• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa dyskusja o przetargu na Mevo

ms
10 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Prawie dwa tygodnie po otwarciu ofert na obsługę nowego systemu Mevo, wciąż nie wiadomo kto i czy będzie jego administratorem. Prawie dwa tygodnie po otwarciu ofert na obsługę nowego systemu Mevo, wciąż nie wiadomo kto i czy będzie jego administratorem.

Trwa publiczna dyskusja o sensowności i sposobie kontynuowania prac nad uruchomieniem systemu Mevo. Związek Metropolitalny, odpowiedzialny za system rowerów miejskich na Pomorzu, postanowił się odnieść do zarzutów, przedstawionych kilka dni wcześniej przez członków kilku organizacji pozarządowych i partii w Gdańsku.



Czy powinniśmy odtworzyć system Mevo, biorąc pod uwagę kwoty z przetargu?

W piątek przedstawiciele kilku organizacji, w tym Zielonych, Nowej Lewicy, Polski 2050, przekonywali w Gdańsku, że trwająca procedura wyłonienia nowego operatora roweru Mevo zmierza w złym kierunku.

Mevo 2.0. Pytania o doświadczenie jednego z oferentów



Ich zdaniem, trwający przetarg powinien zostać anulowany i rozpisany ponownie.

Uważają, że do kryteriów oceny oferentów należy dopisać m.in. kryterium doświadczenia.

Przekonywali, że brakuje go firmie City Bike Global, która w przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i jest najbliżej zwycięstwa w przetargu.

- Nie mamy żadnych informacji na temat działalności tej firmy, która w praktyce nawet nie ma swojej strony internetowej. Informacje na jej temat znajdziemy na stronie Cycling Industries Europe, ale także o tej firmie trudno powiedzieć coś konkretnego poza tym, że według naszych informacji, nie zajmowała się twardą infrastrukturą, a jedynie pisaniem raportów o ruchu rowerowym. Wydawałoby się, że firma, która porywa się na tak duży projekt, obecnie jeden z większych w Europie, jest dobrze zakorzeniona na rynku i dysponuje odpowiednim budżetem. Niestety, tego nie udało się potwierdzić. Na stronie City Bike Global podane są dane adresowe, które należą do Cycling Industries Europe, czyli firmy zatrudniającej kilka osób, w jakimś losowo wybranym biurowcu w Brukseli - wyliczał Tomasz Larczyński, cytowany przez Dziennik Bałtycki.
Wszystko o:

Rowery elektryczne Mevo w Trójmieście i na Pomorzu



Mevo 2.0: obie oferty znacznie powyżej budżetu



Przypomnijmy: pod koniec lipca okazało się, że w nowym przetargu na Mevo najkorzystniejszą ofertę, wartą 159,27 mln, złożyła firma City Bike Global. Jej konkurent, konsorcjum BikeU i Freebike, oczekuje natomiast 365,31 mln zł.

Tymczasem Związek Metropolitalny zaplanował wydać na reaktywację Mevo 107 mln zł.

Stanowisko Obszaru Metropolitalnego ws. trwającego przetargu na Mevo 2.0



W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańska Gdynia Sopot opublikował swoje stanowisko w tej sprawie. Przytaczamy je poniżej.

Przetarg został rozstrzygnięty? Nieprawda.

Podkreślamy, że przetarg na System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 nie został rozstrzygnięty. Oferty złożone w przetargu są obecnie sprawdzane pod względem formalnym przez komisję przetargową oraz wyspecjalizowaną kancelarię prawną.

OMGGS wybrał wykonawcę? Nieprawda

Nieprawdą jest, że OMGGS ogłosił, komu powierzy zamówienie na Mevo. Wielokrotnie wyjaśnialiśmy, że jedna z ofert mieści się w założeniach finansowych. Ewentualne zawarcie umowy będzie jednak możliwe dopiero po spełnieniu wszystkich wymagań formalnych.

W trakcie procedowania badane będą:

  • analiza struktury własnościowej City Bike Global, w oparciu o którą zamawiający będzie mógł stwierdzić, czy oferta tego wykonawcy nie podlega odrzuceniu,
  • posiadane doświadczenie w wykonywaniu podobnych usług oraz dokumentacja poświadczająca dysponowanie odpowiednimi środkami finansowymi i potencjałem osobowym,
  • zgodność wzorcowych rowerów z opisem zamówienia.

Wyjaśniamy, że 3 sierpnia br. do  firmy City Bike Global zostało wystosowane wezwanie do złożenia wyjaśnień i przedłożenia dokumentów związanych z przekształceniem korporacyjnym w strukturze Wykonawcy (Marfina S.L.), w oparciu o które zamawiający będzie mógł stwierdzić, czy wykonawca  spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu.

Badanie doświadczenia na podstawie czterech rowerów? Nieprawda

Stwierdzenie przedstawione na briefingu, że doświadczenie wykonawcy będzie badane tylko na podstawie czterech rowerów jest nieprawdą. W ramach oceny ofert Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć cztery rowery (dwa tradycyjne oraz dwa ze wspomaganiem elektrycznym) w celu przeprowadzenia badania przez niezależnego biegłego rzeczoznawcę pod kątem ich zgodności z opisem przedmiotu zamówienia. Zapewni to, że rowery przekazane do użytku mieszkańcom metropolii, będą zgodne z oczekiwaniami.

Wyłoniony w przetargu operator nowego sytemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.
Wyłoniony w przetargu operator nowego sytemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.
Wybieramy wykonawcę bez doświadczenia? Nieprawda

Przypominamy, że do dialogu konkurencyjnego zostały dopuszczone wyłącznie te firmy, które spełniały określone w dokumentacji postępowania kryteria. Potencjalni wykonawcy musieli wykazać m.in., że posiadają doświadczenie w wykonywaniu podobnych usług oraz że dysponują odpowiednimi środkami finansowymi i potencjałem osobowym.

Dialog konkurencyjny jest specyficzną formą przetargu, która pozwala w ciągu kolejnych miesięcy spotkań i rozmów z wszystkimi wykonawcami określić formę realizacji projektu oraz poznać najnowsze rozwiązania technologiczne dostępne na rynku. Nieprawdą zatem jest, że OMGGS nie brał pod uwagę doświadczenia wykonawców. 
 
Brak środków na realizację zamówienia? Nieprawda
 
W trakcie dialogu konkurencyjnego firma consultingowa SWECO Consulting opracowała szczegółową analizę finansową, której wynik  jest zbliżony do tańszej oferty. Z doświadczeniem firmy można się zapoznać na stronie sweco.pl/projekty

Nieprofesjonalne prowadzenie postępowania przetargowego? Nieprawda

Publikowanie oficjalnej dokumentacji przetargowej w trybie śledzenia zmian jest dobrą praktyką i jest powszechnie stosowane przy zamówieniach publicznych. Daje to wykonawcom możliwość szybkiego odnalezienia każdej zmiany w ponad 200-stronicowej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Taki zarzut może sformułować ktoś, kto nie ma doświadczenia w przygotowywaniu zamówień publicznych.

Brak dialogu z mieszkańcami? Nieprawda

Nieprawdą jest również, że OMGGS nie prowadził dialogu z mieszkańcami. Odbyły się dwa takie spotkania, o których informowaliśmy i na które zapraszały media. Szkoda, że uczestnicy briefingu nie skorzystali z naszego zaproszenia. Na prośbę różnego rodzaju środowisk organizowaliśmy też dodatkowe spotkania informacyjne. Ponadto przeprowadziliśmy "Badania preferencji użytkowników SRM Mevo" opracowane przez MRC Consulting T. Bieliński, A. Ważna, T. Czuba.

Nie wyciągnęliśmy wniosków z Mevo 1? Nieprawda

W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów i stacji. Oznacza to, że operator nie otrzymuje żadnych zaliczek, a jedynie zapłatę za usługę w równych 72 ratach za każdy miesiąc poprawnie działającego systemu. Nie będą też zagrożone pieniądze wpłacane przez użytkowników, gdyż całość wpłat stanowi będzie przychód OMGGS. 

OMGGS posiada też rowery i stacje postoju, które będą wykorzystane w Systemie Mevo 2.0.

Ładowanie baterii do rowerów będzie zdecentralizowane. W każdej z 16 gmin będzie przynajmniej jeden taki punkt (w Gdańsku minimum 10, w Gdyni minimum 7). Rowery będą miały większy zasięg jazdy, zamiast 60 km, będzie 100 km.
ms

Miejsca

Opinie (264) 3 zablokowane

  • Mevo odleciało. (11)

    • 52 4

    • I trzeba zacząć od zmiany nazwy bo ta już od zawsze będzie się źle kojarzyć (7)

      Rybitvo, żuravo, myszołovo, wrono, sikorko? I tak aż się skończą ptaki.

      • 11 1

      • za 100mln wybuduje się wiadukt na Armii Krajowej/ łostowicka - przynajmniej 5h/ tydzień masz w kieszeni (6)

        czego jeszcze nie rozumiecie?

        • 4 1

        • Tak bardzo Ci zależy na tym żeby spędzić te pół godziny jeden zjazd dalej? (5)

          • 2 3

          • zależy mi na tym żebyś nie stał tam godziny i smrodził... dużo prawda? (4)

            • 5 1

            • Będziesz stał tyle samo (3)

              Smrodzić też będziesz tyle samo tylko w innym miejscu

              • 3 6

              • człowieku! o czym ty piszesz? (2)

                gdzie na AK w stronę obwodnicy masz korki? płacą ci za pisanie takich bzdur?! masa jedzie na Havla, masa na Kartuzy... i wszyscy czekają właśnie na wysokości Łostowickiej! OMG...

                • 3 0

              • Na AK masz w stronę obwodnicy korek przed Łostowicką. (1)

                Jeżeli zbudujesz wiadukt, przecież samochody nie rozpłyną się w powietrzu, tylko zatka się następne wąskie gardło, czyli zjazd na obwodnicę.

                • 0 3

              • dokładnie :)))))))))))))

                jeżeli nawet się nie "zatka" na zjeździe z obwodnicy to może "zatkać" się np. w Markach pod Warszawą... albo w Zakopanem... no tam to już "zatkać" się musi :))))))))))))))) - więc nie ma sensu budować żadnych skrzyżowań bezkolizyjnych... i dlatego w tym mieście jest jak jest :)))))))))))

                • 0 0

    • Dobrze mówi, odleciało

      I nie wróci więcej. A nawet jeśli to na chwilę, znowu będzie wałek rządzących tym syfiastym regionem

      • 1 1

    • Mevo to stan umysłu Trójmiasta, pomorza i rządzących tym poniemieckim obszarem

      • 7 0

    • brakuje takiej opcji w ankiecie:

      czytam o mevo tylko dlatego, żeby po latach odzyskać moje pieniądze

      • 11 2

  • Czy to ma jakikolwiek sen przy tak potężnych kosztach?
    Po co one są z napędem wspomaganym elektrycznie?
    Przecież to podraża koszty eksploatacji, rower też staje się cięższy... bez sensu!

    • 4 1

  • A co z pieniędzmi, które były w portfelu aplikacji Mevo? (2)

    Ja straciłem 15zl, ale w skali globalnej robi się już ładna suma. I nie ważne ile ukradli z naszych kont. Istotne jest że ukradli i nawet nikt palcem nie kiwnął.

    • 11 0

    • kasa jest w prywatnej spólce i jak chcesz odzyskac to musisz im sprawe w sadzie załozyc (1)

      • 1 0

      • Kasy nie ma juz nigdzie, a wierzyciel indywidualny i tak jest ostatni w kolejce.

        • 1 0

  • Najtańsze dla nas wszystkich będzie tego chorego projektu nie kontynuować! (16)

    Kto jeździć na rowerze ten go sobie kupi lub wypożyczy.

    • 126 12

    • Zgadza sie teraz gdy hulajnogi są popularniejsze i mevo bedzie urzytkownika kosztowac 300% wiecej (4)

      bo podnieśli koszty dla mieszkańców o 300 % to hulajnogi sa bardziej mobilne lżejsze i wygodniejsze w mieście i na dodatek niewiele drożej! Ale tu taj chodzi o co innego urzędnicy stracą ciepłe posadki jak nie będzie realizowane mevo! Stracą stołki a czesc znich straci dodatkowe wynagrodzenie za to ze zajmują się mevo!!
      Zamiast mevo powinni zajac się budową infrastruktury rowerowej w mieście !!Ale wtedy stracą miliony które sa przeznaczone na ich premie i dodatki wiec to nie jest w ich interesie!

      • 5 4

      • Próbowałeś jechać hulajnogą przez miasto? (3)

        Pomijam już kosmiczną cenę, bo Traficar wychodzi taniej, ale na tych kółkach idzie się zabić na chodniku, a po ulicy nie wolno...

        A może o to chodzi w tych głosach przeciwko rowerom? Hulajnogi nie wjeżdżają na święty asfalt rasy panów...

        • 3 1

        • 4 czy 5 złotych za przejazd kilku kilometrów, około 20 minut, to ma być dużo? (2)

          • 0 2

          • (1)

            Człopwieku ty piszesz o jedny przejeżdżie a weż pomnóż przez cały miesiąc

            • 1 1

            • Malpo, to nie pisz o kosmicznych cenach, skoro takie nie sa, tylko pisz o porownaniu do mevo, ktore bylo za darmo.

              • 0 0

    • i tu się mylisz (9)

      te rowery i tak są znacznie tańsze niż tradycyjna komunikacja publiczna. Nie wspominając o infrastrukturze pod samochody wraz innymi kosztami społecznymi.

      warto przypomnieć ze jeden tylko wiadukt w Gdańskudla samochodow kosztował nas 120mln. tu masz rowery na 7lat dla 20gmin za 107mln.

      • 11 24

      • Nie, nie myli sie. Najtansze jest porzucenie dalszego generowania kosztow. Dla wiekszosci ludzkosci to bezdyskusyjne.

        • 0 0

      • Polemizujesz z argumentem, którego nie ma... (7)

        .... Nie ma porównania z komunikacją publiczną czy infrastrukturą drogową - mowa o tym, że ktoś kto jeszcze liczył na tanie korzystanie z roweru publicznego - już dawno sobie coś zorganizował (rower), zwłaszcza jeśli już się (dosłownie) przejechał na systemie.
        Gdybym mieszkał i pracował w miejscach, gdzie ten system wybitnie mi pasował - i nie wiedział czy i kiedy system wróci - coś bym sobie już kupił na własność.

        • 15 5

        • No nie bardzo (5)

          Jeżdżę kolejką, a do kolejki na obu moich końcowych przystankach mógłbym uzywać roweru. Jak sobie wyobrażasz "samozorganizowanie" w takim przypadku?

          • 11 7

          • Niestety sporo ludzi nie potrafi przetrawić korzystania z więcej niż jednego środka transportu... (4)

            A potem zdziwko że korki...

            • 9 5

            • taka sama prawda jak to że wyłączenie świateł na 1h ratuje świat... (2)

              ale są yntelektualyści którzy w to wierzą

              • 3 1

              • Ale tu nie o żadną ekologię chodzi. (1)

                Tylko o zwykłą wygodę dla siebie i innych.

                • 1 0

              • Użytkownicy mevo byli o wiele groźniejsi niż zwykli posiadacze rowerów.W większości jechali nieuważnie i zygzakiem nie uważając na innych.

                • 0 0

            • No ale czy nasz system ułatwia takie podróże łączone

              Trawmaj przecina linie SKM na Pomorskiej, potem dopiero Hallera no i przy dworcu Gdańsk Główny. Oprócz GG nie ma sensownej przesiadki SKM-tramwaj, również na linie biegnące równolegle do SKM.

              • 2 0

        • ewidentnie nie rozumiesz czym jest mevo i jakie ma mieć zastosowanie

          co sobie kupisz na własność? autobus? :D

          • 6 2

    • Mevo nie jest od zastąpienia prywatnego roweru tylko jako dojazd do komunikacji miejskiej np na Osowej do PKM. Problem w tym, że niektórzy tego nie kumają, a do tego dorzuca się absurdalne abonamenty dzienne 90 minut. Dlatego to będzie znowu katastrofa.

      • 10 4

  • Komunikacja za free

    I to od zaraz

    • 2 0

  • Miasto nie powinno dopłacać do niedzielnych rowerzystów.

    Mevo powinno działać tak jak hulajnogi elektryczne.

    • 6 0

  • 160 mln ?????????? za rowery, ???? A zimą na pługi rowerowe. (1)

    • 12 0

    • Jak na rowery? A skad pomysł, ze to na iść na rowery?

      • 1 0

  • Jeszcze jedna bzdura bosych Antków!

    70 lat po wojnie a mamy dziurawe ulice, zrujnowane domy zarządzane przez Gdańskie Nieruchomości, brak miejsc w przedszkolach i żłobkach , brak opieki zdrowotnej w szkołach, jesteśmy kasowani na parkingach i przy zbiórce śmieci ! Mamy ciągle deficyt w budżecie miasta i oni teraz wymyślają sobie rowerki od miasta za nasze pieniądze ! Pomysłodawcy powinni iść na leczenie do Kocborowa! Droga wolna : kto chce mieć rower czy hulajnogę to niech sobie kupi !!!

    • 7 0

  • Przetarg .... (1)

    śmiechu warte

    • 7 0

    • przewałki a nie przetarg

      • 0 0

  • Mevo to Polska w pigułce... (1)

    niestety. Wzorcowy przykład jak coś, co ma (miało) wszelkie atuty, aby odnieść sukces - położyć. Abstrahując od tego, czy to był przypadek, czy nie...

    • 49 2

    • nie Polska lecz Trójmiasto

      w wielu miastach system rowerów miejskich działa świetnie i o dziwo operatorem jest także NextBike

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane