• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • "tunel to jawna dyskryminacja niepelnosprawnych" (3)

    Tak samo jak ścieżki rowerowe, ścianki wspinaczkowe czy drabinki na placu zabaw. Powinni te pieruństwa natychmiast usunąć! Ba! Myślę też że należy zakazac biegania- komuś może być przykro! Nie mają litości dla niepełnosprawnych łajdaki!

    • 12 4

    • Myślę że podłączenie ci internetu było zerwaniem z jawną dyskryminacją twojej niepełnosprawności umysłowej. Dzięki temu teraz piszesz komentarze i ludzi Ci współczują, ale możesz zobaczyć piękny świat poza białymi myszkami.

      • 1 0

    • wydawalo mi sie ze jestes glupi (1)

      ale doczytalem do konca, i mam teraz 100% pewnosc ze tak jest

      • 2 6

      • oho, pierwszy przezywacz

        Sam jesteś gupi i śmierdzą ci stopy. Nawet tak nie myślałem- od początku byłem pewien na 100%.

        • 1 3

  • nikomu nie służy? Nie wiem kim jest autor tego tendencyjnego artykułu (3)

    ale publikowanie takich wypocin nie ma najmniejszego sensu.
    Tunel tu był od dziesiątków lat i jest bardzo potrzebny ze względu na bezpieczne dojście do cmentarza

    • 48 7

    • (2)

      Dużo bezpieczniej i wygodniej jest na przejściu naziemnym

      • 6 14

      • (1)

        ta bezpieczniej na naziemnym. wez nie pitol widziales kiedes zderzenie z piszym w przejsciu podziemnym

        • 12 1

        • Ja widziałem zderzenie z kastetem. Równie przyjemne. Albo cios piąchą - sama rozkosz. Złamana noga na oblodzonych schodach - to jak wygrać w totka. A codzienny wk...w przy wnoszeniu wózka dziecięcego to rodzaj terapii.

          • 5 1

  • Ludzie (2)

    Chodzi o to, żeby zgredy nie łaziły po jezdni. Dla Pana Kajetana to problem bo musi przeleźć przez tunel i nie rozumie, że to dla jego i innych Kajetanów bezpieczeństwa. W tym mieści samochody jeżdżą szybciej niż przepisy na to pozwalają i są cztery pasy ruchu i jeszcze dodatkowy boczny. Więc tunel jest potrzebny. Jest oświetlony i spełnia standardy jak wszędzie na świecie.

    Według ludzi takich jak Pan donosiciel zmiany to zło! Liczy się jego opinia i nie myśli, że innym to się podoba.
    Moje dzieci przechodzą tamtędy przynajmniej dwa razy dziennie do trolejbusu i cieszę się, że nie robią tego po zwykłych pasach na jezdni.

    • 28 6

    • "money for nothing"

      wychodzę z tunelu, przebieram buty na gumofilce i wracam Druskiennicka do Domu. Idę ulica bo nie ma chodnika, omijam kałuże bo brak burzówki. Brak funduszy na podstawy cywilizacji, forsa za to jest na wyciąg na Kamienna Górę - atrakcja turystyczna Gdyni. A tunel cóż pozostanie dalej toaleta...

      • 4 0

    • Dla bezpieczeństwa pieszych, montuje się rejestratory wykroczeń, zabiera się prawa jazdy idiotom i wprowadza się prawa wzorem zachodnich (pierwszeństwo dla pieszych itd). Tunele robi się dla wygody kierowców, kosztem pieszych.

      • 8 3

  • (1)

    Wszystkim się nie dogodzić. Co by nie zrobili to zawsze w komentarzach krytyka. Żałosne.

    • 3 3

    • zauważ konstruktywne elementy wielu krytycznych opinii

      smucenie nie jest dobrym pomysłem na udział w debacie

      • 1 1

  • Lepiej zakopać i zrobić przejście dla pieszych oczywiście z sygnalizacją świetlną!

    • 2 1

  • Wiadomo, źe samorządy nie mają kasy. Program 500+ wykańcza miasta. Brak na inwestycje tym bardziej boli bezsensowne wydawanie pieniędzy w Gdyni. Zróbcie w końcu coś z lotniskiem. Wywalanie w błoto milionów rocznie na utrzymanie jest bezsensu. Dodatkowo rząd PiS wszystkim obciąża samorządy. Kaczor nas wykańcza, więc nie róbmy sami sobie pod górkę.

    • 1 4

  • Przystanek autobusowy byłby lepszym prezydentem niż obecny

    • 3 0

  • Co za wypociny marudy:(

    • 3 1

  • co to jest "Kilonia" ? Jest Chylonia tylko

    • 2 0

  • Bzdura

    Remont tego tunelu był potrzebny, i tyle dalej nie bede sie wypowiadać na takie głupoty...

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane