• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: ruszają badania dla gigantycznego "kreta"

Maciej Naskręt
4 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków.

Ruszyły prace geologów przy Martwej Wiśle w Gdańsku. Dzięki nim będzie można zaprojektować pierwszy w Polsce podwodny tunel dla samochodów. Geolodzy pomogą też konstruktorom, którzy specjalnie dla tej inwestycji zbudują gigantyczną maszynę-kreta. To ona przewierci się na drugi brzeg Martwej Wisły.



Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą.
Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 zleciła właśnie badania geologiczne gruntów w okolicach Martwej Wisły, niedaleko ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Powstanie tam pierwszy w Polsce podwodny i najdłuższy tunel samochodowy, który połączy Trasę Sucharskiego z Drogą Zieloną.

- Badania geologiczne posłużą projektantom podczas przygotowywania dokumentacji technicznej tunelu - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Specjaliści z miejskiej spółki podkreślają, że wyniki będą miały też wpływ na konstrukcję maszyny-kreta, która będzie drążyć tunel pod Martwą Wisłą. - Urządzenie, zwane też TBM (Tunnel Boring Machine) będzie skonstruowane odpowiednio do średnicy tunelu i skał znajdujących się pod rzeką. Dane od geologów posłużą konstruktorom - wyjaśniają pracownicy GIKE 2012.

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi o długości od pięciu do sześciu metrów każdego dnia. - Pojawią się pewnie miejsca, w których będzie pracować nieco wolniej - przyznają eksperci.

W ramach prac pod Martwą Wisłą powstaną dwa odwierty. Urządzone zostaną w nich tunele z jezdniami dwupasmowymi.

Zadanie wyznaczone GIKE 2012, oprócz kilometrowego, najdłuższego w Polsce tunelu dla aut, obejmuje realizację dróg dojazdowych. Powstanie ok. 1,2 km trasy dwujezdniowej, zapewniającej dojazd do tunelu.

Koszt realizacji tunelu wraz z drogami dojazdowymi oscyluje w granicach 600 mln zł. Pieniądze zostały zagwarantowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska na lata 2010-14. Część kosztów - ok. 40 proc. - pokryje Unia Europejska. Nowa Trasa Słowackiego i Sucharskiego figurują na liście projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Już wiadomo, że kierowcy nie pojadą na Euro 2012 nowym tunelem, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku. Zakończenie budowy nastąpi w 2014 roku.

Miejsca

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • mało tego (8)

    widziałem "to" w akcji
    to trzeba co najmniej paru km kw powierzchni dla zaplecza
    to "zwierzątko" ma min 800 m długości
    jak się wbije w grunt?
    gdzie?
    no - nie wariujmy - panie redaktorze

    • 14 41

    • do Pankracego

      No to gratuluje jak widziałeś kolego Pankracy TBM o długości 800 m ;-) Jeśli widziałeś "to" w takich rozmiarach w akcji to musiałeś być mocno nie w temacie ;-) Warszawski TBM ma 5,5 m średnicy i 70 m długości...

      • 0 0

    • (1)

      spoko, odpowiedni teren jest po obu stronach Wisły

      • 4 0

      • a i owszem

        MARTWA WISŁA W TYM MIEJSCU MA SZEROKOŚĆ około 80 m ! ! ! ! !

        • 0 0

    • to bedzie wersja MINI:-) (2)

      w skali 1:10

      • 8 4

      • (1)

        no chiba że tak
        mini=TBM
        dla Budynia
        łoooojjj

        • 1 7

        • czytanie ze zrozumieniem

          800 metrów to ma maszyna do wiercenia metra razem z taśmociągiem itp oprzyrządowaniem a samo wiertło z maszyną noszącą ma 30 metrów...

          • 14 0

    • Dwa lata temu pisali, że maszyna ma mieć 30 m długości.

      • 8 0

    • a i owszem

      ale maszyna o długości 800 m służy do wiercenia tuneli w pasmach górskich, chyba czytaliśmy ten sam artykuł na wp :D

      • 13 0

  • W Norwegii za podobne pieniądze buduje się tunele o długości 7 km na głębokości ponad 200 m. Co prawda jest to tunel jedno jezdniowy, ale dodatkowo wybuodawno jeszcze most o dł. 405m i jeszcze jeden mały tunelik. Koszt inwestycji w 2008r 122mln Eur.

    • 0 0

  • (2)

    to jest dobra maszyna nawet bardzo dobra w może w 1 miesiąc zrobić ten tunel nad martwą Wisłą

    • 0 0

    • nad?

      nad czy pod?

      • 0 0

    • miesiąc

      miesiąc to ją będą wieżć, następny miesiąc składać, później trzeba poświęcić, zastanowić się w który kierunku kopać i z której strony, sprawdzić czy kręci się w dobrą stronę (tj. czy ma właściwą orientację ) a później te przestoje .. bo zbacza, bo się zapycha, bo nie właściwa tarcza, bo za mało badań, bo kasy brakuje.....miesiąc...

      • 1 0

  • Krótko i na temat : - najpierw weźta i zróbta ten tunel... POPROSTU ZRÓBTA !! niech sie w końcu coś... UDA !! (1)

    .. apotem jazda ! - bedzieta kytykować, że za mały, za wąski,że sie nie nadaje.... itp. ... itd !! - Ech !! poloki... poloki... :)

    • 3 1

    • zróbta co chceta?

      a dasz kasę?
      ...góralu czy ci nie żal?

      • 0 0

  • "wiadomo, że kierowcy nie pojadą na Euro 2012 nowym tunelem" (1)

    no to sensowne jest, że jest to realizacja "zadania wyznaczonego przez GIKE 2012". tzn. bezsensowne

    • 3 0

    • to ma sens

      rozpocznie się przed 2012, po 2012 rozwiążą GIKE 2012, i sprawa z głowy tylko gdzie jest ta gdzie ta kasa? - w tunelu ? jakim... tunelu?

      • 0 0

  • śmiać mi sie chce (5)

    jak czytam Wasze pozal sie boże opinie,
    co drugi jest specjalistą w dziedzinie lotnictwa, geologi, prawa i repasacji pończoch.

    • 7 6

    • to sie śmiej...

      a ty na czym się znasz?

      • 0 0

    • A w szczególności.... (1)

      repasacji pończoch.... :) !

      • 1 0

      • repesacji!

        pesa pesa

        • 1 0

    • Do devilsplaything (1)

      Akurat każdy może łatwo sprawdzić do wiercenia jakiego rodzaju materiału skalnego, przeznaczone są te wielkie, sztuczne dżdżownice. Innego niż ten pod Motławą. Kiepsko sobie radzą z miękkimi skałami.

      • 2 1

      • " matematyku "... czy dwa dodać dwa .... jest zwsze CZTERY !?! - bo w polandii bardzo czesto.... NIE !

        a jesli > mc 2 = E .... to wszystko jest kupa... oprócz siusiu ... pozdro !

        • 0 0

  • A ja myslałem, że już dawno tunel był zaprojektowany, tylko kasy brakowało (16)

    widać od razu, że wybory samorządowe tuż, tuż - wszystkie zapomniane inwestycje wracają jak bumerang

    • 305 34

    • właśnie - obiecanki macanki przedwyborcze byle by znowu kadencję załapać na 4 lata, a przecież te inwestycję są dla naszego regionu konieczne !!!!!!!!!

      • 0 0

    • tunel (1)

      Podobne dwa "swiderki" wiercily tunele pod rzeka Brisbane w Australii

      Najglebsze miejsce por rzeka to 60 metrow. Po
      dwa pasy w kazda strone

      • 1 0

      • Tamten tunel ma 7 km długości, gdański 6 razy mniej. Aby zachować proporcjonalność (spadek drogi), musiałby być zaledwie 10 m poniżej wody. Trochę mało. Z jakiegoś powodu schodzili 60 m pod wodę.
        Temat wygląda ma mżonki przedwyborcze i ucichnie na 4 lata.

        • 0 0

    • zaprojektowany był poziomy przebieg tunelu (4)

      natomiast nie zrobiono badań geologicznych, które pozwoliłyby ustalić, na jakiej głębokości wiercenie będzie optymalne oraz jaką strategię wiercenia użyć (wiercenie ciągłe / wiercenie z utwardzaniem złoża betonem)

      • 7 4

      • jestem pełen podziwu dla Ciebie! (3)

        komentarze na trójmiasto.pl z dnia na dzień są na coraz niższym poziomie i nie wiem, czy jest sens się wysilać w tłumaczeniu czegokolwiek. Niektórym się wydaje że wybudować tunel, to jak zatemperować ołówek - od pomysłu do realizacji krótka droga. Jakby się tunel zawalił, to by dopiero było wielkie larum, ale my lubimy narzekać...
        jeszcze jedno, do tych, którzy wszędzie widzą tylko kiełbasę wyborczą: ta inwestycja ma określony i realizowany harmonogram prac i ciężko ją zrealizować od pomysłu do otwarcia tak, żeby nie zahaczała o jakieś wybory... chyba, że waszym zdaniem na pół roku przed wyborami nie powinno się podejmować żadnych decyzji... tylko, że wtedy te podjęte na rok przed wyborami będą dla was wyborcze

        • 5 4

        • nie chrzań, migu (2)

          problem nie w komentarzach, tylko w okłamywaniu społeczeństwa i fałszywej propagandzie sukcesu. Już od kilku lat słychać że projekt tunelu jest gotowy. Jak dobrze poszukasz, to nawet znajdziesz artykuły z deklaracjami, że do 2010 miał być ten tunel *oddany do użytku*. A prawda jest jak widać taka, że to tylko częściowo przygotowany projekt, odgrzewany na okres przedwyborczy. Tylko ta sztuczka może tym razem nie zadziałać, bo ludzi nie da się na okrągło w konia robić.

          • 3 1

          • znawca?! (1)

            rozumiem, że doskonale orientujesz się w procedurach i dokładnie wiesz, kiedy powinny być wykonane badania geologiczne!
            poza tym jak muł nie pamięta faktów, to pod artykułem są wcześniejsze artykuły... polecam ten z 4listopada 2008, kiedy wiadomo jedynie jaką metodą będzie budowany i że w 2010r. ma zacząć się trwająca 4 LATA budowa!!! Ponadto koszty określone zostały na podstawie kosztów budowy innych tuneli, więc nie wiem jak by musiał wyglądać projekt w rozumieniu inżynieryjnym, skoro tak szacowane są koszty.
            Generalnie nie powiem gdzie jesteś z całą swoją wypowiedzią, ale oczywiście ja tu chrzanie!

            • 1 2

            • ale migu, coś zrozumiałeś

              czy czytanie ze zrozumieniem też nawala?

              Nie piszę o procesie inwestycyjnym tylko o kłamliwej propagandzie przedstawiającej rozbabrany projekt jako coś gotowego, skończonego i już-prawie-zaraz-wybudowanego. Tak się długo ludziom budyniu z mózgu robić nie da...

              • 1 1

    • Droga zielona, Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, tunel pod Martwą Wisłą, Budyń Lake, muzeum II WS i oczywiście ECS pomijając wiele pomysłów i cudów na kiju... wszystko będzie, ze wszystkim zdążymy

      • 3 1

    • racja kolego więc Ty jako (może) mieszkaniec Gdańska .... (6)

      ....będziesz mógł rozliczyć ich w najbliższych wyborach!!

      trzeba otwierać ludowi oczy na wiecznych pasibrzuchów radnych,, lans lans lans przed wyborami!!!!

      • 26 7

      • (5)

        I Ty masz racje Walonku tylko rozliczyc ich i wyp.... na zbity pysk!!!tylko to srodowisko nie znosi pustki i zaraz znajdzie sie nastepny cfaniak ktory omami swoj elektorat i dojdzie do lokalnego koryta!!!Ludzie patrzmy tej cholocie na lapska!!!

        • 18 3

        • nowi? starzy? (4)

          tak sie zastanawiam co lepsze/gorsze?1. starzy wyjadacze, którzy swoje już wzięli i w zasadzie ustatkowani boją się przegiąć w 'braniu' więc oszczędnie podchodzą do tego tematu2. nowy narybek, który musi dopiero sie swoje nachapać i bez skrupułów będzie kombinował jak tu sie nie narobić, a dorobić...I tak źle i tak niedobrze, ale...

          • 23 5

          • (3)

            Nikt nie wział tyle, żeby nie chciał więcej. Tyle że - mały bierze mniej, duży więcej.

            • 18 4

            • nowi? (2)

              Ja jestem jednak zdania ze stary znając temat będzie ostrożniejszy, a świeżak jak pies spuszczony ze smyczy na ślepo brnie w ten 'biznes'. Taki to już problem systemowy ze do koryta pchają sie nie ci co powinni (bo mają wiedzę, doświadczenie, a może i kasę?) tylko średnio zamożne cwaniaki chcące sie szybko dorobić... a że zmienią nas za 4 lata jak okaże się jesteśmy co do joty jak poprzednicy (a może nawet gorsi?)... kogo to obchodzi bo w swojej kadencji swoje zarobimy...

              • 11 5

              • (1)

                Mały i nowy jeszcze nie ma wyobraźni, ile można wziąć, więc bierze ostrożnie. Rutyna i większy apetyt przychodzi z czasem.
                Co nie znaczy,że nie trzeba co jakiś czas przewietrzyć gabinetów.

                • 7 3

              • budynia trzeba odsunąć

                ale nie zmieniać na jakiegoś kurskiego oszołaoma tylko na takiego który spokojnie będzie realizował linię poprzednika (i nie wymiecie wszystkich dobrych urzędników) a jednoczesnie troche lepiej odczuwał nastroje społeczne bo budyn mam dziwne wrażenie nie liczył sie już z nikim (oprócz siebie)

                • 10 3

  • TUNEL W GDAŃSKU?

    OBY NIE SKOŃCZYŁO SIĘ JAK ZAWSZE......Z DUŻEJ CHMURY MAŁY DESZCZ!

    • 1 1

  • będzie jak pod kanałem La Manche, super atrakcja (11)

    i miasto się odkorkuje, oby jak najszybciej zrealizowali inwestycję

    • 130 14

    • (7)

      Będzie atrakcja. Jak długo trwa wypompowanie wody z takiego tunelu? Bo że go kiedyś zaleje, to pewne. Jak wczoraj warszawskie metro.

      • 7 9

      • (6)

        Hamburga ma pod rzeka Elba, szersza duzo od Martwej Wisly dlugi tunel, i nigdy go nie zalalo, to dlaczego ma ten tunel zalac?

        • 2 1

        • bo to jest polska i gdańsk

          • 0 0

        • bo to Polska właśnie (4)

          w Sopocie "tunelik" (w porównaniu do opisywanego) miał tez być tak zrobiony żeby go nie zalało...
          dziwnym trafem nie wiedząc dlaczego wszystkie wody dookoła tam spłynęły i ponad metr wody było po zeszłorocznych ulewach....

          • 2 1

          • samych inżynierów tu widzę (3)

            i specjalistów od tego typu obiektów

            • 2 2

            • raczej dobrych obserwatorów (2)

              a co? z faktami się nie zgadzasz?

              brzydkie fakty.. niedobre..

              • 2 1

              • problem w tym (1)

                ze w tej peplaninie pseudo-ekspertów faktów jest niewiele, żeby nie powiedzieć wcale!

                • 0 1

              • aaa.. czyli społeczeństwo jest winne, że jest niedoinformowane?

                brzydkie społeczeństwo, niedobre..
                no ca za ludzie, panie..

                • 2 0

    • (2)

      Nie dość że pierwszy w Polsce, to jeszcze najdłuższy :) Panie Naskręt...

      • 8 1

      • Czytaj ze zrozumieniem.... (1)

        Pierwszy w Polsce pod wodą i ogólnie najdłuższy ze wszystkich tuneli w Polsce. Prawda, jakie to proste?

        • 7 3

        • A ile będzie miał metrów,

          że ma być najdłuższy?

          • 1 0

  • Tunel i Obwodnica Poludniowa pozwolą na Odkorkowanie Centrum kierując cały tranzyt na obwodnicę.

    Wreszcie nie będą nam zanieczyszczały zabytkowe Sródmieście cięzarówki i Tiry

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane