• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty przed wrześniem

Maciej Naskręt
16 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu wraz z instalacją do mrożenia gruntu w przejściach poprzecznych.
  • Trwają prace w budynkach technicznych po obu stronach tuneli.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Roboty przy przejściu poprzecznym.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą - okolica przejścia poprzecznego.
  • Betonowanie ścianek pod płytę jezdni.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Montaż otuliny ognioodpornej na ścianach tunelu.
  • Prace przy betonowaniu ścianek pod płytę jezdni.

Już nie w czerwcu, ale nie później niż we wrześniu zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą. Powód? Wciąż trwa wykonywanie przejść poprzecznych między dwiema nitkami przeprawy. A przed budowlańcami trudne procedury odbioru obiektu.



Czy opóźnienie w budowie tunelu jest dla ciebie problemem?

Pod ostatnim naszym artykułem na temat postępu prac na budowie tunelu pod Martwą Wisłą pojawiły się krytyczne komentarze na temat planowanego na czerwiec otwarcia przeprawy. Czytelnik o pseudonimie "były OHL-owiec" napisał: - Tak się składa, że podwykonawcy już mają przedłużoną umowę do 31 października 2015 r. i na pewno nikt nie otworzy tego tunelu w czerwcu. Zobaczycie jak za kilka miesięcy spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie zrzucała winę na trudne odbiory, na straż, że to pierwszy tunel w Polsce itd. W  międzyczasie oczywiście będą kończyć robotę. I tak fajnie, że w październiku lub listopadzie nim pojedziemy i się z tego cieszę tak jak i wy, ale nie lubię jak ludziom się kit wciska.

Tymczasem według GIK w tym tygodniu powinno rozpocząć się betonowanie ostatniej części przejścia poprzecznego nr 1 - od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. To oznacza, że niedługo prace przy nim zostaną zakończone.

Wykonawca pracuje przy każdym z siedmiu przejść poprzecznych: w przejściu numer dwa betonowana jest belka górnej ramy portalowej, zaś w strefie środkowej zbrojona jest dolna obudowa. Podobne prace toczą się przy przejściach numer trzy, cztery i pięć. W przedostatnim i ostatnim z przejść zakończono drążenie pomiędzy oboma tunelami i wykonano obudowę tymczasową.

- Prace przy przejściach łączących oba tunele trwały jednak dłużej, niż zakładał harmonogram wykonawcy. Wynikało to z potrzeby zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i bardzo trudnych i różnorodnych warunków gruntowych w każdym z przejść, które wymusiły dłuższy okres zamrażania gruntów - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zakładano, że zamrażanie każdego z przejść potrwa około czterech tygodni. Na pierwsze z nich potrzeba było jednak 12 tygodni, a na każde kolejne osiem. To uniemożliwia otwarcie tunelu w czerwcu, tak jak zakładano. - Szacujemy, że prace budowlane zakończone zostaną do końca czerwca, co pozwoli na rozpoczęcie testów i prób urządzeń systemów wentylacyjno-nawiewnych oraz przeciwpożarowych i końcowych odbiorów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

  • Na czas prac przy montażu szalunków i zbrojenia ścian pod płytę jezdni do wnętrza tunelu wjeżdża ciężki sprzęt.
  • Prace przy zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni na ścianach.
  • Zbrojenie płyty jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie płyty jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Ściana dzieląca dwie nitki tunelu.
  • Na zdjęciu widać poziom, na którym zostanie wykonana jezdnia.
Prace przy przejściach to jednak nie wszystko, co dzieje się na budowie. Ponad 450 osób pracujących na trzech zmianach wykonuje prace przy budowie konstrukcji jezdni w obu tunelach, przy czym w kluczowym dla robót tunelu T2 jest kolejne usuwanie instalacji mrożących, które znajdują się obecnie przy każdym z przejść.

Ogromne agregaty chłodzące blokują betonowanie ścian, na których w połowie wysokości tunelu powstanie jezdnia. Ale pierwszy - około 180-metrowy odcinek jezdni w tunelu już jest i stopniowo w obu rurach powstają kolejne odcinki.

W piątek i sobotę zabetonowany zostanie ostatni strop nad komorą startową. Intensywnie toczą się prace związane z układaniem obudowy ognioochronnej.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz przejście tunelem mieszkańców w październiku 2014 r.

Opinie (256) 9 zablokowanych

  • latem by się przydał

    • 1 0

  • tylko i wyłącznie decyduje kalendarz wyborczy (3)

    no i kłopoty Pawła A./

    • 5 5

    • (2)

      Nie, matole,liturgiczny, żeby xionc miał kiedy pokropić!

      • 1 1

      • pamiętamy 4 maja 1999 roku (1)

        gdy niejaki Paweł A oraz biskup /ten od Stella Maris/ otwierali mostek przy młynie w Oliwie.
        A ty matole chyba o tym nie wiesz znakiem z komórki PR

        • 1 3

        • tatak Paweł A zostanie rozliczony z każdego snia swojego marnego życia

          takie daty tez pamietamy gdy przypadkiem na 1 go maja nie wywieszano flag a otwarcia nowego ptzrjazdu nie moazna było dokonac bo zle sie data im kojarzyła

          • 0 3

  • Przed wyborami do sejmu (4)

    Dziwnym trafem wszystkie wszystkie większe inwestycje oddane zostaną przed wyborami do sejmu.
    Pan dziennikarz jest tak kompetentny że 'pisze" artykuły zgodnie z wytycznymi notki prasowej dla dziennikarzy przygotowanej przez rzecznika prasowego.
    W lutym co innego pisał dziennikarz i nagle po 3 tygodniach pojawiło się 3 miesięczne opóźnienie.
    Rzetelność dziennikarska to coś co szwankuje co niektórym.

    • 60 27

    • Wobory do sejmu, wybory prezydenckie, wybory samorzadowe, wybory do europarlamentu

      Tylo prezydenckie co 5 lat. Reszta co 4. Wynika z tego prosto, ze praktycznie co roku sa jakies wybory.

      Wynika z tego, ze biadolisz. Kiedy maja oddawac, aby ktos sie nie przyczepil, ze przed wyborami. Poza tym - win narod. Jesli politycy widza, ze za zdjecie na budowie dostaja 5% wiecej, to beda miec tylko zdjecia na budowie.

      • 4 2

    • ciekawe juz wtedy wiedziałem ze bedzie opóznienie jak zawsze!!Lemingom mozna kazdą bzdure wcisnac

      UE to najlepsza dla nich wymówka od początku! Po prezydenckich za późno wiec trzeba do sejmu ustawic. A potem zatruć i zniszczyć nam Park Reagana drogą zieloną

      • 2 6

    • To nie tylko rzetelność...

      ... to brak wiedzy i niekompetencja. Niestety dziennikarze, z reguły, nie są specjalistami w branży, a na realizacji projektów o czasie i w określonym budżecie się nie znają. Nie znają się też na sprawach prawnych. Czekają więc na notki manipulujących rzeczników, kolegów po fachu, z reguły w odstępach regularnych, albo szukają informacji "poza kamerą". Ale ludzie się boją o pracę, więc czasem tylko ktoś napisze coś na forum. Wtedy szybko kciuki w dół dopisują piarowcy, by zrównoważyć głosy tych co wiedzą (inni się nie odzywają) i jakoś dalej leci. W sprawie tunelu jest najciekawiej w sferze prawnej i finansowej w związku z należnymi karami i upływem czasu na dofinansowanie UE. Bo budowlanka, cóż, wykonawca słabo zorganizowany, to wykonuje wolniej niż zaoferował w umowie. Na to nikt, poza nim, nie ma wpływu. Rzeczywiście, istotne są tylko wybory i odbiory na siłę, z wieloma usterkami, czy nie skończonymi pracami, by jednak tę wstęgę przeciąć na czas.

      • 2 4

    • Do wyborów zostało jeszcze trochę czasu. W tym roku trzeba domknąć wszystkie inwestycje ze względu na terminy rozliczeń dotacji unijnych.

      • 8 6

  • przy okazji moze zainteresujecie się elewacją szkoły filmowej w Gdyni? (1)

    bo wyglada na to, że ładny projekt zostaje zmieniony i bedzie wygladał całkowicie inaczej

    estetyka poszła sie walić

    • 4 0

    • niestety zaczyna to wygladac okropnie

      • 0 2

  • GIK i jego sukcesy (15)

    A jaką budowę GIK z panem Trykosko zakończył i oddał w terminie? Spółka, która miała za zadanie wybudować i oddać tylko kilka najważniejszych inwestycji komunalnych w ramach przygotowań do Euro 2012 (pamięta jeszcze ktoś taką imprezę?) większość z tych obiektów oddała z duuużym opóźnieniem ale jakimś dziwnym trafem funkcjonuje i ma się całkiem nieźle do dzisiaj (dopiero teraz się stopniowo likwiduje). Cóż, dobre stołki i posady żal rzucać więc trwało to trzy lata....

    • 23 8

    • pustogłowie (3)

      Jakby ktoś sie pofatygował przeczytać umowy, to by zobaczył, że niektóre umowy nawet nie zostały zawarte przed Euro 2012, bo nigdy nie miały być przed nim skończone. Ale mieleć ozorem - jak najbardziej.

      • 3 7

      • (2)

        Gdzie są pieniądze za Słowackiego??? podwykonawcy do dzisiaj nie mogą się wykaraskać z kłopotów z Hydrobudową na cudownej budowie nadzorowanej przez GIK!

        • 10 2

        • podpisują co chcą

          Współczuję głupoty, albo podpisywania umów bez pokrycia. Tak jak frankowcy. Wziąć i skorzystać, ale nie oddać, jak się samemu przegięło. To samo z umowami. Zapłącili, to się udało, a jak nie, to winni oni

          • 4 0

        • Zaraz koło pieniędzy za las.

          • 1 0

    • (2)

      GIK z BIEG2012 ci się poryrało. GIK to inwestycje KOMUNALNE, a nie sportowe.

      • 3 3

      • (1)

        Jedno i drugie to spółki miejskie - jak zwał tak zwał.

        • 5 2

        • Oto poziom świadomości politycznej przeciętnego Polaka - ONI to układ, klika i monolit. A na jesień złote rybki z lemingami znów idą do urn!

          • 2 3

    • (7)

      Wiadomo o co chodzi...
      W tym mieście od budowania jest: ZdiZ, DRMG, GIK, WPR i pewnie coś tam jeszcze.
      Ale ktoś musi tworzyć żelazny elektorat.

      • 8 6

      • (5)

        Chłopie , na samym stadionie są 3(!!!) spółki miejskie które "czymś" się tam zajmują :) a zerknij na przerost zatrudnienia w Melioracjach czy GIK-u - na normalnych warunkach rynkowych takie "firmy" nie przeżyłyby miesiąca :)

        • 9 5

        • (4)

          Jesteś ekspertę kadrowcę meneżerę?

          • 3 6

          • (3)

            Nie , po prostu prowadzę prywatną firmę i potrafię liczyć :)

            • 4 3

            • (2)

              I o 9:¹¹ trollujesz na trolmieście, zamiast naganiać i dopieszczać klientów? Oj, długo ta firma nie pociągnie.

              • 6 6

              • "Ciągnie" już kilkanaście lat i nie narzekam. I podatnicy nie dokładają do mojej działalności - i dlaczego pisanie o faktach nazywasz "trollowaniem"? Czy Ty jako urzędnik miejski nie powinieneś teraz robić czegoś innego? :) no chyba że to jakiś nowy etat w miejskiej spółce..

                • 8 5

              • To jego problem jak nie pociągnie, natomiast GIK nie jest firmą prywatną i w tym problem.

                • 7 1

      • Nie ma co minusować urzędnicy.

        • 7 6

  • Powinniśmy się przyzwyczajać ...

    do tego że nigdy,nic na czas - W Gdańsku .

    Dlaczego !?

    • 3 7

  • czołgi

    A czemu nikt nie powie co robią czołgi na nabrzeżu szczecińskim przykryte plandekami, (skąd wiem ze to czołgi) moim poznać po gabarytach a lufa jest osobno zaplandekowana. Pozdrawiam.

    • 3 1

  • lol

    • 0 0

  • a jakie jest opóźnienie przy budowie tunelu pod torami w chyloni?

    • 6 0

  • Budyniowa kasa się zapełni jak przejazd będzie płatny!

    zróbcie bramki jak na A1, żaden "geniusz" z UM jeszcze na to nie wpadł? :P

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane