• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie

Maciej Naskręt
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami. W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami.

W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.



W połowie przyszłego roku ma być otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Postanowiliśmy sprawdzić, jakich niespodzianek dotąd niespotykanych w Trójmieście jak i w całej Polsce (bo to pierwszy w kraju tak duży podziemny obiekt drogowy) mogą spodziewać się m.in. mieszkańcy.

Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.

Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.

Czy będziesz korzystać regularnie z tunelu pod Martwą Wisłą?

Będą mandaty za zatrzymywanie i wolną jazdę w tunelu?

Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.

- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.

To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel nie dla wszystkich ciężarówek

Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.

Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.

Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • Zakaz

    poruszania się pieszych i rowerzystów, przerabialiśmy już na moście wantowym. Skutkuje to ciągłym konfliktem na nieprzemyślanym, wąskim przejściu remontowanej Siennickiej. A wózki złomiarzy to już tragedia. A tak już przy okazji, ilość skupów złomu na ul.Litewskiej jest jakimś dziwnym zjawiskiem. Prowadzi do złodziejskiej patologii.

    • 9 4

  • Oprócz linii Stogi-Zaspa tam powinien być (4)

    drugi autobus z krótszą trasą np. rondo(może Hallera)-Ku Ujsciu (może Port Północny) i w nim powinna być wieksza przestrzeń na rowery. Przewóz roweru bezpłatny - tylko na odcinku tunelowym.

    • 10 7

    • (3)

      Po stronie północnej taki autobus wahadłowy powinien kursować aż do ulicy Elbląskiej żeby pieszy i rowerzysta mogli pokonać również most wantowy. Proponuję trasę z pętli w Nowym Porcie (prowadzi do niej ładna ścieżka rowerowa a sama pętla jest b. duża i zapewnia miejsce postoju dla kilku autobusów) do ulicy Elbląskiej. Oczywiście przystanki przed wjazdem do tunelu po stronie węzła Marynarki Polskiej, Ku Ujściu, przy Wosia Budzysza i po drugiej stronie mostu wantowego. Taki wahadłowiec z większą ilością miejsc na rowery, kursujący np. od kwietnia do końca października. Chociaż szkoda tej przeprawy promowej - korzystam z niej od trzydziestu lat i nadal stanowi ona dla mnie atrakcję. Może coś mniejszego, sezonowego, tylko dla pieszych i rowerzystów ?

      • 0 2

      • (2)

        Oczywiście przewóz na tak długiej trasie nie powinien być darmowy. Najwyżej sam odcinek tunelowy.

        • 0 1

        • taa, w ogóle wszystko powinno być darmowe, bo ty mało zarabiasz, nie? (1)

          • 0 1

          • Akurat ja zarabiam dużo, a rowerem jeżdżę dla przyjemności, natomiast ty nie zarabiasz jeszcze w ogóle, więc nie zabieraj głosu.

            • 0 0

  • Dlaczego brak dodatkowego tunelu dla służb ratowniczych! (1)

    Ograniczenia w ruchu pod tunelem wynikają z rezygnacji budowy tunelu awaryjnego dla służb ratowniczych. Brak ewakuacji w ciągu 10 minut samochodów i pasażerów w przypadku pożaru grozi totalną klęską i gigantycznym pożarem w środku tunelu. Przy dwóch nitkach obecnego tunelu żadna ze służb ratowniczych nie ma realnych możliwości pomocy i bezpiecznej ewakuacji. Wybudowano nam tunel o najwyższym stopniu zagrożenia i prawdopodobnie niezgodny z dyrektywą unijną stanowiąca wymóg dla tuneli o długości ponad 1000 metrów budowy dodatkowego tunelu awaryjnego. W Gdańsku z tego zrezygnowano nie wiadomo dlaczego. Myślę, że sprawą bezpieczeństwa w tym tunelu winna zająć się odpowiednia komisja europejska. Czy system płyt ognioodpornych jest zabezpieczeniem na tzw. krzywą tunelową, bo jeśli na inną to nie stanowi on żadnego zabezpieczenia dla konstrukcji tunelu w przypadku jego pożaru.

    • 10 12

    • odezwał się specjalista od wszystkiego

      Może byś najpierw poczytał coś na temat tego tunelu ?

      • 2 0

  • "Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno"

    W końcu zabiorą się za maruderów drogowych.

    • 9 2

  • (2)

    Nareszcie mandaty za zbyt wolna jazdę - dla Januszy oszczędzających autogaz. Czas najwyższy.

    • 15 3

    • Chętnie sfinansowałbym jakąś policję do ścigania tych "Januszy oszczędzających autogaz" i swoje 20-letnie gruchoty. Nic nie wkurza tak jak Janusz ruszający spod świateł minutę po włączeniu się sygnału zielonego, a następnie osiągający "zawrotną" prędkość 40km/h po...godzinie jazdy. Albo Janusze jadące 40km/h lewym pasem, bo oni skręcają w lewo za 15 kilometrów. Taką "jazdę" powinno się bezwzględnie tępić.

      • 7 4

    • Znalazł się mistrzunio

      I niech się wezmą za takich śmigaczy jak Ty, którzy uważają się za "miszczów" kierownicy jeżdżących bez kierunkowskazów ja na polnych drogach u siebie na wsi.

      • 4 5

  • BEZEDURA (1)

    Wszyscy na forum plują się na płatny przewóz rowerów pod tunelem . Proszę zauważyć , że obecnie korzystając z promu Wisłoujście płacimy 2 zł za przewóz roweru . To w czym problem ?

    • 14 3

    • W tym, że

      najtańszy bilet kosztuje 2,80 (elektroniczny MZKZG), a w pojeździe - 3,60

      • 1 1

  • Jak świat światem, w tunelach obowiązuje zakaz cofania.

    Co najmniej od czasów Ramzesa I. Zakaz ten dotyczy także mostów i wiaduktów. Kto spodziewał się, że ten tunel będzie miał regulamin wbrew wszelkim konwencjom?

    • 15 2

  • Budowa tego tunelu zwiększy ruch na drodze oddzielającej osiedla mieszkaniowe od pasa nadrmorskiego (2)

    po oddaniu tego tunelu do użytku, który ma zmniejszyć jakoby ruch na Wałach Jagiellońskich, warto od razu rozpocząć prace na rzecz stworzenia przejścia dla pieszych na poziomie jezdni przed dworcem PKP w Gdańsku. Ta zmiana powinna się wiązać z wprowadzeniem strefy 30 km/h na odcinku od Błędnika do węzła Okopowa - Toruńska. W godzinach szczytu i tak się jeździ wolniej, poza godzinami szczytu będzie ciszej, bezpieczniej i bardziej komfortowo dla ludzi.

    • 3 17

    • Ale ZROZUM człowieku, że w samochach są LUDZIE !!! A samochody są DLA LUDZI !! (1)

      • 6 4

      • nie zrozumie, woli czytać marksa, dlatego na samochód nigdy nie będzie go stać

        • 0 0

  • Spokojnie... (1)

    Są po dwa pasy w każdą stronę.
    Jeszcze przyjdzie czas, że się ograniczy ruch samochodów i po jednym pasie przeznaczy na drogi rowerowe.

    • 6 6

    • ja bym raczej

      przeznaczył drugi lub trzeci pas na bus-pas dla: autobusów, taxi, samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz dla samochodów powyżej 2 pasażerów. Jak bedą bus-pasy, to mniej będzie prywatnych samochodów na drogach. A rower, to w naszym klimacie pojazd praktycznie na pół roku.

      • 0 1

  • Bubel i tyle

    ja tam nie widzę pętli tramwajowej dla tramwajów dwukierunkowych ani jedynego na świecie 3 poziomowego kolizyjnego skrzyżowania. Normalna lipa nie głosuję już na PO i Pawła Adamowicza obraziłem się a co!

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane