• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie

Maciej Naskręt
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami. W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami.

W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.



W połowie przyszłego roku ma być otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Postanowiliśmy sprawdzić, jakich niespodzianek dotąd niespotykanych w Trójmieście jak i w całej Polsce (bo to pierwszy w kraju tak duży podziemny obiekt drogowy) mogą spodziewać się m.in. mieszkańcy.

Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.

Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.

Czy będziesz korzystać regularnie z tunelu pod Martwą Wisłą?

Będą mandaty za zatrzymywanie i wolną jazdę w tunelu?

Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.

- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.

To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel nie dla wszystkich ciężarówek

Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.

Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.

Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • to bezczelność

    rowerzysta nie może skorzystać?
    ten sam patologiczny przepis zabrania rowerzystom korzystać np. z parków,
    nie wolno też jeździć po chodnikach albo po supermarkecie albo po molo
    to dyskryminacja i wykluczenie

    • 2 1

  • (1)

    Tunele jak i stosowane systemy zabezpieczeń nie są żadną nowością na świecie i wszędzie jest dobrze.... tylko Polacy zawsze maja dużo zastrzeżeń do wszystkiego a to źle.

    • 71 10

    • najważniejsze że zapowiadają mandaty dla zawalidrogów.
      Obawiam się jednak że temat odpuszczą i będą karać tylko tych którzy o 5km/h przekroczyli prędkość, pomimo że nie potrafią ani nie są w stanie jej poprawnie zmierzyć.

      • 1 0

  • Kilkoma tunelami na swiecie podróżowałem (17)

    i nigdzie nie było tam drogi dla rowerów czy pieszych. Tyle w temacie.

    • 305 31

    • To chyba faktycznie tylko kilkoma (10)

      Bo ja widziałem w Europie wiele tuneli z dopuszczonym ruchem rowerowym, z pasem rowerowym, osobną nitką tunelu tylko dla rowerów a nawet całe tunele zrobione tylko dla rowerów i pieszych.
      Nawet niedawno w USA jechałem tunelem z drogą rowerową w środku.

      • 19 39

      • To podaj przykład takich tuneli (2)

        Ja zjeździłem pół Europy i w ŻADNYM tunelu rowerzyści nie mieli "wstępu".
        A może w tunelu Wisłostrady można jeździć rowerem? Albo Mont Blanc czy inny Gotthard?

        • 9 5

        • (1)

          stary tunel w Hamburgu z windami. Mozna przejsc pieszo nawet.

          • 3 1

          • Ale stary Elbtunnel ma chyba ze 100 lat ... :D

            nie ta kategoria raczej ;)

            • 1 0

      • (6)

        Ale gdzie w USA,w tunelach łaczących New Jersey i Nowy Jork też nie wolno jeżdzić rowerami oraz chodzić pieszo.

        • 26 4

        • za to wolno po poboczach autostrad (1)

          • 1 3

          • minusy dla zasady?

            • 0 0

        • (3)

          San Francisco, jeśli już o to pytasz.

          • 10 5

          • (2)

            a ja jak byłem w singapurze to jechałem rowerem w tunelu tylko do połowy , bo potem mi się odechciało jechać i był tam taki parking , gdzie można zostawić rower i pójść na piechotę dalej. a jak wyszedłem po drugiej stronie to mama już tam była i wołała wstawaj synku bo się spóźnisz do gimbazy

            • 57 8

            • a ja mam wujka w szwecji i wielu innych

              • 0 0

            • bardzo śmieszne

              • 4 4

    • W Norwegii

      W Norwegii to akurat chodziłem wieloma tunelami i to nie tylko takimi w miastach. Nie widziałem żadnych zakazów, były chodniki i nikt nas nie chciał ukarać.
      Jednocześnie nie twierdzę, że tam wolno chodzić każdym tunelem.

      • 4 0

    • leming cymbale ja zato kazym tunelem jechałem rowerem i nikt mi nigdy mandatu nie wlepił (3)

      mimo ze policja nieraz nim jechała!

      • 1 9

      • minus za "leminga" (2)

        Ludzie, czy Wam juz ta partyjna propaganda calkowicie mozgi wyzarla?

        Wszyscy jestesmy Polakami, a Wy sie dajecie jak dzieci dzielic jakims partyjnym watazkom, ktorych historia (i Bog jesli istnieje) osadzi wlasciwie.

        Miejscie swoj mozg i przestancie z tymi "lemingami". To juz zalosne. Wymysl cos swojego.

        • 6 2

        • bo w tym kraju są 3 obozy: mochery, lemingi i myślący (1)

          na nasze nieszczęście bydła z 2 pierwszych grup jest najwięcej bo ci korzystają najwięcej z mediów.

          • 3 1

          • nie, na nasze nieszczescie 2 pierwsze grupy sa przekonane, ze sa w 3

            90% Polakow uwaza, ze 90% Polakow to idioci...

            • 2 0

    • Czemu mamy się sugerować co mają inni ?

      a może lepiej mieć takie drogi rowerowe niech np. Niemcy mówią czemu my nie mamy skoro w Polsce już jest ;-) Poza tym cały zachodni świat nagle zdecyduje że trzeba to jednak przebudować aby były te dogi co więcej będzie ich stać na to a Polskę ? i wtedy wszyscy będą pisać dużo jeżdżę po świecie i tam w każdym tunelu jest DROGA ROWEROWA ;-)

      • 6 3

  • u mnie w tunelu nie ma miejsca dla nikogo

    tylko metro codziennie wyjeżdza

    • 1 0

  • Dla rowerów i pieszych niech zbudują kładkę nad martwą Wisłą. (2)

    A co stać nas! Niech zachód paczy i się uczy.

    • 59 18

    • (1)

      Apacze sobie

      • 2 1

      • A Komancze sobie

        • 1 0

  • Tunel pod wisła

    Wszystko już ustalono, a te komentarze to można pisać i pisać.............i tak to nic nie zmieni!

    • 1 0

  • Tak trzymać (1)

    W ogóle wywalić rowery do lasu, będzie spokój z tą bandą rowerowych terrorystów

    • 6 2

    • tak wogule to powinno się wywalić takich pisowskich pomiotów jak ty

      • 0 4

  • ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości SKM Gdynia stocznia powinien stać zakaz dla rowerów (1)

    Tam w niedługim czasie przy kiepskich warunkach, szarówce dojdzie do tragedii. Zginie rowerzysta i wtedy będzie zdziwienie. Jak to, dlaczego?! Przejedź się jeden z drugim i zobacz, że zza zakrętu wyjeżdża się wprost na prawie stojącego rowerzystę, bo jest tam pod górę i rowerowe bezmózgi bez wyobraźni jadą tam w tempie marszowym bardzo wąskim odcinkiem jezdni z dwoma pasami w jednym kierunku. Czy wolno tamtędy przechodzić? Nie. To tym bardziej powinien stać tam odcinkowy zakaz dla rowerów w kierunku do stoczni, bo pieszy ewentualnie miałby gdzie uciec a z rowerem się nie da. Jeżdżę tamtędy rowerem, i zawsze przechodzę ten fragment chodnikiem, bo życie mi miłe . Jadąc samochodem nie raz ledwo ominąłem mądrego inaczej rowerzystę.

    • 3 1

    • Na Wiśniewskiego akurat jest ciąg pieszo-rowerowy i ruch rowerów się właśnie na nim odbywa.

      • 0 0

  • pojadę tam rowerem kiedyś w nocy...

    j.w.

    • 2 1

  • jak by rowery i piesi mogli chodzić tamtędy to by było fajnie - a gdańsk byłby wyjątkowy

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane