- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (96 opinii)
- 2 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (53 opinie)
- 3 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (237 opinii)
- 4 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (87 opinii)
- 5 Do czerwca skażona ziemia znknie z Gdańska (42 opinie)
- 6 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (165 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie
W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.
Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.
Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów
To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.
Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.
Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą
Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.
Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.
- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.
To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.
Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą
Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.
Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.
Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.
Miejsca
Opinie (161) 9 zablokowanych
-
2014-11-18 00:38
to bezczelność
rowerzysta nie może skorzystać?
ten sam patologiczny przepis zabrania rowerzystom korzystać np. z parków,
nie wolno też jeździć po chodnikach albo po supermarkecie albo po molo
to dyskryminacja i wykluczenie- 2 1
-
2014-11-17 06:29
(1)
Tunele jak i stosowane systemy zabezpieczeń nie są żadną nowością na świecie i wszędzie jest dobrze.... tylko Polacy zawsze maja dużo zastrzeżeń do wszystkiego a to źle.
- 71 10
-
2014-11-17 23:35
najważniejsze że zapowiadają mandaty dla zawalidrogów.
Obawiam się jednak że temat odpuszczą i będą karać tylko tych którzy o 5km/h przekroczyli prędkość, pomimo że nie potrafią ani nie są w stanie jej poprawnie zmierzyć.- 1 0
-
2014-11-17 06:24
Kilkoma tunelami na swiecie podróżowałem (17)
i nigdzie nie było tam drogi dla rowerów czy pieszych. Tyle w temacie.
- 305 31
-
2014-11-17 06:33
To chyba faktycznie tylko kilkoma (10)
Bo ja widziałem w Europie wiele tuneli z dopuszczonym ruchem rowerowym, z pasem rowerowym, osobną nitką tunelu tylko dla rowerów a nawet całe tunele zrobione tylko dla rowerów i pieszych.
Nawet niedawno w USA jechałem tunelem z drogą rowerową w środku.- 19 39
-
2014-11-17 11:30
To podaj przykład takich tuneli (2)
Ja zjeździłem pół Europy i w ŻADNYM tunelu rowerzyści nie mieli "wstępu".
A może w tunelu Wisłostrady można jeździć rowerem? Albo Mont Blanc czy inny Gotthard?- 9 5
-
2014-11-17 15:29
(1)
stary tunel w Hamburgu z windami. Mozna przejsc pieszo nawet.
- 3 1
-
2014-11-17 23:02
Ale stary Elbtunnel ma chyba ze 100 lat ... :D
nie ta kategoria raczej ;)
- 1 0
-
2014-11-17 06:57
(6)
Ale gdzie w USA,w tunelach łaczących New Jersey i Nowy Jork też nie wolno jeżdzić rowerami oraz chodzić pieszo.
- 26 4
-
2014-11-17 09:21
za to wolno po poboczach autostrad (1)
- 1 3
-
2014-11-17 16:47
minusy dla zasady?
- 0 0
-
2014-11-17 07:12
(3)
San Francisco, jeśli już o to pytasz.
- 10 5
-
2014-11-17 07:28
(2)
a ja jak byłem w singapurze to jechałem rowerem w tunelu tylko do połowy , bo potem mi się odechciało jechać i był tam taki parking , gdzie można zostawić rower i pójść na piechotę dalej. a jak wyszedłem po drugiej stronie to mama już tam była i wołała wstawaj synku bo się spóźnisz do gimbazy
- 57 8
-
2014-11-17 15:11
a ja mam wujka w szwecji i wielu innych
- 0 0
-
2014-11-17 11:03
bardzo śmieszne
- 4 4
-
2014-11-17 19:30
W Norwegii
W Norwegii to akurat chodziłem wieloma tunelami i to nie tylko takimi w miastach. Nie widziałem żadnych zakazów, były chodniki i nikt nas nie chciał ukarać.
Jednocześnie nie twierdzę, że tam wolno chodzić każdym tunelem.- 4 0
-
2014-11-17 10:52
leming cymbale ja zato kazym tunelem jechałem rowerem i nikt mi nigdy mandatu nie wlepił (3)
mimo ze policja nieraz nim jechała!
- 1 9
-
2014-11-17 11:59
minus za "leminga" (2)
Ludzie, czy Wam juz ta partyjna propaganda calkowicie mozgi wyzarla?
Wszyscy jestesmy Polakami, a Wy sie dajecie jak dzieci dzielic jakims partyjnym watazkom, ktorych historia (i Bog jesli istnieje) osadzi wlasciwie.
Miejscie swoj mozg i przestancie z tymi "lemingami". To juz zalosne. Wymysl cos swojego.- 6 2
-
2014-11-17 16:52
bo w tym kraju są 3 obozy: mochery, lemingi i myślący (1)
na nasze nieszczęście bydła z 2 pierwszych grup jest najwięcej bo ci korzystają najwięcej z mediów.
- 3 1
-
2014-11-17 17:58
nie, na nasze nieszczescie 2 pierwsze grupy sa przekonane, ze sa w 3
90% Polakow uwaza, ze 90% Polakow to idioci...
- 2 0
-
2014-11-17 09:40
Czemu mamy się sugerować co mają inni ?
a może lepiej mieć takie drogi rowerowe niech np. Niemcy mówią czemu my nie mamy skoro w Polsce już jest ;-) Poza tym cały zachodni świat nagle zdecyduje że trzeba to jednak przebudować aby były te dogi co więcej będzie ich stać na to a Polskę ? i wtedy wszyscy będą pisać dużo jeżdżę po świecie i tam w każdym tunelu jest DROGA ROWEROWA ;-)
- 6 3
-
2014-11-17 22:55
u mnie w tunelu nie ma miejsca dla nikogo
tylko metro codziennie wyjeżdza
- 1 0
-
2014-11-17 06:35
Dla rowerów i pieszych niech zbudują kładkę nad martwą Wisłą. (2)
A co stać nas! Niech zachód paczy i się uczy.
- 59 18
-
2014-11-17 09:16
(1)
Apacze sobie
- 2 1
-
2014-11-17 21:10
A Komancze sobie
- 1 0
-
2014-11-17 20:44
Tunel pod wisła
Wszystko już ustalono, a te komentarze to można pisać i pisać.............i tak to nic nie zmieni!
- 1 0
-
2014-11-17 18:45
Tak trzymać (1)
W ogóle wywalić rowery do lasu, będzie spokój z tą bandą rowerowych terrorystów
- 6 2
-
2014-11-17 19:45
tak wogule to powinno się wywalić takich pisowskich pomiotów jak ty
- 0 4
-
2014-11-17 17:27
ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości SKM Gdynia stocznia powinien stać zakaz dla rowerów (1)
Tam w niedługim czasie przy kiepskich warunkach, szarówce dojdzie do tragedii. Zginie rowerzysta i wtedy będzie zdziwienie. Jak to, dlaczego?! Przejedź się jeden z drugim i zobacz, że zza zakrętu wyjeżdża się wprost na prawie stojącego rowerzystę, bo jest tam pod górę i rowerowe bezmózgi bez wyobraźni jadą tam w tempie marszowym bardzo wąskim odcinkiem jezdni z dwoma pasami w jednym kierunku. Czy wolno tamtędy przechodzić? Nie. To tym bardziej powinien stać tam odcinkowy zakaz dla rowerów w kierunku do stoczni, bo pieszy ewentualnie miałby gdzie uciec a z rowerem się nie da. Jeżdżę tamtędy rowerem, i zawsze przechodzę ten fragment chodnikiem, bo życie mi miłe . Jadąc samochodem nie raz ledwo ominąłem mądrego inaczej rowerzystę.
- 3 1
-
2014-11-17 19:43
Na Wiśniewskiego akurat jest ciąg pieszo-rowerowy i ruch rowerów się właśnie na nim odbywa.
- 0 0
-
2014-11-17 19:14
pojadę tam rowerem kiedyś w nocy...
j.w.
- 2 1
-
2014-11-17 19:12
jak by rowery i piesi mogli chodzić tamtędy to by było fajnie - a gdańsk byłby wyjątkowy
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.