• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy docenione przez europejskich dziennikarzy

Patryk Szczerba
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Materiał o trolejbusach nadany w kanale Euronews.


Materiał o rozwoju komunikacji trolejbusowej w Gdyni mogli we wtorkowe przedpołudnie obejrzeć widzowie magazynu Real Economy emitowanego na kanale informacyjnym Euronews. Dwuminutowa relacja znalazła się wśród kilku innych, którym wspólnym tematem był ekonomiczny rozwój europejskich miast.



Czy Gdynia powinna dostać nagrodę od Unii Europejskiej za rozwój komunikacji trolejbusowej?

Program był nagrywany na początku marca. Stacja zgłosiła się do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zawiadującej gdyńskimi trolejbusami kilka dni wcześniej, z prośbą o pomoc w realizacji materiału.

- Nasze namiary są znane osobom odpowiedzialnym w Komisji Europejskiej za kontakt z mediami. Stamtąd trafiły one prawdopodobnie do dziennikarzy ze stacji Euronews, którzy postanowili uwzględnić nas w swoim programie. Spędziliśmy z realizatorami cały dzień, udostępniając m.in. tereny zajezdni - informuje Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Gdynia jest określana w materiale jako centrum rewolucji trolejbusowej w Europie, a trolejbusy jako nowoczesny i przyjazny środowisku środek transportu. Władze firmy przyznają, że cieszą się z takiej promocji, zwłaszcza, że nie kosztowała ona nic miasta ani przedsiębiorstwa.

Nie bez znaczenia jest fakt, że termin emisji zbiega się z nadchodzącym rozstrzygnięciem konkursu na naj­lep­sze unij­ne pro­jek­ty re­gio­nal­ne - Re­gio­Stars Awards 2014.

Gdynia znalazła się wśród finalistów w kategorii "Ci­ty­Star − in­we­sty­cje w pu­blicz­ny trans­port miej­ski zgod­ny z za­sa­dą zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju" za projekt eko­lo­gicz­ne­go trans­por­tu miej­skie­go współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnych Projektów Operacyjnych. Dofinansowanie z budżetu unijnego wyniosło 70 proc. Całkowita wartość prac to 98 mln zł.

- Na pewno był to istotny czynnik, który spowodował zainteresowanie dziennikarzy zwłaszcza, że było to naprawdę potężne zadanie w ramach którego udało się m.in. zakupić 25 nowych trolejbusów i przebudować znaczący odcinek sieci trakcyjnej oraz stworzyć centrum zdalnego sterowania podstacji - wyjaśnia Piotr Małolepszy, prezes PKT, dodając, że to pierwszy przypadek, kiedy zagraniczni dziennikarze zainteresowali się gdyńskimi trolejbusami.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 31 marca w Brukseli, a cały program Real Economy można zobaczyć na stronie internetowej kanału Euronews.

Kanał informacyjny o Europie

Euronews to tematyczna stacja telewizyjna nadająca co 30 minut doniesienia zarówno z Europy, jak i ze świata z perspektywy europejskiej. Dominują aktualności finansowe, wiadomości sportowe, sztuka, kultura.

Pojawiają się też tematy naukowe, pogoda, polityka europejska, okraszona recenzjami prasowymi z największych europejskich gazet i danymi rynkowymi. Euronews ogląda dziennie 4 mln osób, 3,8 miliona ogląda jej pasma w innych stacjach, a tygodniowo osiąga 8,7 mln widzów. Kanał nie jest dostępny w polskiej wersji językowej.

Materiał archiwalny

Zobacz jak od środka wygląda zajezdnia trolejbusowa w Gdyni.

Miejsca

Opinie (131) 4 zablokowane

  • Gdynia - "ekonomiczny rozwój europejskich miast" (1)

    No i drodzy dziennikarze Euronews, z "Komisją Europejską" to Gdynia ma i na pewno będzie miała przeprawy i jestem przekonany, że skończy się dla nas jak najlepiej nawet lepiej od tego transportu trolejbusowego:)) Gdzie niestety występują także potężne straty energii na trakcji i na przesyle, więc mam apel do decydentów, aby w ramach rozdania nowego Regionalnego Projektu Operacyjnego wpisać dofinansowanie z budżetu unijnego solarów, które mogłyby zostać zainstalowane na gdyńskich trolejbusach(co prawda za dużo energii nie pozyskają, ale zadziałają promocyjne i obciążeniowa).

    Osobiście nie mam zamiaru dyskutować na temat kwestii polityki i wpływu lobby energetycznego, ponieważ podobają mi się także autobusy na CNG (ew.skompresowany biogaz) są obecnie najwydajniejszym środkiem transportu.

    Same trolejbusy natomiast są o niebo lepsze od tramwajów - przestarzałego wynalazku z poprzedniego wieku, o ile nie z XIX-go, choć nie przeczę akurat do Gdańska pasują . Trajtki są niemal bezgłośnie, nie zatruwają spalinami miasta i nie mają wad tramwajów choćby w postaci wysokich kosztów i możliwego paraliżu jednym składem całego systemu. Jedna wada to sieć trakcyjna, której nie da się schować. Niemniej mamy coraz lepsze akumulatory wspomagające i z czasem ograniczy tę pajęczynę tylko do ładowania.

    W sytuacji większego poszanowania energii i wzrostu prosumpcji wiele miast w Europie odchodzi prawie całkowicie od autobusów na rzecz trolejbusów, Gdynia jest w czołówce i jeszcze należy tylko zwiększyć nacisk na wykorzystanie tu energii rozproszonej, aby pracowała na nas.

    • 8 3

    • Przepraszam

      za"...promocyjne i obciążeniowa)" wszak "obciążeniowo" niewiele, ale na pewno odciążeniem energetycznym.

      Przepraszam za "czeski" błąd

      • 0 0

  • (9)

    Jako Gdańszczanin muszę przyznać, że Gdynia ma lepszą komunikację od Gdańska, niestety ;/

    • 122 33

    • qba (1)

      Jako gdynianin stwierdzam ze gdansk ma lepsza komunikacje niz gdynia.

      • 11 9

      • hehe, dobre :)

        • 3 2

    • (4)

      Poruszam się czasem autobusem po Gdańsku i po Gdyni i zauważyłam, że w Gdańsku autobus chyba nigdy nie przyjechał zgodnie z rozkładem, a w Gdyni zawsze.

      • 30 14

      • No nie zawsze... (3)

        ...ale nieźle jest :)

        • 23 3

        • (2)

          No tak, jak "zima zaskoczyła drogowców" to dwa razy w ciągu ostatnich lat mój autobus w Gdyni się spóźnił 3 minuty.

          • 7 6

          • (1)

            A to ciekawe bo pamiętam jak moje koleżanki jechały z kacka ( z 3 lata temu) dwie godziny do szkoły .
            Chyba te trolejbusy latają nad korkami

            • 8 9

            • Zmien koleżanki

              • 10 2

    • (1)

      Ale Gdynia jest dwa razy mniejszym miastem.

      • 11 8

      • Nie dwa razy :)
        Poza tym ma w takim razie znacznie mniej pieniędzy, autobusów itd.
        Tylko organizację lepszą.

        • 14 4

  • euronews

    serwis euronews jest dostępny w polskiej wersji oraz istnieje kanał na youtube w języku polskim

    • 2 1

  • high quality

    jakbyś czytał cały artykuł a nie tylko oglądał filmy i obrazki to byś obejrzał tak jak ja...
    na : stronie euronews do którego link jest wyżej ...

    • 1 0

  • 2014r i 360p? No ludzie?! Co to za reklama?

    W dzisiejszych czasach 720p to już standard.

    • 2 0

  • (1)

    No i pięknie.
    Transport proekologiczny ma dużą przyszłość i warto iść tą drogą.

    • 31 6

    • Tylko dlaczego ma droższy wozokm od autobusu?

      • 2 1

  • S, 22, 128 (7)

    Czy w końcu gdyńskie trolejbusy i autobusy zaczną jeździć punktualnie??? Bo z tym jest coraz gorzej. Dlaczego zkm gdynia nie poprawi rozkładów?

    • 7 11

    • linie 23 i 27 są bardzo niepunktualne (2)

      Linia R jest bardzo przeładowana i jeżdżą same stare autobusy.

      • 5 0

      • (1)

        napisz do ZKM - tutaj nie ma osób decyzyjnych. Lepiej działać niż marudzić.

        • 0 6

        • a ZKM odpowie że na całodzienne brygady na R jest wymóg rocznika 2009 spełniają go np Citara z PKSu Wejherowo i niektóre wozy komunalne natomiast dodatki które jeżdżą tylko rano i po południu w szczycie to nawet 16 letnie trupy

          • 5 1

    • Automaty mogliby postawić na przystankach, jak w Gdańsku (1)

      Trajtki są majo.

      • 5 1

      • Przy dworcu w Gdyni by się przydał automat

        • 4 0

    • Dużą wadą trolejbusów jest to, że stoją w korkach

      Tramwaje są lepsze, bo są niezależne od korków.

      • 8 0

    • To zgłoś do ZKM, który rozkład należy dopracować. Tutaj nikt ci nie pomoże.

      • 1 3

  • Nie cieszcie się (1)

    Przyjdzie Putin i te hitlerowskie trajtki i ich trakcję zdemontuje i wywiezie do Nowosybirska. Wreszcie będzie porządek!

    • 1 8

    • w Kaliningradzie też są trolejbusy, może je wywieźć tam

      a probować tu przychodzić ~ będzie na pewno

      • 2 3

  • Nie rozumiem minusujących (1)

    Euronews ogląda dziennie 4 mln osób, 3,8 miliona ogląda jej pasma w innych stacjach, a tygodniowo osiąga 8,7 mln widzów. Takie dane przedstawił portal trójmiasto. W Europie mieszka ca 800 milionów ludzi więc w porywach ten kanał ogląda jeden procent ( 1 %) mieszkańców kontynentu. Czyli to jest kanał niszowy ! Z drugiej strony można zrozumieć frustrację, że nie jest to news z BBC czy CNN.

    • 8 3

    • Statystyka, którą przedstawiłeś jest błędna.

      • 4 2

  • trolejbusy były przed UE (4)

    Trajdki jeździły po Gdyni i innych polskich miastach jeszcze zanim weszliśmy do UE. Nagroda należy się Gdyni bardziej za utrzymanie przy życiu, niż za rozwój.

    Jestem sceptycznie nastawiony do różnych nagród. Nagrody rzadko są przyznawane właściwym podmiotom/osobom za właściwe zasługi. Z każdą walką o nagrodę wiąże sie ryzyko poniesienia wysokich niepowetowanych strat. To jak gra w LOTTO. Wszelkie konkursy powinny być traktowane jako hazard. Jeśli miasto startuje w konkursie, to znaczy po prostu, że jego władze uprawiają hazard publicznymi pieniędzmi.

    • 26 19

    • nagroda jest ok (1)

      nagrody za taki stan jaki jest w Gdyni jak najbardziej jedno z 3 miast w polsce z trolejbusami kiedys mieszkalem w Lublinie( swoja droga sliczne miasto) i tam dopiero od niedawna jest nowy tabor a tak to jelcze stare ikarusy przegubowe i jeszcze pamietam jak byly na stanie takie jak ten zielony zabytek w Gdyni

      • 6 4

      • w Gdańsku jeszcze kilka lat temu jeździły takie stare jelcze.
        A na Lublin przyjdzie czas i też będzie git.

        • 6 2

    • ekhm... wiadomo, że były przed UE i na filmie nie twierdzą inaczej :)
      Po prostu za sprawą funduszy z UE zostały zmodernizowane stare i zakupione nowe trolejbusy.

      • 5 4

    • żal mi ciebie

      z taka filozofią zyciową, to raczej daleko nie zajedziesz, smutasie, nawet gdyńskim trajtkiem:))

      • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane