• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy mają zasobnik. Jazda bez prądu już możliwa

Patsz
2 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
W przyszłoroczne wakacje po alei Jana Pawła II mają kursować trolejbusy bez szelek. Będą to regularne testy. Do tej pory odbywało się to tylko podczas prezentacji. W przyszłoroczne wakacje po alei Jana Pawła II mają kursować trolejbusy bez szelek. Będą to regularne testy. Do tej pory odbywało się to tylko podczas prezentacji.

Nowe urządzenie - zasobnik superkondesatorowy ma pomóc odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów. W ostatnich dniach kosztujący 350 tys. zł mechanizm został podłączony na jednej z podstacji przy ul. Wielkopolskiej w Gdyni.



Zasobnik superkondesatorowy ma dodać trolejbusom energii. Zasobnik superkondesatorowy ma dodać trolejbusom energii.

Czy trolejbusy bez szelek staną się przełomem w gdyńskiej komunikacji?

Pełną parą urządzenie zacznie działać za kilkanaście dni. W ostatnim czasie konieczna była jego konfiguracja. Podstaw jego funkcjonowania uczyła się również załoga PKT. Zasobnik pomoże odzyskiwać energię, która - magazynowana - będzie mogła być wykorzystywana podczas awarii lub spadków napięcia w sieci.

- Zgromadzona dodatkowa energia może oczywiście zostać "skonsumowana" w późniejszym czasie przez inne trolejbusy, np. podczas chwilowego deficytu energetycznego. Wszystko po to, by znacząco obniżyć zużycie energii oraz jej racjonalne zagospodarowanie - wyjaśniają w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej.

Obecnie ponad połowa taboru PKT liczącego 85 trolejbusów jest zdolna zwrócić energię do sieci. Zakup i montaż urządzenia współfinansowała Unia Europejska w ramach projektu Civitas Dynamo. Ten sam projekt pozwoli na to, by w przyszłoroczne wakacje na Skwer Kościuszki mogły wjechać trolejbusy bez szelek.

W dwóch pojazdach zostanie zamontowana nowa bateria o większej pojemności, będąca równorzędną dla napędu elektrycznego. Dzięki mniejszemu rozmiarowi akumulatora, zwiększy się powierzchnia pasażerska w trolejbusie o 7 miejsc i spadnie zużycie energii - dzięki dużo mniejszej wadze napędu.

- Taki akumulator można porównać do baterii w telefonie komórkowym. Dwa nowe trolejbusy są produkowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Skierowane zostaną na linię 21, która w wakacje będzie wjeżdżała na Molo Południowe - zapowiada Marcin Gromadzki, z gdyńskiego ZKM.

Czytaj też: Zabytkowe trolejbusy ponownie na trasie

Na obydwa zadania w ramach Civitas Dynamo, UE wykłada połowę z 320 tys. euro. Resztę sfinansuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej.

Ma to być preludium do uruchomienia linii trolejbusowych do zachodnich dzielnic Gdyni, Sopotu, a nawet Gdańska. Kiedy nastąpi ekspansja nowej generacji pojazdów, na razie nie wiadomo.
Patsz

Opinie (86) 3 zablokowane

  • Zauważyłem to już za dzieciaka! Jak jeździłem trolejbusami, tramwajami. Posłuchajcie (1)

    Po mieście jeździ duża liczba pojazdów zasilanych na prąd z chmury (globalnej sieci, coś jak chmura internetowa, tylko że energetyczna). Ponieważ jest tych pojazdów w miarę dużo, to w każdej chwili przynejmniej jeden przyspiesza (na przykład rusza spod światel) a inny hamuje. W takim razie, ten hamujący może przekazywać energię poprzez chmurę energetyczną, dla tego który przyspiesza! W ten sposób zmniejsza się zużycie energii i bo bardzo mocno!! Pojazdy pożytkują energię tylko nad ranem podczas włączania systemu, a potem jeżdżą na zasadzie wymieniania się budżetem energetycznym. Może kiedyś to nie było możliwe, bo nie było procesorów, które by mogły tym precyzyjnie sterować, ale teraz już są. Fajnie, że realizowane są takie projekty.

    A teraz można się rozmarzyć, pomyśleć, że na całym świecie, jest tyle samochodów, że w każdej chwili ileś tam przyśpiesza, oraz ileś tam hamuje. Skuajcie, jaka byłaby oszczędność gdyby tak mogły się wymieniać poprzez chmurę swoją energią! Zniknęły by wszystkie wojny o ropę.
    tylko trzeba by było wymyślić jakiś sposób magazynowania i przesyłania energii w planetarnej chmurze energetycznej. Może taka czeka nas przyszłość, co nie?

    Bardzo mi się podoba taka akcja, jak ta opisana tutaj, gdyby była możliwość to przekazywałbym 1% podatku na takie cele związane z chmurą energetyczną.

    • 3 3

    • Jacek, nie pij więcej

      • 0 1

  • Autobus S do Gdańsk Jelitkowa

    Przedłużenie autobusu linii S z Gdyni-Pustki Cisowskie do Sopot - do pętli Gdańsk-Jelitkowo.

    Ułatwiłoby to przejazd z Gdyni do Gdańsk dla wielu osób, ponieważ SKM jest nie przystosowania dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami

    Zapraszam na grupę dyskusyjną na facebook'a

    https://www.facebook.com/groups/465744960210018/

    Sopotowi powinno zależeć aby uaktywnić tą cześć miasta.

    Sam jestem osobą mającą kłopoty z chodzeniem, i sprawdziłem na własnej skórze jak korzysta się z SKM.

    • 4 0

  • Mieli im jeszcze skrzydła doczepić, ale przewał z Kosakowem nie wyszedł to kombinujemy dalej...

    • 4 0

  • Nowe trolejbusy w Gdyni od dawna mogą jeździć bez prądu. Wydłuży się trasa jaką będą mogły pokonać bez prądu.

    Proponowałbym jednak też pomyśleć o powiększeniu sieci trakcyjnej. Koszt budowy infrastruktury jest niższy niż w przypadku tramwajów wobec braku szyn. Prąd będzie zwracany. Trajtki są b.opłacalne. W Austrii i Szwajcarii trolejbusy są podstawą komunikacji miejskiej, a czasem jej całością!

    • 5 2

  • Nowe trajtki (Solarisy) nie szarpią! i nie trzęsą! i nie hałasują! w porównaniu do autobusów i tramwajów.

    Mają też lepsze przyspieszenie. Są oczywiście wyposażone w klimatyzację, są niskopodłogowe z możliwością obniżenia podłogi jeszcze bardziej, np.dla osoby niepełnosprawnej, lub z wózkiem dziecięcym, czy osoby starszej. Nie są już uzależnione od trakcji, co jest bardzo dużym plusem, np. w przypadku wypadku, robót drogowych itp.

    • 5 3

  • A nowe gdyńskie autobusy są na gaz oraz są już pierwsze autobusy hybrydowe,

    czyli energia elektryczna/gaz. Trolejbusy z kolei to już klasa światowa. Pierwsze miejsce w Europie!

    • 4 2

  • -a w Gdańsku co? (1)

    -znów stoją tramwaje! :)
    a w Gdańsku co?
    -autobusy na benzynę! :)
    a w Gdańsku co?
    -torowiska i druty - jadą szarpidruty :)
    a w Gdańsku co?
    -jedno się wykoleiło, drugie spłonęło (takie są gdańskie tramwaje i autobusy)

    • 5 6

    • -a w Gdańsku lotnisko

      i tyle w temacie ;)

      • 4 0

  • Nie potrzebujemy zawalidróg w Gdańsku :).

    • 2 3

  • czajniki bezprzewodowe również nie "potrzebują" przewodów zasilających

    W ostatnich dniach kosztujący 350 tys. zł mechanizm został podłączony na jednej z podstacji .......mechanizm??? raczej urządzenie.
    A energia jest/może być odzyskiwana w trajtku a nie w podstacji zasilającej....
    Naoglądali sie Powrót do przeszłości 2---- "napęd kondensatorowy"

    • 3 1

  • Nowe urządzenie - zasobnik superkondesatorowy ... powinno być KONDENSATOROWY

    zapewne ma się zwrócić inwestycja w ciągu 7-8 lat a doliczając to co trzeba spłacić Unii to wielki pic na wodę w końcowym rozliczeniu.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane