• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie

Maciej Naskręt
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami. W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami.

W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.



W połowie przyszłego roku ma być otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Postanowiliśmy sprawdzić, jakich niespodzianek dotąd niespotykanych w Trójmieście jak i w całej Polsce (bo to pierwszy w kraju tak duży podziemny obiekt drogowy) mogą spodziewać się m.in. mieszkańcy.

Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.

Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.

Czy będziesz korzystać regularnie z tunelu pod Martwą Wisłą?

Będą mandaty za zatrzymywanie i wolną jazdę w tunelu?

Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.

- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.

To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel nie dla wszystkich ciężarówek

Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.

Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.

Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • Polak potrafi się zatrzymać na autostradzie na kanapkę czy siku więc i w tunelu dadzą radę.

    • 6 0

  • hehehe

    Tylko tak się dziwnie składa, że to właśnie autobusy ZKMu najczęściej się psują a nawet palą :-D I co wtedy? Kto takiego weźmie na zderzak?

    • 2 1

  • No Dobra. Trasa Sucharskiego, tunel, dalej kawałek nowej drogi i wpadamy na Hallera i nie ma gdzie jechać. Hallera dziurawa jak ser, w stronę Zaspy i Przymorza wąziutka droga. Gdzie połączenie z Nową Słowackiego?

    • 5 0

  • cofanie się do tyłu

    "jadące ze spowolnioną prędkością"...
    Prędkość nie nie wolna czy szybka - jest mała bądź duża.
    Ilość inteligencji we wszechświecie jest stała a tymczasem ilość redaktorów znacznie wzrosła...
    Nie ma czym dzielić, nie ma...

    • 6 0

  • zobaczycie że będą tamtędy jeździć rowerzyści

    już teraz mają przepisy w d*p...e i się wciskają wszędzie gdzie się da bez względu na obowiązujące kodeksy

    • 6 1

  • haha ale sie rozbawilem huhu

    Zastanawia mnie
    Jesli auto sie rozkraczy to co mandacik?
    Jesli auta sie zderza to tez mandacik?
    A jak ulewa zaleje tunel ?

    Prom juz na straty spisany?

    • 1 1

  • Tak na marginesie do ZTM i ZKM...

    Zrobiliście badania ile osób z osiedli Żabianka, Przymorze, Zaspa i Brzeźno jedzie do pracy w Rafinerii Gdańskiej ??? Czy już planujecie jakiś transport ?

    • 0 1

  • Moim zdaniem prom powinien zostać na sezon od kwietnia do października jako turystyczna atrakcja.Tym bardziej że prowadzi do niego prosto z Sopotu droga rowerowa

    • 1 0

  • tunel

    po chusteczke to budowac skoro nie moga jezdzic samochody ciezarowe
    to jest debilizm

    • 0 4

  • Jak tylko otworzą tunel, KORKI NA HALLERA GWARANTOWANE !

    Jeśli nic nie będzie ulepszone w przejeździe do ul.Słowackiego, czy Jana Pawła, to niestety, wyjedzie się z tunelu i stanie w korku przy stadionie.
    A skrócić drogi do Brzeźna też się nie da bo stara Uczniowska jest już 1 kierunkowa.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane