• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunele pod Martwą Wisłą na ostatniej prostej przed otwarciem

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.

W tunelach trwają pierwsze odbiory, a wykonawca zakłada, że uzyska pozwolenie na użytkowanie obu nitek pod koniec marca, trzy tygodnie przed ostatecznym terminem. W przyszłym tygodniu powinniśmy poznać dokładną datę otwarcia, ale nie nastąpi to wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja.



Jak często będziesz korzystał/a z tuneli pod Martwą Wisłą?

W obu tunelach pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska prowadzone są ostatnie, drobne prace związane z montażem systemów i urządzeń, które czuwać będą nad bezpieczeństwem osób korzystających z tuneli. Równolegle inwestor - spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne - rozpoczął wewnętrzne odbiory.

Sprawniej niż przy stadionie

- Robimy próby systemów, sprawdzamy, jak funkcjonują i korygujemy ich ustawienia - wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes GIK. - Na ten moment wszystko działa dobrze. Jestem przekonany, że pójdzie to sprawniej, niż w przypadku stadionu.
To jednak dopiero początek drogi, która zakończy się oddaniem inwestycji do użytku kierowców.

Tunele to nie tylko kilometry betonu i asfaltu, te nowoczesne obiekty naszpikowane są różnego rodzaju urządzeniami, które trzeba przetestować. W ich wnętrzach zamontowane zostały m.in. systemy wentylacji i monitoringu, w tym system automatycznego wykrywania wypadków (AID: Automatic Incident Detection) czy też urządzenia służące do pomiaru przejrzystości powietrza, stężenia tlenku węgla i siły wiatru. Obie rury wyposażone są także w system sygnalizacji pożaru (SAP).

- Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania. Moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 metrów kwadratowych - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmrek, rzecznik GIK. - Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy powoduje również automatyczne zamknięcie dojazdu do obu tuneli.
Trzy tygodnie przed terminem

Gdy wszystkie elementy tej układanki zostaną wyregulowane, sprawność urządzeń zbada także Politechnika Gdańska. Dopiero potem na teren inwestycji wejdzie sanepid, nadzór budowlany i straż pożarna.

Zgodnie z obowiązującą umową, wykonawca - firma OHL - ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu.

- Wykonawca zakłada, że upora się ze wszystkim do końca marca - wyjawia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Dzięki temu zyskamy jeszcze trzy tygodnie na przeprowadzenie szkoleń na żywym organizmie dla pracowników ZDiZ-u, którzy będą zarządzać tunelami.
Do tej pory Zarząd Dróg i Zieleni zatrudnił trzyosobową kadrę techniczną, która czuwać będzie nad sprawnością wszystkich wspomnianych wcześniej urządzeń. Teraz jest w przededniu ogłoszenia naboru na stanowiska związane z obsługą tuneli.

- Chcemy skompletować 10-osobowy zespół wraz z końcem marca - zapowiada Mieczysław Kotłowski, szef gdańskich drogowców. - Pierwsze tygodnie kwietnia poświęcimy na przetrenowanie odpowiednich zachowań i procedur bezpieczeństwa.
Kiedy powinniśmy spodziewać się oficjalnego otwarcia tuneli?

- Jest jeszcze kilka kwestii do sprawdzenia. Liczę, że dokładną datę co do dnia będziemy mogli podać już w przyszłym tygodniu, gdy wykonawca przedstawi nam dokumenty, na które czekamy - mówi nieco wymijająco Bojanowski.
Władze miasta planują zorganizować uroczyste otwarcie, jak przystało na inwestycję, której realizacja trwać będzie w sumie 4,5 roku. Dlatego najprawdopodobniej stanie się to w któryś z weekendów. Pierwsza okazja nadarzy się w sobotę bądź w niedzielę 23 lub 24 kwietnia. Będzie to najbliższy weekend po ostatecznym terminie oddania tuneli do użytku upływającym 21 kwietnia.

Ta data może się jednak przesunąć o tydzień, bowiem przetarg, który ma wyłonić ubezpieczyciela tuneli zakłada, że zostaną one objęte ubezpieczeniem od 1 maja 2016 r. 23 lutego poznamy oferty firm.

Wizyta w tunelu pod Martwą Wisłą pod koniec grudnia 2015


Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (185)

  • (10)

    Nareszcie jakiś fajny tunel dla mojej V dwójeczki:-)
    Początek sezonu zapowiada się ciekawie.

    • 20 26

    • V2-hmmm ... brzmi trochę jak jakieś wunderwaffe, cy może chodzi Ci o jakieś zwykłe piredzikoło?

      • 2 1

    • Będzie testował tunel aero...

      ...by w dalszej kolejności przetestować system oddymiania, wykrywania wypadków i przeciwpożarowy ;)

      • 3 0

    • będzie gdzie testować nowe wydechy : D (2)

      • 7 6

      • (1)

        Jo!

        • 5 2

        • 1500 000

          • 1 0

    • na prostej przyciśnie skubany. prawdziwy mistrz kierownicy.

      • 7 1

    • (2)

      Chcesz tam robić kupę?

      • 26 0

      • (1)

        kobieca znajomość motoryzacji mnie powala...

        • 1 18

        • To raczej beka z kretyna, który musi się dowartościować jakimś tanim szrotem po esesmanie..
          Tak, wiem - Ty oczywiście masz salonową.

          • 18 1

    • ayyyyyy

      • 2 0

  • Tunel bajka! (2)

    i w bardzo dobrym miejscu wybudowano!

    • 119 9

    • Fajnie , że jest ale za jaką kasę i z jakim opóźnieniem , kary jakieś będą ?

      • 3 3

    • a rowerzyści?

      szkoda, że rowerzyści nie skorzystają..

      • 5 4

  • (1)

    Ile to jest 500 000 urobku? Jak to przeliczyć na jednostki SI?

    • 4 2

    • Tym się właśnie zajmą naukowcy z PG :-D

      • 2 1

  • Rok temu też zbliżało się otwarcie i nadal nic z tego.

    • 9 3

  • Jak się ma bursztyn wykopany przy okazji drążenia tuneli? Kto go przytulił?

    • 9 3

  • scenariusz pożarowy (1)

    Czy scenariusz pożarowy dla tunelu zakłada pożar samochodu, cysterny z benzyną.Jak będzie przebiegała akcja ratunkowa skoro rzecznik GIK podaje, że alarm pożarowy powoduje również automatyczne zamknięcie dojazdu do tunelu. Należy domniemywać, że ludzie w tunelu ulegną zaczadzeniu lub spalą się z samochodami, a w najlepszym wypadku potratują się w czasie ewakuacji do przejść awaryjnych. Należy pamiętać, że każda pomoc po upływie 10 minut od powstania pożaru jest bezskuteczna z uwagi na intensywność pożaru tunelowego i wysokie temperatury, wyższe niż w przypadku pożaru węglowodorów. Wątpię, czy ekipy ratunkowe podejmą jakąkolwiek akcję w ciągu 10 minut, przy zakorkowanych ulicach i długich drogach dojazdu. Myślę, że brak trzeciego tunelu dla potrzeb służb ratunkowych był błędem i pozorną oszczędnością zresztą niezgodną z unijną dyrektywą w sprawie bezpieczeństwa tuneli, która wyraźnie mówi, że przy budowie tuneli o długości ponad 1000 metrów winien być trzeci tunel tzw. awaryjny. W tunelu również brak śluz bezpieczeństwa dla ewakuowanych ludzi z miejsca pożaru, bo budowa przejść do drugiego tunelu nie załatwia problemu ich bezpieczeństwa. Myślę, że tutaj winna zająć stanowisko straż pożarna i służby ratunkowe.

    • 4 16

    • No przecież jakby co, to Stallone nas wyprowadzi.

      • 5 1

  • Zas przesuneli termin (1)

    Jakis czas temu slyszalem w radiu wypowiedz Pana A ktory sie zarzekal ze tunel otwarty dla drogowcow bedzie 1 kwietnia a tu czytam ze znow sa jakies przesuniecia. Pytam sie ile mozna nas oklamywac?

    • 8 4

    • lepiej niech dobrze go zrobią, nawet z opóźnieniem

      by nie "przeciekał" jak ten w Moskwie

      • 2 0

  • moja Grażka

    to gospodarna. Nowiutkie pokrowce, 1szy wlaściciel, ino z tego no alegro kupiła.
    golf 3 sie dopucuje i jużem z całą rodziną czekamy na otwarcie.
    maszyną potniem w tunel. wlejem ropę, a nie olej opałowy na ta okazję

    • 8 1

  • (1)

    Zarzad drug i zieleni nie potrafia zadbac o miejskie uliczne powierzzchnie asfaltowe(dziury) a biora sie za obssluge tunelu strach bedzie tamtedy jezdzic

    • 8 7

    • strach Cię czytać

      • 1 0

  • Ile razy jeszcze będziecie przesuwać termin otwarci?????

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane