- 1 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (299 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (252 opinie)
- 3 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (64 opinie)
- 4 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (36 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (31 opinii)
- 6 W majówkę ruszają linie sezonowe (58 opinii)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 09:07
(7)
Niech sezonie kaczor wykopie sobie kanał pod swoim pisuaren
- 96 106
-
2016-10-09 10:08
Ale ty jesteś głupi.
- 0 0
-
2016-10-09 10:04
Ale ty jesteś glupi.
- 0 0
-
2016-10-08 09:14
PIS to On robi na Ciebie (4)
Lepszy Kaczor niz KUNDEL- sprawdz sobie w slowniku kaszubskim jakie nazwisko kaszuba Tobie wyskoczy...
- 18 13
-
2016-10-08 09:25
(2)
Co ma jedno do drugiego?
- 7 6
-
2016-10-08 10:40
(1)
co ma? taka gierka słowna. też wole kaczkę od kundla.
- 8 8
-
2016-10-08 21:39
co ma? taka gierka słowna. też wole kaczkę
Jan Sztaudynger fraszka : Biada pochlebcą co g*wno chłepcą.
- 3 0
-
2016-10-08 10:30
pewnie twoje...
- 1 3
-
2016-10-09 10:05
Ale poza pustym hasłem o rozwoju Elbląga to po co ten przekop?
Wygląda to wszystko na polityczną manifestację siły w kierunku Rosji. Sensu ekonomicznego za grosz. Mamy nowoczesne porty przyjmujące statki na Bałtyku i niby jak ma się tu odnaleźć Elbląg? Zalew jest płytki, kompletnie nie nadaje się pod poważny, morski ruch transportowy a bez tego jaki to ma sens?
- 2 0
-
2016-10-09 09:47
Zakopane żąda dostępu do morza !
- 3 0
-
2016-10-09 08:44
Może Hel też przekopać ? (1)
- 3 0
-
2016-10-09 09:42
Tam jest mniej bursztynu
- 0 0
-
2016-10-08 11:35
(2)
Jak czytam opinie to od razu widać jaki naród to pisał wiadomo Polacy nic im się nie opłaca a nawet jak się opłaca to po co a jak po co to dlaczego ten a nie inny rząd, robić budować dawać miejsca pracy to powinien być priorytet w tym kraju a nie marudzenie
- 13 12
-
2016-10-09 09:23
Budować ale z sensem, a nie jak za matuszki komuny, stawiać żeby stawiać
- 1 0
-
2016-10-08 18:01
na tym portalu to taki trynd
- 0 2
-
2016-10-08 09:41
(3)
oby jak najszybciej, chociaż nie rozumiem po co ta wizualizacja mostów i "autostrad" - wariant IV wydaje się najbardziej sensowny bo gdzie jak gdzie ale tam nie będzie konieczności budowy mostów - z drugiej strony statek będzie musiał trochę płynąć po zalewie...
jakiś wielki handel tam nie ruszy, bo za płytko, ale turystykę to na pewno ożywi z korzyścią dla Elbląga i całego regionu- 13 30
-
2016-10-09 09:20
Statek o zanurzeniu 4 metry? Dobry dowcip
- 0 0
-
2016-10-08 10:20
turystyka jest teraz, nie ma problemu, tego się nie robi dla turystyki (1)
ale żeby turystykę, krajobraz i ekosferę rozwalić,
- 7 8
-
2016-10-08 18:00
nie przekonują mnie te "argumenty" jedyne co widzę złego w tym projekcie poza tym co już napisałem to to że kanał jest za wąski
- 0 3
-
2016-10-08 20:10
Do internetowych oszołomów (2)
Która analiza wskazuje na rzekomą "nieopłacalność" przekopu?
Powtarzam, pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych
Czy to są tylko czcze bajania polskich przemądrzalych mitomanów zza monitorów?- 3 4
-
2016-10-09 08:28
Wyliczenia niemieckie z 1932 roku (1)
- 0 0
-
2016-10-09 09:17
Jakieś konkrety?
Niemcy w tych latach zbudowali m.in 50 km kanał z Bałtyku do Królewca, oraz zaczęli budowę również 50-kilometerowego Kanału Mazurskiego - i to jedynie w samych Prusach Wschodnich.
W tym samy okresie w Elblągu powstawały okręty większe niż polacy wybudowali w całej swojej historii- 0 0
-
2016-10-09 09:06
Pilna potrzeba przekopania.... mózgów.
co niektórym decydentom by się należał taki zabieg....
- 0 0
-
2016-10-09 09:02
Kolejna głupota "dobrej zmiany".....
nic dodać nic ująć
- 2 0
-
2016-10-09 08:27
Pomysł nie jest nowy. Pierwszym argumentem za przekopem jest, że planowali to już kiedyś Niemcy. Pragmatyczni Niemcy jednak policzyli i ostatecznie zaniechali tego nie ekonomicznego pomysłu... Jarosław Polskę Zbaw ma jednak swoje wyliczenia... Tak jak z tupolewem....
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.