• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urbaniści proponują duże zmiany w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali). Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali).

Już dawno żadna z publicznych debat w Gdańsku nie wzbudziła takiego zainteresowania, jak dyskusja o zagospodarowaniu okolic dworca PKP we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Spotkanie mieszkańców z urzędnikami trwało trzy godziny.



Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego. Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego.
Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty. Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty.
Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia. Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia.
Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem. Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem.
Wysoka temperatura spotkania to efekt wielu kontrowersyjnych zapisów w przygotowywanym planie miejscowym. Zgodnie z jego zapisami Galeria Bałtycka powiększy się prawie o połowę, po drugiej stronie torów kolejowych powstanie zupełnie nowe centrum handlowe Hevelius oraz wieżowiec o wysokości do 90 metrów.

Pierwsze informacje na temat prowadzonych prac planistycznych pojawiły się już w lipcu. Wówczas miasto zaproponowało, by wieżowiec powstał w miejsce pętli autobusowej przy dworcu zobacz na mapie Gdańska. Sama pętla miałaby zostać przeniesiona pod ziemię lub skryć się na parterze wieżowca. Zniknęłyby także stojące tu dwie kamienice zobacz na mapie Gdańska.

W nowym planie wieżowiec pozostał, ale bliżej Galerii Bałtyckiej, by nie zdominował widoku z osi ulicy Wajdeloty. - Ze względu na swoje wymiary wieżowiec będzie nadal widoczny z tej ulicy, ale nie będzie tak wyeksponowany - zapewnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Inny wieżowiec, który ma powstać w rejonie ul. Nad Stawem będzie znacząco niższy - zamiast 40 m będzie liczył jedynie 25 m.

Zmiany obejmą także ul. Kilińskiego. - Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewiduje tutaj cofnięcie pierzei na poziomie parteru od strony planowanego centrum handlowego, tak by zwiększyć szerokość chodnika. Zakładamy także zachowanie szpaleru drzew wzdłuż ulicy - informuje Magdalena Koprowska, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Projekt planu przewiduje budowę nowego przejścia pieszego pod torami kolejowymi. Ma ono powstać pomiędzy wejściem do Galerii Bałtyckiej od strony torów kolejowych zobacz na mapie Gdańskaul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska.

Dodatkowo, jeśli kiedyś zacznie powstawać planowana od lat 50. Droga Czerwona, niezbędne będzie przesuniecie istniejącego przejścia pieszego na wysokości Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska na południe.zobacz na mapie Gdańska.

Istniejący dziś tunel pod dworcem zobacz na mapie Gdańska zostałby przebity na wylot w kierunku ul. Kilińskiego, gdy tylko ruszy budowa centrum handlowego Hevelius. Przejście byłoby jednak dostępne wyłącznie w godzinach otwarcia obiektu handlowego.

Nowe centrum handlowe oprócz funkcji typowo handlowej o powierzchni ok. 24 tys. m kw, pomieści także trzy sale kinowe, biura (prawie 5 tys. m kw.), a także hotel (przypuszczalnie standardu dwugwiazdkowego z 120 pokojami).

Ponieważ centrum Hevelius powstałoby m.in. na terenie osuszonego stawu przy ul. Kilińskiego, inwestor domu towarowego wybudowałby zupełnie nowy, podziemny zbiornik retencyjny, który znalazłby się pod obiektem.

Które pomysły budzą twoje wątpliwości?

Powierzchnia handlowa Heveliusa będzie jednak o ponad połowę mniejsza od gigantycznej Galerii Bałtyckiej, która po rozbudowie o teren przyległego biurowca Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska zyska aż 58 tys. m kw. powierzchni. Tak duży obiekt będzie potrzebował wielu miejsc parkingowych, których zaplanowano ok. 2,1 tys. Dla porównania w centrum handlowym Hevelius miałoby powstać 587 miejsc parkingowych na najwyższych kondygnacjach obiektu i ok. 150 miejsc w tunelu, którym w jeszcze dalszej przyszłości pobiegłaby Droga Czerwona.

Pod względem drogowym, najbardziej pokrzywdzeni podczas spotkania czuli się mieszkańcy ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska. To właśnie wzdłuż ich budynków ma być poprowadzona droga dojazdowa do nowego centrum handlowego. Będzie ona połączona z ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, a ta z powstającą właśnie tzw. Nową Słowackiego i Nową Kościuszki.

Ponadto planuje się także połączenie drogowe Placu Wybickiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Kilińskiego przez teren browaru zobacz na mapie Gdańska. Właściciel browaru - firma budowlana Góski - zapowiada, że zabudowa tego terenu ruszy w przyszłym roku. Mają tu powstać biura, mieszkania i obiekt gastronomiczny.

PB Górski podtrzymuje chęć przebudowy peronu kolejowego Szybkiej Kolei Miejskiej, tak by pasażerowie mogli wejść z nich bezpośrednio do centrum handlowego. Plan miejscowy zezwala na realizację dworca zgodnie z koncepcją pracowni architektonicznej FORT, jednak pozostaje to sferą marzeń kolejarzy i pasażerów.

Projekt planu zagospodarowania jest wyłożony do publicznego wglądu do 16 grudnia br. Można go także przejrzeć na podstronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do planu przyjmowanie są pisemnie lub elektronicznie (opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) w terminie do 30 grudnia br.

Opinie (240) ponad 10 zablokowanych

  • Ankieta powinnaa być wielokrotnego wyboru....

    • 10 0

  • dworzec

    na litość boską najpierw D W O R Z E C - wstyd na całe Trójmiasto !!!

    • 19 0

  • Te plany wyglądają tak:

    Przychodzi deweloper do Urzędu Miasta i mówi:
    - "Mordo Ty Moja ......(...)"

    • 29 1

  • może zamiast materiałów propagandowych urzędu miasta i firm deweloperskich (1)

    które udają artykuły, wysielibyście się na napisanie, jak zareagowali na te plany mieszkańcy, którzy licznie przyszli na te "konsultacje"?

    Od propagandy jest Herold Gdański i dziennikarka GW Włodkowska, czy trojmiasto pl nie może pokusić się o troszkę dziennikarstwa i pisanie dla ludzi i o ludziach?

    • 22 1

    • Też tak to odbieram. Za bardzo to wszystko jest pod "władzę", a za mało patrzenia na ręce władzy

      • 13 1

  • Jak planiści uzasadniają te plany?

    Ciekawi mnie, jakie jest oficjalne uzasadnienie dla tych planow? Rozumiem, że planisci usiedli, długo pomyśleli i stwierdzili, że wyburzenie istniejacych budynków pod biurowce w samym środku miasta, kolejna galeria handlowa i nowe przelotówki w sercu dzielnicy to jest to, czego w dłuższej perspektywie potrzebuje miasto i jego mieszkańcy? Zawsze mi się wydawało, że tego typu urzędy powinny mieć z definicji jakąś misję i dalekosiężną wizję rozwoju miasta, w którym z przyjemnością się mieszka i przebywa. Patrząc jednak na to z boku dochodzi się do wniosku, że gdańsy planiści to ludzie, którzy działają wyłącznie na zamówienie inwestorów i próbują narzucić ich wizję, która jest niezgodna z niekomercyjnymi potrzebami mieszkańców. Ja np. wolę odnowione, stylowe kamienice i rynek z warzywami zamiast estakady, po której poruszają się generujące wyłacznie hałas, pył i spaliny samochody... (to a propos koncepcji Drogi Czerwonej)

    • 23 0

  • Galeria B. wchłonie niedługo cały Gdańsk. Jak w opowiadaniu Kinga "Szara materia"

    :/

    • 15 0

  • Wreście komentarz na tak

    chociaż styl pracy działu PR w Urzędzie mógłby być lepszy. No cóż - zarobki niskie a tematów, które trzeba ratować cała masa.

    • 11 0

  • wreszcie wioska Gdańsk zaxznie stawać się miastem

    • 2 20

  • Paranoja

    Oczywiście to będzie jedna wielka ściema, jak z rewitalizacją starej dzielicy Wrzeszcza! Obiecywali, planowali przez kilka lat i wyszło to co zawsze .. nic! Najlpeiej postawić nowe betonowe klocki.

    • 13 1

  • Może w ramach polityki "przeciwieństw" ktoś w końcu zajmie się w sposób jednoznaczny tzw "wysepką " naprzeciw Galerii ? Może to właśnie tam warto by było zbudować centrum kultury z małym kinem , być może z małą sceną. Do tego kilka tematycznych i klimatycznych knajpek, autorska knajpa, księgarnia, sklep muzyczny itd. Coś z duszą i wizją, coś dla ludzi młodych i tych, którzy często nawet nie wiedzą, że można inaczej spędzać czas. ..Dajcie ludziom alternatywę do spędzania czasu i pieniędzy.

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane