• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie

Maciej Naskręt
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami. W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami.

W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.



W połowie przyszłego roku ma być otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Postanowiliśmy sprawdzić, jakich niespodzianek dotąd niespotykanych w Trójmieście jak i w całej Polsce (bo to pierwszy w kraju tak duży podziemny obiekt drogowy) mogą spodziewać się m.in. mieszkańcy.

Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.

Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.

Czy będziesz korzystać regularnie z tunelu pod Martwą Wisłą?

Będą mandaty za zatrzymywanie i wolną jazdę w tunelu?

Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.

- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.

To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel nie dla wszystkich ciężarówek

Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.

Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.

Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • Rowerzyści (2)

    Ja uważam że rowerzyści powinni jeździć tymi tunelami nawet pod prąd jak to mogą na ulicach jednokierunkowych, świat na rowerach stoi.

    • 5 6

    • cyklistom w głowach się już poprzewracało (1)

      Dasz im palec a odgryzą całą rękę. Nie rozumiem tego nastawienia na rowerzystów w naszym mieście, gdzie przez pół roku nie ma warunków do korzystania z roweru. Oczywiście jest pewna grupa ok. 5% maniaków którzy jeżdżą rowerem i w zimie ale to nie jest reprezenatcyjna grupa.

      • 4 4

      • a jaką miałeś zimę w ubiegłym roku?

        trzy dni śnieżycy i dwa tygodnie mrozu?

        • 0 1

  • Wniosek (1)

    Trzeba jeździć samochodem i to szybkim,
    skuterki do 40 km/h też nie wjadą.
    A te całe zamieszanie i gadanie o rowerach i komunikacji publicznej to ściema.
    To kierowcy płacąc podatki w paliwie częściach zamiennych i usługach utrzymują
    hordy urzędników, a do komunikacji publicznej i ścieżek rowerowych trzeba dopłacać

    • 8 3

    • Mandaty za jazdę lewym pasem 50 km/h!

      • 0 0

  • I BDB

    Tunel to nie łączka, a jeszcze cyklistów tam brakuje !

    • 6 2

  • (2)

    Zakazy zakazami. Ale może tak redakcja podjęłaby temat półrocznych opóźnień w realizacji tej inwestycji? Dziwnym trafem wykonawca nie ma płacić kar umownych. Czyżby korupcja?

    • 3 5

    • Z uwagi na złożoność (1)

      inwestycji ,trudne warunki terenowe innowacyjne rozwiązania i TERMINY KAMPANII WYBORCZEJ nie można potwierdzić by nastąpiło jakiekolwiek opóźnienie, niezgodność postępów w realizacji inwestycji z wcześniejszymi przewidywaniami wynika jedynie z nie uwzględnienia terminu kampanii wyborczej.
      inwestycja realizowana jest zgodnie z wytycznymi. O ile nie nastąpią zaburzenia tunel będzie przejezdny, jeżeli jednak nastąpi zmiana na stanowisku Prezydenta tunel może zostać zamieniony na pieczarkarnie.

      • 2 4

      • A jak się mają "trudne warunki terenowe", "innowacyjne rozwiązania" do SIWZ (Specyfikacji istotnych warunków zamówienia)?
        Jeszcze dwa lata temu tunel miał być ukończony i przekazany miastu w październiku 2014 r. Potem miały trwać tylko procedury odbiorowe. Tymczasem budowa trwa dalej...

        • 1 1

  • A co jak się samochód zepsuje w tunelu? (1)

    Też mandacik?

    • 5 0

    • tak mandacik. zlomu niech stoja w garazu a nie po gdansku smrodzic... a serio to keirowcy autobusow beda mieli przykaz zeby takiego delikwenta brac "na zderzak" i wypychac z tunelu...:D

      • 1 0

  • (1)

    a co z instalacją gazową ? na parkingi podziemne jest zakaz wjazdu z instalacją

    • 5 3

    • a co ma piernik do wiatraka?? w tunelu nie parkujesz tylko jedziesz, nie jest zamknietym pomieszczeniem tylko ma cyrkulacje i do tego systemy wentylacji i oddymiania. wiec w razie potrzeby wymieni powietrze w calym tunelu ...

      • 0 2

  • Powinna mała jednostka promowa przewozić pieszych i rowery /np. ok 5 rowerów/ na drugą stronę. Podobnie jak promy pracownicze.

    • 6 2

  • Do Redakcji - kwota mandatu

    Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

    Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

    Czy nie powinno być od 200 złotych. Bo jeżeli faktycznie powinno być od 20 złotych to nie jest to surowsza kara.

    • 1 1

  • ulica Gospody!!!

    To nie ma nic wspólnego z trasą słowackiego(spójrz na mapę) tylko z przeprowadzeniem dodatkowych kilku tysięcy samochodów dziennie przez Żabiankę- wzdłuż bloków- to jest projekt trasy Gospody a nie Słowackiego

    • 0 0

  • ze względów bezpieczeństwa ma być zakaz dla GKA i GWE (1)

    Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa z tunelu nie skorzystają także kierowcy golfów III i BMW.

    • 10 2

    • Lecz się na nogi bo na głowę już za późno kompleksiarzu...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane