• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • (7)

    Niech sezonie kaczor wykopie sobie kanał pod swoim pisuaren

    • 96 106

    • Ale ty jesteś głupi.

      • 0 0

    • Ale ty jesteś glupi.

      • 0 0

    • PIS to On robi na Ciebie (4)

      Lepszy Kaczor niz KUNDEL- sprawdz sobie w slowniku kaszubskim jakie nazwisko kaszuba Tobie wyskoczy...

      • 18 13

      • (2)

        Co ma jedno do drugiego?

        • 7 6

        • (1)

          co ma? taka gierka słowna. też wole kaczkę od kundla.

          • 8 8

          • co ma? taka gierka słowna. też wole kaczkę

            Jan Sztaudynger fraszka : Biada pochlebcą co g*wno chłepcą.

            • 3 0

      • pewnie twoje...

        • 1 3

  • Ale poza pustym hasłem o rozwoju Elbląga to po co ten przekop?

    Wygląda to wszystko na polityczną manifestację siły w kierunku Rosji. Sensu ekonomicznego za grosz. Mamy nowoczesne porty przyjmujące statki na Bałtyku i niby jak ma się tu odnaleźć Elbląg? Zalew jest płytki, kompletnie nie nadaje się pod poważny, morski ruch transportowy a bez tego jaki to ma sens?

    • 2 0

  • Zakopane żąda dostępu do morza !

    • 3 0

  • Może Hel też przekopać ? (1)

    • 3 0

    • Tam jest mniej bursztynu

      • 0 0

  • (2)

    Jak czytam opinie to od razu widać jaki naród to pisał wiadomo Polacy nic im się nie opłaca a nawet jak się opłaca to po co a jak po co to dlaczego ten a nie inny rząd, robić budować dawać miejsca pracy to powinien być priorytet w tym kraju a nie marudzenie

    • 13 12

    • Budować ale z sensem, a nie jak za matuszki komuny, stawiać żeby stawiać

      • 1 0

    • na tym portalu to taki trynd

      • 0 2

  • (3)

    oby jak najszybciej, chociaż nie rozumiem po co ta wizualizacja mostów i "autostrad" - wariant IV wydaje się najbardziej sensowny bo gdzie jak gdzie ale tam nie będzie konieczności budowy mostów - z drugiej strony statek będzie musiał trochę płynąć po zalewie...
    jakiś wielki handel tam nie ruszy, bo za płytko, ale turystykę to na pewno ożywi z korzyścią dla Elbląga i całego regionu

    • 13 30

    • Statek o zanurzeniu 4 metry? Dobry dowcip

      • 0 0

    • turystyka jest teraz, nie ma problemu, tego się nie robi dla turystyki (1)

      ale żeby turystykę, krajobraz i ekosferę rozwalić,

      • 7 8

      • nie przekonują mnie te "argumenty" jedyne co widzę złego w tym projekcie poza tym co już napisałem to to że kanał jest za wąski

        • 0 3

  • Do internetowych oszołomów (2)

    Która analiza wskazuje na rzekomą "nieopłacalność" przekopu?
    Powtarzam, pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych
    Czy to są tylko czcze bajania polskich przemądrzalych mitomanów zza monitorów?

    • 3 4

    • Wyliczenia niemieckie z 1932 roku (1)

      • 0 0

      • Jakieś konkrety?
        Niemcy w tych latach zbudowali m.in 50 km kanał z Bałtyku do Królewca, oraz zaczęli budowę również 50-kilometerowego Kanału Mazurskiego - i to jedynie w samych Prusach Wschodnich.
        W tym samy okresie w Elblągu powstawały okręty większe niż polacy wybudowali w całej swojej historii

        • 0 0

  • Pilna potrzeba przekopania.... mózgów.

    co niektórym decydentom by się należał taki zabieg....

    • 0 0

  • Kolejna głupota "dobrej zmiany".....

    nic dodać nic ująć

    • 2 0

  • Pomysł nie jest nowy. Pierwszym argumentem za przekopem jest, że planowali to już kiedyś Niemcy. Pragmatyczni Niemcy jednak policzyli i ostatecznie zaniechali tego nie ekonomicznego pomysłu... Jarosław Polskę Zbaw ma jednak swoje wyliczenia... Tak jak z tupolewem....

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane