• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unieważniony przetarg na modernizację "Dortmundów"

Krzysztof Koprowski
25 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:55 (25 marca 2008)
N8C obsługują obecnie przede wszystkim trasę tramwajową na Chełm. N8C obsługują obecnie przede wszystkim trasę tramwajową na Chełm.

Zaledwie dwa tygodnie temu informowaliśmy o ogłoszeniu przez ZKM Gdańsk przetargu na modernizację 46 tramwajów typu N8C, które trafią do nas z Dortmundu, a już unieważniono to postępowanie.



Modernizacja "Dortmundów" ma objąć m.in. zmianę wyglądu tramwaju - wstawiony zostanie niskopodłogowy człon z nowymi wejściami, wymienione zostaną oba czoła, a także zainstalowany będzie monitoring. Koszt modernizacji jednej sztuki N8C szacuje się na ok. 600 tys zł. Zainteresowanie remontem ponad 25-letnich N8C wyraziły m.in. firmy Protram, Modertrans i H. Cegielski Poznań.

Jak informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego przewoźnika: - Jeden z oferentów oprotestował przetarg. Ponieważ zależy nam na czasie, uwzględniliśmy jego wniosek.

Jak często podróżujesz tramwajem?

Jak udało nam się ustalić niezadowoloną firmą jest H. Cegielski Poznań, a dokładnie jedna z jego spółek - Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS).

- Nie odpowiada nam zapis zapis dotyczący kwoty, na jaką powinny opiewać wykonane przez oferenta modernizacje tramwajów w ostatnich trzech latach - mówi Filip Prętki z Fabryki Pojazdów Szynowych HCP. - Nie do końca rozumiemy, czym kierował się ZKM Gdańsk formułując w tak specyficzny sposób warunki przetargu - dodaje Prętki.

FPS w ostatnich trzech latach wykonała naprawy 150 pudeł wagonów oraz 300 wózków dla poznańskich tramwajów serii 105N, jednak kwota ta nie przekroczyła 10 mln zł, a taką właśnie umieszczono w specyfikacji unieważnionego przetargu.

Oprócz modernizacji poznańskiego taboru, firma posiada także doświadczenie w montażu tramwajów. W Poznaniu kursują Tatry RT6N1, które powstały w tej firmie ponad 10 lat temu i są dość awaryjną konstrukcją. FPS wyprodukował także 30 tramwajów wysokopodłogowych oznaczonych jako 123N dla Warszawy. Choć pod względem technicznym tramwaje te nie należą do najnowocześniejszych, działają bez zarzutów.

ZKM zapewnia, że unieważnienie przetargu nie spowoduje opóźnień w dostarczeniu zmodernizowanych tramwajów do Gdańska. - Za ok. dwa tygodnie rozpiszemy ponownie przetarg na modernizację składów z Dortmundu - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.

Jak mówi Jerzy Zając z wrocławskiego Protramu, jednej z firm, która była zainteresowana ofertą ZKM Gdańsk - Zapewne zmianie ulegną warunki przetargu. Jeżeli będziemy w stanie je spełnić, najprawdopodobniej weźmiemy w nim udział.

Oprócz HCP i Protramu, zainteresowanie udziałem w przetargu wykazuje także poznański Modertrans, który nawet przygotował już wizualizację zmodernizowanego tramwaju N8C.

Jeżeli uda się szybko rozstrzygnąć kolejny przetarg, pierwsze tramwaje pojawią się na gdańskich torowiskach w tym roku. Przypuszczalnie zostaną one wykorzystane do obsługi linii tramwajowej na Chełm oraz zastąpią najbardziej wyeksploatowane, najpopularniejsze tramwaje w Gdańsku - serii Konstal 105N.

Zakup 46 sztuk jest silnie powiązany z planami miasta dotyczącymi budowy nowych tras tramwajowych na wzgórzach morenowych. Obecnie jedynie kilka tramwajów (w tym dwa kursujące już po mieście N8C) są w stanie bezpiecznie pokonać tak duże różnice terenu, jak w przypadku trasy na Chełm czy planowanej na Migowo.

Warto zwrócić uwagę, że ZKM Gdańsk ubił świetny interes kupując tramwaje z Niemiec za ułamek kwoty, jaką musiałby wydać na taką samą ilość nowych składów. Planowana modernizacja przystosuje te składy dla osób niepełnosprawnych. Koszt jednego składu N8C wraz z jego modernizacją wynosić będzie ok. 710 tys zł, podczas gdy zupełnie nowy tramwaj tej samej długości to wydatek rzędu od 7 do 8 mln zł. Ponadto N8C to tramwaje dwukierunkowe, które do zawracania nie potrzebują pętli, tak więc doskonale sprawdzą się w czasie remontów lub utrudnień na trasach.

