- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (60 opinii)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (223 opinie)
- 3 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (52 opinie)
- 4 Zarzuty za oślepianie pilotów śmigłowca (120 opinii)
- 5 Kamienica piękna, ale prace uciążliwe (50 opinii)
- 6 "Zakaz dla rowerzystów na Sopockiej" (811 opinii)
Tunelem pod Martwą Wisłą pojedziemy dopiero pod koniec roku
Oddala się szansa na przejazd tunelem pod Martwą Wisłą jesienią tego roku. Wykonawca domaga się zgody na przedłużenie prac, inwestor nie chce się na to zgodzić. Realny termin zakończenia prac przypada w październiku, ale wielotygodniowe odbiory sprawią, że samochody pojadą pod Martwą Wisłą na przełomie 2015 i 2016 r.
Swój wniosek spółka argumentuje wieloma utrudnieniami, jakie pojawiły się dotychczas w trakcie budowy przeprawy. Wśród nich wymienia dodatkowe badania geologiczne przeprowadzone w trakcie prac, czy problemy związane z zaolejeniem gruntów portowych. Ponadto też pojawiły się problemy z mrożeniem gruntu w celu wykonania przejść poprzecznych między dwiema rurami tunelu.
To wszystko zdaniem wykonawcy ma wydłużyć prace o kolejne pół roku, czyli do końca grudnia 2015 r.
Inwestor nie chce się zgodzić na tak dalekie odsunięcie terminu zakończenia prac.
- Z częścią postulatów wykonawcy się zgadzamy, ale wiele odrzucamy. Dlatego chcemy, by prace najpóźniej zakończyły się w październiku, aby przejazd był możliwy pod koniec roku - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Decyzja miasta w sprawie nowego terminu zakończenia prac to jedno, ale wiele w tej kwestii mają od powiedzenia urzędnicy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, którzy nadzorują inwestycje realizowane z funduszy unijnych. Po ostatnim wniosku inwestora (z maja 2015 r.) już zaakceptowali przedłużenie prac do 10 lipca 2015 r.
- To do CUPT będzie należała kolejna decyzja dotycząca wskazania nowego terminu zakończenia prac. Czy się zgodzą? Trudno teraz na to pytanie odpowiedzieć - podkreśla Bojanowski. Miasto musi jednak złożyć wniosek w tej sprawie.
Tymczasem na placu budowy działa komisja rozjemcza, która wypracowała już raz kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL, dzięki czemu termin zakończenia prac przesunięto właśnie na 10 lipca.
Komisję rozjemczą powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach tzw. systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów. W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku, zamiast doprowadzania ich przed sąd.
Przypomnijmy na koniec, że według pierwotnej umowy na roboty budowlane realizacja podwodnej przeprawy miała się zakończyć w grudniu 2014 r.
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły .
Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Miejsca
Opinie (124) 5 zablokowanych
-
2015-06-11 15:29
Panie Naskręt,pisałem pod pana ostatnim artykułem że w tym roku nie pojedziemy tunelem? (4)
Ale pan woli słuchać bredni urzędników. W Gdańsku jak w całej Polsce-zacytuję klasyka-ch.j d.pa i kamieni kupa...
- 16 12
-
2015-06-11 18:17
Nie masz okna w domu? (3)
Ja codziennie widze jak Gdansk nam pieknieje!Takie mendy narzekajace na wszystko i wszystkich,nie widzac,ze sa d*pami zyciowymi przyprawiaja mnie o mdlosci!
- 7 14
-
2015-06-11 23:04
Nie wiem gdzie to widzisz. Do przedszkola mojego dziecka nie da się dojechać, takie doły i koleiny, nawet paru płyt jumbo nie położa... no chyba że "piękno" to dla Ciebie Ecs, szekspirowski, muzeum IIWŚ i inne makabryły.
- 4 0
-
2015-06-11 19:29
jak cie kołku mdli to się zrzygaj. Co za leming (1)
- 5 6
-
2015-06-11 22:42
Paw nie pomoże
Chyba żeby go puścił wprost na ciebie
Słuchać ciężko tego wiecznego narzekania- 2 2
-
2015-06-11 16:07
nie musicie się śpieszyć panie Bojanowski, wasza partia i tak przegra wybory z kretesem (1)
ci co przyjdą, to jeszcze większe błazny, ale 8 lat pierdzenia i obsadzania własnych stołków już wystarczy
- 13 6
-
2015-06-11 22:44
A jak przyjdą to co?
Zamurują ten tunel?
Ogłoszą że go nie ma?- 0 2
-
2015-06-11 15:02
Ale którego roku? (1)
Bo to nie jest takie oczywiste.
- 94 7
-
2015-06-11 21:21
Zasypać i po problemie.
- 2 1
-
2015-06-11 18:08
A barany i trolle sie nasmiewaja! (6)
Otoz do was glaby kieruje te slowa.To nie jest budowa gnojownika przy waszych chlewach,to powazna inwestycja.Przesuniecie o pol roku to nie jest nic nadzwyczajnego!Zrozumiano?
- 6 11
-
2015-06-11 19:54
Racja.
W państwie teoretycznym to zaiste norma.
- 2 1
-
2015-06-11 18:23
a kim Ty jestes smieszny Gosciu? (4)
na etacie w magistracie? czy rzeczywiscie w chlewisku, bo kultura niczym granatem od pluga oderwany?!
- 2 6
-
2015-06-11 19:19
Przemawiam waszym jezykim
I widze,ze kilku zrozumialo!Brawo!
- 3 0
-
2015-06-11 18:45
Powski g.ój.Dzięki Bogu już tylko do jesieni. (1)
- 2 3
-
2015-06-11 19:17
Nie masz merytorycznych argumentow?
- 2 3
-
2015-06-11 19:16
Kims kto goruje nad glabami pod kazdym wzgledem!
- 3 1
-
2015-06-11 19:32
a ile
bursztynu tam wydobyto i kto na tym położył łapę?
- 13 2
-
2015-06-11 15:26
Mam pytanie (1)
Żyjemy w takich czasach że chłopu wydaje się że jest kobietą i jest traktowany jak baba, to jak mi się wydaje że jestem autobusem to mogę się przeprawić na drugą stronę?
- 12 7
-
2015-06-11 19:23
Możesz
- 1 0
-
2015-06-11 19:01
trzeci świat
W Chinach pięć razy taniej i piec razy szybciej no ale u nas duuuuzo ludzi musi na takim publicznym zamówieniu zarobić i oczywiście nie ma kary śmierci za korupcję
- 7 7
-
2015-06-11 18:53
Oj Panie Macieju
Wczoraj ten temat był poruszony na TVN24. I porównując oba artykuły widzę, że lubi pan nadużywać funkcji kopiuj/wklej.
Znów muszę panu wystawić minus. Za brak zaangażowania oraz za spóźnienie się z newsem. O sprawach lokalnych dobrze by było się dowiadywać z lokalnych portali, a na ogólnopolskich tylko porównywać fakty (niestety dziennikarze TVN24 jak zwykle są lepiej poinformowani o tym co się w Trójmieście dzieje...).- 18 1
-
2015-06-11 18:16
Nie ma co sie cackać tylko trzeba dowalić wykonawcy umowne kary (ok 100 mln)
Jak zapłacą to się nauczą
- 6 3
-
2015-06-11 18:16
ten czas opóźnienia warto przeznaczyć na przygotowanie procesu likwidacji tuneli dla pieszych
pod Podwalem Przedmiejskim oraz przejścia dla pieszych na poziomie jezdni Wałów Jagiellońskich przed dworcem PKP Gdańsk Główny.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.