• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko 35 proc. pasażerów płaci za komunikację miejską

Maciej Korolczuk
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (665)
Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica. Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica.

Tylko 35 proc. pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Trójmieście za nią płaci. Reszta pasażerów korzysta z niej bezpłatnie - powiedział Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni podczas debaty dotyczącej funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji. Spotkanie zorganizowała Nowa Lewica.



Czy trójmiejskie samorządy powinny zrezygnować z darmowej komunikacji dla wybranych grup?

O komunikacji miejskiej w trójmiejskim wydaniu rozmawiali m.in. Beata Maciejewska, posłanka Nowej Lewicy, Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy, dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski,
  • Paweł Kondzielewski z firmy Innobaltica, wprowadzającej system Fala oraz Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

    I to ten ostatni w trakcie debaty zdiagnozował największą bolączkę trójmiejskiej komunikacji.

    Według niego jest nią rażąca dysproporcja w ponoszeniu kosztów za jej funkcjonowanie.

    - Obecnie ok. 30-35 proc. pasażerów płaci za korzystanie z komunikacji miejskiej wg taryfy pełnopłatnej - przyznał Kołodziejski. - Reszta pasażerów korzysta z ulg i zwolnień z opłat, tak jak dzieci, młodzież czy seniorzy. To niesie za sobą szereg konsekwencji. Planowane podwyżki dotykają coraz mniejszej grupy, co może spowodować, że nastąpi odpływ pasażerów. Niskie przychody z biletów nie wystarczają, by zbilansować koszty. Najgorszy okres mamy już chyba za sobą, gdy stopień pokrycia kosztów przychodami w pandemii spadł do zaledwie 20 proc. Obecnie to ok. 30 proc. Pozostała reszta środków potrzebnych do utrzymania komunikacji pochodzi z budżetów gmin, bo nawet ostatnie propozycje wzrostu cen nie są w stanie zrekompensować wzrostu cen prądu, gazu i paliw.
    Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

    Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat. Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat.

    Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł



    Na braki w budżetach miast uwagę zwrócił także Stanisław Taube, przewodniczący Forum Związków Zawodowych woj. pomorskiego. Przyznał, że tylko regulacje Polskiego Ładu pozbawiły budżet Gdyni 180 mln zł, które mogłyby nie tyle poprawić jakość komunikacji, co utrzymać ją na dotychczasowym poziomie.

    Zwrócił też uwagę na pułapkę, w jaką mogą wpaść nowoczesne samorządy, stawiające na transport zeroemisyjny (taką strategię rok temu ogłosił m.in. Gdańsk).

    - Proszę spojrzeć na Kraków, który postawił na nowoczesny elektryczny tabor, a podwyżki cen prądu odczuł najmocniej. W efekcie flota została postawiona na kołkach i znów na ulicach pojawiły się pojazdy z silnikami diesla.
    Sebastian Zomkowski z ZTM Gdańsk wskazywał z kolei, że pasażerów do komunikacji miejskiej można tylko zachęcać i dawać im wybór, a nie zmuszać.

    - Można to zrobić dzięki taborowi wysokiej jakości, którą systematycznie podnosimy. To też szeroka oferta taryfowa, integracja z koleją czy zwiększanie częstotliwości kursów. Naszym celem jest z jednej strony utrzymanie 50 proc. podróży odbywanych komunikacją miejską, a z drugiej przekonanie podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, by tam, gdzie nie muszą, nie jechali autem, wybierali tramwaj, autobus lub szli pieszo - mówił Zomkowski.
    Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców. Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców.

    Podstawowy kłopot: brak porozumienia między samorządami



    Podczas debaty sporo miejsca poświęcono też planowanej inauguracji systemu Fala. Choć ma to nastąpić już za cztery miesiące, nadal jego założenia wzbudzają wiele kontrowersji. Mówiła o tym m.in. posłanka Beata Maciejewska.

    - Oprogramowanie informatyczne systemu Fala jest ogromne i skomplikowane, ale sam system dla pasażera ma ubogą ofertę. Z jednej strony daje wiele możliwości organizatorom transportu, a z drugiej niewiele pasażerom - twierdzi posłanka Nowej Lewicy.
    Jej zdaniem u podstaw niepowodzenia leży brak porozumienia między władzami poszczególnych samorządów.

    - Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni są "po jednej linii", a mimo to od lat nie mogą się porozumieć w kwestii np. wspólnego biletu. Przecież Trójmiasto od lat funkcjonuje jako jeden organizm i środowisko, granice się zacierają, zwłaszcza w komunikacji. W mojej ocenie to błąd polityczny, który leży u podstaw wszystkich bolączek trójmiejskiej komunikacji. Najpierw trzeba się dogadać, a dopiero potem mówić o didaskaliach.
    Na ubogą ofertę taryfową systemu zwrócił z kolei uwagę Marek Weryszko z Partii Zieloni.
    - Prace nad systemem trwają od lat i masę czasu już nam uciekło. Z pewnych założeń już się pewnie nie da tak łatwo wycofać. Ale trzeba posłuchać tego, co mówią mieszkańcy i popracować nad atrakcyjniejszymi taryfami. Potrzebne są choćby zachęty finansowe dla pasażerów. Zgadzam się też z tezą, że Fala nie trafiła w swój czas, że jest opóźniona - zwłaszcza technologicznie. Bezprecedensowa fala krytyki i negatywnych komentarzy nie wzięły się z niczego. Nie można teraz tego zlekceważyć.
    Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala.

    W przyszłości system sam rozpozna, że jesteśmy w pojeździe?



    Nieco więcej optymizmu wykazywał Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Jak przekonywał, system będzie przechodził stopniowe przeobrażenia, nawet już po uruchomieniu.

    - Nie chcemy robić rewolucyjnych zmian od razu, musi się to odbywać małymi krokami i niewykluczone, że w przyszłości "checkowanie" w pojazdach odbywać się będzie na podobnych zasadach, jak w innych miastach tzw. systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora.

    Uchwała obywatelska, by przywrócić niższe ceny



    Na koniec debaty Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku zapowiedział złożenie obywatelskiego projektu uchwały, która miałaby przywrócić ceny biletów sprzed proponowanych podwyżek. Zbieranie podpisów ma ruszyć niebawem.

    To już druga w ostatnim czasie debata dotycząca komunikacji, zorganizowana przez środowiska będące w opozycji do władz miasta. Na początku lutego w sali obrad rady miasta o systemie Fala rozmawiali goście zaproszeni przez radnych PiS.

    Innoblatica w ogniu pytań o system Fala Innoblatica w ogniu pytań o system Fala
  • Opinie (665) ponad 10 zablokowanych

    Wszystkie opinie

    • (1)

      to znaczy,ze 35 % tylko korzysta z komunikacji,reszta pieszo.rowerami,samochodami itp.

      • 2 1

      • Uczniowie nie placa, tak samo emeryci i rencisci. Ale 35% to troche za malo, komus sie cos zle wyliczylo

        • 0 1

    • Po zmianach cen biletow zostaly tylko jednoprzejazdowe za 4.80

      Wiec jezeli chcesz sobie pojechac z przesiadka, musisz zaplacic 9,60 w jedna strone. Przeciez to sie zupelnie nie oplaca, to jakies zdzieranie na sile z ludzi pieniedzy. Na prawde przestaje miec sens jazda komunikacja miejska. Kto podejmuje takie decyzje w Gdansku?

      • 2 0

    • Wprowadzić komunikacje darmowa dla wszystkich. Będzie to tańsze rozwiązanie

      • 3 0

    • Zlikwidować (39)

      Bezpłatne przejazdy. Rodzice dzieciaków mają chyba właśnie 500+ na tego typu wydatki, a seniorzy mogą jeździć na jednorazówki. Może skończy się plątanie się po mieście w godzinach szczytu z targowiska na targowisko.

      • 238 107

      • (15)

        Seniorzy 75 plus za darmo,a reszta ulgowe.Dzieci,rodzice z kartą dużej rodziny,niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym,senatorowie,po 50 % znizki.Kto nie płaci jeszcze ,to nie wiem,więc się nie wypowiem.

        • 36 8

        • (1)

          Niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym płacą (wyjątkiem są osoby ociemniałe, tj. niepełnosprawność oczu uniemożliwiająca prowadzenie samochodu itd)

          • 2 0

          • Powinni mieć zniżkę lub bezpłatną komunikację w Gdańsku,ale PO nie wyraziło zgody na pamiętnej sesji.Bo o to wystąpił PiS.

            • 1 0

        • (4)

          Dlaczego ktoś kto narobił se dzieciaków miałby mieć zniżkę?

          • 48 10

          • bo wyprodukowali większą ilosć przyszłych podatników.

            • 2 0

          • (1)

            Dziś narzekasz na zniżki dla większych rodzin, a jutro będziesz narzekał że nie ma kto na twoją emeryturę robić, albo co gorsza że ma, tylko kolor skóry nie teges. Społeczeństwa się starzeją, zmienia się przekrój wiekowy. Więc jeśli ktoś ma więcej niż standardowe 1 czy 2 dzieciaki to lepiej dla wszystkich.

            • 9 6

            • Goście zapłacą?

              • 1 0

          • Zapytaj rodziców

            • 12 11

        • seniorzy mogą płacić (2)

          symbolicznie, powiedzmy 90zł na rok, nawet jakby im to potem zwracali w podatku w styczniu, ale niech płacą ze wszystkimi.

          • 5 17

          • (1)

            A ci seniorzy co są obłożenie chorzy to powinni płacić juz tylko 45 zł. Fakt ze będą płacić za nic ale to jest ich wina ze są kalekami

            • 6 4

            • emeryt

              ciebie to juz calkowicie pogieło ,wstyd

              • 3 3

        • (3)

          a senatorowie to co nie mogą płacić ?

          • 36 0

          • Nie mogą

            Koperciarz grodzki im nie pozwala

            • 4 7

          • Uczepiliście się senatorów a Gdańsku jest tylko jeden senator czyli Borusewicz

            A zapomnieliście o posłach , jest ich zdecydowanie więcej i mają wszystkie środki komunikacji za darmo , łącznie z samolotami. Kuchciński to nawet rządowym latał do domu a szydło wojskową Casą do Krakowa w weekendy

            • 20 0

          • oni i tak nie jeżdżą komunikacją, immunitet im nie pozwala tak się z pospólstwem mieszać

            • 30 4

        • Seniorzy75+ no laski nie rrobisz, sam nim bedziesz jak dozyjesz...

          U mnie w klatce jest kilkoro, problemy ze stawami ma kazdy juz przed ta magiczna cyfra, troche wyobrazni by sie przydalo drogi czlowieku bez świadomości o tym etapie zycia

          • 22 4

      • bezplatne przejazdy i ceny to temat zastępczy w komunikacji

        Problemem jest słaba częstotliwość kursowania, nawet wzdłuż wita stwosza/grunwaldzkiej/zwyciestwa i długi czas przejazdów między przystankami (światła, wolne rozpędzanie, ograniczenie prędkości na dłuższych odcinkach)...
        mam bezpłatne przejazdy...i korzystam może 1 w miesiącu, bo samochodem jest szybciej, a w lecie rowerem szybciej/porównywalnie...i to z czasem dojścia do i od przystandku 1-2 minuty...

        • 2 0

      • (6)

        Zapomniałeś że również bezpłatnie mogą korzystać z transportu miejskiego , posłowie ,senatorowie , sędziowie ,doktoranci , służby mundurowe , głuchoniemi , niewidzący , kombatanci !!!! I reszta chołoty z urzędów ! Marszałek , prezydent ,jego zastępcy i ch.j wie ile jeszcze darmozjadów ! A ty czepiasz się biednych emerytów którzy , dopiero po 75 roku życia , ledwo się czołgają do tramwaju !!! Wstyd !!

        • 35 5

        • Doktoranci? Od kiedy? (1)

          Mamy zniżkę taką samą jak studenci, ale za bilety płacimy normalnie

          • 6 2

          • Doktoranci bezpłatnie ,studenci ze zniżką !!

            • 1 2

        • Marszałek, prezydent i jego zastępcy nie mają prawa do bezpłatnych przejazdów (1)

          Chciałbym żeby marszałek chociaż raz jechał rano SKMką do pracy, to na pewno dużo by się zmieniło. Ale niestety tak się nie stało.

          • 14 2

          • Tak bo te darmozjady mają auta służbowe z kierowcą !!!

            • 3 0

        • No to może porozmawiamy też o karcie polaka?

          Dlaczego jakis typ który ma pociatke polska, albo sobie kwit kupił ma jeździć że zniżka, a ja 100% Polka, płatnik podatków mam płacić więcej już jak za granicą za przejazd??

          • 14 2

        • Brawa za ten komeentarz !

          Seniorzy powinni byc uprzywilejowani bez dyskusji.

          • 16 2

      • (3)

        Dla dużej liczby starszych osób, darmowe przejazdy to możliwość ruszenia się z domu gdzieś dalej jak ze śmieciami. No ale jaśnie panu przeszkadzają - pewnie byś usiadł w autobusie po ciężkim dniu w pracy za biurkiem ale zajęte przez plątających się starców?

        • 55 21

        • Moja mama jeździła 2 krótkie przystanki (2)

          Bo pieszo nie dawała rady. Smutne, że komuś to mogło przeszkadzać

          • 26 2

          • (1)

            Przeszkadza to elektoratowi Tuska. Oni chcą zlikwidowania rzekomego rozdawnictwo. Ale sami po 500+ I różnego rodzaju tarczom osłonowych łapy wyciąga li i wyciagaja.

            • 5 13

            • Wyciągają

              bo to z ich podatków jest, a nie z kieszeni Kaczafiego.

              • 2 2

      • emeryt

        Czy ja sie pytam gdzie ty jezdzisz ,

        • 8 0

      • trzeba jeszcze dożyć do tylu lat by mieć darmowy przejazd, o to w Polsce niełatwo (4)

        • 42 4

        • (3)

          dlatego seniorom bym to utrzymał. Większość mężczyzn nie dożyje darmowych przejazdów.

          • 45 5

          • Nie chlałem i zyje

            • 2 3

          • Pierdyknać pit kaszojadom do 26 roku życia

            I znowu będzie 150 baniek. Mam nadzieję że PO to przywróci

            • 16 7

          • Wiem że to nie na ten temat, ale

            Bądźmy dla siebie jeszcze gorsi, to na pewno nikt z nas nie dożyje, bo jeden dostanie zawału, drugi wylewu a trzeci kosę. Bądźmy dla siebie dobrzy.

            • 30 3

      • Ha

        Zlikwidować bo hrabiemu się nie należy oj Polacy Polacy...

        • 6 1

      • Moze nie plątanie, a pląsanie?

        Pewnie nie powinni nosa wyściubiać zza drzwi?

        • 8 0

      • Wprowadzic ulgowe.

        • 19 0

      • a co ci przeszkadzają frustracie seniorzy ,że pląsają , tego nie kumam ,chodzą tam gdzie taniej i mają do tego prawo

        • 55 6

      • dobrze się podpisałeś

        • 22 8

    • 35% uwzględnia gapowiczów czy nie?

      • 1 0

    • O nie tak mi przykro

      A wcale nie ZKM Gdynia zawsze przepelniona. Czesto w ogole rano nie da sie WEJSC do autobusu bo jest tak pelny ze ludzie wypadaja wprost mimo wielkiego upchniecia. To jakies zarty i myslicie ze likwidacja linii wszystko naprawi? Mniej ludzi bedzie jezdzic, ceny wzrosna, jeszcze mniej ludzi bedzie jezdzic. Tragedia

      • 2 0

    • Fala

      Ciekawe kto na fali zgarnie falę forsy , oto moje pytanie.

      • 2 0

    • zdecydowanie w tej sytuacji powinny zniknac przejazdy bezpłatne, dla wszystkich grup. Kazdy powinien zaplacic symboliczne 2 zl za przejazd, koniec rownych i rowniejszych.

      • 2 2

    • No więc właśnie. Dzieci, uczniowie, emeryci, "karta dużej rodziny". I kto jeszcze będzie jeździć za darmo? A reszta niech płaci za nich. To jakaś kpina. Jeżdżę do pracy na rowerze bo mnie nie stać na komunikację.

      • 5 0

    • Darmowa komunikacja miejska!

      Tyle pieniędzy, co poszło na wszystkie nieudane systemy, zebrania, konferencje, narady oficjeli i innych myślicieli starczyłoby na sfinansowanie darmowej komunikacji miejskiej.

      • 4 0

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane