- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (251 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (110 opinii)
- 3 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (83 opinie)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (737 opinii)
- 5 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (368 opinii)
- 6 Napad na bank czy głupi żart? (91 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie
W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.
Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.
Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów
To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.
Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.
Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą
Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.
Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.
- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.
To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.
Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą
Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.
Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.
Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.
Miejsca
Opinie (161) 9 zablokowanych
-
2014-11-17 11:48
Polak potrafi się zatrzymać na autostradzie na kanapkę czy siku więc i w tunelu dadzą radę.
- 6 0
-
2014-11-17 11:49
hehehe
Tylko tak się dziwnie składa, że to właśnie autobusy ZKMu najczęściej się psują a nawet palą :-D I co wtedy? Kto takiego weźmie na zderzak?
- 2 1
-
2014-11-17 12:12
No Dobra. Trasa Sucharskiego, tunel, dalej kawałek nowej drogi i wpadamy na Hallera i nie ma gdzie jechać. Hallera dziurawa jak ser, w stronę Zaspy i Przymorza wąziutka droga. Gdzie połączenie z Nową Słowackiego?
- 5 0
-
2014-11-17 12:14
cofanie się do tyłu
"jadące ze spowolnioną prędkością"...
Prędkość nie nie wolna czy szybka - jest mała bądź duża.
Ilość inteligencji we wszechświecie jest stała a tymczasem ilość redaktorów znacznie wzrosła...
Nie ma czym dzielić, nie ma...- 6 0
-
2014-11-17 12:35
zobaczycie że będą tamtędy jeździć rowerzyści
już teraz mają przepisy w d*p...e i się wciskają wszędzie gdzie się da bez względu na obowiązujące kodeksy
- 6 1
-
2014-11-17 12:44
haha ale sie rozbawilem huhu
Zastanawia mnie
Jesli auto sie rozkraczy to co mandacik?
Jesli auta sie zderza to tez mandacik?
A jak ulewa zaleje tunel ?
Prom juz na straty spisany?- 1 1
-
2014-11-17 12:58
Tak na marginesie do ZTM i ZKM...
Zrobiliście badania ile osób z osiedli Żabianka, Przymorze, Zaspa i Brzeźno jedzie do pracy w Rafinerii Gdańskiej ??? Czy już planujecie jakiś transport ?
- 0 1
-
2014-11-17 13:09
Moim zdaniem prom powinien zostać na sezon od kwietnia do października jako turystyczna atrakcja.Tym bardziej że prowadzi do niego prosto z Sopotu droga rowerowa
- 1 0
-
2014-11-17 13:29
tunel
po chusteczke to budowac skoro nie moga jezdzic samochody ciezarowe
to jest debilizm- 0 4
-
2014-11-17 13:30
Jak tylko otworzą tunel, KORKI NA HALLERA GWARANTOWANE !
Jeśli nic nie będzie ulepszone w przejeździe do ul.Słowackiego, czy Jana Pawła, to niestety, wyjedzie się z tunelu i stanie w korku przy stadionie.
A skrócić drogi do Brzeźna też się nie da bo stara Uczniowska jest już 1 kierunkowa.- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.