- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (226 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (73 opinie)
- 3 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (137 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (100 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (279 opinii)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (25 opinii)
700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.
Tunel zawsze będzie szary i niewygodny
Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".
Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.
Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy
W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.
Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są
Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.
Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej , a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką . W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje
Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.
Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska
Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.
W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza , Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (359) 1 zablokowana
-
2016-11-06 15:30
"tunel to jawna dyskryminacja niepelnosprawnych" (3)
Tak samo jak ścieżki rowerowe, ścianki wspinaczkowe czy drabinki na placu zabaw. Powinni te pieruństwa natychmiast usunąć! Ba! Myślę też że należy zakazac biegania- komuś może być przykro! Nie mają litości dla niepełnosprawnych łajdaki!
- 12 4
-
2016-11-06 19:06
Myślę że podłączenie ci internetu było zerwaniem z jawną dyskryminacją twojej niepełnosprawności umysłowej. Dzięki temu teraz piszesz komentarze i ludzi Ci współczują, ale możesz zobaczyć piękny świat poza białymi myszkami.
- 1 0
-
2016-11-06 15:31
wydawalo mi sie ze jestes glupi (1)
ale doczytalem do konca, i mam teraz 100% pewnosc ze tak jest
- 2 6
-
2016-11-06 15:38
oho, pierwszy przezywacz
Sam jesteś gupi i śmierdzą ci stopy. Nawet tak nie myślałem- od początku byłem pewien na 100%.
- 1 3
-
2016-11-06 12:16
nikomu nie służy? Nie wiem kim jest autor tego tendencyjnego artykułu (3)
ale publikowanie takich wypocin nie ma najmniejszego sensu.
Tunel tu był od dziesiątków lat i jest bardzo potrzebny ze względu na bezpieczne dojście do cmentarza- 48 7
-
2016-11-06 12:33
(2)
Dużo bezpieczniej i wygodniej jest na przejściu naziemnym
- 6 14
-
2016-11-06 13:36
(1)
ta bezpieczniej na naziemnym. wez nie pitol widziales kiedes zderzenie z piszym w przejsciu podziemnym
- 12 1
-
2016-11-06 18:53
Ja widziałem zderzenie z kastetem. Równie przyjemne. Albo cios piąchą - sama rozkosz. Złamana noga na oblodzonych schodach - to jak wygrać w totka. A codzienny wk...w przy wnoszeniu wózka dziecięcego to rodzaj terapii.
- 5 1
-
2016-11-06 13:16
Ludzie (2)
Chodzi o to, żeby zgredy nie łaziły po jezdni. Dla Pana Kajetana to problem bo musi przeleźć przez tunel i nie rozumie, że to dla jego i innych Kajetanów bezpieczeństwa. W tym mieści samochody jeżdżą szybciej niż przepisy na to pozwalają i są cztery pasy ruchu i jeszcze dodatkowy boczny. Więc tunel jest potrzebny. Jest oświetlony i spełnia standardy jak wszędzie na świecie.
Według ludzi takich jak Pan donosiciel zmiany to zło! Liczy się jego opinia i nie myśli, że innym to się podoba.
Moje dzieci przechodzą tamtędy przynajmniej dwa razy dziennie do trolejbusu i cieszę się, że nie robią tego po zwykłych pasach na jezdni.- 28 6
-
2016-11-06 18:53
"money for nothing"
wychodzę z tunelu, przebieram buty na gumofilce i wracam Druskiennicka do Domu. Idę ulica bo nie ma chodnika, omijam kałuże bo brak burzówki. Brak funduszy na podstawy cywilizacji, forsa za to jest na wyciąg na Kamienna Górę - atrakcja turystyczna Gdyni. A tunel cóż pozostanie dalej toaleta...
- 4 0
-
2016-11-06 13:23
Dla bezpieczeństwa pieszych, montuje się rejestratory wykroczeń, zabiera się prawa jazdy idiotom i wprowadza się prawa wzorem zachodnich (pierwszeństwo dla pieszych itd). Tunele robi się dla wygody kierowców, kosztem pieszych.
- 8 3
-
2016-11-06 18:46
(1)
Wszystkim się nie dogodzić. Co by nie zrobili to zawsze w komentarzach krytyka. Żałosne.
- 3 3
-
2016-11-06 18:53
zauważ konstruktywne elementy wielu krytycznych opinii
smucenie nie jest dobrym pomysłem na udział w debacie
- 1 1
-
2016-11-06 18:24
Lepiej zakopać i zrobić przejście dla pieszych oczywiście z sygnalizacją świetlną!
- 2 1
-
2016-11-06 17:52
Wiadomo, źe samorządy nie mają kasy. Program 500+ wykańcza miasta. Brak na inwestycje tym bardziej boli bezsensowne wydawanie pieniędzy w Gdyni. Zróbcie w końcu coś z lotniskiem. Wywalanie w błoto milionów rocznie na utrzymanie jest bezsensu. Dodatkowo rząd PiS wszystkim obciąża samorządy. Kaczor nas wykańcza, więc nie róbmy sami sobie pod górkę.
- 1 4
-
2016-11-06 17:44
Przystanek autobusowy byłby lepszym prezydentem niż obecny
- 3 0
-
2016-11-06 17:41
Co za wypociny marudy:(
- 3 1
-
2016-11-06 17:29
co to jest "Kilonia" ? Jest Chylonia tylko
- 2 0
-
2016-11-06 17:00
Bzdura
Remont tego tunelu był potrzebny, i tyle dalej nie bede sie wypowiadać na takie głupoty...
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.