• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po zamknięciu tunelu, nie przestawiono świateł

Maciej Korolczuk
29 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 12:59 (30 sierpnia 2017)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum. W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum.

Zamknięcie tunelu pod Martwą Wisłą sprawiło, że początek tygodnia kierowcy jadący przez Letnicę, Zaspę, Brzeźno i Dolny Wrzeszcz spędzili w korkach, tracąc w nich co najmniej kilkadziesiąt minut. Z kilometrowymi zatorami do centrum Gdańska nie był w stanie poradzić sobie także system Tristar. Jak tłumaczą urzędnicy, zielonego światła w Śródmieściu nie da się wydłużyć, bo korekty w sygnalizacji "przyniosłyby więcej szkód niż pożytku".



Aktualizacja 30 sierpnia, godz. 12:59: Ok. godz. 13 drogowcy otworzą jeden z dwóch pasów w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Stogów. Jezdnia będzie częściowo otwarta do godz. 22.00. Wówczas tunel ponownie zostanie zamknięty do czwartku do godz. 6.00.

Otwarto jeden pas w tunelu w stronę Stogów



W czwartek od godz. 6.00 drogowcy znów udostępnią kierowcom jeden z dwóch pasów, a przed północą zostaną otwarte już oba pasy w stronę Stogów.




Czy zaskoczyły się poniedziałkowe utrudnienia na drogach w Gdańsku?

W poniedziałkowe popołudnie wszyscy zwolennicy i przeciwnicy tunelu boleśnie przekonali się, ile podwodna przeprawa znaczy w układzie drogowym Gdańska. Choć zamknięto tylko jedną z dwóch rur, pół miasta utknęło w gigantycznych korkach. I to na długie godziny, także poza szczytem komunikacyjnym i mimo tego, że ruch w wakacje jest mniejszy, niż w czasie roku szkolnego.

W krytycznym momencie najdłuższy korek rozciągał się na 5-kilometrowym odcinku między rondem przy Marynarki Polskiej zobacz na mapie GdańskaHuciskiem zobacz na mapie Gdańska. Przez kilka godzin korki dokuczały też kierowcom na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, a także na Drodze Zielonej zobacz na mapie Gdańska, Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, zatkany był też węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska.

Kierowcy, ale też pasażerowie komunikacji miejskiej po raz kolejny nie odczuli działania systemu Tristar. Jak się okazało, na żadnym ze skrzyżowań w najbardziej zatłoczonym Śródmieściu Gdańska nie zmieniono programu sygnalizacji, by maksymalnie wydłużyć fazę zielonego światła dla kierowców omijających zamknięty tunel. Dlaczego?

Czytaj także: Urzędnicy twierdzą, że Tristar przyspieszył Trójmiasto.



- Bardzo znaczących zmian w programie świateł na Hucisku rzeczywiście nie robiliśmy - przyznaje Robert Krasowski, p.o. kierownika Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - W poniedziałek sam system Tristar próbował dostosować długość zielonego światła na Hucisku i dodawał w zależności od potrzeb od 3 do 6 sekund. Wydłużenie zielonego światła w centrum wymagałoby przygotowania nowych programów dla trzech lub czterech skrzyżowań. Naszym zdaniem nie było takiej potrzeby. Nad prawidłowym funkcjonowaniem sygnalizacji i tym, jaki program z danego sterownika wybierał system Tristar, czuwał nasz operator. I tak będzie także dziś i w kolejnych dniach. Trzeba podkreślić, że mamy tam bardzo ograniczone możliwości działania, bo czasy są tam i tak mocno "wyżyłowane" na wszystkich relacjach. Tzn. każda zmiana ustawień świateł odbiłaby się na pozostałych relacjach.
Po trzech dniach korki znikają?

Inżynierowie tłumaczą, że tymczasowa zmiana organizacji ruchu np. spowodowana remontem drogi, zazwyczaj trwa dłużej niż obecne kilkudniowe zamknięcie tunelu. 3-4 dni to według nich czas, w którym kierowcy przyzwyczajają się do zmian, szukają alternatywnych tras, przez co ruch się rozkłada, a korki maleją.

- Mając to na uwadze, nie chcieliśmy wprowadzać żadnych drastycznych zmian, właśnie dlatego, że mieliśmy z tyłu głowy, że po trzech dniach będzie "po temacie". Liczymy, że zamknięcie tunelu potrwa krócej niż do czwartku, a utrudnienia dla kierowców będą mniejsze - dodaje Krasowski.
Nasz rozmówca podkreśla, że ta nieco pasywna, zdaniem kierowców, postawa inżynierów ruchu wynika tylko i wyłącznie z tego, że utrudnienia - choć korki są znaczne - potrwają relatywnie krótko, a zmiany mogłyby "wyrządzić więcej szkód, niż korzyści". Dodaje, że celowo tunel został zamknięty właśnie teraz, a więc w ostatnim tygodniu wakacji, gdy "turystyczny ruch" maleje, a jednocześnie nie zaczął się jeszcze rok szkolny.

Kierowcy mają na ten temat nieco inne zdanie. Niestety też, po raz kolejny okazuje się, że system Tristar w kryzysowych sytuacjach na drogach, a z taką mieliśmy do czynienia w poniedziałek, jest zupełnie nieprzydatny. Inżynierowie określają go jako "system wolnonadążny", co w praktyce oznacza, że zanim dostosuje on dany program do sytuacji panującej na drodze, korka w tym miejscu może już dawno nie być. Systemowi pomóc w szybszym i skuteczniejszym działaniu może tylko operator, który z danej biblioteki wgranych programów wybierze ten właściwy.

Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej. Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej.
Dlaczego tunel zamknięto aż do czwartku?

Jeszcze w poniedziałek rano, gdy kontaktowaliśmy się z zarządcą tunelu wydawało się, że prace idą zgodnie z założonym harmonogramem i nitka w kierunku Stogów zgodnie z planem zostanie otwarta we wtorek rano. Kilka godzin później otrzymaliśmy jednak komunikat, że prace gwarancyjne się przedłużą. Jak się okazało, po uszczelnieniu rury w miejscach, gdzie wystąpiły tzw. przesiąki, woda znalazła ujście w innych miejscach.

- Każda tuba składa się z pierścieni, między którymi są uszczelki. W sumie daje to ok. 7 tys. połączeń. Na pięciu z nich - i w jednej, i w drugiej tubie - pojawiły się przesiąki wody. Pierwsze z nich zaobserwowaliśmy już jesienią ubiegłego roku. Celowo czekaliśmy jednak z ich usunięciem, by po pierwsze zrobić wszystkie za jednym razem, a po drugie wykorzystać zamknięcie tunelu do przeprowadzenia w nim innych prac serwisowych - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Prace w tunelu trwają od soboty.
  • Zawilgocenia w pięciu miejscach zostały zlikwidowane, ale pojawiły się dwa kolejne. Na decyzję o powtórnym otwarciu tunelu trzeba zaczekać do jutra.


- Aby zlikwidować przesiąki niezbędna była iniekcja, a więc wstrzyknięcie w te miejsca uszczelniacza. Niestety po 24 godzinach okazało się, że woda poszukała ujścia i pojawiła się na tych samych uszczelkach, ale w nieco innych miejscach. Zamknięcie tunelu przedłużono aż do czwartku z pewnym zapasem czasowym. Jeśli okaże się, że powtórne uszczelnienie będzie skuteczne, to tunel w kierunku Stogów zostanie otwarty wcześniej - dodaje dyrektor GZDiZ.
Tuba w kierunku Zaspy na razie nie będzie zamykana. Jak tłumaczą urzędnicy, ma to związek z początkiem roku szkolnego i zaplanowanymi na początek września uroczystościami na Westerplatte.

Jeśli nowe przesiąki się nie pojawią, tunel może zostać otwarty w środę.

Poniedziałkowy korek na Jana z Kolna oczami rowerzysty



Zawieszenie linii 258

W związku z zamknięciem Tunelu pod Martwą Wisłą (prace konserwacyjne) od soboty, 26.08.2017 r. od godz. 22:00 do czwartku, 31.08.2017 r. do godz. 24:00 wprowadzone zostaną zmiany na liniach 158 i 258:

Linia 158:
- w kierunku Zimnej między przystankami "Stadion Energa Gdańsk" 05 i "Sucharskiego" 04 autobusy zostaną skierowane objazdem: Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Okopowa - Elbląska - Sucharskiego - ... i dalej po stałej trasie.

Zawieszone zostaną przystanki: "Stadion Energa Gdańsk" 03, "Sucharskiego PKP" (n/ż) 02, "Ku Ujściu" (n/ż) 02, "Andruszkiewicza" (n/ż) 02.

Na trasie objazdowej obowiązują przystanki: "Dworzec Główny" 12 oraz "Brama Wyżynna" 06.

Linia 258:
- funkcjonowanie linii zostanie zawieszone.

Opinie (233) 2 zablokowane

  • Cytat informacji pana Macieja Korolczuk:
    "Tunel zamknięty dłużej, ale świateł nie przestawią"
    Czyli do kiedy tunel będzie zamknięty ?
    A na marginesie 24 kwietnia 2016 otwarto tunel dla samochodów, po roku i czterech miesiącach, nie nadaje się do użytku.
    Za całkowity koszt inwestycji 1,450 mld złotych, można chyba więcej wymagać.
    Jednak nie koszt był istotny, ważne, że za tą inwestycję można było kupić kolejne mieszkanie do kolekcji.
    Kolekcjoner.

    • 9 0

  • (1)

    wyobraźmy sobie zamknięcie Eurotunelu pod kanałem la Manche w celu wykonania podobnych zabiegów ? Myślę że osoby które podpisały się pod protokołem odbioru tego tunelu miałyby potężne problemy prawne a poza tym nikt nie pozwoliłby sobie tam na fuszerkę , cóż ale to Polska właśnie.

    • 12 2

    • Janusz

      nie lamentuj!

      • 1 3

  • Beton (2)

    Żeby tunel był szczelny -podobnie jak zbiornik LPG w Świnoujściu- to musi być ciągłość lania betonu a że pewnie jakaś firma "spóźniła się" z płatnościami to i beton "spóźnił się" na budowę i nie związało tak dobrze jak powinno ale nikt się do tego nie przyzna bo mamy takie chore prawo,że w sądach sprawy ciągnęłyby się latami

    • 9 4

    • Jaka ciągłość lania? Zbiornik składa się z prefabrykowanych pierścieni żelbetowych (a każdy pierścień o ile pamiętam z 5 kawałków). I przesiąki są na połączeniach. Zresztą źadne wielkie halo. Normalna sprawa.

      • 3 0

    • ciaglosc lania przy budowie tunelu

      dobre

      • 2 0

  • Bo ten caly Tristar po prostu nie dziala i nigdy nie dzialal.

    • 6 1

  • Wielkie halo poracha ten tunel

    Co to za tunel w Europie jest wiele tunelów nie takich krótkich lecz kilkunasto kilometrowych i nie zamykają ich co tydzien w celach serwisowych porazka co do obsługi

    • 9 0

  • Karać za wożenie bachorów do szkoły samochodami !!!! (2)

    Co to za kretyński pomysł w szczególności stosowany przez kredyciarzy z górnych tarasów.
    ma taki szkołę pod nosem to musi zapisywać bachora 15 km. Dalej bo niby lepiej co g*wno prawda.
    przez takich mamy korki o 50% większe w trakcie roku szkolnego.Paniusie nie potrafiące rozróżnić lewej strony od prawej pchają się tymi pseudo firmowymi szrotami pod same drzwi szkół parkując na wszystkim co się da
    a tak swoją drogą to dzieci są przereklamowane......

    • 12 8

    • (1)

      Chyba nikt ciebie nie przytulał w dzieciństwie i w sumie teraz tez nie

      • 5 3

      • Nie miałem w rodzinie pedofili- na szczęscie

        • 1 5

  • WOLNONADĄŻNY Tristar... no umarłem ze śmiechu!!! (3)

    Może i panowie inżynierowie ruchu nie ogarniają swojej pracy, ale za to semantycznie są na absolutnym topie :) A tak na marginesie... po kiego grzyba było wydawać 160 mln zł na "inteligentny system sterowania ruchem", który po niespełna dwóch latach okazał się być "wolnonadążny"? Przed Gdańskiem guaniany Tristar został uruchomiony m.in. w Bydgoszczy oraz Wrocławiu i nigdzie nie zebrał pochlebnych opinii.

    • 14 0

    • wolnodążny :) (1)

      No na pewno nie wypowiedź inżyniera ruchu (może inżyniera chemika?) bo nie ma czegoś takiego jak system wolnodążny sterowania ruchem...
      W Tristarze system sterowania ruchem składa się z systemu EPICS (wydłużanie, skracanie sygnałów w czasie rzeczywistym na każdym skrzyżowaniu z osobna) oraz systemu BALANCE (poziom strategiczny - żeby nie spowodować zaburzeń w ruchu zmiana programów sygnalizacji na zdefiniowanym obszarze co 5-15 min na podstawie prognoz krótkoterminowych), Czyli sterowanie operacyjne w czasie rzeczywistym plus przewidywanie zatorów.... Można poczytać na ten temat.

      • 2 0

      • gwoli ścisłości np

        W Bydgoszczy, Olsztynie jest system SCATS, we Wrocławiu GERTRUDE, w Trójmieście, Krakowie, Lublinie BALANCE/EPICS - właściwie już we wszystkich dużych miastach są takie systemy...

        • 2 0

    • a czy kiedykolwiek

      Wszyscy byli zadowoleni z działania sygnalizacji?

      • 0 3

  • Już się nie chce tego słuchać...!!!

    Co to za system którym nie można zareagować natychmiast i dostosować do warunków w danym momencie. G..NO!!!
    Pisanie jaki jest wspaniały niezamydli kierowcom oczu.

    • 15 0

  • Tunel przecieka? mam nadzieję, że nie pęknie...jak w jakimś filmie katastroficznym

    • 7 1

  • Gdzie teraz te wszystkie Grażyny i Janusze,

    którzy tak lamentowali, że Adamowicz tyle PINIENDZY wydał na ten tunel.
    No i co ? Zatkało kakao ?

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane