- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (91 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (72 opinie)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (162 opinie)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (109 opinii)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (161 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (72 opinie)
Urzędy przeszły na tryb zdalny. Jak załatwić sprawę?
Od wtorku, 3 listopada, weszło w życie rozporządzenie wprowadzające pracę zdalną w urzędach i jednostkach samorządowych. Przepisy będą obowiązywać co najmniej przez najbliższe dwa tygodnie i mają związek ze wzrostem liczby zakażeń koronawirusem. Jak załatwiać więc w tym czasie urzędowe sprawy? Sprawdziliśmy.
Urzędy i instytucje w Trójmieście
Czytaj też: Cała Polska w strefie czerwonej
- Musimy zerwać ten łańcuch zakażeń, w dyscyplinowany sposób ograniczać kontakty między ludźmi. Jest to nakaz dla administracji publicznej i apel do przedsiębiorców, aby przechodzili na pracę zdalną - powiedział premier.
Gdynia: mieszkańcy nie odczują zmian
Wizytę w gdyńskim urzędzie, jeśli jest konieczna, zarezerwować można online.
- Od początku wybuchu epidemii Urząd Miasta Gdyni świadczy usługi w sposób ciągły. Zgodnie z rozporządzeniem dostęp do budynku jest ograniczony, z zachowaniem reżimu sanitarnego - podkreśla Rafał Klajnert, sekretarz miasta i dyrektor Urzędu Miasta Gdyni. - Część komórek, które nie obsługują bezpośrednio klientów, pracuje w sposób zdalny. Ci urzędnicy, którzy obsługują mieszkańców, pracują w trybie hybrydowym, ale jednostki, takie jak Straż Miejska czy sala obsługi mieszkańców, muszą pracować w trybie stacjonarnym. Wszystkie usługi, które nie wymagają odbioru dokumentów, można natomiast załatwić online.
To w Urzędzie Miasta Gdyni załatwisz online
Urzędnik dodaje, że w związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia o pracy zdalnej Gdynia nie przewiduje, że zmieni to jakość obsługi i będzie odczuwalne dla mieszkańców.
- Staramy się tak świadczyć usługi, by nie wpływało to negatywnie na mieszkańców. Zachęcamy wszystkich do tego, żeby załatwiać sprawy online poprzez zakładanie profili zaufanych. Jeśli jednak zaistnieje taka potrzeba, by osobiście pojawić się w urzędzie, np. ws. rejestracji pojazdu czy odebrania prawa jazdy, należy wcześniej umówić się na wizytę - wskazuje Klajnert.
W Gdańsku chwilowe utrudnienia z obsługą z powodu braków kadrowych
W Urzędzie Miejskim w Gdańsku już miesiąc temu została podjęta decyzja o umożliwieniu pracy zdalnej pracownikom w maksymalnym zakresie.
Trójmiejscy urzędnicy, radni i politycy
- Praca jest tak zorganizowana, by zachować funkcjonowanie urzędu w najczęściej odwiedzanych przez mieszkańców miejscach: Zespołach Obsługi Mieszkańców (np. dowody osobiste, prawa jazdy, dowody rejestracyjne) czy Urzędzie Stanu Cywilnego. Dzisiaj z możliwości pracy zdalnej korzysta 32 proc. pracowników gdańskiego Urzędu Miasta - informuje Olimpia Schneider z magistratu.
Urzędniczka podkreśla, że praca organizowana jest tak, by mieszkańcy mogli możliwie dużo spraw załatwić bez większych problemów i opóźnień.
- Na razie są jednak chwilowe utrudnienia z obsługą (w tym m.in. dowodów rejestracyjnych) wynikające z problemów kadrowych, związanych z kwarantanną lub L4 w związku z COVID-em - przyznaje. - Niezmiennie prosimy o umawianie spotkań za pośrednictwem internetu, adresów e-mail, telefonów, w tym szczególnie Gdańskiego Centrum Kontaktu: 58 524 45 00. Tam można uzyskać informację, jak załatwić daną sprawę, czy na jakim etapie jest toczące się postępowanie.
Przewodnik załatwiania spraw w gdańskim urzędzie w czasie epidemii
Wizyty w urzędzie rezerwować można przez stronę gdansk.pl/rezerwacja. Opłaty, w tym podatek od nieruchomości, można dokonywać online za pośrednictwem strony oplaty.gdansk.pl oraz przez bankowość elektroniczną.
Sopot w systemie rotacyjnym, na miejscu można załatwić kilka spraw
Jak informują władze Sopotu, pomimo nowego rozporządzenia dla klientów sopockiego magistratu, nic się nie zmienia.
- Urząd już drugi tydzień pracuje w systemie rotacyjnym. Część urzędników swoje zadania wykonuje zdalnie z domów, część w biurach. System rotacyjny mieliśmy okazję testować już wiosną, podczas pierwszej fali pandemii, teraz jedynie go dopracowaliśmy do faktycznych potrzeb naszych interesantów oraz sytuacji epidemicznej - mówi Anna Dyksińska z Urzędu Miasta Sopotu.
Zobacz: Sopot przystrojony w dynie i chryzantemy
Są całe grupy spraw, które można w urzędach załatwić wyłącznie osobiście - np. rejestracja urodzenia dziecka, wydanie aktu zgonu, odbiór dowodu tożsamości. Dlatego urzędnicy obsługujący m.in. te kwestie w Sopocie zostali podzieleni w systemie 50/50 (połowa zespołu pracuje zdalnie, połowa w urzędzie) i mieszkańcy nadal mogą załatwiać to na miejscu.
- Przypominamy o konieczności wcześniejszego umówienia telefonicznego lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, jeśli obecność w urzędzie jest konieczna do załatwienia danej sprawy. Dla nas wszystkich ważne jest, aby gospodarka nie zwolniła, byśmy w przyszłości szybciej wyszli z kryzysu, który pandemia nam funduje, dlatego w podobnym systemie funkcjonują działy urzędu mające wpływ na gospodarkę - czyli wydawanie pozwoleń na budowę, uzgodnień koniecznych do realizowania inwestycji, wpisy do ewidencji gospodarczej itp. - wskazuje Dyksińska.
W Urzędzie Wojewódzkim system umawiania klientów
Wizyty w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, np. ws. wyrobienia paszportu, są możliwe po wcześniejszym umówieniu telefonicznym.
- W wydziałach urzędu, w których niezbędny jest kontakt osobisty, prosimy o wcześniejsze umawianie spotkań, tak by uniknąć tłoku. Spotkania odbywają się z zachowaniem reżimu sanitarnego. Sama praca zdalna nie wpływa na płynność działania administracji - informuje Marcin Tymiński z PUW. - System umawiania klientów działa od marca, czyli od początku pandemii, i jest sprawdzony.
Urząd Marszałkowski: obsługa klientów w wyjątkowych sytuacjach
- Jesteśmy jako organizacja przygotowani na realizację zadań w oparciu o pracę zdalną, więc taka decyzja rządu nie zaskoczyła kadry zarządzającej w Urzędzie Marszałkowskim - mówi Michał Piotrowski, rzecznik marszałka. - Nie czekając na treść rozporządzenia, marszałek podjął decyzję, że praca na miejscu w urzędzie będzie świadczona w takich sytuacjach, gdy zadania realizowane przez pracowników służą zapewnieniu pomocy obywatelom bądź gdy ich wykonanie jest niezbędne ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu.
Jeśli chodzi o klientów urzędu, rzecznik marszałka zaleca, aby wszystkie sprawy załatwiać w sposób zdalny - telefonicznie, e-mailowo lub za pośrednictwem e-PUAP.
- W wyjątkowych sytuacjach możliwa jest obsługa interesantów przychodzących do urzędu po uprzednim telefonicznym umówieniu się na wizytę w Urzędzie - zaznacza Piotrowski. - Dyrektorzy komórek organizacyjnych są odpowiedzialni za takie zorganizowanie pracy, aby zadania przypisane każdemu departamentowi były realizowane prawidłowo i terminowo.
Miejsca
Opinie (188) ponad 20 zablokowanych
-
2020-11-03 17:35
a może lekarzy z min. zdrowia, NFZ i innych udawanych instytucji przesunąć
do awaryjnych szpitali typu Stadion? Brakuje personelu do respiratorów...
- 16 2
-
2020-11-03 17:44
Ilu było urzędników w Polsce przed wojną, ilu przed wynalezieniem komputerów a ilu teraz? (2)
a komputery miały spowodować spadek liczby tych szlachetnych pracowników...
- 28 10
-
2020-11-03 18:10
Przed wojną to byś stał z czapką w dłoni i pokornie błagał o rozpatrzenie twojego podania (1)
A my byśmy się zastanowili czy obsłużyć petenta. Dziś załatwiasz sprawy od ręki
- 2 3
-
2020-11-03 18:21
skąd masz taki pogląd?
załatwiałeś coś wówczas?
- 7 0
-
2020-11-03 17:45
ile było metrów kw. urzędów w sanacyjnej Polsce (1)
a ile jest teraz? W ogóle i na jednego obywatela?
- 10 5
-
2020-11-03 18:10
I jak skończyła ta druga eRPe?
Żałośnie... Też mi wzór.
- 0 4
-
2020-11-03 17:47
Gdynia To Kpina (2)
Juz drugi miesiąc próbuje zarejestrować samochód. Aby sie umówić trzeba próbować w poniedziałek od 7,00 rano. Ale problem w tym że o 7,00 nie można sie dodzwonic a o 7,15 nie ma już miejśc na kolejny tydzień. Kpina Obsługują chyba 10 petentów dziennie. Leniuchy.
- 38 9
-
2020-11-03 21:03
Protest.
My mieszkancy zaprotestujmy....
- 4 0
-
2020-11-04 19:10
karta mieszkanca
na to najszybciej mozna sie mówic przez logowanie na karte mieszkańca
- 0 0
-
2020-11-03 17:51
Tryb zdalny (1)
Jak był tryb normalny to pracowali jak gdyby był zdalny. Teraz jak poszli do domów "pracować " to już amba Fatima. Nic nie załatwicie na czas
- 27 10
-
2020-11-03 20:59
W Gdansku
Nie ma wolnych terminów na odbiór dokumentu do końca roku xD
- 3 1
-
2020-11-03 18:01
Kochani, tradycyjne urzędy to przeżytek
Połowa powierzchni powinna być oddana na mieszkania i prywatne biura. I ciąć liczbę urzędników. Tysiące w ministerstwach, setki w urzędach wojewódzkich. Po co?
- 23 12
-
2020-11-03 18:04
Urzędnik urzędu a pracownik banku (1)
Czym się różni urzędnik w UM od pracownika banku? Pracownicy sektora bankowego tez obsługują klientów i jakoś nie pracują zdalnie. Siedzą po 8h w maseczkach i obsługują marudne starsze panie i starszych panów. A podobno oni są w grupie ryzyka. Nie maja opuszczać domów- tylko w sprawach bytowych. A czy data końca lokaty albo odnowienie lokaty na 0,01% jest taka sprawa?
- 26 9
-
2020-11-03 19:23
Zal
Pani w Banki zarabia 2x więcej niż Pani w Urzędzie. Kolejki? W banku ? Zapraszam zobaczyć jakie kolejki są przy obsłudze Klienta w Urzędzie. A sklepy? Każdy tylko na swoją d... patrzy
- 6 1
-
2020-11-03 18:06
Czy opozycja jest w stanie poprzeć wniosek o ustalenie górnej a akceptowanej przez obywateli ceny za samochód służbowy do wożeni
i wniosek o likwidację posadek w spółkach skarbu państwa? Jeśli nie, to nie będzie rewolucji, lecz tylko kosmetyczne poprawki.
- 7 2
-
2020-11-03 18:06
I jak tu pić kawkę z koleżankami, wychodzić w godzinach pracy na hybrydę?
Skandaliczna decyzja
- 17 15
-
2020-11-03 18:10
Kiedy redukcja stanowski t???
- 13 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.