Opinie (43) 3 zablokowane

  • przetergi

    tak długo jak w polskim prawie każdy wydatek państwowy będzie realizowany przez przetargi, tak długo:
    - wygrywać będą oferty najtańsze - czyt. najgorsze
    - oferty będą wiecznie oprotestowywane przez niewybraną konkurencję, co przeciąga inwestycję w nieskończoność
    - Kto chce załatwić umowę po znajomości i tak ją tak załatwi

    przetargi to złe rozwiązanie i nie sprawdza się od lat

    • 0 0

  • Prawo zamówień publicznych - autor, autor!

    "Jak mówi Jerzy Zając z wrocławskiego Protramu, jednej z firm, która była zainteresowana ofertą ZKM Gdańsk - Zapewne zmianie ulegną warunki przetargu. Jeżeli będziemy w stanie je spełnić, najprawdopodobniej weźmiemy w nim udział."

    I dodajmy od siebie: a jak nie to oprotestujemy przetarg i będzie guano a nie modernizacja tramwajów.
    Przyjmuję propozycje co należałoby zrobić autorom obowiązującego w Polsce prawa zamówień publicznych. Żeby pobudzić Państwa wyobraźnię przypomnę, że we Wrocławiu w będą budować most o 124 mln zł droższy, bo najtańszy oferent pierdyknął się o 88 zł, więc wybrano drugiego w kolejności bo przecież prawo w Polandii prawo znaczy a sprawideliwość sprawiedliwość. A wszystko to zamienia się w gó..no.

    • 0 0

  • mutno nam ..

    że odstawiacie nas na złomowisko..

    • 0 0

  • a ja mam takie pytanie do znawcow tematu

    skoro tramwaje sa dwukierunkowe to po co im ta cala petla na chelmie?

    • 0 0

  • jak DEBILE biorą się (3)

    za pisanie przetargów to takie są efekty, z mojej własnej praktyki wiem że urzędasy nie mają zielonego pojęcia o przepisach, prawach a już napewno specyfikacjach, wpisują w dokumentacje przetargową koncert życzeń i sadzą, że w polsce nadal sa firmy które nabiora się na trefne przetargi, moim zdaniem urzędasa z ZKM któy podpisał dokumentacje przetargowa powinno się wywalić na zbity ryj, przynajmiej tak się to robi w prywatnych firmach gdzie właściciel wywala za próbę narażenia na straty firmę po przez niekomeptencję pracownika

    • 0 0

    • Jak blondyna się mądrzy (2)

      Może ty i miss, ale jeżeli jesteś taka ładna jak mądra to dla przeciętnego zjadacza chleba dużo wina marki wino twoja uroda potrzebuje. W Polsce są sami idioci (oczywiście poza przeuroczą i przemądrą miss) i wynikiem tego oprotestowywany jest przetarg za przetargiem. I dlatego trzeba było uchwalić specjalną ustawę na Euro, żeby idioci mogi ogłaszać idiotyczne przetargi.

      • 0 0

      • Pracowałem przez rok w instytucji publicznej i też uważam, że za problemy z przetargami w większości odpowiadają ludzie, którzy te przetargi rozpisują i ich niekompetencja.

        Firma protestuje tylko wtedy, kiedy ma się do czego przyczepić.

        • 0 0

      • A specjalna ustawa na Euro jest zrobiona dla dwóch celów:
        1) ważniejsze - aby łatwiej zlecić temu, kto da więcej do łapy - czytaj łatwiej kręcić lody,
        2) aby brak kompetencji specjalistow od zamowien publicznych nie paraliżowal prac związanych z Euro.

        • 0 0

  • Kupują stare klamoty

    i już chcą je modernizować. Panowie sprzedajcie te "dortmundy" do Muzeum Techniki póki się jeszcze nie rozpadły

    • 0 0

  • Gdyby można było jeszcze

    powymieniać szyby w tych tramwajach. Są strasznie porysowane, a w nowych takie ładne. Gdańsk jest piękny, chcemy go widzieć!

    • 0 0

  • Dortmundy :(

    Tramwaje z Dortmundu a właściwie złomy 25 letnie kupione za okazałą cenę pewnie bo wycofują stary tabor hi,hi,hi a teraz ledwo się u nas znalazły to trzeba je już modernizować (czy ktoś to wyliczył,czy to mamy gratis). A czemu? gdyż mają całkowicie inną konstrokcję i do takich eksponatów części brak (zupełnie inne normy)i trzeba będzie słono zabulić za serwis i wszelkie częśći zapasowe i zużyte...

    • 0 0

  • Rzygac sie chce

    czytajac w kolko o tym samym. Serio.

    "Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS)" - szalenie interesujace! Dzieki Bogu, ze podano ten skrot, bo inaczej nie pokapowalbym brnac przez reszte tego jakze ciekawego artykulu.

    • 0 0

  • Kupili złom w cenie złomu

    Żaden to interes.jesli włożą w złom 650 tysięcy we każdą sztukę to beda mikeli wyremontowany złom.Złom remontować to nie jest dobry interes ale niestety to normalna tendencja na polaskich drogach a teraz też w przypadku gdańskich tramwajów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane