• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

    https://www.mgm.gov.pl/332-inwestycje-um-w-gdyni-oglosil-przetarg-na-projekty-i-raporty-dotyczace-budowy-kanalu-zeglugowego

    • 0 0

  • Najbardziej na tej wizualizacji podobają mi się mewy latające tyłem :)

    • 0 0

  • budować !!!

    pod każdym względem plus - nawet ze wzgledu na ekologię !

    • 1 1

  • wiadomo gdzie kopać
    już kopią żeby zdążyć .....

    • 0 0

  • Konkrety: (18)

    Po pierwsze, czy Port w Elblągu dzięki temu przekopowi może stać się znaczącym graczem na bardzo szybko rozwijającym się rynku kontenerowym? Słuchałem w Radiu Gdańsk Prezesa gdyńskiego Baltic Terminal Container i zgadzam się z nim, że Port w Elblągu nie będzie miał nigdy żadnego znaczenia gospodarczego dla kraju. W tej chwili przeładowuje 300-400 tys ton, a musimy sobie zdawać sprawę, że w Gdańsku, który potrzebuje inwestycji przy pogłębieniu toru wodnego przeładowano w 2015 roku prawie 36 mln ton ładunków. Planowany przez Ministerstwo dzięki przekopowi wzrost przeładunków do 3,5 mln ton chyba nie ma znaczenia dla kraju, jeżeli sam Hamburg przeładowuje 150 mln ton przy marnych 60 mln w całym naszym kraju. Dodatkowo, jak słusznie zauważył Prezes BTC, wystarczy spojrzeć na mapę i niezależnie od miejsca przekopania Mierzei żaden armator nie będzie chciał dopłynąć do Elbląga, bo jest to nadkładanie drogi, a każdy kilometr w tym biznesie decyduje o sensowności przedsięwzięcia.

    Po drugie, maksymalny tor wodny po pogłębieniu przewidywany przez Ministerstwo to 4-5 metrów. Tymczasem statki są coraz większe i mają coraz większe zanurzenie. Gdańsk jest w stanie przyjmować statki o zanurzeniu ponad 15 metrów.

    Po trzecie, Zalew Wiślany zamarza średnio na 4 miesiące w roku. Utrzymanie toru wodnego w miesiącach zimowych wymagać będzie dodatkowych nakładów.

    Po czwarte, ta inwestycja wymagać będzie corocznych nakładów na utrzymanie toru wodnego i jego pogłębianie. Do tego dochodzi konieczność spełnienia szeregu wymagań dotyczących utrzymania walorów przyrodniczych Zalewu (np. znalezienia bezpiecznego miejsca dla urobku i jego transport, prowadzenie prac w określonych okresach roku) znacznie podroży inwestycję (prawdopodobnie 3-4 razy zostaną przekroczone obecnie zakładane nakłady).

    Po piąte, przeciwni pomysłowi są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej leżącej prawie na samym końcu Mierzei obawiający się, że przekop może spowodować spadek zainteresowania turystów przyjazdem do tego morskiego kurortu. Przeciwni są również mieszkańcy Kątów Rybackich i Skowronek, obok których ma powstać przekop, z powodu przewidywanego zanieczyszczenia wody zarówno w Zatoce Gdańskiej, jak i w Zalewie Wiślanym oraz hałasu wywołanego natężonym ruchem statków. Wpłynie to bezpośrednio na czystość plaż oraz spadek zainteresowania wypoczynkiem w tym rejonie. Sam rozwój turystyki morskiej nie wymaga też przekopu bo jachty i biała flota mają do dyspozycji alternatywną drogę wodną przez Szkarpawę.

    Po szóste, problem z przekopem Mierzei Wiślanej ma charakter prawny. Na terenie, gdzie mają rozpocząć się prace budowlane, znajdują się cenne przyrodniczo obszary: Specjalny Obszar Chroniony Siedlisk Natura 2000 oraz Park Krajobrazowy Mierzeja Wiślana. Taki status terenu powoduje, że jest on chroniony zarówno prawem krajowym, jak i unijnym. Nawet jeżeli Unia zadecyduje o przyznaniu nam rekompensat, to trzeba się zastanowić czy nie lepiej, zamiast pieniędzy, mieć niezniszczone środowisko naturalne?

    Po siódme, przekop, by miał sens, wymaga też realizacji innych inwestycji. Modernizacji portu w Elblągu, przebudowy i pogłębienia wejść do niego od strony Zalewu (szacowane dalsze ok. 90 mln zł, dalsze pewne ingerencje i ryzyko zniszczeń przyrody u ujścia rzeki Elbląg, które to miejsce objęte jest dodatkowo ochroną rezerwatową). Roczny koszt utrzymania przeprawy drogowej i kanału obliczono na średnio 4,3 mln zł, wliczając prace konserwatorskie wykonywane w odstępach wieloletnich. Duże liczby mają to do siebie, że dodawane robią się jeszcze większe, a nie mniejsze.

    Po ósme i najważniejsze przepraszam tu wszystkich mieszkańców Elbląga, którzy niewątpliwie na tym przekopie jako jedyni może i skorzystają, ale na gospodarkę należy patrzeć globalnie ten miliard złotych, a pewnie i więcej, można wydać sensowniej i to dalej w ramach gospodarki wodnej. Potrzebujemy pieniędzy na dokończenie dolnej i górnej kaskady Wisły. Na razie, według mojej wiedzy, wybudowany jest tylko jeden z planowanych ośmiu stopni wodnych we Włocławku. Potrzebujemy udrożnienia Odry, która akurat ma duże znaczenie gospodarcze. Trzeba też pogłębić tor w Zalewie Szczecińskim. Inwestycji potrzebuje też Gdańsk, jeżeli ma dalej konkurować z europejskimi gigantami kontenerowymi.

    Przede wszystkim jednak kolejny raz Prezes Jarosław Kaczyński, Poseł Andrzej Jaworski, Minister Marek Gróbarczyk za Twoje, czytelniku, pieniądze buduje właśnie kolejny raz swój pomnik. Pomnik niekompetencji, megalomanii i głupoty.

    • 11 4

    • (12)

      Która analiza wskazuje na rzekomą "nieopłacalność" przekopu?
      Powtarzam, pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych
      Czy to są tylko czcze bajania polskich przemądrzalych mitomanów zza monitorów?

      • 1 4

      • Analiza? (3)

        To może poczytaj analizy opłacalności np. lotniska w Gdyni. Analizy tak absurdalne, że UE musiała wkroczyć, bo takie projekty po prostu porażają błędnymi założeniami.
        Włącz myślenie to najlepsza analiza. Wydaj miliard i zobacz czy będą płynąć masowo statki do ELbląga mając po drodze Gdynię i Gdańsk (dużo łatwiejsze operacyjnie). Ten przekop zrujnuje po prostu unikanlność Zalewu. A na Zalewie można zarobić bez przekopu. Wystarczy rozbudować infrastrukturę turystyczna. Na pewno będzie to kosztowało mniej niż 1 mld zł.

        • 1 0

        • (2)

          Czyli chodzi tylko o Twoje bajdurzenia.
          Tak jak myślałem.
          Komisja Europejska nie ma żadnych obiekcji do tej pory - co więcej, projekt ten ma być przez nią współfiansowany - właśnie w cześci dotyczącej ochrony śrdowiska

          • 0 1

          • (1)

            To jest projekt polityczny i jako taki będzie finansowany (chociaż miejmy nadzieję, że jednak nie). Port w Elblągu rozkręci się niczym lotnisko w Olsztynie. Trzeba kasy na szpitale i służbę zdrowia, kwitną porty w Trójmieście a my będziemy topić miliard złotych w budowę portu nad Zalewem Wiślanym (oraz ciężkie miliony co roku na jego utrzymanie). Akwenem, który ma 2 m. głębokości. To może przedłużmy kanał i zróbmy ten port w Giżycku? PiS to po prostu banda uwielbiająca wojować i wydawać pieniądze. Szkoda tylko, że nie potrafią ich zarabiać.

            • 1 0

            • Co oprócz Twojej jakże wspaniałej polakowatej mądrości przemawia za tą jakże rozsądną opinią?
              Przypomne swoje pytanie z postu wyżej:
              "Która analiza wskazuje na rzekomą "nieopłacalność" przekopu?
              Powtarzam, pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych
              Czy to są tylko czcze bajania polskich przemądrzalych mitomanów zza monitorów?"

              • 0 1

      • Analiza ekonomiczna sporządzona na zlecenie UM jest mocno kontrowersyjna (5)

        przeczytaj ja uwaznie z dobrym znawcą handlu morskiego i sam zobaczysz niedociągnięcia

        • 1 1

        • (4)

          Rozumiem, że ustaliście te "niedociągniecia" ze szwagrem przy VIP-ie z Biedronki, bo kiedyś sprowadził kontener klapków z Chin.
          Żaden argument - pytam o analizę, a nie wynatrzurzenia przemądrzałych polakow przy wódce czy w internecie.
          To jest wprost zadziwiające, że mają takich "ekspertów" we wszystkich dziedzinach - począwszy od medycyny, poprzez motoryzacje, aż po prace hydrologiczne jesteśmy tak biedni i tak głupi.
          Wcale ponadto nie uważasz, że brak Ci pokory polazcku, prawda?

          • 0 2

          • Polazcki ciągle w formie - pytam więc po raz kolejny:
            JAKA ANALIZA WYKAZUJE RZEKOMĄ "NIEOPŁACALNOŚĆ" PRZEKOPU MIERZEI?
            Naprawdę nie interesuje mnie co powiedział "ekonomista" Szwagier, Jarek który kiedyś płyną kajakiem czy inny wujek Staszek co "się zna", jakieś ogólnikowe "poczytaj sobie komentarze na onecie" czy "niezależne opinie" z blogów i naszej klasy itp.
            Bo z jednej strony rzetelnie wypowiadają się fachowcy - a z drugiej - no właśnie, Wy - internetowe krzykacze bijące pianę.

            • 0 1

          • Popyt n.uwzgl., obecne przeładunki w Elblągu wobec przewidywanych,

            realne możliwości transportu jednostkami o zanurzeniu 4m i przeszacowany rozchód towaru, brak kosztorysu w raporcie - nie ma do czego odnosić zyskÓw i strat, wszystko oparte na zgrubnych szacunkach, część wielkości nie wiadomo skąd (brak źródeł danych). Wymieniać dalej?

            • 1 0

          • Polaczek Pola.cz.ka - pola.cz.kiem nazwał

            czytałeś w ogóle ten "raport ewaluacyjny" Urzędu Morskiego z 2015 r.? Jeśli nie, to się nie wymądrzaj. Naprawdę jest się tam do czego przyczepiać.

            • 1 0

          • Takie są opinie ekonomistów. Poczytaj sobie stosowne dokumenty i niezależne opinie

            panie sugerujący innym mądrość "spod Biedronki".

            • 0 0

      • Niemiecka z 1934 roku (1)

        • 1 0

        • konkrety, bo na razie nawet daty nie możesz ustalić 1934 czy 1932 jak pisałeś niżej

          • 0 0

    • Pan Jaworski już nie jest Posłem i chyba nigdy już nim nie będzie . (1)

      z drugiej strony ---ile stołków powstaje przy tak rozległej i gigantycznej inwestycji.

      • 1 0

      • Czy nie będzie - nie wiadomo

        nie tacy bywali po wielokroć

        • 0 0

    • brawo Ty

      szacun

      • 0 0

    • Dodajmy jeszcze międzynarodowe prawo morskie, które spór o wolny przepływ przez Cieśninę Piławską może rozstrzygać na drodze

      sądu arbitrazowego. Jednym z sędziów Trybunału arbitrazowego powołanego na mocy aneksów do Konwencji Jamajskiej jest Polak! Polska i Rosja sa stronami tej konwencji. Porozumieć się byłoby prościej, tory wodne po stronie rosyjskiej przecież są.

      • 0 0

    • Nawet mieszkańcy Elbląga nie powinni popierać tego pomysłu.

      bo to jest pomysł w stylu budowy dużego lotniska w Olsztynie czy Zielonej Górze. W -naciąganej - teorii brzmi bardzo dobrze, ale w praktyce to tylko spalenie pieniędzy na stosie. Zdecydowanie lepiej wydać ten miliard na turystyczną aktywację regionu. Zalew ma szansę stać się perełką żeglarsko-wypoczynkową. Dlaczego u nas wszystko na siłę próbuje się przerobić w kierunku przemysłowym? Co my jesteśmy Chinami?

      • 1 0

  • Rozwój Elbląga. Może przestaną do nas przyjeżdżać NE. (17)

    • 107 38

    • Boisz się o swoje miejsce pracy?

      Bo z NE zabierają tobie większe szanse na rozwój? Bo nie rozumiem. Większość ludzi spoza regionu Gdańska jest przyjmowana ze względu na kompetencje. Także Stary bierz się w garść i NE nie będzie Ci przeszkadzać. Nie pozdrawiam

      • 1 0

    • (6)

      A co wam czereśniaki z gdańska przeszkadzają Elblążanie w waszym mieście? Macie jakieś kompleks że tak się wywyższacie?

      • 10 3

      • bo trójmiasto to nie Elbląg (3)

        Elbląg - Mazurzy i Krzyżacy

        nie przeszkadzacie
        nauczcie się jeździć i parkować
        a i włączać światła po zmroku

        • 5 4

        • wg4 (2)

          Krzyżacy to Malbork...Elbląg to Mazury????? Ty wiesz gdzie leży ta kraina? :-) musisz ogolić jajka i wrócić to podstawówki. Elbląg jest położony na Pobrzeżu Gdańskim rozciągającym się od Władysławowa poprzez Trójmiasto i Elbląg aż po Tolkmicko. Mazury zaś kmiotku położone są za rzeką Łyną na wschód...czyli za Olsztynem, który jest ponad 100 km od Elbląga.

          • 5 3

          • a i chyba w elblagu powstal pierwszy polski okre wojenny? za wladyslawa IV?

            • 0 0

          • Wodne Miasto Elbląg

            stolyca woj.pomorskiego na wygnaniu do warmińsko-mazurskiego

            • 2 1

      • Zastawiają chodniki (1)

        W życiu nie słyszeli o obowiązku pozostawienia 1,5m dla pieszych.
        Jak u mnie pod blokiem coś blokuje przejście to w 90% NX albo NXX

        • 1 0

        • u mnie identycznie

          po 14 nie wjedziesz na parking między blokami
          bo jedyny wjazd obstawiony
          na chodniku same N
          a na trawie C
          między nimi ledwo sąsiad Tico przejeżdza

          • 1 0

    • (7)

      Plusów jest mnóstwo. Na pewno niektórzy tak samo protestowali przy budowie kanału sueskiego i panamskiego, a teraz każdy, kto potrzebuje to korzysta.

      • 17 16

      • (3)

        Jakie mnóstwo plusów? Gigantyczne koszty budowy i utrzymania tego później, a skorzystają na tym nieliczne jachty i nic więcej. Jakie statki będą tam wpływać z Zatoki, skoro mają bliżej port w Gdańsku oferujący znacznie lepsze warunki? To już prościej i z korzyścią dla wszystkich byłoby wybudować osobną linię kolejową z Elbląga do Trójmiasta (żeby nie jeździć przez Malbork i Tczew) i w niecałą godzinę towary z Elbląga byłyby w porcie w Gdańsku.

        • 18 5

        • (2)

          W Elblagu tez jest port przeladunkowy ale oczywiscie jak na razie w porownaniu z Gdanskim bardzo malutki. Gdyby mniejsze kontenerowce mogly wplynac do Elblaga to zaoszczedzono by na transporcie kolowym, nieduzo ale zawsze cos. Gdansk moglby wtedy skupic sie na transporcie po autostradzie a czesc na prawo od 7mki zostaloby na Elblag.

          • 7 10

          • Mniejsze kontenerowce...

            Masz w ogóle pojęcie o czym piszesz?
            Popyt, podaż, parametry drogi wodnej, specyfika regionu, itp itd.
            Mnogość czynników które czynią tą inwestycję typowo... polityczną.

            • 6 1

          • "Gdyby mniejsze kontenerowce mogly wplynac do Elblaga to zaoszczedzono by na transporcie kolowym, nieduzo ale zawsze cos."

            Co by zaoszczędzono? Podejście do Elbląga dłuższe i bardziej problematyczne, z północnego do Elbląga to 40 minut po S7, w dodatku bezproblemowy wyjazd z portu północnego i dostęp do magistrali kolejowej.

            • 15 2

      • (1)

        Imbecyl porownuje kansl panamski i sueski do przekopu mierzei wislanej...szok. Na leczenie a potem kupic sobie mape i probowac zrozumiec jaka jest roznica !

        • 7 1

        • Co Ty proponujesz tępocie po dwóch klasach,on weźmie mapę do góry nogami i będzie się na nią patrzył jak szpak w gnat.

          • 5 1

      • ale porównanie - przecież ten kanał połączy najwyżej Elbląg

        więc gdzie tu analogia do Kanału Sueskiego, który ma ogromne znaczenie międzynarodowe.
        My z Elbląga do Rosji nie będziemy pływać, bo bliżej i taniej jest samochodem i koleją.

        • 9 3

    • No widzisz, czyli są jakieś plusy przekopu.

      • 16 9

  • Gdzie tu ekonomiczny sens ? (3)

    Wiem dla pis-u jest ważne aby uniezależnić region od Rosjan. O.K. Czy warto wydać na to kasę ? Co zyskamy ? Dla paru statków,wątpliwy interes. Turystyczny rozwój regionu ? Ciekawszą opcją było by połączenie zalewu z Odrą przez sieć kanałów,gotówka sama przypłynie łódkami z Niemiec. Zalew wiślany jest zanieczyszczony w dodatku dość płytki. Obyśmy nie zanieczyścili zatoki . Pomysł może i fajny ale warty przeanalizowani przez niezależnych ekspertów a nie rusofobistycznych klakierów.

    • 27 7

    • zalew nie jest bardziej zanieczyszczony od zatoki. wisla wypluwa tu scieki z polowy polski;)

      • 0 0

    • pitu pitu ruski trolu z PO (1)

      brak łączności z mózgiem to główna cecha wyznawców POdnóżków

      • 4 10

      • Odezwal sie pissior...zero argumentow,tylko wyzwiska.

        • 3 1

  • Do PIS: To MINA! Dobrze Przemyślcie Ten Przekop Mierzei ! (19)

    Koszt setek milionów, plus koszt corocznego utrzymania Kanału a przy tym i kosztowne, częste pogłębianie!

    Sam Zalew obecnie posiada średnią głębokość...2.5 metra! Jakie statki mają tamtędy pływać? Chyba Jachty, ale kto będzie pchał się nimi do Elbląga ? Nieliczni.

    Są i inne problemy jak np zanieczyszczenie Zalewu w tym bakterie ! Rosjanie nie posiadają oczyszczalni i zrobili śmietnik z Zalewu, teraz Zalew zanieczyści Zatokę Gdańską !

    Proszę byście policzyli koszty, zyski i straty zanim zrobicie przekop, zagranie Rosji na nosie to za mało w tym przypadku panie i panowie.

    I jeszcze jedno, porty Trójmiasta mają taki potencjał, że nigdy nie będzie konieczności budowy przekopu jeśli tylko o to chodzi a jeśli staniemy się Chinami Nr.2 to w Gdańsku jest dużo miejsca na nowe nabrzeża portowe, skolko godno. Z infrastrukturą, torami głębokowodnymi w Gdańsku - mogą wchodzić do Gdańska największe statki! - i z czym jeszcze chcecie.

    Lepiej przyłączcie Elbląg do Pomorskiego bo z Pomorskim / Gdańskiem, Elbląg jest związany od wieków, nie tylko historią, ale połączeniami, odległością, krewnymi, znajomymi itp.

    Obydwa miasta należały do Hanzy.

    Wracając do przekopu, zróbcie niezależne analizy !

    • 167 44

    • Panowie i Panie (1)

      Niedługo Królewiec będzie polski, czyli inwestycja bezzasadna!

      • 2 1

      • i ryga, i lipawa....:)

        • 1 0

    • Zgadzam się z tą analizą (4)

      Jedyny plus jaki widzę to udostępnienie Zalewu dla żeglarzy od strony morza. To niewątpliwy plus, gdyż Zalew i byłby ciekawym celem dla żeglarzy. Dostęp przez Wisłę czy Nogat jest trochę upierdliwy, szczególnie dla żeglarzy spoza Polski, którzy niezbyt lubią pływać po naszych rzekach. Także dla turystyki żeglarskiej - plus. Czy warty tych milionów? Z punktu widzenia ekonomii - nie. Port w Elblągu i jego morskość to mrzonki. Póki co to spełnia rolę portu dla barek z węglem z Kaliningradu i nie sądzę aby ktokolwiek chciał się pchać przez płytki niebezpieczny Zalew do Elbląga mając po drodze łatwe, dostępne i dobrze rozwinięte porty Gdańska i Gdyni. Nie widzę żadnego ekonomicznego uzasadnienia... Eksport towarów również nie wchodzi w grę na wielką skalę. Gdyż do Elbląga nie wpłynie nigdy żaden kontenerowiec czy duży masowiec! Myślę, że to tylko kolejna idea fix PiS, za którą słono zapłacimy....

      • 25 3

      • plytki i niebezpieczny zalew? te dwa okreslenia to sie tu jednak wykluczaja:)
        bo co falowanie?

        • 1 2

      • rty2 (2)

        w tym momencie po zalewie w sezonie pływa może 5 żaglówek, pomyśl dzięki przekopowi jak ruszy turystyka żeglarska nowe mariny, zaplecza, hotele hostele i inne reatauracje, to jest praca i to są podatki to jest kasa i miło popatrzeć na wodę pełną białych żagli, dziś zza granicy muszą prosi,ć ruskich o wizę by tu wpłynąć. Jesteśmy w UE więc bez problemu Skandynawowie będą mogli tu swobodnie popływać a widok z wody zalewy na wysoczyznę jest piękny\

        • 6 13

        • Najpierw zasadnicze pytanie: Czy ta turystyka naprawde ruszy?

          Teraz są warunki i ona ledwo dycha, więc...

          • 6 0

        • Weź po uwagę ważny fakt,

          że Zalew jest płytki. Ja pływałem kilka lat na Zalewie małym mieczowym jachtem. I nawet tutaj był problem z mieliznami (przynajmniej na początku) i sieciami rybackimi, które nie zawsze są dobrze oznaczone lub zostają zagubione. Dla żeglarza ze Skandynawii, który płynie przez Bałtyk porządnym jachtem balastowym Zalew jest dostępny, i owszem, ale tylko na torach wodnych. W tej chwili przebiega og granicy rosyjskiej po środku Zalewu do Stawy Elbląg i Gdańsk, z odnogami do portów w Pasłęce, Piaskach, Krynicy, Fromborku, Tolkmicku, Kątach Rybackich, Elbląga i do ujścia Nogatu. Pływanie po linii... No cóż jak dla mnie mało interesujące... Porty jachtowe i przystanie już powstały w ramach budowy Pętli Żuławskiej. Obseruję nieco większy ruch turystyczny. Ale tylko nieco... I masz rację, nawet w dobry żeglarski dzień rzadko można spotkać więcej niż kilkanaście łódek... Dlatego wydaje mi się, że ten projekt to wywalanie kasy w błoto, tutaj w muł Zalewowy...

          • 7 0

    • Populizm z tym zanieczyszczeniem Zatoki Gdąńskiej. Przecież i tak przez cieśnienę Piławską jest wymiana wody. (6)

      Więc czemu teraz nie jest Zatoka Gdańska zanieczyszczona?
      Po 2. podaj jakieś analizy i wyniki badań środowiskowych Zalewu Wiślanego, jeśli twierdzisz, że jest zanieczyszczony i są tam jakieś "bakterie"? Jakie? Napisz.

      • 7 18

      • (2)

        E.Coli

        • 6 2

        • (1)

          Tak, w Twojej Coca Coli

          • 1 3

          • Nie w wodach Zalewu Wislanego

            • 1 0

      • Proszę pomyśleć - gdzie Cieśnina Piławska a gdzie "przekop"?

        Cieśnina Piławska jeśli zanieczyszcza coś komuś to bardziej Obwód Kaliningradzki a nie nas.
        Przekop zniszczy naszą Mierzeje z Krynicą, przy przeważających zachodnich wiatrach wszystko trafia zawsze na wschód.
        Przekop zrobi "przewiew" czyli ruszy wody, które teraz naturalnie stoją i mułami zalęgają na tych bakteriach itp.
        Zalew jest teraz ostoją spokoju dla turystów i zwierząt, nikt sie tam nie kąpie i jest ok.
        Jak to ruszymy to wszystko zniszczymy i to dla kogo? Dla Elbląga?
        Dla kolejnego portu sprowadzającego badziewia z Chin w kontenerach?
        Wyprodukujmy coś własnego!

        • 13 1

      • WYmiana wody przez przekop i tak będzie kilkaset razy mniejsza niż przez cieśń. piławską - wystarczy porównać szerokość. A jak wziąć pod uwagę jeszcze przegrody, to pewnie dziesiątki tysięcy razy mniejsza.

        • 10 7

      • Masz poczytaj,skoro lenistwo nie pozwala Ci wklepac trzech prostych hasel w google:
        http://m.elblag.net/artykuly/zalew-wislany-powaznie-zanieczyszczony-co-jest-teg,17545.htm

        • 12 1

    • Propaganda

      • 4 2

    • Zalew zanieczysci Zatoke? Dobre!

      Ktos tu chyba zapomnial, ze po Zatoce codziennie plywa x statkow, ktore spalaja paliwo, ze na dnie lezy mnostwo poniemieckiego syfu i sama Wisla juz skutecznie zanieczyszcza zatoke.

      Jedno i drugie miejsce jest niezbyt czyste i przekop tego ani nie pogorszy, ani nie polepszy.

      • 8 11

    • (2)

      W koncu ktos pisze prawde...chory poroniony pomysl,ale za to mozna zlapac kilka glosow populistycznego elektoratu.
      Zaglowka pewnie bedzie wozic prezia po wyzwolonym zalewie

      • 25 10

      • Dokładnie tak (1)

        Lepiej za tę kasę wybudować kilka fabryk W Elblągu.

        • 18 10

        • Boze, co za komunizm.

          • 7 9

  • dlaczego nie mówi się dużych kosztach (11)

    utrzymana ? Obsługa, bieżąca konserwacja, odmulanie kanału, odmulanie torów wodnych podejścia, itd.

    • 137 68

    • (2)

      Czemu się nie mówi? Bo tyle ludzi znajdzie przy tym zatrudnienie, że być może bezrobocie w warmińsko-mazurskim zniknie.

      • 8 16

      • (1)

        Ciekawe czy zwiększy się ryzyko cofki w Elblągu?

        • 6 1

        • kanal ma mic chyba śuze?
          chyba nie zwiekszy?

          • 1 0

    • (2)

      Przecież to jest wykonywane na bieżąco - po budowie przekopu będzie więc o wiele taniej - bo zamiast utrzymywać 40 km szklaku wodnego do granicy polsko-rosyjskiej, pozostanie ok 12 km do przekopu

      • 4 6

      • Nieprawda. Docelowo ma być także pogłębianie torów do pozostałych portów nadzalewowych (1)

        czyli przynajmniej do Fromborka, Tolkmicka, Krynicy Morskiej, Kątów Rybackich, Piasków i Nowej Pasłęki. Ile to razem będzie kilometrów?
        Wg projektu te porty mają być później ożywione dzięki przekopowi i bez unowocześnienia torów jest to niemożliwe.

        • 3 0

        • Ma być utrzymany tor dla jachtów i białej floty - tj 1,2m.
          Co oznacza, że raz na 10 lat będą prowadzone prace bagrownicze w tych marinach - zapewne zwykłą koparką.
          Dokładnie tak jak do tej pory.
          Oznaczony szlak dla jednostek towarowych z blisko 40 km zmniejszy się do ok 12 km - dzięki przekopowi przez mierzeje.

          • 1 1

    • (2)

      Nie mowi sie zeby ludzi nie zrazic to tej poronionej koncepcji. Przekop za setki milionow,a z racji glebokosci portu w Elblagu,co najwyzej kutry rybackie beda mogly tam zawinac.

      • 31 13

      • (1)

        a teraz nie mogą
        postęp

        • 8 8

        • Mogą

          może im się nie opłaca, albo w samym porcie jest jakiś problem?

          • 2 0

    • Właśnie

      nie bierze się też pod uwagę zmian klimatycznych jakich doświadczamy na południowym Bałtyku od kilku-kilkunastu lat. Jest coraz więcej ekstremalnych zdarzeń, silniejszych sztormów, cofek itp. Po wielu takich zdarzeniach tak słabą infrastrukturę trzeba będzie tworzyć praktycznie od nowa.

      • 1 0

    • Gospodarka centralnie planowana

      • 3 0

  • (22)

    Przekop mierzei wiślanej kolejny flagowy pomysł PIS a kasiorkę PIS od ludzi wyciąga wszędzie np.podwyżki opłat w mediach typu prąd ,gaz,woda itd . Jakie znaczenie strategiczne ma przekopanie mierzei? Raczej znikome! Jeśli chodzi o gospodarke to koim zdaniem PIS to PRL ! Mamy Pana Morawieckiego ktòry koim zdaniem ma zapędy jak edward gierek!

    • 130 141

    • lol (2)

      Jaki to pomysł PiS, skoro już w minionej epoce były plany wykonania tego przekopu

      • 1 3

      • I na planach się skończyło, bo już wtedy uznano że to bez sensu.

        • 3 0

      • minionej epoce były plany wykonania tego przekopu

        Czyli w komunie,tępota ciemnego luda jest porażająca.

        • 3 0

    • Z mysla o nowych misiewiczach (2)

      PIS bedzie zawsze wspieral cos co ozniej bedzie mozna swoimi ludzmy obsadzic

      • 9 3

      • nimi chce obsadzic miskow z PO, ktorych usuwa. naturalna kolej rzeczy po wygranych wyborach;)

        • 0 1

      • Niech obsadzi misiewiczami brzegi mierzei.

        • 2 1

    • Na bezpieczenstwo i uniezaleznienie sie od ruskich (6)

      • 27 20

      • (1)

        Uzależniony od Rosji to Polska bëdzie zawsze ! Gaz ,ropa ,eksport....hahahah

        • 15 18

        • gaz i ropa za pare lat niekoniecznie - swinoujscie, mowi sie tez o pomorzu
          eksport? najwieksza, okolo polowa, polskiego eksportu idzie do niemiec...

          • 0 0

      • Na bezpieczenstwo i uniezaleznienie sie od ruskich

        Idiota chce średniowiecza budując fosę.Antek to ty ,zamówiłeś już łuki i halabardy dla swojej armii pospolitego ruszenia matołów.

        • 6 2

      • (1)

        Rozwiń bo nie do końca wszystko jasne, bezpieczeństwo?Rozumiem że przekop sprawi że będziesz się czuł bezpiecznie , a uniezależnienie w czym jesteśmy uzależnieni od Rosjan, może przekop spowoduje odciążenie, totalnie zakorkowanych potów w Gdyni i Gdańsku?
        Przekop nie przyniesie niczego dobrego, jego wykonanie to kasa wyrzucona w błoto, kto będzie z niego korzystał? tak może jacyś żeglarze, może rybacy, no i raz na ruski rok jakiś statek zawijający do portu w Elblągu?
        Zaczynam się obawiać że wszystko w naszym kraju zmierza do czegoś szalonego.....

        • 27 10

        • obawiam ze masz problem pod czapka

          • 6 13

      • Uniezaleznienie od czego? Co takiego waznego,strategicznego jest w Elblagu np?

        • 28 8

    • W tym przypadku akurat Morawiecki to drugi Kwiatkowski. (2)

      • 7 24

      • (1)

        To drugi Dyzma raczej...

        • 19 6

        • Piękna katasrofa

          Lub Grek Zorba.

          • 4 1

    • Sikorski Radosław (2)

      Przekop Mierzi Wiślanej to bezpośrednie następstwo zamknięcia przez Rosjan swobodnej żeglugi przez Cieśninę Pilawską, którą to żeglugę gwarantowała umowa międzyrzadowa z 1946 roku zawarta pomiedzy ZSRR i Polską. Rosjanie odstapili od tej umowy zaraz po tym jak minister obrony III RP odtajnił dokumenty Układu Warszawskiego objęte klauzulami poufności/tajności zgodnie z umowami miedzyrzadowymi podpisanymi przez rzady ZSRR i PRL.
      Sikorski powinien gnić w więzieniu za działania na szkode Rzeczpospolitej.

      • 12 22

      • dla równowagi odtajnić wszystko

        i będzie OK

        • 3 0

      • dokładnie...

        ...zamiast zdawac się na niestabilnego emocjonalnie federajera (ZSRR) wykopac swój dostęp do bałtyku.

        • 10 10

    • ty szpilek taki sam z siebie glupi (1)

      Czy ci kod za to placi. Jakbyś sie urwal z ruskiej choinki...

      • 8 15

      • Ja Szpilek jestem zawsze obiektywny! Natomiast z KOD-em nie chce mieć nic do czynienia!

        • 5 0

    • Ale kogo obchodzi twoje zdanie?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane