- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (88 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (158 opinii)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (83 opinie)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (663 opinie)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (194 opinie)
- 6 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (348 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie
W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.
Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.
Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów
To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.
Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.
Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą
Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.
Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.
- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.
To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.
Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą
Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.
Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.
Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.
Miejsca
Opinie (161) 9 zablokowanych
-
2014-11-17 09:18
Rowerzyści (2)
Ja uważam że rowerzyści powinni jeździć tymi tunelami nawet pod prąd jak to mogą na ulicach jednokierunkowych, świat na rowerach stoi.
- 5 6
-
2014-11-17 10:58
cyklistom w głowach się już poprzewracało (1)
Dasz im palec a odgryzą całą rękę. Nie rozumiem tego nastawienia na rowerzystów w naszym mieście, gdzie przez pół roku nie ma warunków do korzystania z roweru. Oczywiście jest pewna grupa ok. 5% maniaków którzy jeżdżą rowerem i w zimie ale to nie jest reprezenatcyjna grupa.
- 4 4
-
2014-11-17 16:55
a jaką miałeś zimę w ubiegłym roku?
trzy dni śnieżycy i dwa tygodnie mrozu?
- 0 1
-
2014-11-17 09:31
Wniosek (1)
Trzeba jeździć samochodem i to szybkim,
skuterki do 40 km/h też nie wjadą.
A te całe zamieszanie i gadanie o rowerach i komunikacji publicznej to ściema.
To kierowcy płacąc podatki w paliwie częściach zamiennych i usługach utrzymują
hordy urzędników, a do komunikacji publicznej i ścieżek rowerowych trzeba dopłacać- 8 3
-
2014-11-18 03:27
Mandaty za jazdę lewym pasem 50 km/h!
- 0 0
-
2014-11-17 09:43
I BDB
Tunel to nie łączka, a jeszcze cyklistów tam brakuje !
- 6 2
-
2014-11-17 09:53
(2)
Zakazy zakazami. Ale może tak redakcja podjęłaby temat półrocznych opóźnień w realizacji tej inwestycji? Dziwnym trafem wykonawca nie ma płacić kar umownych. Czyżby korupcja?
- 3 5
-
2014-11-17 10:08
Z uwagi na złożoność (1)
inwestycji ,trudne warunki terenowe innowacyjne rozwiązania i TERMINY KAMPANII WYBORCZEJ nie można potwierdzić by nastąpiło jakiekolwiek opóźnienie, niezgodność postępów w realizacji inwestycji z wcześniejszymi przewidywaniami wynika jedynie z nie uwzględnienia terminu kampanii wyborczej.
inwestycja realizowana jest zgodnie z wytycznymi. O ile nie nastąpią zaburzenia tunel będzie przejezdny, jeżeli jednak nastąpi zmiana na stanowisku Prezydenta tunel może zostać zamieniony na pieczarkarnie.- 2 4
-
2014-11-17 14:51
A jak się mają "trudne warunki terenowe", "innowacyjne rozwiązania" do SIWZ (Specyfikacji istotnych warunków zamówienia)?
Jeszcze dwa lata temu tunel miał być ukończony i przekazany miastu w październiku 2014 r. Potem miały trwać tylko procedury odbiorowe. Tymczasem budowa trwa dalej...- 1 1
-
2014-11-17 10:04
A co jak się samochód zepsuje w tunelu? (1)
Też mandacik?
- 5 0
-
2014-11-17 10:38
tak mandacik. zlomu niech stoja w garazu a nie po gdansku smrodzic... a serio to keirowcy autobusow beda mieli przykaz zeby takiego delikwenta brac "na zderzak" i wypychac z tunelu...:D
- 1 0
-
2014-11-17 10:18
(1)
a co z instalacją gazową ? na parkingi podziemne jest zakaz wjazdu z instalacją
- 5 3
-
2014-11-17 10:37
a co ma piernik do wiatraka?? w tunelu nie parkujesz tylko jedziesz, nie jest zamknietym pomieszczeniem tylko ma cyrkulacje i do tego systemy wentylacji i oddymiania. wiec w razie potrzeby wymieni powietrze w calym tunelu ...
- 0 2
-
2014-11-17 10:33
Powinna mała jednostka promowa przewozić pieszych i rowery /np. ok 5 rowerów/ na drugą stronę. Podobnie jak promy pracownicze.
- 6 2
-
2014-11-17 10:55
Do Redakcji - kwota mandatu
Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów
Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.
Czy nie powinno być od 200 złotych. Bo jeżeli faktycznie powinno być od 20 złotych to nie jest to surowsza kara.- 1 1
-
2014-11-17 10:58
ulica Gospody!!!
To nie ma nic wspólnego z trasą słowackiego(spójrz na mapę) tylko z przeprowadzeniem dodatkowych kilku tysięcy samochodów dziennie przez Żabiankę- wzdłuż bloków- to jest projekt trasy Gospody a nie Słowackiego
- 0 0
-
2014-11-17 11:21
ze względów bezpieczeństwa ma być zakaz dla GKA i GWE (1)
Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa z tunelu nie skorzystają także kierowcy golfów III i BMW.
- 10 2
-
2014-11-17 19:02
Lecz się na nogi bo na głowę już za późno kompleksiarzu...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.