauta ma popsutą reputację po wywrotce doku. Za kolejne 10 lat na rynku zostanie ewentualnie Remontowa, ale raczej mniejsza. W Polsce zresztą jest realne zapotrzebowanie na 1 stocznię produkcyjną i 2 remontowe.

    • 52 6

    • A ja sobie chwalę...

      ...pracę w Naucie.
      Jak byłem na rozmowie o pracę w Remontówce i w Criscie to niemal ich wyśmiałem. Słowo honoru, ale wolałbym smażyć frytki w Macu niż robić w Criście (a jakie to reklamy oni nie dają żeby pozyskać roboli...hehe).
      Jestem tokarzem....29 lat pracy w wąskich tolerancjach, obrabiane przedmioty od 2 gramów do 15 ton, a jakiś kierowniczyna zaproponował mi 18 zł i tylko na działalności. Haha. Niech się wali ten Crist

      • 12 0

    • Rysiek

      a te statki co ich armator nie chciał, to już komuś opchnęliście?

      • 3 0

  • polityka (1)

    Typowe przed-polityczne wiadomosci..Caly Gdansk to ruina..Stocznie,dworce pkp i pks..no ale tak wiadukt postawili to i ludzie w 7 niebie..

    • 11 11

    • Kacper - zmień zioło bo po tej konwencji zdurniałeś jeszcze bardziej

      Zastanawiam się jak można być takim kretynem - ruinę to ty masz w pustym łbie
      i jeszcze do sejmu się pchasz - ale rozumiem - kasa na kolejny hejt potrzebna

      • 4 4

  • Dawno takich bredni nieczytałem ,niema praktycznie stoczni prywatnych bez wspomagania panstwa

    a to co zostało ze zniszczonych stoczni przez PO to resztki nic nie znaczace dopiero teraz stocznie są odbudowywane a jak wiadomo zniszczyc łatwo a odbudowac to trzeba 100 razy wi wiecje nakladów nania i wiecej czasu.Tym bardziej ze przeciwnikami jest konkurencja która ma silne lobby w Brukseli!!
    Sukces prywatnech stoczni hahah witraczki i nic nie znaczace projekty zascianek europy z którewgo sie smieja na zachodzie bo własnie oto im chodziło zniszczyc kokurencje by była nic nieznaczaca

    • 25 28

  • Problemem jest brak pomysłu na branże przyszłościowe.

    70 letni kartofel myśli jak 70 letni kartofel. Przecież nie można oczekiwać, że dziadek będzie miał pomysł co potrzebują młodzi ludzi i świat w XXI wieku. Nie poleciał do Chin, to skąd może wiedzieć? Kiedyś były kopanie i stocznie i tak musi zostać. Zaorajcie ten cały teren stoczni wraz z Solidarnością i przewodniczącym Dudą. Tam musi powstać coś nowego na skalę XXI wieku. PiS chce zrobić z pozostałości stoczni skansen.

    • 27 17

  • PGZ, fonetycznie PeGaZ.

    Jednak Nauta raczej Feniksa przypomina, i to pechowego, albo nieuka, bo jakoś się z popiołów odrodzić nie może, tylko się coraz bardziej pogrąża. Uwaga! Za chwilę O'Mushroom zacznie sprzedawać cegiełki na jej ratowanie!

    • 16 1

  • W tytule zadajecie pytanie.

    Gdzie jest sonda?

    • 9 0

  • Tryeba czekac na inwestora z Kataru (2)

    Jak prywatyzowac to w polskie rece nie chinskie czy niemieckie,

    • 95 38

    • Tak już było. Stocznie Gdynia przejął Polak bez pieniędzy. Też skończyło się ruiną.

      • 11 0

    • W jakiekolwiek ręce, byle ktoś z tą rozpasaną administracją pierdzącą w stołki coś zrobił

      • 16 3

  • Stocznie (2)

    Sprywatyzowac ale w polskie prywatne rece, nawet pracownikom.
    A nie oddac Niemcom...

    • 23 22

    • A przecież wiadomo, że najlepsze ręce mają przyjaciele Partii.

      • 9 0

    • Jakim Niemcom?

      Który Niemiec by ją chciał?

      • 15 7

  • Nie rozumiem.Pracuje w stoczni trzeci miesiąc i jest ok.

    • 12 15

  • Dziwny artykuł.

    Nie słyszałam by pracownicy stoczni się skarżyli. Wszystko normalnie idzie,nawet na plus.

    • 12 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane