- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 2 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (40 opinii)
- 3 Od soboty spore utrudnienia na A1 (52 opinie)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (306 opinii)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (80 opinii)
Tunel pod Motławą. Projektanci: maszyną TBM na pewno go nie wydrążymy
W planach Gdańska jest budowa kolejnego odcinka ul. Nowej Wałowej. Jej elementem będzie wykonanie przeprawy przez Motławę . Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. Zdaniem projektantów użycie maszyny TBM raczej nie wchodzi w grę. A to oznacza, że na pewien czas trzeba będzie zamknąć żeglugę na Motławie.
Nowa droga, zdaniem planistów, będzie chętnie wybierana przez kierowców. - W 2025 r. ma się tam pojawić od 1300 do 2800 pojazdów na godzinę w zależności od odcinka. 10 lat później ma się tam poruszać już 2,9-3,2 tys. pojazdów na godzinę. Ulica Nowa Wałowa odciąży oś komunikacyjną: Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie - mówi Anna Dobrowolska z zespołu prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Warto tutaj zaznaczyć, że właśnie powstaje 1,2-kilometrowy szlak ul. Nowej Wałowej wraz z estakadą i wiaduktem (jedna nitka) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na terenach postoczniowych - budowa Młodego Miasta. Inwestorem jest spółka BPTO, planująca również w sąsiedztwie budowę obiektów mieszkalno-handlowych z apartamentami w stylu penthouse i pomieszczeniami biurowymi.
Dawne zakłady Elmor do końca roku ustąpią zaplanowanej do przedłużenia ul. Nowej Wałowej i przyszłemu miejscu budowy przeprawy przez Motławę.
Wszystko zatem wskazuje na to, że będzie to tunel pod rzeką. Również obecne władze Gdańska ku temu się skłaniają. Stąd zapytaliśmy największe biura projektowe w Gdańsku, jak może ten obiekt wyglądać i w jakiej technologii będzie prowadzana jego budowa.
Czy zastosowanie maszyny TBM jest w tym projekcie zasadne? - Raczej nie. Wymagałoby to obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m, co eliminowałoby tramwaj - nie mógłby wyjechać z tego tunelu. Ponadto przy realizacji przeprawy tunelowej w tym miejscu trzeba pamiętać o zabezpieczeniu obiektu na wypadek powodzi. Teren Młodego Miasta znajduje się na poziomie 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a minimalna rzędna przeciwpowodziowa dla tego terenu wynosi 2,5 m - ocenia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
- Budowa tunelu przy użyciu maszyny TBM, pod niewielkiej szerokości rzeką, jest nieopłacalna ekonomicznie. Moim zdaniem, dużo prostszym rozwiązaniem będzie metoda zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu o wymaganym przekroju w tzw "suchym doku", przetransportowaniu tego elementu w miejsce wbudowania oraz zatopienie. Przed tą operacją należy wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby osadzić konstrukcję i ją zasypać. Niewątpliwą zaletą tuneli zatapianych jest dowolność przekroju - niekoniecznie okrągłego, co wymusza np. maszyna TBM - mówi Tadeusz Stefanowski z Transprojektu Gdańskiego, projektant m.in. wiaduktu Trasy W-Z w Gdańsku nazywanego czasem "Okiem Saurona".
To jednak spowoduje zamknięcie na pewien czas żeglugi. Projektanci jednak liczą się z tym mankamentem, ale biorą też pod uwagę pory roku wymuszające znaczną bądź znikomą żeglugę. Stąd można ten problem skutecznie rozwiązać.
Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą wzbudziła pewne kontrowersje, głównie z uwagi na brak chodnika dla pieszych i drogi dla rowerów. Nikt chyba nie wyobraża sobie, by do tunelu pod Motławą pieszych i rowerzystów nie wpuścić. - W przypadku dopuszczenia ruchu pieszego bądź rowerowego konstrukcja musi być rozdzielona. Tunele zatapiane pozwalają na kształtowanie przekrojów prostokątnych ze ścianami - przeponami oddzielającymi poszczególne środki transportowe - mówi Tadeusz Stefanowski.
Budżet miasta nie jest studnią bez dna i może okazać się, że stać nas tylko na pewną część projektu. Czy w grę wchodzi etapowanie przedsięwzięcia? - Budowę tuneli można etapować, ale jest to w tym wypadku nieopłacalne - mówi Jan Kosiedowski i wtóruje mu Tadeusz Stefanowski: - Wykonanie tunelu w jednym etapie prawdopodobnie będzie korzystniejszym rozwiązaniem w tym konkretnym wypadku.
Miejsca
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2013-12-05 21:06
panie maćku brawa za artykuł
teraz czyta się pańską pracę z przyjemnością, a projektantom polecam most obrotowy, atrakcja i funkcjonalność
- 4 1
-
2013-12-05 21:06
Jakie tam tunele zatapaialne... Zamykamy śluzy i mamy suchą Motławę. (4)
Ewentualnie robimy 2 tamy które rozdzielą Motławę na szerokości np. 200 metrów , żaden wielki problem. Naprawdę. Ostatnio przy Stągwiach Mlecznych robiono nabrzeże ta metodą, - znana od kilkudziesięciu lat, stosowana np. przy budowie wiaduktu i trasy AK wiele lat temu - paluje się i zakłada ścianę z profilowanych długich płyt metalowych które zachodzą na siebie przy wbijaniu w grunt , mają one swoją nazwę ale zapomniałem, o filmik był na Trojmiescie o tym nawet jak robili nabrzeże Motławy przy Stągwiach.
Naprawdę byłby to mały koszt jak na taką invwstycję.
Potem robimy sobie co chcemy w suchej Motławie.
Pod Martwą Wisłą też nie wiem po co kupili / wypożyczyli kreta od Hansa za 900 mln.
Polscy górnicy zrobiliby to za 100 mln i szybciej.
-Wykopali już grube tysiące kilometrów na głębokościach 800 metrów bez problemu i to takie chodniki po których harcują górnicze kombajny....
No cóż skoro mamy drogie autostrady to i tunel musi być drogo zrobiony...
Inna sprawa że tereny przy Motławie hen aż po / za Teatr Wybrzeże są położone na mułowo-piaskowo-wodnistym terenie... np. kościół Mariacki musiano usadowić na 1500 dębowych palach... Ten tunel to grubsza sprawa wyjdzie z tego powodu.
I jeszcze jedno, za 20-50 lat i tak zaleje to woda... Cały Gdańsk aż po wzgórza morenowe.- 9 7
-
2013-12-05 21:09
ale przez te 20-50 lat pare razy zalejemy robaka, może nawet w tunelu
- 2 0
-
2013-12-05 22:33
Gdansk zaleje cofka po Ksawerym,a nastepny bedzie huragan budyn;)
- 1 1
-
2013-12-05 23:47
(1)
Nazywa się ścianka Larsena.
- 3 1
-
2013-12-06 00:01
no wałśnie
dzieki
- 0 0
-
2013-12-05 21:08
Naskręt swoje
Oko saurona!!!! Buahahahaha
- 4 1
-
2013-12-05 21:49
Czy to babranie w Motławie nie zniszczy jej przyrody? (1)
to nie jest martwa rzeka....
- 3 1
-
2013-12-05 22:35
W tym scieku jest przyroda?chyba kielbie w twoim lbie!
- 2 1
-
2013-12-05 22:54
Żegluga w tej części Motławy i tak jest niczym. W porównaniu z czasami, gdy Gdańsk rządził na morzu.
Nikt nie zauważy różnicy, na czas budowy. Jakby Bałtyk zniknął, też. Gospodarka morska jest fikcją.
- 4 1
-
2013-12-05 23:16
Jak nie starczy pieniędzy na cały tunel można wykonać połowę. Od jednego brzegu do połowy rzeki. Sukces połowiczny ale jednak sukces. A o jakich stakach oni mówią? Przecież dalej niż do mostu za Zieloną Bramą nie popłyną. Przystań pasażerską można zrobić przed mostem , dla turystów żaden problem podejść kawałek albo podjechać tym małym autobusem. Dodatkowo ożywi się dalsza okolica wzdłuż nabrzeża Motławy.
- 7 2
-
2013-12-06 09:27
Tunel pod pachołkiem
Gdzie pod pachołkiem jest jakiś tunel? Chyba nory lisów a nie tunel?
- 1 1
-
2013-12-06 09:28
hura
LEMINGI przkopia łopatami
- 1 1
-
2013-12-06 09:41
Te dane planistów są wręcz oszałamiające !!!!!
Tylko co z tego ? Zanim przyjdą te lata, które sobie zaplanowali z tym ruchem, to ta wspaniała arteria porośnie trawą. Bo po co komu droga znikąd (znad kanału)do al. Zwycięstwa bez dojazdów i zjazdów. Kolejny bezsensowny, koszmarnie drogi pomnik budynia.
- 4 1
-
2013-12-06 10:30
tuskolandia ŻON-dzi (przepisuje wszystkie aktywa na żony ... ) i dzieli ... głownie między swoich ... by żyło się lepiej
takie marnowanie pieniędzy to tylko w Polsce jest możliwe ... tunel wart kilkunastu mostów , maszyna do drążenia tunelu pod rzeką nie może wiercić (to po kiego ... tak drogą maszynę zamawiano i kupowano ... kto na tym się dorobił ? ... a pod Motławą to co , będą łopatami kopać ? połowa ulic w mieście dziurawa , większość bez odpowiednich chodników i oświetlenia a tunel sobie budują chyba żeby szybciej spitolić do europarlamentu na ciepłe posadki załatwione przez kolesiów ...
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.